• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Duminică , 08 Decembrie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Vineri , 7 Mai , 2021

Activități inedite la Școala „Octavian Goga” Baia Mare

Săptămâna 19-23 aprilie 2021 a fost una specială pentru elevii și profesorii Școlii Gimnaziale „Octavian Goga” – director, prof. Ramona Ana Dabija, membri ai echipei proiectului „ABC-ul minunilor – să ne cunoaștem patrimoniul cultural”.

 

Proiectul a demarat în septembrie 2018, când echi­pa Școlii „Goga” a de­­venit coordonator european pentru încă cinci parteneri din proiect: Varvakeio Model Gymnasium Psychiko, Atena - Grecia, Seyitaliler Atatürk Ortaokulu, Kocaeli/Kandıra - Turcia, ICS Pestalozzi-Cavour, Palermo – Italia, Escola Básica e Secundária Dr. Angelo Augusto da Silva, Funchal – Madeira, Portugalia, Rimaskóli, Reykjavík – Islanda. Inițiatoarea proiectului, profesor Lidia Monica Boje, a devenit și coordonatorul european.

Obiectivul principal al proiectului este schimbul de bune practici, dar și alte obiective, la fel de importante: stimularea interesului ele­vilor pentru patrimoniul cultural, în special cel aparținând patrimoniului european UNESCO, al țărilor partenere, prin implicarea acestora în activități de colaborare, cercetare, reflectare și împărtășire de informații, devenind astfel mai conștienți de aspectele și valorile europene; dobândirea și dezvol­tarea abilităților și competențelor prin transformarea informațiilor colectate în cadrul fiecărei ac­tivități de învățare în materiale digitale; contribuirea cu materiale digitale (e-books, clipuri video, prezentări, jocuri tematice legate de patrimoniul cultural etc.) și instrumente pedagogice inovatoare (lecții cross-curriculare interactive) la procesul educațional al fiecărui partener și nu numai.
La momentul scrierii și debutului său, proiectul „ABC-ul minunilor – să ne cunoaștem patrimoniul cultural” rezona cu Anul European al Patrimoniului Cultural, al cărui obiectiv era de a încuraja cât mai multe persoane să descopere și să aprecieze patrimoniul cultural al Europei și de a consolida sentimentul de apartenență la un spațiu european comun. Sloganul Anului a fost: „Patrimoniul nostru: la con­fluența dintre trecut și viitor”.
Prin intermediul activităților pla­nificate pentru acest proiect,
ne-am dorit să oferim elevilor noștri posibilitatea de a învăța mai multe lucruri despre istoria, cultura și mediul înconjurător local, regio­nal, național și european al țărilor partenere.

Pe lângă activitățile care au avut loc pe TwinSpace-ul proiectului (spațiul de lucru eTwinning dedicat proiectului), elevii și profesorii implicați au lucrat împreună, în echipe internaționale, căutând informații despre patrimoniul cultural tangibil, intangibil și patrimoniul natural UNESCO și național al țărilor partenere, participând la întâlniri transnaționale în țările partenere. Astfel, întâlnirile fizice din Palermo, Atena, Kocaeli și Funchal au fost și rămân expe­riențe extraordinare pentru elevii și profesorii participanți, dar și pentru familiile acestora. La fiecare dintre acestea au fost selectați și aprobați câte patru elevi și unul-doi profesori, dar, pentru ca experiența Programului Erasmus+ să poată fi trăită de cât mai mulți participanți, am suplimentat pentru fiecare întâlnire cu câte doi elevi și un profesor. O să revenim asupra acestor minunate experiențe, dar să ne întoarcem la ...

