Curs valutar








Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii



Nașterea Maicii Domnului - Hramul Parohiei Rozavlea - Centru
Luni, 8 septembrie 2025, de Praznicul Nașterii Maicii Domnului, Preasfințitul Părinte Iustin, Episcopul Maramureșului și Sătmarului, a slujit la biserica din localitatea natală, Rozavlea, Protopopiatul Vișeu, județul Maramureș, cu ocazia serbării hramului.
„Marea sărbătoare a Parohiei Rozavlea datează de peste o jumătate de secol, mai exact din 1971, când, în timpul păstoririi preotului vrednic de pomenire Vasile Țiplea, s-a desăvârșit ctitorirea acestei biserici printr-o frumoasă pictură. Biserica a fost începută prin anii ’40 și terminată prin ’69-’71. Patriarhul Iustinian Marina a poposit pentru prima dată în ținutul Maramureșului, în Țara Maramureșului Voievodal și, împreună cu Mitropolitul Nicolae Mladin de la Sibiu și cu Arhiepiscopul Teofil al Clujului, au târnosit această biserică. Deci, este o biserică ce a primit o binecuvântare specială de la Dumnezeu, fiind târnosită de însuși Patriarhul României. Apoi a mai avut loc un eveniment aici, în 2003, când au poposit vrednicii de pomenire Patriarhul Teoctist al României și Petrus al VI-lea al Alexandriei Egiptului. De atunci și până astăzi, din 1971, în fiecare an, nu a lipsit Ierarh la hramul bisericii. Câtă vreme Maramureșul a ținut de Cluj, venea fie Înaltpreasfințitul Teofil al Clujului, fie, după 1973, Înaltpreasfințitul Justinian, mult iubit de maramureșeni, care, la rândul dânsului, a iubit mult credincioșii din Maramureș pentru credința lor și pentru fidelitatea față de Biserica lui Hristos, față de tradiții, de port, de grai, de valorile noastre sfinte. Venim în fiecare an cu bucurie, de când Dumnezeu ne-a chemat înalta slujire Arhierească, venim de fiecare dată, iar sărbătoarea este una deosebită, de o solemnitate specială. Este înfrumusețată de portul maramureșenilor, vedeți, ei poartă foarte mult alb, ceea ce însemnează că au o credință curată și trăiesc în lumina Învierii lui Hristos. Venim, deci, în fiecare an să fim împreună cu preotul paroh, cu părinții din această parohie. Parohia, în 1991, s-a rearondat, deoarece are aproximativ 3.000 de suflete, mulți sunt plecați în străinătate în toată Europa, dar nu sunt plecați de tot, au rămas legați de pământul natal, de comuna natală. Am rearondat parohia și am înființat în partea de jos a satului o parohie numită Rozavlea Șesu Mănăstiri, cu peste 300 de suflete atunci. Acum avem și Rozavlea Sâlța, s-a desprins partea valea Sâlței de Rozavlea și a devenit sat. Acolo sunt peste 250 de suflete, e o altă parohie. Deci sunt trei parohii în această localitate și este o dinamică deosebită. Aici păstorește părintele Vasile Cosma, care a fost în șesul mănăstirii și a construit acolo trei biserici.
A venit aici să-și continue activitatea și să ducă mai departe ceea ce timp de peste 30 de ani, 40 de ani, a păstorit și a chivernisit părintele Grigore Andreica, fostul protopop. Dăm slavă lui Dumnezeu pentru această sărbătoare care încheie șirul sărbătorilor mari. Ele încep la Bunavestire, la Ieud, sărbătorile Maramureșului Voievodal, și se încheie cu sărbătoarea Nașterii Maicii Domnului în localitatea Rozavlea, cu o participare numeroasă, deosebit de frumoasă.
A fost și este începutul noului an școlar. Am primit cu bucurie vestea că, după ce au fost la începutul anului școlar, fiii, cadrele didactice, Consiliul de Administrație al școlii, au socotit că este bine să fie cu noi la biserică. Deci ei și-au făcut începutul anului școlar mai devreme, înainte de a începe evenimentul cultural religios al localității, hramul Bisericii, și acum sunt cu noi. De aceea am făcut rugăciuni pentru ei, pentru dascăli, pentru elevi, să fie un început bun. Luna septembrie este luna Maicii Domnului. Totul este așezat sub ocrotirea Maicii Domnului. Odată cu Nașterea Maicii Domnului, începutul noului an bisericesc, deci și începutul noului an școlar și apoi cel universitar, la 1 octombrie, sunt așezate sub ocrotirea Maicii Domnului. Să ne ocrotească Maica Domnului familia, comunitățile, pe păstorii de suflete, să ne ocrotească pe noi ca să putem păzi dreapta credință și să mărturisim pe Iisus Hristos, Fiul ei și Fiul lui Dumnezeu, că este Mântuitorul lumii. Slavă lui Dumnezeu pentru toate!”, a spus Preasfințitul Părinte Iustin, Episcopul Maramureșului și Sătmarului.
