• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Vineri , 19 Aprilie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 10 Decembrie , 2018

Ferma Zootehnică Baia Mare, unul dintre brandurile importante ale Maramureşului, a împlinit 25 de ani de activitate

Începută ca o afacere de familie, Ferma Zootehnică a și rămas o afacere de familie, alături de Florin și Rozica fiind cei doi băieţi, Andrei şi Alin. Producătorul de carne şi produse din carne are o abordare aparte într-o industrie puternică, cu mulţi procesatori, producători, cu importuri semnificative, altfel spus o concurenţă acerbă.

Filozofia Ferma Zootehnică este incredibil de simplă: „producem carne din animale româneşti, crescute în fermele proprii, producem furajele de care avem nevoie în fermele noastre agricole, folosim condimente pure și aditivi atent selecționați, în așa fel încât consumatorii noștri să fie mulțumiți. Avem reţete proprii, adaptate gusturilor românilor, respectăm animalele şi le asigurăm condiţii optime de creștere și de sacrificare. Ținem la angajaţii noştri şi am devenit o mare familie: Familia Ferma Zootehnică!”

Omul din spatele firmei maramu­re­şene, Florin Lazăr, este un şef atipic. Riguros, ferm, un tip al progresului, este un mare iubitor al animalelor şi un om mare cu suflet de copil. Florin La­zăr a început cu un vis, iar în momentul de faţă crede cu tărie că el va merge mai departe pe cărarea succesului clădit cu încrederea şi susţinerea familiei. De mai mulţi ani în afacere a intrat la modul serios şi fiul cel mare, Andrei, absolvent de Medicină Veterinară, iar băiatul cel mic mai are un an şi termină Ingineria Alimentară. Ei sunt cei mai tineri membri din familia devenit[ sinonim[ cu succesul în afaceri.
Desigur, la momente aniversare se spun lucruri frumoase, se dau exemple, se prezintă bilanţuri şi proiecte. Tot ceea ce exist[ ast[zi a fost cl[dit prin munca susţinută de la 5 dimineaţa şi, în funcţie de situaţii, de anotimpuri, administratorul societăţii lucrând pentru binele afacerii pe care o conduce. Merge să vadă vacile pe câmp, ori porcii în fermă, își verifica lanurile de plante, ori vine la fabrica de preparate din carne pentru a vedea cum se încarcă maşinile cu marfă, cum lucrează liniile de fabri­caţie. Florin Lazăr este profesionistul care priveşte linia de salamuri, de exemplu, minute în şir fără să spună nimic, după care indică un lot care nu i se pare conform cu normativele pe care le-a impus şi-l verifică. Îşi petrece ziua și noaptea pentru societatea pe care o conduce. Nu este uşor, dar este norma­litatea pentru că şi ceilalţi membri ai familiei se implică în aceeaşi măsură. Hotărârile se iau după dezbateri în fa­mi­lie, în care se aduc argumente şi idei, pe care Florin Lazăr le adună şi, după ce analizează toată informaţia, se trece la execuţie - fie că este vorba de o nouă investiţie, un nou produs sau alte pro­bleme din complicatul management al unei firme de producţie de carne şi produse din carne. Important este că deciziile sunt ale familiei!

Societatea este un grup de cinci firme, în funcţie de activitatea de bază, ele fiind despărţite în cinci entităţi pentru a putea fi mai uşor de condus şi dezvoltat. Vorbim despre aproximativ 650 de angajaţi, 1.000 de hectare de teren, 2.000 de vaci dintre care 500 sunt de rasă cu pedigree, 100 de ovine şi două ferme de porci. Cifrele sunt, totuși, aproximative, deoarece este greu să ai o statistică exactă având în vedere că tot timpul se sacrifică, se cumpără, se creşte. Dar cea mai importantă info­r­maţie despre activitatea SC Ferma Zootehnică este că în cei 25 de ani de activitate societatea maramu­reşeană nu s-a bazat pe fonduri nerambursabile, fonduri europene sau de altă natură. Ferma Zoo­tehnică a reinvestit în perma­nenţă profitul şi s-a dezvoltat frumos, fără teamă pentru ziua de mâine.
Fiind la ceas aniversar vă prezentăm o scurtă radiografie a firmei, fără multe date tehnice, o necesară cronologie a unei afaceri de succes.

