Curs valutar
Euro
Dolar american
Lira sterlină
Forint unguresc
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii


O punte între inginerie și economie: studiul de caz S.C. ASTRA VAGOANE CĂLĂTORI ARAD S.A.
Mihai Săndoiu, director general Finmedia
Zilele acestea a apărut la Editura AGIR, în condiții grafice de excepție, cu o copertă deosebit de inspirată, consistentul volum „Industria românească și mobilitatea (inter)urbană. Studiu de caz SC ASTRA VAGOANE CĂLĂTORI ARAD SA”. Cel puțin trei elemente din respectivul titlu sunt de natură a trezi interesul unor largi categorii de cititori. Avem în vedere sintagma „industria românească”, temă controversată în special între extreme (avem sau nu mai avem industrie în România), apoi „mobilitate (interurbană)”, preocupare existențială legată mai ales de transportul în comun (sursă permanentă de necazuri cotidiene) și denumirea unei „entități industriale” de multă vreme familiară (nu numai în localitățile urbane, ci și pe căile ferate, atât în țară, cât și peste hotare).
Un demers demn de toată atenția și de aprecieri pe măsură
Nu mai puțin incitante sunt pe copertă numele autorilor. Nicolae Bud este cunoscut deopotrivă ca un prodigios autor de studii în domeniul mineritului și ca un exponent al interesului public slujit în special în calitatea sa de deputat în trei legislaturi postdecembriste, deținător al titlurilor științifice de doctor în inginerie și de doctor în economie. La rândul său, Teodor Brateș este doctor în economie, veteran al presei tipărite și audiovizuale, cunoscut în special din prestația sa în calitate de coordonator, în celebrul Studio 4 al TVR, al primei telerevoluții din lume, precum și prin studiile științifice postdecembriste. Ambii autori au fost distinși cu premii ale Academiei Române, fiecare pentru valoroase lucrări în domeniile lor de specialitate.
Bineînțeles, astfel de „cărți de vizită” nu sunt suficiente pentru a evalua obiectiv lucrarea pe care ne propunem s-o prezentăm. De aceea, într-un spațiu tipografic rezonabil (potrivit profilului revistei noastre), ne vom referi la câteva aspecte pe care le considerăm (cel puțin) utile.
Istoria de lângă noi
Cartea începe, în mod aproape emblematic, cu descrierea modernului tramvai „IMPERIO”, aflat în dotarea Societății de Transport București (STB). Entitatea industrială care l-a conceput și fabricat – ASTRA VAGOANE CĂLĂTORI ARAD – are o existență neîntreruptă (subliniem neîntreruptă) de 134 de ani, recentele produse (între care amintitul tramvai) fiind bine-cunoscute și apreciate în România, în restul Europei și în America Latină. Istoria de aproape un secol și jumătate a întreprinderii constituie coloana vertebrală a cărții. Este o istorie care a făcut și face parte organică, inseparabilă, din ceea ce s-a întâmplat mai important în țara noastră în acest interval marcat de evenimente cruciale – de la Marea Unire din 1918 până la zilele noastre, mai ales prin procesul de tranziție spre economia de piață declanșat de Revoluția Română din Decembrie 1989.
Un merit incontestabil al cărții constă tocmai în relevarea legăturilor dintre micro și macroeconomie, prin „studiul de caz”, într-o formulă inedită: paginile documentare sunt însoțite de însemnări memorialistice întrucât autorii au fost, în bună măsură, nu numai martori, ci și participanți la transformările care au avut loc de-a lungul a jumătate și, respectiv, a trei sferturi de secol.
În carte nu sunt ocolite teme majore deosebit de sensibile, obiect al multor controverse, ci, dimpotrivă, sunt abordate cu sinceritate punctele de vedere care, la rândul lor, pot da naștere la controverse, ceea ce este firesc în condiții democratice. Sunt opinii solid argumentate prin dovezi de necontestat oferite de arhive și de experiențele personale, unele chiar cu valoare de unicat.
