• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Marţi , 27 Februarie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 30 Octombrie , 2023

55 de ani de la inaugurarea actualei stații de cale ferată din Baia Mare

Cu 55 de ani în urmă, în anul 1966, municipiul Baia Mare a trecut printr-o transformare semnificativă prin inaugurarea noii stații de cale ferată. Acest moment a marcat o etapă importantă în dezvoltarea orașului situat pe malul râului Săsar, care era în plin avânt la acea vreme.


În acele vremuri, transportul în comun încă nu era disponibil la cerințele populației, iar legăturile dintre Baia Mare și localitățile înconjurătoare precum Tăuții de Sus, Baia Sprie, Ferneziu și Firiza se realiza prin intermediul trenurilor personale. Zilnic, gara era tranzitată de cel puțin șapte perechi de trenuri personale, la care se adăugau numeroase trenuri de marfă transportând minereu, piatră spartă și lemne.


Cu trecerea timpului, gara existentă nu mai făcea față traficului de pasageri și de mărfuri. Aceasta a fost o problemă crescută de necesitatea de a sistematiza orașul, ceea ce a condus la decizia de a muta vechea stație de cale ferată din centrul orașului către un nou amplasament. Noua locație a fost aleasă la aproximativ un kilometru și jumătate vest de centrul orașului, într-o zonă care la acea vreme era acoperită doar de bălării. Demolarea vechii gări, scoaterea șinelor și construirea de blocuri de locuințe pe amplasamentul vechii infrastructuri feroviare au transformat complet peisajul urban.


În anul 1966, au început lucrările de construire a noii gări. Proiectul actualei clădiri de călători a Stației Baia Mare a fost elaborat de inginerul Valeriu Chiricuță și de inginerul Virgil Fierbințeanu de la I.P.C.F. București. Execuția lucrărilor a fost realizată de către I.C.C.F. Cluj-Napoca, sub conducerea inginerului Ladislau Licker, cu sprijinul șefului de lot Mircea Olteanu. În același timp, întregul complex feroviar a fost reorganizat și sistematizat.


Noua clădire de călători a fost proiectată astfel încât să ofere acces facil din ambele direcții: Satu Mare și Jibou. La parter, au fost amplasate casele de bilete, ghișee pentru ziare, PTTR, OJT, CEC și un depozit pentru bagaje de mână, precum și biroul de informații și scări către liniile ferate. De asemenea, la parter s-a creat un tunel pentru călători, poziționat asimetric față de clădirea de călători, pentru a evita intersectarea fluxului de pasageri de pe linia 1 cu cel de pe celelalte linii.


La nivelul superior, galeria înconjurătoare a holului găzduia sălile de așteptare, o încăpere dedicată mamelor și copiilor și un bufet. Structura de rezistență a clădirii a constat în cadre cu rigle curbe, iar acoperișul, realizat dintr-o placă curbă cu o grosime de 7 cm, a fost susținut de trei grinzi longitudinale. Terenul a permis construirea unor fundații simple.


De-a lungul timpului, gara a rămas un element central al infrastructurii orașului Baia Mare. Pe 29 octombrie 1968, s-a desfășurat inaugurarea oficială a noii gări, marcând o etapă semnificativă în istoria transportului feroviar local. În acea zi, trenul accelerat București - Baia Mare a sosit pentru ultima oară în vechea gară CFR din oraș, iar după sosire, legătura a fost realizată cu noua gară. Mai târziu, în aceeași zi, la ora 16.50, primul tren a plecat din noua gară CFR, un tren personal care circula pe ruta Baia Mare - Dej.


De atunci au trecut 55 de ani, iar Gara Baia Mare a devenit un nod important în rețeaua de transport feroviar din zonă, cu numeroase trenuri de pasageri și de marfă care trec prin aceasta, operând atât sub egida CFR Călători, cât și Interregional Călători. Această stație de cale ferată rămâne un element semnificativ în infrastructura orașului, conectând Baia Mare cu alte orașe și regiuni din țară.

 

Pentru a marca acest moment important din punct de vedere istoric și filatelic, Cercul Filatelic al Bibliotecii Județene „Petre Dulfu” din Baia Mare a creat două plicuri aniversare, amintind astfel de istoria și evoluția gării în ultimii 55 de ani. De asemenea, în holul Universității Tehnice din Cluj-Napoca, Centrul Universitar Nord din Baia Mare (str. dr. Victor Babeș, nr. 62A), poate fi vizitată expoziția filatelică „Căi ferate ale Maramureșului” (autor Leonard Alexandru Pop), în cadrul căreia un panou este dedicat aniversării gării băimărene.

Ing. Leonard Alexandru Pop,
coordonatorul cercului filatelic al Bibliotecii Județene „Petre Dulfu” din Baia Mare

 

  

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.