SC Ferma Zootehnică este un produ­cător de carne şi preparate din carne care şi-a propus de-a lungul anilor să câştige şi să menţină încrederea consumatorilor. Uni­tatea a fost înfiinţată în anul 1993 şi până în prezent şi-a îmbogăţit constant activitatea prin muncă, fiind într-o continuă dezvoltare.
De 25 de ani Ferma Zootehnică oferă produse alimentare de calitate, deoa­rece acor­dă o atenţie deosebită lanţului de pro­duc­ţie, respectând cerinţele Uniu­nii Europene. Unitate etalon pe piaţa cărnii din Mara­mureş, Ferma Zoo­tehnică are implementate şi men­ţine toate cerinţele standardelor de calitate şi siguranţă alimentară.
Pentru promovarea consumului de carne de vită şi a beneficiilor pe care carnea de vită îl aduce în meniul consumatorilor, Ferma Zootehnică a lansat brandul Mara-muuu, destinat exclusiv produselor din carne de vită, segment în care continuă să investească. Princi­palele repere luate în calcul, în acest scop, sunt trendurile ma­nifestate în ultimi ani şi preferinţele consumatorilor, care doresc produse de calitate şi hrană sănătoasă.
O declaraţie de credinţă a celor de la Ferma Zootehnică: „Dorim să fim cât mai aproape de consumatorul final şi să îi oferim o carne cât mai gustoasă şi mai sănătoasă. Toate etapele fluxului tehnologic au fost alese în aşa fel încât să rea­lizăm aceste obiective. Ferma Zootehnică şi-a propus să mulţumească diferitele preferinţe ale consumatorilor, indiferent de cât de aparte sunt acestea, astfel încât consumatorul să caute mereu gustul pe care noi îl oferim cărnurilor, produselor preparate din carne şi specialităţilor pe care le producem”.
Societatea a devenit un furnizor regional important de carne de porc, ovine şi bovine şi de produse preparate din carne şi a ajuns un pilon important în industria cărnii în ţară. La societatea maramu­re­şeană se găsesc produse sub diferite forme: crude, semicrude, afumate, semi­pre­parate sau materie primă pentru gătit precum carne proaspătă de vită, oaie, porc sau pasăre.
Remarcabil este şi faptul că Ferma Zootehnică nu desface produsele sale prin lanţurile mari de magazine. Este o dorinţă a lui Florin Lazăr ca Ferma Zoo­tehnică să fie „o afacere româ­nească”.
În puţinele sale apariţii în presă, Florin Lazăr a spus că: „E mai bine să facem noi, să avem magazine proprii şi să mergem mai departe aşa cum suntem. Cu cât sunt mai puţine verigi, cu atât preţul e mai bine calculat şi produsul ajunge mai ieftin direct la consumatorul final. Investiţia se face o dată, se calculează amortizările şi de acolo… numai să produci. Nu îţi ia nimeni taxe şi discounturi”.
Din dorinţa de a avea consumatori să­nătoşi, Ferma Zootehnică oferă produse proaspete şi de calitate. Împreună cu cei mai buni specialişti au fost create produse unice, inspirate din reţetele tradiţionale româneşti. Ferma Zooteh­nică  pune la dispoziţie peste două sute de articole din carne şi preparate din carne, precum și specialităţi create după reţete proprii. Firma este un brand pe piaţa produselor alimentare din Româ­nia deoarece aduce în prim plan carne proaspătă şi produse excelente, conform cerinţelor Uniunii Europene, care sunt livrate clienţilor din toată ţara. În ceea ce priveşte distribuţia, există reţeaua de magazine şi se livrează în toată ţara produse şi carne la solicitarea clienţilor şi colaboratorilor pe care îi are.