Drumul parcurs de întreprinderea arădeană a reflectat și reflectă evoluții caracteristice nu numai industriei românești, ci și etapelor succesive ale revoluției științifico-tehnice în context național și planetar. Astfel, performanțele tehnice și economice ale „cazului” studiat se explică prin profesionalismul conducerii, al personalului, adaptat permanent schimbărilor, iar în multe situații, prin afirmarea ca avanpost al acestor schimbări. Influențele analizate includ, firește, multe date și fapte din domeniile politic și istoric din îndelungata perioadă de existență a întreprinderii. Remarcăm din nou: sunt teme controversate, însă autorii ne apropie treptat, treptat, de adevăr, prin date și fapte perfect verificabile. O asemenea „vedere panoramică” este cu atât mai necesară în prezent, cu cât multe confuzii din mass-media și, în special, din social media, cu scopuri deloc dezinteresate, inclusiv de natură economică fac mult rău întregii societăți românești. Nu intrăm în detalii, ci lăsăm cititorilor posibilitatea de a cunoaște, direct de la surse, adevăruri de un incontestabil interes public.
Mișcarea înseamnă pur și simplu viață
Am redat un subtitlu din partea introductivă a cărții, deoarece tema mobilității (inter)urbane este abordată de autori din cele mai diverse unghiuri, de-a lungul întregului lor demers științifico-istorico-publicistic. Sigur, nu au pășit pe terenuri teoretice și practice înțelenite. Probitatea autorilor este relevată și prin citarea unor prestigioși specialiști în domeniile tratate, înainte de toate, de prof. univ. dr. ing. Șerban Raicu, dar mai ales prin trimiteri la documente ale unor foruri internaționale, precum Organizația Națiunilor Unite, europene, prin directive ale autorităților de la Bruxelles (și, evident, naționale, adică reglementările în materie de transporturi, de mediu, de protecție a călătorilor, de funcționare, de finanțare, de organizare instituțională și de gestionare administrativ-teritorială).
Mișcarea, respectiv mobilitatea (inter)urbană este examinată în lucrare, înainte de toate, prin delimitarea clară a intereselor dezirabile (la nivel individual, familial, comunitar) de interesele reprobabile (cele ale grupurilor care au profitat și profită de „fisurile” intervenite în structurile statului). Nu este vorba aici numai despre etica în afaceri, ci și despre gestiunea corectă publică și privată, despre corecta alocare și folosire a resurselor, inevitabil, limitate. De aici, sublinierea în lucrare a importanței deosebite a unor prioritizări și secvențialități raționale în acțiunile practice de soluționare a unor cerințe vitale din prezent și din viitorul previzibil. De altfel, prezentarea de soluții care au dat rezultate pozitive atestă posibilitățile reale de depășire a numeroaselor dificultăți în materie de transport în comun, temă care se află permanent pe agenda interesului public.
„Studiile de caz” sau picături care formează oceanul
Redăm și acest titlu din „Expunerea de motive” a autorilor, deoarece constituie și esența unei demonstrații vii a ceea ce înseamnă abordările multi, intra, pluri și pandisciplinare. Aparent, o astfel de opțiune conceptuală a autorilor ar duce, inevitabil, doar la descrierea „suprafeței” unor procese și fenomene complexe, la o înșiruire de simple enunțuri, însă, în esență, cartea se constituie ea însăși într-o serie de conexiuni de fond, ca premise ale unor acte decizionale eficiente. Nu-și propune mai mult, iar în „interiorul” fiecărui element abordat se evită, cu măiestrie profesională, simplificările, abordările unidimensionale, fixismul, în favoarea unor viziuni globale, a factorilor interdependenți. Nu este numai o chestiune de metodologie (deși nici acest domeniu nu este neglijat în carte), ci mai ales o probă de tratare de pe poziții exclusiv științifice a unor teme caracteristice preocupărilor de zi cu zi ale populației țării.
