• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Marţi , 22 Iunie 2021

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Vineri , 9 Aprilie , 2021

Bolnavii de covid, umiliți și dincolo de moarte

Ambalați în saci și așezați în sicrie sigilate, fără priveghi, cu slujbă de înmormântare rapidă și fără să aibă dreptul de a fi depuși în capelă sau biserică I Celor peste 24.500 de persoane decedate din cauza noului coronavirus le-a fost luat până și dreptul la o înmormântare demnă, în care cei dragi să-și poată lua rămas bun așa cum se cuvine I Deși s-a tot vorbit despre schimbarea protocolului de înmormântare, discutat de Raed Arafat cu reprezentanții tuturor cultelor din România, documentul e blocat la Ministerul Sănătății I Culmea, regulile aberante și inumane impuse de mai bine de un an în România sunt contrazise de organismele europene I Pe ce s-a fundamentat această umilire a bolnavilor de covid chiar și dincolo de moarte? I Întrebarea este, evident, retorică.   

 

Mircea CRIȘAN
Ioana LUCĂCEL

Peste 24.000 de români, decedați din cauza in­fecției cu noul corona­virus, au fost în­­­mor­­mântați asemeni animale­lor, în saci negri, impermeabili. Drama familiilor care și-au pierdut părinții, soții, copiii din cauza virusului a fost acutizată de re­gulile draconice și inumane de înmormântare a celor decedați de covid. Pe lângă faptul că au murit singuri, în secțiile de tera­pie intensivă sau spitale, fără o lumânare la cap și fără o rugă­ciune sau o spovedanie crești­nească, morții de covid au fost umiliți și dincolo de moarte.

În urmă cu un an, pe când Ro­mânia se afla în stare de urgență, a fost adoptat un set de reguli foarte dure, cuprinse în „Protocolul specific privind managementul ı̂n caz de deces al pacienților infectați cu noul coronavirus (SARS-CoV2)”. Potrivit acestui document, după moartea unui bolnav de covid într-o unitate medicală, aparți­nătorii sunt contactați telefonic și li se cere prezentarea la spital pentru ridicarea decedatului în termen de 24 de ore de la deces - pentru aparținătorii care lo­cuiesc la o distanță mai mică de 100 km de locul decesului - și de maximum 48 de ore de la deces - pentru aparținătorii care locuiesc la o distanță mai mare de 100 de km sau pentru cei aflați în situații speciale. Actul normativ a interzis îmbălsămarea trupului sau aranjarea și pregătirea în orice fel, conform tradiției noastre româ­nești: „Cadavrul va fi așezat într-un sac impermeabil dublu și ermetic închis cu fermoar și va fi pulve­rizat cu produse biocide tip TP22 (pe bază de formol)”. Practic, mulți dintre cei care au murit de co­vid au fost puși dezbrăcați, într-un sac negru și apoi într-un sicriu sigilat. Maximum două rude au avut dreptul să vadă cadavrul pentru a-l recunoaște. Apoi, o dată închis, sicriul nu s-a mai putut deschide. La începutul stării de urgență, în primăvara anului trecut, sicriul morților era dus direct la cimitir, unde, în prezența a maximum opt persoane, i se săvârșea o slujbă rapidă de înmormântare. După ridicarea stării de urgență, numărul maxim de participanți la înmormântare a crescut la 16, dar cei care au decedat din cauza noului coronavirus au fost înmor­mântați tot în saci negri, în sicrie sigilate, fiind transportați de la morgă direct la cimitir, fără a avea dreptul la priveghi sau fără să li se permită depunerea trupului în capelă. În cazul lor, slujba de înmormântare a avut loc direct la cimitir. Actul normativ prevedea că „Înhumarea / Incinerarea se va efectua în cel mai scurt timp disponibil cu sicriul sigilat”.
Practic, în cazul lor, tot ceremo­nialul de înmormântare, care se deru­lează pe parcursul a trei zile de la deces, a fost interzis.
Iar familiile celor decedați nu au putut cere autopsii medico-legale, în cazurile de suspiciune/confirmate cu noul co­ro­navirus, decât pe baza ordo­nan­ței emise de organele de cercetare penală.  