Săptămâna 19-23 aprilie 2021. Pandemia a schimbat viața întregii planete, anulând planuri și lăsând vise neîmplinite... După întâlnirea de proiect din Funchal – Madeira, în 23 – 28 martie 2020 trebuia să aibă loc mobilitatea în Reykjavik – Islanda, pentru care șase elevi și trei profesori aveau biletele de avion, asigurările cumpărate și bagajele pregătite. Dar...s-a instalat inamicul covid peste Europa și am rămas cu toții acasă și în casă. Am continuat să lucrăm online, am reprogramat întâlnirea de două ori,  sperând că într-o zi vom putea pleca. Și, totuși, mobilitatea nu a putut să se concretizeze. Agenția Națională ne-a sugerat să trans­formăm această mobilitate și următoarea, care trebuia să fie în Baia Mare (cu o amplă finalizare a proiectului), în activități de o săptămână, la fel ca mobilitățile, dar online. Însă, nimeni nu avea experiență în astfel de activități, total diferite de lecțiile online, dar care să ducă la atingerea tuturor obiectivelor propuse, pentru ca proiectul să se poată finaliza corespunzător. Am avut câteva întâlniri online cu toți colegii coordonatori locali și membri ai echi­pelor de proiect din țările partenere, am propus, am dezbătut și, ajutați și de experiența școlii online, am realizat un plan imaginar al unei astfel de întâlniri, iar colegele islandeze l-au transformat în program real. Astfel, vizitele de documentare la obiectivele importante din Reykjavik și Islanda au fost înlocuite cu tururi virtuale, videoclipuri realizate de elevi, profesori și părinți, socializarea de la școala parteneră cu prezentări pe un padlet sau în direct, în timpul transmisiei, jocurile și sportul fizic cu cel online, etc. Workshop-urile au fost singurele care s-au desfă­șurat fizic, în fiecare țară, la școală sau acasă. Și... mascotele proiectului, Ion și Maria (John and Mary), au fost singurii membri ai proiectului care au participat fizic la toate activitățile din Islanda (Vom reveni cu detalii despre ei).

Luni dimineață, la ora 9 – ora Islandei (12 ora României) coordonatoarea locală, Inga Maria Icela Friðriksdóttir și colega ei, Jónína Ómarsdóttir (Ninna) – mama adop­­tivă a mascotelor noastre, ne-au întâmpinat la intrarea în școala gazdă, urându-ne „Bun venit!” tuturor celor 293 de participanți din țările partenere. A urmat un tur virtual al școlii, realizat de elevii mai mari, în cursul căruia am putut vedea spațiile generoase ale coridoarelor, sălilor de clasă, spații pentru relaxare, cu multe instrumente muzicale, jocuri, bibliotecă, bucătărie și sală pentru servirea mesei, laborator de gastronomie pentru elevi, ateliere de țesut, împletit și alte îndeletniciri practice, spații de joacă și practicarea sporturilor în interior și exterior etc. Înainte de a intra la cursuri, elevii își așază hainele de exterior și încălțămintea la intrarea în sala de clasă. În sălile de clasă, ne-a impresionat dotarea cu instrumentele și mijloacele necesare: table mo­derne, table interactive, calculatoare, monitoare pe perete, tablete și multe altele. Ne-am oprit, la finalul turului, lângă biroul doamnei director, profesor Þóranna Rósa Ólafsdóttir, care ne-a adresat un cuvânt de bun venit și de apreciere a proiectului Erasmus+ „The ABC of Wonders – knowing our heritage”.          
Rând pe rând, s-au prezentat apoi elevii și profesorii care fac parte din echipa de proiect.
Momentul muzical, susținut de cei mai mici elevi ai școlii, a încheiat prima zi a întâlnirii.

Marți, am pornit cu toții într-un tur al orașului-capitală, Reykjavik, pe parcursul căruia elevii islandezi ne-au arătat cele mai importante obiective: Hallgrímskirkja – o catedrală modernă cu un turn remarcabil, Perlan – The Wonders of Iceland, o construcție imensă, cu o cupolă de sticlă, ce găzduiește un planetariu, o expoziție „Minunile Islandei” – ce prezintă natura Islandei, ghețarii, gheizerele și vulcanii arătând și modul în care s-a format Islanda.
O altă clădire impresionantă este Harpa – Centru de conferințe, operă, concerte, expoziții, care are o fațadă distinctivă din sticlă co­lorată, inspirată de peisajul bazaltic al Islandei.
Am vizitat apoi muzee, străzi importante, Tjörnin – un mic lac urban cu lebede și gâște,
Sun Voyager – sculptura unei bărci lângă mare, Expoziția 871+/-2 , ce prezintă cele mai vechi relicve ale locuirii umane în Reykjavik, datând din anul 871 +/-2, de unde și numele expoziției.
La încheierea turului, a urmat jocul Kahoot, cu întrebări din infor­mațiile culese pe parcursul vizitei virtuale. Competiția a fost mare, la joc participând 135 de concurenți, atât elevi cât și profesori, dar locurile I, II și IV au fost câștigate de elevii noștri: Terheș Bogdan, Iluț Liviu și Buzaș Sergiu.
La ora 10.30 – ora Islandei, prim-ministrul Islandei, doamna Katrín Jakobsdóttir, ne-a transmis din biroul ministerial Cuvântul adresat întregii echipe europene a proiectului, timp în care am fost și martorii, în direct, ai unui cutremur de 4,5 grade.

