• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Luni , 05 Mai 2025

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Joi , 1 Mai , 2025

Raport de monitorizare

Contribuții ale candidaților
Contribuțiile candidaților au ajuns la 38 milioane de lei, față de 24,9 milioane de lei pentru primele două săptămâni. Cel mai mult au declarat candidații independenți Victor Ponta – 27 milioane de lei și Nicușor Dan – 7,5 milioane de lei. Lavinia Șandru a declarat 2,7 milioane de lei, iar Daniel Funeriu 800 de mii de lei – similar cu raportarea anterioară. Cristian Terheș a declarat 180 de mii de lei, Silviu Predoiu 80.000 de lei, iar Ion John Banu Muscel 215 mii de lei. Ceilalți candidați – Crin Antonescu, George Simion, Elena Lasconi și Sebastian Popescu – nu au declarat contribuții din fonduri primite de candidați.
Procentual, Victor Ponta a declarat cel mai mult, adică 70% din banii înregistrați din contribuția candi­da­ților. Nicușor Dan a înregistrat 20% din totalul fondurilor declarate din contribuții.
Majoritatea fondurilor (98%) provin din împrumuturi, adică 38 de milioane de lei. În rest, 575 de mii de lei provin din venituri proprii și 24.000 din donații.
 

Transferuri ale partidelor
Valoarea totală a transferurilor de fonduri colectate de partide a ajuns la 70 milioane de lei, crescând de la 44,7 milioane de lei, cât a fost la ultima raportare.
Cei mai mulți bani au fost transferați pentru candidatul Crin Antonescu (Alianța România
Înainte), adică 62 de milioane (față de 38,5 de milioane de lei la ultima raportare), astfel: PSD – 57,6 milioane de lei, UDMR – 2,4 milioane de lei, PNL – 2 milioane de lei; transferurile au fost realizate doar din fonduri private, fără subvenții. UDMR și PNL nu au mai transferat bani de la ultima raportare. PSD rămâne de departe principalul contributor la campania lui Crin Antonescu.
AUR a transferat pentru candidatul George Simion din împrumuturi în total 7 milioane de lei. Nu se pot identifica dacă acestea provin de la persoane private sau juridice, întrucât partidul a notat împrumut în bani de la persoane fizice și/sau persoane juridice
USR a declarat în total 1,1 milioane de lei – față de 280 de mii cât se raportase anterior; celelalte partide nu au declarat subvenții.
 

Cheltuieli
În total, competitorii au cheltuit 89,4 de milioane, față de 67,7 milioane de lei, cât declaraseră la raportarea anterioară.
Cele mai mari cheltuieli au fost realizate de către:
- Crin Antonescu/ Alianța România Înainte – 50 milioane de lei – 56% din totalul cheltuielilor.
- Victor Ponta – 23,7 milioane de lei – 26%
- Nicușor Dan – 6,2 milioane de lei – 7%
- George Simion (AUR) – 5,5 milioane de lei – 6%
- Lavinia Șandru (PUSL) – 1,3 milioane de lei – 1,5%

Din total, 46% s-au cheltuit pentru servicii online (41,5 mil. lei), 35% pentru reclamă în radio/TV/presă (31,8 milioane de lei), 10% pentru tipărituri (8,8 mil. lei – din care 542 mii lei pentru afișe) și pentru alte cheltuieli – 8% (7,1 mil lei).
În acest ultim capitol intră o diversitate de cheltuieli, inclusiv con­sultanță, vestimentația volun­tarilor, servicii mandatar financiar, închirieri de spații sau transport. AUR este singurul competitor care nu a declarat costuri online.
 

Pentru Crin Antonescu / Alianța România Înainte:
PSD a cheltuit 48 de milioane de lei: 52% din bani s-au cheltuit pe promovare TV (25 mil. lei), 37% pentru online (18 mil. lei), 3% pentru tipărituri (1,4 de mii) și 3 mil. lei pentru restul, din care 873 de mii de lei pentru cercetări sociologice. PSD nu a mai investit în vestimentație pentru voluntari, în condițiile în care la alegerile trecute plătise sume considerabile. PSD a raportat cele mai multe facturi încheiate cu data de 14 aprilie, în valoare de 23 de milioane de lei, din care 20 de milioane pentru contracte pentru presă.

UDMR a cheltuit 1,3 milioane de lei: 47% din bani, adică 643 mii de lei pentru online (mai mulți furnizori), 22% pentru tipărituri (309 mii lei) și 327 mii de lei (24%) pentru radio/presă/tv.
PNL a cheltuit doar 348 de mii de lei, pentru diverse și 89 mii de lei pentru online. Partidul nu a mai cheltuit nimic de la ultima raportare.
 
Victor Ponta a cheltuit 23,7 milioane lei, comparativ cu 11 milioane de lei la raportarea anterioară, din care 64% pentru online (15,3 milioane) și 20% pentru radio/TV/presă (4,8 mil lei). Pentru vestimentație a plătit 1,3 mil. lei (6%), iar pentru tipărituri 1,3 mii lei (6%). Candidatul a plătit și 433 mii de lei pentru cercetări sociologice. Facturile cu cea mai mare valoare, de aproape 7 milioane de lei, au fost încheiate pe 22 aprilie. Toate aceste facturi sunt încheiate pentru servicii de promovare materiale online.

Nicușor Dan a cheltuit 96% din bani, adică 6 milioane de lei pentru online. Facturile semnificative – 6 milioane de lei – pentru campania lui Nicușor Dan s-au înregistrat în părți egale, câte două milioane, în trei zile – 4, 14 și 22 aprilie.

AUR a plătit 95% din bani (5,2 milioane de lei) pentru tipărituri. Restul de fonduri au fost plătite aceleași firme, DGI MULTIMEDIA DESIGN SRL, sub categoria definită în acest raport ca diverse. AUR nu a declarat contracte în mod specific pentru campanie
online.
EFOR a raportat că AUR are materiale de publicitate politică online, inclusiv pe profilul online Facebook și TikTok George Simion (vezi rapoartele de mai sus). Doar pagina oficială a lui George Simion a cheltuit, între 16 aprilie și 22 aprilie, 11.373 de lei. Între 4 și 21 aprilie, pagina ar fi cheltuit 55.570 lei, conform WhoTargetsMe. Contul oficial G. Simion de pe Tik Tok include postări care sunt marcate ca publicitate politică.

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.