La 13 martie 2021, înainte de începerea Postului Mare, Preasfin­țitul Părinte Iustin, Episcopul Ma­ra­mureșului și Sătmarului, în mesajul adresat clerului și credin­cioșilor din cuprinsul Eparhiei, atrăgea atenția asupra modului de „ambalare” a celor răpuși de co­vid:
„Să-mi fie iertat ceea ce voi spune: Biserica nu a criticat modul în care decedații de covid la ATI au fost așezați în saci speciali și trimiși familiilor în sicrie sigilate, ca niște ființe necuvântătoare, pentru că așa prevedea protocolul. Sigur, pentru știința medicală, trupul neînsuflețit este cadavru, dar pentru Biserică și familie nu este așa. Decedatul acela a avut viață, a avut familie, o profesie, și-a adus contribuția la mersul înainte al vieții și al societății. Mai mult, a fost botezat, a trăit o viață pe care a înnobilat-o și a sfințit-o prin participarea la viața și Tainele Bi­sericii. Deci, pentru noi, trupul celui decedat este vrednic de cinstire. De aceea, Biserica face sluj­ba rânduită spre mângâierea fa­miliei și cinstirea vieții celui adormit și așezarea lui într-un mor­­mânt cu cruce. Nu ne-a fost ușor nici unora, nici medicilor, nici preoților, să răspundem și să alinăm suferința celor care au trecut prin această dramă, iar preotul face finalul acestui act tragic încercând, după puterea lui și harul pe care îl are, să fie alături de cei îndurerați, atât ca om, cât și ca părinte al comunității”.

În aceste zile, în societatea româ­nească s-a creat o întreagă dezbatere despre modul în care celor decedați de covid nu li se dă dreptul la o ultimă pregătire minimală, umană, demnă pentru un om, în ce privește înhumarea și slujba îndă­tinată de înmormântare, specifică credinței fiecărui decedat. De altfel, reprezentanții cultelor din România au ridicat acest subiect în cadrul întâlnirii cu autoritățile, care a avut loc recent. După acea întâlnire, Victor Opaschi, șeful Secretariatului de Stat pentru Culte, a declarat că până de Paști se va schimba regula privind înmormântarea celor care mor în urma infectării cu coronavirus: „am găsit soluții optime și de completare a anexei ordinului Mi­nistrului Sănătății. Se va putea face slujba de înmormântare în bise­rică, se va respecta tradiția şi ritualul fiecărui cult religios, iar incinerarea sau înmormântarea se va face cu sicriul sigilat”. Mai mult, Victor Opaschi a declarat atunci că: „Preotul poate fi chemat la spital, la cerere. Decedatul va putea fi îmbrăcat în haine de înmormântare și nu pus în saci de plastic ca până acum. De asemenea, sicriul va putea sta în capelă, iar înmormântarea se va putea face respectând tradiția și cultul religios”.  

Şeful Departamentului pentru Situații de Urgență, Raed Arafat, a declarat de asemenea presei că regulile pentru înmormântare trebuie să devină mai permisive: „Finalul discuției a fost că toată lumea este de acord, inclusiv INSP, că trebuie modificată regula înmor­mântării, să devină mai permisivă, ca lumea să poată să facă ritualul cum cer obiceiurile, respectând une­le reguli. Acest lucru a plecat de la discuția respectivă că urmează să se modifice ordinul. Acolo a ajuns în comisii și nu știu amănunte. Această problemă a fost ridicată și cu reprezentanții cultelor în fața domnului premier. Este un ordin emis de Ministerul Sănătății, dar care acum trebuie ajustat. Am înțeles că nu Institutul, ci comisia de Medicină Legală nu ar fi fost de acord, dar trebuie veri­ficat, nu știu”. Potrivit presei centrale, proiectul de modificare a acestui protocol este blocat la Mi­nisterul Sănătății.

Interesant este faptul că, deși autoritățile din România justifică de fiecare dată măsurile impuse prin faptul că așa ar fi reco­man­dările instituțiilor europene, în acest caz, lucrurile stau exact pe dos. Într-un raport tehnic elaborat de Centrul European de Prevenire și Control al Bolilor (ECDC), intitulat sugestiv  „Considerații pri­vind manipularea în condiții de siguranță a corpurilor persoanelor decedate ca urmare a infecției cu virusul SARS-CoV-2 suspectată sau confirmată”, se arată că „Până în prezent, nu există dovezi de transmitere a SARS-CoV-2 prin manipularea corpurilor persoanelor decedate. Riscul potențial de transmitere asociat cu manipularea corpurilor persoanelor decedate ca urmare a infecției cu virusul SARS-CoV-2 suspectată sau confirmată se consideră a fi redus și poate fi asociat cu:
• contactul direct cu rămășițe umane sau cu lichide corporale în care este prezent virusul;
• contactul direct cu vectori neanimați contaminați”.
De asemenea, raportul nu interzice pregătirea minimă a trupului neînsuflețit, ci doar impune reguli de igienă: „Îngrijirile mortuare standard și neinvazive de pregă­tire a cadavrului, cum ar fi piep­tă­narea, curățarea și spălarea, pot fi efectuate cu utilizarea precau­țiilor și a EIP standard de prevenire a transmiterii prin contact direct. Ca cerință minimă, trebuie purtate mănuși și halat impermeabil cu mânecă lungă”. De asemenea, nu interzice familiei îndoliate să vadă sau chiar să atingă cadavrul celor decedați din cauza noului corona­virus:  
„Cadavrul poate fi văzut de persoanele îndoliate. Dacă persoa­nele îndoliate sau re­­pre­zentanții reli­gioși urmează să atingă cadavrul, trebuie utilizate precau­țiile și EIP standard pentru prevenirea transmiterii prin contact direct. Ca cerință minimă, trebuie purtate mănuși și halat impermeabil cu mânecă lungă. Personalul trebuie să se asigure că persoanele îndoliate primesc asistență pri­vind utilizarea cores­punzătoare a EIP. În cazul în care EIP este disponibil în can­tități limitate sau există prea puțin personal care să îndrume vizitatorii, este bine să aveți în vedere restric­ționarea atingerii în timpul ceremoniei”. În final, raportul ECDC prevede negru pe alb că  „De­funcții cu infecție cu virusul SARS-CoV-2 suspectată sau confirmată pot fi înhumați sau incinerați în mod obișnuit”.