Sfânta și Dumnezeiasca Liturghie
La începutul Sfintei Liturghii, Preasfințitul Părinte Episcop Iustin a rostit rugăciunile pentru profesori și copiii care încep noul an școlar azi, prezenți în fața Altarului de Vară, care s-au rugat cu Întâistătătorul Eparhiei.
Soborul a fost alcătuit din Arhim. dr. Casian Filip, vicar eparhial administrativ, Pr. Adrian Dobreanu, director Media Online Pr. Vasile Cozma, paroh, Protos. Iosif Petra, starețul Mănăstirii Dragomirești, Pr. Bogdan Ciocotișan, paroh în Dumbrăvița și președintele ATOP Baia Mare, Pr. Ioan Florin Vlad, paroh în Șesu Mănăstirii, Pr. Tudor Dan Rusu, paroh în Sâlța, Pr. Grigore Andreica, protopop onorific al Vișeului, Pr. Gavriș Vancea, din Săliște Centru, Pr. Nicolae Pintea din Săliște I, Pr. Dumitru Iuga, din Săcel I, care a venit cu singura procesiune la hram, Pr. Marian Bilț, misionar la Baia Mare, fiu al satului, Pr. Mircea Conț din Culcea, Protopopiatul Chioar, Pr. Andrei Vlad din Glod, Pr. Călin Șimon din Valea Satului – Strâmtura, Pr. Sorin Ferenț din Botiza, Pr. Grigore Grec din Bocicoel, Pr. Vasile Brendea, paroh în Ieud Plopșor, Arhid. Teodosie Bud, consilier eparhial economic, Arhid. dr. Nifon Motogna, consilier eparhial pentru administrarea Catedralei Episcopale „Sfânta Treime”, Arhid. Vlad Nechita, de la Catedrala Episcopală „Sfânta Treime”, împreună cu Diac. prof. Ionuț Hotico.
Răspunsurile la Sfânta Liturghie au fost date de Grupul Psaltic „Theologos” al Episcopiei Maramureșului și Sătmarului, dirijat de Florian Vois, manager Diac. Danuț Silviu Pop.
S-a rugat împreună cu soborul și obștea credincioșilor prof. Vasile Mârza, primarul comunei Rozavlea.
Cuvântul de învățătură
Un frumos și cuprinzător cuvânt de învățătură a rostit Preasfințitul Părinte Episcop Iustin pornind de la Evanghelia sărbătorii și evenimentul Nașterii Maicii Domnului.
„Suntem în 8 septembrie, sărbătoarea sau praznicul împărătesc al Nașterii Maicii Domnului, care este așezată ca cinstire a Preasfintei Născătoarei de Dumnezeu la începutul anului bisericesc (1 septembrie), pentru că Maica Domnului este începutul mântuirii noastre. Troparul este alcătuit de imnograful bisericesc, cele mai multe imne închinate Maicii Domnului, cântări și dogme, au fost făcute de Sfântul Ioan Damaschin. Iată cum glăsuiește troparul: «Nașterea ta de Dumnezeu născătoare, bucurie a vestit la toată lumea, căci din tine a răsărit Soarele Dreptății, Hristos Dumnezeul nostru, și dezlegând blestemul, blestemul păcatului strămoșesc, a dat binecuvântare și stricând moartea ne-a dăruit viața veșnică». Deci iată cum așază în cuvinte sfinte imnograful începutul mântuirii neamului omenesc prin Preasfânta, Preacurata, Preabinecuvântată de Dumnezeu Născătoarea și pururea Fecioara Maria. Din paginile Sfintei Scripturi nu avem multe informații despre modul minunat în care a venit Maica Domnului pe lume. Scrierile apocrife, însă - apocrife înseamnă cele din tradiția bisericii - s-au păstrat prin viu grai și s-au scris mai târziu.
