• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Duminică , 19 Mai 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 15 Februarie , 2010

Performanta scolarã in conturarea personalitãtii

A obtine un premiu la olimpiada scolara este un obiectiv al elevilor capabili de performanta, dar si al profesorilor care i-au pregatit. Aceste rezultate pe care spera sau doresc sa le obtina elevii constituie o proiectie a personalitatii, a trebuintei lor de autorealizare sau performanta. Atingerea acestora pune in miscare intregul sistem de ganduri, perceptii, convingeri deja formate care, la randul lor, antreneaza emotii si comportamente, intr-un cuvant, personalitatea. Astfel, convingerea elevilor ca vor reusi declanseaza o emotie stenica, mobilizatoare, care mareste forta si energia si un comportament: cresterea timpului acordat invatatului, implicarea mai intensa in activitatea de invatare, evaluarea, aprecierea corecta a propriilor capacitati in relatie cu sarcinile de invatare. In drumul spre performanta, toate aceste elemente - convingeri, emotii, comportamente - sunt activate si chiar repetate frecvent, avand ca efect formarea unei imagini pozitive asupra propriei personalitati si, implicit, obtinerea rezultatului dorit. Aceasta imagine pozitiva, stima de sine, nu este un dat imediat, ci o constructie in care un efect major il au relatiile interpersonale si sociale. Luat in sine, izolat, individul nu poseda nici un privilegiu, privirea in oglinda nu-i ofera – fara raportarea la altii – imaginea de sine. Ceea ce numim trasaturi de personalitate – de exemplu, perseverenta, spiritul de raspundere, optimismul, stapanirea de sine sau opusul: neglijenta, sentimentul inferioritatii, se releva in cadrul concursurilor, competitiilor, prin comparatia propriei performante cu a altora si nu pot fi definite in afara acestora. Performanta odata obtinuta permite constientizarea de catre individ a existentei capacitatilor necesare succesului si in consecinta, implicarea in alte situatii in care poate avea succes. Efectul acestui lant este formarea unui sentiment de autoeficacitate, eficienta in activitatea respectiva care implica automat un efort sustinut, perseverenta pana la obtinerea scopului propus. Obstacolele si dificultatile intampinate formeaza convingerea ca obtinerea succesului necesita efort sustinut. Elevii care la chimie, spre exemplu, iau note bune, dezvolta cu timpul o convingere puternica de autoeficacitate si incredere in capacitatile lor la aceasta materie. Acest sentiment determina o implicare si o angajare mai buna la orele respective, precum si sporirea efortului depus in rezolvarea problemelor mai dificile. Succesul obtinut in acest context este considerat in termeni de dezvoltare personala si nu in termeni de victorie asupra celorlalti. Important de mentionat, in acest context, este si faptul ca oamenii, in special tinerii, cauta modele, experti in domeniul lor de interes, care sa aiba abilitatile, competentele, trasaturile de personalitate la care ei insisi aspira. Prin comportamentul si modul lor de a gandi, modelele, profesorii, transmit elevilor cunostinte, le formeaza abilitatile si strategiile necesare pentru gestionarea eficienta a situatiilor de invatare, achizitionarea acestora imbunatatind imaginea de sine a elevilor. Putem vorbi astfel de o relatie de interdependenta: performanta - personalitate. Pentru obtinerea scopului propus este nevoie de antrenarea intregii personalitati: trasaturi de temperament, caracter, aptitudini. In acelasi timp, obtinerea performantei permite cristalizarea trasaturilor mentionate, precum si descoperirea raspunsurilor la intrebarile: Cine sunt eu in acest moment?, Cine vreau sa fiu?, Cine trebuie sa fiu?, intrebari atat de frecvent puse de individ in cautarea si consolidarea imaginii despre propria personalitate. Inspector Scolar General - Mariana Pop

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.