Miercuri a fost ziua excursiei virtuale de cunoaștere a celor trei obiective din patrimonial natural UNESCO: Parcul Național „Þingvellir⁠”, Insula Surtsey și Parcul Național Vatnajökull - Dynamic Nature of Fire and Ice (Natură dinamică a focului și a gheții). Videoclipurile prezentate, care ne-au purtat prin impresio­nantul peisaj natural islandez, alături de mascotele noastre, ne-au alimentat regretul că nu am reușit să le vedem fizic, dar și speranța, visul că o dată-n viață le vom vedea pe viu.
După o oră de cutreierat, în care am parcurs 50 de km virtuali, am reluat jocul Kahoot, așteptat cu mare bucurie. Din nou elevii noștri, Buzaș Sergiu și Terhes Bogdan, au luat locurile I și II. În următoarea oră, s-a desfășurat workshop-ul: „Erupția vulcanică”, în cadrul căruia elevii islandezi
ne-au împărtășit experiența vie trăită lângă vulcanul Krysuvik, si­tuat la sud de muntele Fagradalsfjall, în apropierea capitalei Reykjavik. Apoi, fiecare țară parteneră și-a „preparat” propriul vulcan, după rețeta video și ingredientele necesare, trimise de coordonatoarea islandeză. Filmările și imaginile au fost încărcate pe TwinSpace-ul proiectului.

Cei 45 de elevi și 14 profesori din echipa lărgită a Școlii „Goga” au trăit „erupția unui vulcan” în fiecare sală de lucru.

Joi, activitățile au continuat tot cu o excursie virtuală prin locurile de o rară frumusețe naturală: Cascada Skógafoss și plaja Reynisfjara din Islanda de Sud, Svartifoss, Skógafoss și Seljalandsfoss,  precum și muzeele: Muzeul Maritim Reykjavik, Muzeul Saga, Muzeul Național al Islandei.
În cadrul workshop-ului care a urmat, elevii au folosit informațiile culese pe parcursul excursiilor virtuale de documentare în realizarea unor prezentări PPT/PPS/Prezi, care au fost încărcate pe TwinSpace și prezentate în sesiunea de vineri. Apoi, au fost trimise linkurile a patru puzzle-uri, create cu imagini ale celor trei obiective UNESCO din Islanda și cu logoul proiectului. De rezolvarea puzzle-urilor s-au bucurat și părinții elevilor din proiect, care au primit în fiecare zi, pe grupul creat pentru ei, activitățile care s-au desfășurat și câte o galerie foto cu acestea.

Vineri, ultima zi a întâlnirii de proiect, a început cu workshop-ul prezentărilor realizate în ziua anterioară. Elevii s-au bucurat mult să-și împărtășească produsul muncii lor cu toți membrii echi­pelor europene, în număr total de 239 de elevi și profesori.
Am interpretat după aceea toți un cântec popular islandez, a cărui partitură am primit-o încă din prima zi. Fiecare grup s-a înregistrat și a postat pe TwinSpace-ul proiectului. Apoi am întâlnit o familie islandeză, la ea acasă, care ne-a prezentat locuința și ne-a pregătit o masă tradițională.
În fiecare zi a întâlnirii, la finalul activităților, elevii și profesorii au beneficiat de câte o sesiune de întrebări și răspunsuri, prin intermediul cărora au putut cunoaște mai bine sistemul educațional islandez, viața școlară, resursele folosite de profesori în predare, preocupările elevilor, stilul de viață islandez, având chiar ocazia de a merge virtual la cumpărături în mall-ul sau în piața din Reykjavik.
Feedback-ul a fost realizat folo­sind Menti,  urmat de un joc virtual Genially și din nou Kahoot, la care noua câștigătoare a locului I a fost Adriana Balog din clasa a V-a A.
Festivitatea de încheiere a întâlnirii de proiect, chiar dacă a fost virtuală, nu se putea finaliza fără … un tort. Am ieșit cu toții în curtea școlii și am transmis, în direct colegilor europeni, sosirea tortului și le-am trimis câte o „felie virtuală” fiecăruia.
Chiar dacă nu ne-am așteptat să fie de un asemenea succes, bucuria trăită, mobilizarea totală, respec­tarea de bunăvoie a tuturor re­gulilor, interesul deosebit ma­ni­fes­tat de toți participanții la această întâlnire virtuală de proiect Erasmus+ ne-au demonstrat că pot să fie și astfel de activități reușite și cu efectul scontat.

 

 

 

Au consemnat, profesor Lidia Monica Boje - coordonator european
profesor Antoaneta Boje – coordonator local

 

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.