Protoevanghelia lui Iacob, sec. II, spune povestirea minunată a sfinților, drepților și dumnezeieștilor părinților Iochim și Ana, deci în secolul II, și modul minunat în care Dumnezeu i-a binecuvântat și le-a dăruit răspuns la rugăciunea, așteptarea și răbdarea lor, concretizată în Nașterea cele mai sfinte ființe de pe Pământ, dintre oameni, că Iisus Hristos deja este din Cer. El vine de la Dumnezeu, din Cer. Maica Domnului s-a născut în chip firesc, biologic, dar minunat, la adânci bătrâneți. Și spune această scriere, inspirată și ea din cărțile sfinte și din tradiție, că cei doi părinți, drepții temători de Dumnezeu, care trăiau în nordul Galileii, n-aveau copii și erau apăsați de această povară. Astăzi sunt familii care preferă să nu aducă pe lume copii. Sunt femei care nu doresc să aibă prunci. În mod neinspirat și întunecat, că femeia este viață. Eva însemnează viață. De aceea i-a dat Dumnezeu nume Eva, care însemnează viață. Dătătoarea și născătoarea vieții. I-a dat Dumnezeu un dar unic. Să zămislească și să aducă pe lume cel puțin o viață. Încă o viață, cel puțin. Dacă nu mai mult. Și erau triști. Și nu erau mângâiați deloc. La un moment dat, spune tradiția că Ioachim s-a dus să aducă la templu ofrande. Vedeți, în Vechiul Testament se aduceau la templu ofrande. Dintre cele mai simple, care erau roadele pământului, și modeste, cum erau puii perechi de turturele sau de porumbei, până la cele mai mari, cum erau miei sau viței. Carnea acestora era așezată pe jertfelnic și ardea, și fumul acela care se urca la cer era socotit ardere de tot adusă lui Dumnezeu. Jertfă de sânge, sângeroasă. Și ei au adus ce au avut la templu, dar, la un moment dat, slujitorul templului a zis: nu mai aveți voie să aduceți ofrande, pentru că nu sunteți binecuvântați de Dumnezeu, deoarece nu aveți prunci. Și sunteți bătrâni de acum. Până la o vreme le-au primit jertfa, așteptând că poate, poate, vor avea un copil până la jumătatea vieții, la 50 de ani. După acea vreme nu le-au mai primit jertfa și a fost foarte trist. Și s-a întors acasă și i-a zis Anei, bătrânei Ana. Puteau să aibă atunci poate 60 de ani, peste 60, peste 70. I-a zis: plec în munte să mă rog, să mă rog să-i cer, să strig la Dumnezeu, să fiu singur acolo, nemâncând și nebând nimic și să-i cer lui Dumnezeu să ne ridice de la noi necinstea sau rușinea, să ne dăruiască un prunc. Și așa a făcut. Ana a rămas acasă, în grădina sa. Și v-am citit eu și anul trecut. E foarte frumoasă și inspirată rugăciunea pe care a consemnat-o tradiția cum s-a rugat Ana lui Dumnezeu. Și iată rugăciunea Anei:
«Doamne, Dumnezeule atotputernic, cel ce numai cu cuvântul ai făcut cerul și pământul și toate cele ce se văd, cel ce ai zis făpturii tale să fie, să trăiască, să crească, să se înmulțească și să crească, cel ce ai binecuvântat pe Sara, soția lui Avram, ce a născut pe Isaac, la bătrânețile ei, și ai dăruit Anei pe Samuel, Prorocul, dă-mi și mie roadă pântecelui și nu mă lăsa de ocară între oameni, că de voi primi de la tine, fiu sau fiică, îl voi închina Ție cu toată inima și îl voi da să slujească în biserica slavei tale. Și la această rugăciune a ei și la retragerea și strigătul lui Ioachim, îngerul le-a răspuns, le-a dus vestea că li se va împlini rugăciunea și așa a venit pe lume Preasfânta Născătoare de Dumnezeu»”.
Părintele paroh Vasile Cozma a dăruit Preasfințitului Părinte Episcop Iustin o icoană reprezentând pe Maica Domnului cu Pruncul Iisus, după care a mulțumit tuturor celor care au contribuit la reușita acestui frumos hram.
Text: Andrei Fărcaș – redactor la revista „Graiul Bisericii Noastre”
Foto: Arhid. Vasile Pop – consilier eparhial pentru protocol