Dar Ferma Zootehnică are şi un slogan potrivit cu ceea ce este societatea: „Indiferent de gusturi, cumpărăturile încep la Ferma Zootehnică!”. Are şi un logo apărut recent: „I Love FZ” (care apare cu inima roşie), parte a celei mai recente campanii de promovare, fideli­zare şi retenţie a tuturor celor ce iubesc cu adevărat Ferma Zootehnică.
Unul dintre brandurile care sunt cunoscute pe plan local şi naţional este Abatorul And&Alin. Denumirea este practic o abreviere a numelui celor doi fii ai lui Florin: Andrei şi Alin. El a apărut în momentul în care fiul cel mare, Andrei, a plecat la facultate şi lăsat acasă un gol în inima părinților săi. A fost, într-un fel, o dorinţă ascunsă a omului de afaceri mara­mureşean ca fiul plecat la studii să se întoarcă într-o zi și să facă la un moment dat o echipă cu fratele lui mai mic. De atunci au trecut câţiva ani, Andrei a terminat studiile, a revenit acasă şi lucrează cot la cot cu tatăl lui. Tip comunicativ, extrem de optimist și inteligent, Andrei a promovat un brand nou în cadrul firmei: „Pui de moroşan”, practic un nou simbol în grupul de firme Ferma Zoo­tehnică, folosit pentru carnea de pasăre şi diverse alte produse de pasăre.
Dincolo de această prezentare oficială, Ferma Zootehnică are şi o istorie interesantă.

 

 

L-am întrebat pe Andrei ce fel de om este Florin, tatăl său. Pentru o clipă, un zâmbet i-a luminat faţa.

„Cum e? Muncitor, cu iniţiativă, extrem de serios şi corect, cu suflet mare, copilăros câteodată. Nu este pretenţios, dar recunosc că uneori este încăpăţânat. Trebuie să îi dai timp şi argumente şi să îl laşi pe el să vină cu iniţiativa. Mereu mi s-a părut important că alege drumul care este în beneficiul tuturor. Este un om care se trezeşte în fiecare dimineaţă la ora cinci-şase, el preia toate animalele, merge la cântar şi face evaluarea animalelor pentru fiecare în parte. Îi place… Totul a pornit de la dragostea faţă de animale, chiar dacă administrează un abator. Iubeşte animalele şi consideră că acestea au drepturi şi trebuie respectate, îngrijite şi tratate conform regulamentelor şi standardelor de bunăstare”.

 

 

 

Pagini de istorie neromanţată
 

 

Înainte de 1989, Florin şi Rozica Lazăr, doi tineri entuziaşti, s-au mutat
într-unul din cartierele noi ale Băii Mari şi au început să îşi clădească un vis. Spre sfârşitul anilor ‘80 era greu să visezi la libertate deplină, dar Florin, fără să ştie ce va urma peste puţini ani, a îndrăznit să viseze la ceva al lui. Nu ştia ce, dar visul era acolo, lângă dragostea pentru animale. A făcut un liceu agricol şi o şcoală tehnică de medicină-veterinară. După 1989 a venit libertatea mult visată de români, pe ici-colo se vorbea de iniţiativă privată. Termenii încă erau ambiguu formulaţi şi puţini români au avut curajul în 1990 să înceapă o activitate privată. Florin Lazăr a îndrăznit, iar visul care îi dădea târcoale a început să iasă la suprafaţă.
Între 1990 şi 1993 a avut o locaţie de gestiune, unde a început să producă produse tradiționale, cârnaţi, slănină afumată şi alte produse ce aveau trecere pe mesele românilor. Tip ambiţios, Florin Lazăr se ducea cu o Dacie break cu produsele sale la târguri şi în toate locurile în care se vindeau produse alimentare. Nu prea se găsea în magazine nimic, era un gol în aprovizionare şi Florin Lazăr a ocupat un segment din piaţa liberă existentă.
În 1993 a înaintat în aventura începută şi a înfiinţat SC Ferma Zootehnică. Avea şase-zece angajaţi. Sacrificau animale şi aveau o desfacere a produselor în pieţe şi în zona Baia Mare. În perioada aceea multe alte unităţi în Baia Mare cu acelaşi specific, o concurenţă incredibilă, zona având şi pe vremea lui Ceauşescu abatoare mari.
În 1995 s-a mai făcut un pas. A fost achiziţionat primul abator, de producţie românească, nu cu multă tehnologie, unde se foloseau scripeţi, era şi o macara şi multă muncă fizică. Prin această achiziţie s-a mărit producţia de carne şi produse din carne. Tot în acea perioadă, în zona natală, Mireşu Mare, Florin Lazăr s-a apucat să crească miei. Din munca depusă şi din continua dezvoltare, a fost achiziţionat un alt abator, din Austria. O fabrică mult mai modernă, care necesita cunoştinţe specifice. Florin Lazăr a plecat în anul 2000, în Austria, cu mecanici, cu electricieni. A fost demontată unitatea respectivă piesă cu piesă, iar într-o agendă a fost notată fiecare piesă şi locul ei pentru ca în Baia Mare, la remontarea fabricii să nu existe probleme. Probabil în arhiva familiei mai există agenda care a avut un rol important în angrenajul acelor ani… Astfel, în 2002, în Baia Mare s-a terminat montarea liniei
de abatorizare bovine şi porcine. Se puteau sacrifica circa 200 de capete pe zi, un mare progres faţă de ce era până atunci.
Au trecut anii, a fost de ajutor şi faptul că Maramureşul a fost cuprins într-o zonă defavorizată, ceea ce a adus nişte avantaje pentru cei care aveau afaceri.
În 2007 a fost achiziţionată prima linie nou-nouţă de abatorizare, făcută după dorinţa beneficiarului, de la design la procesul tehnologic. Ea a fost realizată tot în Austria, de firma Voran, lider mondial în industria alimentară. Dincolo de abator, care este motorul firmei, linia de producţie s-a îmbunătăţit permanent și în paralel cu abatoarele Fermei Zootehnice.
Dacă la început societatea maramureşeană producea cârnaţi de casă, slănină afumată, salam de vară, după moda perioadei de dinainte de 1989, după trecerea anilor au apărut şi în România specialişti şi fabrici de condimente, membrane sau ambalaje, iar o dată cu intrarea în UE au început să apară şi produse din ţările europene. Ferma Zootehnică s-a adaptat rapid cerinţelor europene, a înglobat toate certificatele de calitate, tehnologie nouă, modernă, şi astăzi poate sta alături de oricare mare firmă din Europa, atât pe partea de calitate a produselor, în ceea ce privește echipamentele și utilajele, cât şi pe partea de ambalare și prezentare a produselor.
Din 2007 până în 2018 a fost refăcută toată fabrica, un continuu proces de organizare și modernizare. Altfel spus, zilnic în cadrul Fermei Zootehnice se alocă timp și resurse în încercarea de a dezvolta noi tehnologii. Există un corp de 20 de mecanici şi ingineri care în­tre­ţin tehnica, o optimizează, pentru că este un domeniu foarte rapid: azi produci, azi transporţi, azi trebui să vinzi.

