Curs valutar
Euro
Dolar american
Lira sterlină
Forint unguresc
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii


Dialoguri virtuale / Despre bunăstare (ultima parte)
Întrebare: Fiindcă se tot vehiculează ideea unei modificări structurale în învățământ, care este modelul utilizat în țările scandinave?
Răspuns: Legislația surprinde două aspecte: Ce trebuie să știe un elev care urmează o școală şi cum este organizat învățământul. Se pleacă de la principiul că trebuie să cunoști limba țării în care locuiești. Dacă stai mai mult de șase luni într-o țară, trebuie să urmezi o școală.
Materiile se împart în două categorii - „societate şi limbi” care cuprinde: limba țării, clasele 1-9; engleza, clasele 4-9; istoria, clasele 3-8; științele sociale, clasa 9-a; religia, clasele 1-9. O altă categorie cuprinde „științele creative”: sportul, clasele 1-9; muzica, clasele 1-6; artele plastice, clasele 1-5 şi lucrul manual, clasele, 4-7.
Pentru latura de sănătate, se asigură finanțarea funcționării spitalelor, plata subvenționată a medicamentelor, se tratează orice suferință, se finanțează campanii speciale de prevenție.
Pentru latura pieței muncii, instruirea este gratuită, există consiliere pe linia afacerilor, funcționează reguli clare în domeniul ergonomiei, igienei muncii şi protecției muncii.
Latura învățământului - finanțarea din surse locale sau centrale a funcționării, școlilor generale, liceelor şi universităților.
Latura culturală - finanțarea funcționării arhivelor, bibliotecilor şi muzeelor, producția de film, creații muzicale şi teatru, susținerea unor artiști, scriitori, mass-media, reprezentanții culturii autohtone din străinătate.
Î.: Care sunt concluziile generale despre construcția unui asemenea stat?
R.: Cetățenii acestor ţări nu fac economii decât, eventual, pentru concedii, fiindcă statul îți asigură existența pe tot parcursul vieții; nu sunt de acord cu cumpărarea de către cetățenii străini a imobilelor; au simțul proprietății individuale destul de dezvoltat, însă manifestă şi sentimente de colectivism, îndeosebi generația „flower power”; se încearcă să se mențină același standard de viață, indiferent de poziția socială; imigranții sunt tratați în bloc, indiferent de unde vin.
Î.: Ce să înțelegem din acest interviu?
R.: Nimic. Ne-am ales singuri viitorul.





