• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Duminică , 19 Mai 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Marţi , 23 Martie , 2010

Poveste de succes: incluziune socialã prin educatie

* Din 1998, Ministerul Educatiei si-a dinamizat masurile privind incluziunea sociala prin educatie. Principii precum calitate, eficienta si echitate au devenit fundamente pentru dezvoltarea unui sistem educational menit sa ofere oricui oportunitatea de a invata oricand, oriunde si in ce mod alege acesta. Ca parte a politicilor europene si nationale de incluziune sociala prin educatie a grupurilor dezavantajate, Inspectoratul Scolar Judetean Maramures si scolile din judet au derulat o serie de proiecte care pot constitui exemple de succes. * Reabilitarea, extinderea si dotarea spatiilor educationale pentru crearea unui mediu, inclusiv investitii in 9 din cele 10 unitati pilot (o gradinita functiona intr-o locatie care nu era in proprietatea CL cu destinatia specifica). * Achizitii de resurse moderne de predare – invatare (mobilier, calculatoare bine echipate, carti, materiale didactice si jucarii etc). Au fost distribuite pachete cu hrana si rechizite pentru 1094 elevi * S-au organizat excursii pentru elevii de la toate unitatile pilot, la care au participat aproximativ 500 de copii si cadre didactice insotitoare. De remarcat contributia ONG-urilor YMCA, Heidenroslein, SC UNA SRL la buna derulare a programului excursiilor (asigurand pachete de hrana, apa minerala, plata intrarilor la muzee si gradina zoologica etc). Excursiile au fost un prilej, pentru multi copii, de a iesi pentru prima data din comunitatea in care traiesc. * S-au organizat activitati interculturale (dialoguri interculturale cu ocazia sarbatorilor de iarna, a sarbatorilor pascale; Activitati artistice dedicate Zilei romilor, 8 aprilie, sfarsitul anului scolar…). O serie de activitati au fost prezentate in presa judeteana si la posturile de televiziune locala si nationala. * Copiii s-au implicat in activitati extracurriculare gospodaresti (amenajarea si intretinerea spatiilor scolilor si gradinitelor, confectionarea de martisoare, de felicitari; au pregatit cosulete cu daruri pentru batranii de la Caminul de Batrani de la Baia Sprie.) * Realizarea de activitati educationale destinate prescolarilor si scolarilor: activitati de recuperare tip “de dupa-amiaza”, scoala de vara, implementarea programului “A doua sansa”. * Formarea la nivel local a cadrelor didactice din scolile participante in proiect: 269 persoane; * Activitatile de tip „Scoala de dupa-amiaza” au oferit cadrelor didactice posibilitatea abordarii specializate (grafice de evolutie, planuri de interventie individuale) a problematicii copiilor care intampina dificultati in invatare. * Gradinita de vara (perioada 21.06 – 21.07.2006) - organizata la Finteusu Mic si Dileu (Tg. Lapus) – cate o grupa de 20 de copii, si la Gradinita nr. 4 Baia Mare (2 grupe, cu 35 de copii). Parintii au avut o experienta benefica, majoritatea constientizand rolul gradinitei in educarea copiilor, cu promisiunea de imbunatatire a frecventei in cursul anului scolar si inscriere in gradinita a celorlalti copii. * Scoala de vara (perioada 21.06 – 21.07.2006) - a fost organizata la Sc. nr. 5 si Nicolae Balcescu” Baia Mare, pentru 2 grupe a cate 20 de elevi. Rezultatul a fost reducerea gradului de dificultate in adaptarea scolara (prin exersare a deprinderilor de citit, scris, socotit ) si de socializare. S-au produs schimbari pozitive in atitudinea parintilor privind importanta participarii la educatie a copiilor, precum si ameliorarea efectelor frecventei fluctuante si a dificultatilor de invatare prin includerea celor 40 de elevi din clasele I – IV in acest program educational, care presupune continuarea procesului instructiv-educativ prin forme atractive si accesibile, cu accent pe recuperare, completare, sistematizare, recapitulare. * Cursuri de tip „A Doua Sansa” la scolile: Coltau, Nr. 2 Somcuta Mare, Tamaia, Finteusu Mic, Coroieni, „Nicolae Balcescu” Baia Mare * Implicarea parintilor, membrilor comunitatii, si a autoritatilor locale in activitatile scolare: Parintii copiilor si elevilor proveniti din familii dezavantajate au fost inclusi in structuri de decizie (Consiliul Parintilor, Comitetele Locale de Sprijin, Grupul Judetean de Sprijin). * Integrarea elevilor cu CES in clasele de masa si crearea Centrului judetean de resurse pentru educatie incluziva; * Realizarea desegregarii la nivel de clasa/scoala. A fost realizata o retelare a scolilor pilot, acestea deruland impreuna diverse parteneriate. * Se realizeaza colaborari cu diverse institutii la nivel local si judetean (politia de proximitate, Directia de Sanatate Publica) pentru rezolvarea unor deprinderi corecte de conduita civica, respectiv pentru formarea deprinderilor de igiena si rezolvarea unor probleme de sanatate. S-au inregistrat schimbari de atitudine ale populatiei majoritare fata de etnicii romi sau copii cu CES, in special prin activitati interculturale. * In judet, AJOFM s-a implicat in oferirea oportunitatilor de gasire a unui loc de munca, organizandu-se bursa locurilor de munca pentru romi, chiar in comunitati. Rezultate * programele locale de formare au fost acreditate si s-au desfasurat in toate judetele, cu participarea a peste 4500 de cadre didactice, iar CCD-urile au sprijinit aceste demersuri; * programe remediale/tip „Scoala de dupa scoala” si cursuri intensive de gradinita de tipul „Gradinitei de vara” au fost dezvoltate in 36 de judete si au inregistrat o buna participare; (Gradinita Nr. 4 Baia Mare, Scoala nr. 2 Somcuta, Gradinita Finteusu Mic, Gradinita Nr. 12 Sighetu Marmatiei, Gradinita Targu Lapus, Ticau, Gradinita Nr. 8 Baia Mare) * aproximativ 850 formatori din toate cele 42 de judete au fost formati in domenii precum: educatia incluziva, metode active de predare-invatare, dezvoltare de curriculum si implementare, programe remediale si programe tip „A doua sansa”; extinderea programului „A doua sansa” la nivelul invatamantului primar in toate judetele (aproximativ 10.000 de participanti pentru ambele programe la nivelul intregii tari); * aproximativ 381 mediatori scolari din cele 36 de judete participante au beneficiat de programe specifice de formare, acreditate, si actioneaza in proportie de 80% in comunitatile dezavantajate; * subiecte referitoare la cultura Romani sunt prezente in noul curriculum elaborat pentru programele tip „A doua sansa” si in manualele de istorie de la clasa a IV-a; * 1500 seturi de ghiduri pentru elevii din cadrul programului „A doua sansa” si 300 de seturi pentru profesori au fost elaborate si distribuite in judete; * 36 de Centre de Resurse pentru Educatie Incluziva au fost infiintate in judetele participante la proiectele PHARE; * aproximativ 450 scoli din judetele selectate au desfasurat activitati pentru participarea parintilor la viata scolii si la educatia propriilor copii, in acord cu planurile lor de dezvoltare; * aproximativ 300 de scoli din zonele dezavantajate au beneficiat de lucrari de reabilitare si dotari si prezinta acum un mediu mai prietenos. Perspective * Incluziunea sociala prin educatie - tinta strategica a M.E.C.T.S. * Implementarea masurilor conform strategiilor stabilite la nivel national si local * Monitorizare si evaluare a impactului.

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.