Pe ce studii au fost fundamentate atunci aceste reguli aberante și degradante, care îi iau celui decedat dreptul la demnitate și trau­matizează familia îndoliată? Evident, nu va răspunde nimeni la această întrebare. Grav este însă faptul că nici în al doisprezecelea ceas guvernanții și deci­denții nu se grăbesc să îndrepte această greșeală. Și, din nou, nu ne dă nimeni explicații pentru asta. Și nici scuze familiilor celor peste 24.000 de români...

 

 

Legat de subiectul înmormântării celor decedați din cauza noului coronavirus există și o petiție online semnată de peste 5.000 de persoane, în care se arată că:

„De mai bine de un an de zile ne obligați să-i înmormântăm pe cei dragi în pielea goală, aruncați în niște saci pe care scrieți cu majuscule COVID. De mai bine de un an de zile ne obligați să stăm departe de cortegiul funerar, nu ne lăsați să ne luăm rămas bun și impuneți măsuri peste măsuri fără să vă pese ce este în sufletul oamenilor. Nu ne lăsați să ne băgăm morții în biserici și să-i veghem măcar o noapte!
Eu mi-am pierdut mama pe data de 1 noiembrie. Pe mine nu m-ați lăsat să-i aduc la mormânt o floare. Eram pozitivă.
Mă testasem din proprie inițiativă tocmai pentru că nu concepeam să fiu infectată și să îmbolnăvesc pe cineva. V-am implorat să mă lăsați la înmormântarea mamei, v-am spus că voi purta costum, mască, vizieră...
că voi sta departe de soț, copii, de surorile mele! Nu ați vrut!
Mie mi-ați ucis sufletul. Și mie, și altor milioane de oameni.
Dar trebuie să vă opriți!
Opriți toată nebunia asta și încercați să fiți umani!”

 

Conform datelor Direcției de Sănătate Publică Maramureș, de la începutul pandemiei Covid-19 până la data de 04.04.2021, în județul Maramureș s-au înregistrat un număr total de 857 decese Covid-19. Dintre acestea, 727 de persoane aveau peste 60 de ani și 789 aveau cel puțin o comorbiditate: cele mai multe afecțiuni cardiovasculare - 524 sau diabet - 283 de persoane. Până în prezent, 24.561 de persoane diagnosticate cu infecție cu SARS – CoV2 au decedat.

 

Ultima oră!

Ministrul Sănătății, Vlad Voiculescu, a anunțat, joi, că ordinul care modifică modul în care sunt organizate înmormântările celor decedați din cauza Covid -19 va fi publicat cel târziu luni, în Monitorul Oficial. Apoi, s-a luat la ceartă cu jurnaliștii, spunând că nu scria în ordinul de ministru că morții de covid nu trebuie îmbrăcați: „Scuzați-mă, nu înțeleg întrebarea. Mai întâi, nu eu am scris ordinul și în ordinul pe care îl voi modifica nu scrie nicăieri că trebuiau să fie înmormântați fără haine. E o întrebare capcană față de un neadevăr. Citiți în ordin, nu scrie nicăieri că oamenii trebuiau să fie îngropați fără haine. Ce să știu? Cei care nu au respectat legea, cei care nu i-au îmbrăcatˮ, a declarat ministrul Sănătății. După ce și-a dat seama că nu știe legea, ministrul și-a cerut scuze:  „Din păcate, în cadrul întâlnirii am preluat o informație greșită și am insistat asupra ei în dialogul cu reporterii, lucru pentru care îmi cer scuze. Într-adevăr, așa cum mai mulți reporteri au semnalat, conform vechiului ordin de ministru, persoanele decedate în urma infecției cu SARS-CoV-2 «se igienizează, dar nu se efectuează asupra lor manopere de cosmetizare și nici nu se îmbracă, înainte de a fi introduse în sac». Este o reglementare din data de 6 aprilie 2020 pe care nu o voi comenta, ci o voi modifica în cursul zilei de astăzi. A fost nevoie ca aproape 25 de mii de oameni să fie înmormântați neomenește pentru ca Ministrul Sănătății să citească legea și să o schimbe?

 

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.