În 1993 firma avea 10 angajaţi, iar astăzi sunt aproximativ 650 de angajaţi pe întregul lanţ de firme. În ceea ce priveşte produsele Fermei Zootehnice, sunt peste 200 de sortimente în diverse forme de prezentare şi ambalare. Reţetele au fost cele clasice, dar şi reţete europene adaptate cerinţelor şi condimentelor româneşti.
Produsele sunt ]n stil romnesc şi au devenit produse de succes în timp. Toate sunt extrem de apreciate şi cerute de consumatori.
Societatea foloseşte doar condimente de bună calitate, majoritatea fiind produse doar pentru firma maramu­reşeană.
Pentru a avea produse de calitate,
societatea lucrează în colaborare cu mulți beneficiari, dintre care bucătari, specialişti în domeniu, şefi de raioane etc., împreună cu care încearcă să mulţumească exigenţele tuturor, în permanenţă. În fond, gustul contează!

 

 

Angry Wings
 

În urmă cu un an, Andrei Lazăr a lansat un concurs unic în România, de mâncat aripioare picante, produse sub brandul „Pui de moroşan”.
Povestea aripioarelor făcute de Ferma Zootehnică a început în urmă cu doi ani, când au primit un ambalaj care era interesant, se închidea cu un zipp la partea superioară, dar care nu avea trecere în industria cărnii. Andrei Lazăr, demn urmaş al tatălui său, a realizat, după zeci de teste, de gustări și încercări de combinaţii de condimente, două articole noi: „Aripioare liniştite” şi  „Aripioare agitate”. Ele sunt puse în aceste ambalaje şi se pot pregăti foarte uşor, la cuptor, la grill sau la tigaie. Se fac repede şi nu necesită nimic, nici măcar ulei. Pentru promovarea acestui produs al firmei a fost organizat concursul de anul trecut, în Centrul Vechi al Băii Mari. A fost un succes!

„Nu doar concurenţii au savurat aripioarele picante, ci şi susţinătorii acestora au degustat noul produs lansat în cadrul evenimentului „Angry Wings Challenge”, a spus la momentul respectiv Andrei Lazăr.

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.