Curs valutar








Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii



Metroul din Cluj: finanțare și termene imposibile, condiții infernale
Deputatul AUR, Ilie-Alin Coleșa, semnalează că pierderea fondurilor din PNRR, în valoare de aproximativ un miliard și jumătate de lei, alocate pentru metroul din Cluj-Napoca, va împiedica finalizarea proiectului în termenul și condițiile stabilite de autorități.
„Valoarea totală era de aproape 14 miliarde de lei, dintre care aproximativ un miliard și jumătate de la Uniunea Europeană, cu un anumit termen de finalizare, 96 de luni (…) însă, până la finalul anului 2026, ar fi trebuit să fie gata nouă stații din cele 19 pe un traseu de aproximativ 7,5 km din cei 20 de km. Acest termen era, evident, unul imposibil de realizat.”
Ilie Coleșa îi acuză pe primarul Emil Boc, fostul premier Marcel Ciolacu și fostul ministru al Transporturilor, Sorin Grindeanu, că au înscenat un moment fals de campanie electorală pentru alegerile locale și europarlamentare din iunie 2024, promițând cu fast construirea metroului.
„Se știa, încă de anul trecut, că banii de la UE, care ar fi trebuit să fie aproximativ 10% din totalul proiectului, erau doar o minciună. (…) Încă din mai 2024, nu exista nicio organizare de șantier, nicio delimitare a terenului. În schimb, în iunie 2024, doar pentru acel eveniment la care au participat primarul Emil Boc, premierul Ciolacu și ministrul Transporturilor, Grindeanu, au creat un moment de marketing electoral fals înainte de alegerile europarlamentare și locale.”
Realizarea metroului devine o misiune imposibilă în condițiile unei lipse a finanțării evidente și a măsurilor de austeritate care lovesc categoriile vulnerabile și sectoarele vitale ale statului.
„Tuturor ne-ar plăcea să avem un metrou (…), însă costurile acestuia sunt foarte mari și, în condițiile în care se iau bani de la mame, sănătate, profesori, bursele studenților, antreprenori, de la toată lumea prin creșterea TVA-ului și a celorlalte taxe, evident că nu vor fi nici cele 15 miliarde aproximate pentru metroul clujean.”
Ce este cert e că noi rămânem cu cele aproximativ 230 de milioane de euro deja plătiți pentru proiectare și pentru achiziția unor materiale și cu primejdia de a fi sancționați de către câștigătorul licitației, în cazul în care acest proiect nu s-ar face. (…) Un proiect care a rămas doar pe hârtie, care răspunde unei nevoi reale, care a înghițit sute de milioane de euro, dar care, în realitate, nu se va putea face, nu în termenele și condițiile stabilite.”
Deputatul afirmă că a adresat multiple solicitări Primăriei Cluj-Napoca pentru a prezenta informațiile privind termenele și plățile fiecărei etape a proiectului, fără a primi răspunsuri.
„Voi insista cu această întrebare, voi cere caietul de sarcini, voi cere contractul, pentru a afla foarte clar care sunt etapele și termenele aferente fiecărei etape și prețul aferent fiecărei etape. Pentru că, altfel, riscăm ca și în 2028, de exemplu, să asistăm la același eveniment, la aceeași strategie de marketing electoral, prin care acești mincinoși să încerce să ne păcălească și să ne ceară voturile”, a conchis deputatul AUR, Ilie-Alin Coleșa.