Poate că nimic nu este mai elocvent din acest punct de vedere decât chiar „studiul de caz” în centrul căruia se află întreprinderea arădeană. Când este vorba despre o întreprindere cu o activitate neîntreruptă atât de îndelungată, apare posibilitatea (transformată de autori în realitate), de desfășurare a unor analize specifice operei monografice (în bunele tradiții ale școlii lui Dimitrie Gusti), care depășește cu mult spațiul istoric examinat. Se proiectează o lumină puternică asupra unor segmente ale trecutului aflate, fie și numai parțial, într-o ceață densă. Ca și în legătură cu alte teme, te simți ispitit să citezi și în sensul amintit fragmente pasionante din carte, fapte de viață, narațiuni pline de miez, dar nu ne putem permite să scriem mai mult în spațiul care ne-a fost rezervat. Este, totuși, important că există acest „material” faptic, la dispoziția celor interesați să cunoască istoria fascinantă a unei întreprinderi românești, care a produs bunuri de valoare în beneficiul a numeroase generații de înaintași și de care beneficiem și noi, cei trăitori în acest prezent atât de complicat, de contradictoriu, dar nu mai puțin interesant.
Mândria de sine și răspunderea față de ceilalți
Am recurs, și de această dată, la titlul unui capitol al cărții, respectiv la epilogul acesteia. Cum era normal, autorii au acordat cea mai mare atenție unor oameni anume, persoane fizice, cu meritele lor deosebite în atingerea performanțelor acestei entități industriale, care a avut și are un greu cuvânt de spus în economia românească. Așa ajungem, inevitabil, la „cheia” unor incontestabile realizări, care constituie rezultanta unui management a cărui calitate a depins și depinde, în primă și în ultimă instanță, de valorile condiției umane.
În carte sunt menționați numeroși concetățeni a căror activitate a fost și este legată de succesele remarcabile ale întreprinderii arădene, dar – pe bună dreptate – numele care revine cel mai des este cel al președintelui Grupului de firme ASTRA, Valer Blidar. Dacă este să conturăm un portret al capitalistului, al întreprinzătorului, al managerului român autentic, atunci – cu siguranță – trebuie să îl aducem în prim-plan pe Valer Blidar. Faptul este confirmat și de majoritatea Topurilor publicate în ultimele două decenii, numele său fiind mereu prezent cu date biografice esențiale și cu descrieri pertinente ale performanțelor cu care s-a remarcat și se remarcă.
În aproape toate capitolele lucrării la care ne referim sunt inserate fragmente din memoriile lui Valer Blidar intitulate „M-am născut a doua oară”. Memorialistul a făcut astfel trimitere directă, fără echivoc, la modul în care Revoluția Română din Decembrie 1989 i-a „croit” destinul. În cartea sa de amintiri, scrisă cu talent, cu umor fin, dar și cu evaluări tăioase la adresa profitorilor tranziției sunt înfățișate pe larg momente esențiale din cariera proprie de capitalist, cu accent pe momentul privatizării SC ASTRA VAGOANE CĂLĂTORI ARAD și cu urmările acesteia. Ni se dezvăluie, astfel, în toate dimensiunile și importanța lui un impresionat drum spre succese remarcabile. La începutul celui de-al treilea deceniu din acest secol, întreprinderea arădeană se afla, practic, în faliment. Cu un curaj și cu o determinare ieșite din comun, Valer Blidar a reușit, prin îndeplinirea integrală a reglementărilor legale referitoare la privatizare, în calitate de proprietar, să redreseze în timp relativ scurt situația întreprinderii și s-o ridice la nivelul din prezent, la faima pe care a dobândit-o în țară și peste hotare. Se cuvine să lăsăm cititorilor plăcerea de a cunoaște aceste mărturisiri, în detaliile lor semnificative, povestite cu har și haz de Valer Blidar. Deci, nici pe acest „teren” nu vom intra în detalii. Ceea ce este, însă, obligatoriu de remarcat, în concluzie la însemnările de față, este utilitatea elaborării unui „studiu de caz”, care – integrat organic în istoria industriei, a economiei românești – relevă deosebit de convingător deplina valabilitate a vechiului proverb „omul sfințește locul”.
O lucrare științifico-istorico-publicistică de amploarea și calitatea lucrării elaborate de Nicolae Bud și Teodor Brateș merită din plin să fie citită și chiar studiată, deoarece restabilește adevăruri esențiale și situează corect, în timp și spațiu, evoluția unei mari întreprinderi industriale românești, care și-a onorat renumele în special prin modul exemplar în care a slujit și slujește interesul public.






