• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Vineri , 04 Octombrie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 18 Decembrie , 2023

COLINDA – O CARTE DE SPIRIT ŞI COMPENDIU DE CIVILIZAŢIE ROMÂNEASCĂ ŞI CREŞTINĂ

Crăciunul, iată, o magnifică sărbătoare, de o încărcătură spirituală cu totul aparte. Ea este cea care a asigurat drumul perfecționării prin viu grai a celei mai frumoase, mai înălțătoare şi mai complexe manifestări artistice a sufletului uman: COLINDA. Nu găsim cuvinte ca să redăm farmecul acestei miraculoase sărbători, cea mai frumoasă şi atât de mult așteptată, în care „Toţi copiii se adună, laolaltă cântă,/ Colindă colinzi frumoasă la fereasta sfântă.” Crăciunul este sărbătoarea în care vin copiii la fereastră,/ Colindând colinzi frumoasă./ Intră-n casă colindând,/ Şed la masă tăt cântând.”

 

Colinda nu este doar un cântec ceremonial care se cântă cu vers şi melodie la sărbătorile iernii, ci este un compendiu de civilizație românească şi creștină, căci ea ne dezvăluie un univers bogat şi emoționant de gândire a poporului, un univers de gândire creștină, preamărită prin colinde la marea sărbătoare a Crăciunului.

 

Colinda înseamnă nu numai bucurie, înseamnă înnobilare spirituală eternă, pentru că am murmurat-o cu toţii, din fragedă copilărie, până în amurgul vieții noastre. Colinda înseamnă nu numai bucurie şi trăire adâncă, ci şi renaștere spirituală, căci, la fiecare Crăciun, prin ea toți îmbrăcăm noi straie ale sufletului. Colinda semnifică aspirațiile noastre spre mai bine, în acest moment de cumpănă dintre ani, în care timpul ne mută pe toţi, moment în care parcă uităm ce a fost greu în anul care s-a scurs şi păşim mai încrezători către noul an.

 

Colinda este cântecul nostru care ne vestește că timpul va trage peste anii noștri o perdea şi ne va șopti „aţi mai îmbătrânit puţin”. Colinda este cântecul care aprinde făclia speranței de mai bine în noi şi prin ea credem că în noul an vom avea parte de bine, vom fi mai prosperi, mai bogați şi mai buni.

Și, dacă pornim de la aceste considerații, atunci ne putem explica mai bine de ce din rândul adresanţilor colindei nu lipseşte nicio categorie socială, căci avem colinde la copil, la flăcău, la fată, la nevastă, la gazdă tânără, la bătrâni, la femei văduve etc. Numai așa ne putem  explica de ce din rândul adresanților nu lipsește nicio profesie, niciun rang, căci avem colinde la pescar, la vânător, la preot, la birău, la om bogat, la om sărac, la om bolnav, la om singur etc.

 

Colinda este o mare carte de spirit, care cu cât o citești mai adânc, cu atât te impresionează mai mult. „Mioriţa” ne mută în matricea noastră stilistică de spirit, ne mută la apogeul creației şi la izvoarele de căpătâi ale etnogenezei poporului român. Prin „Mioriţa” am zămislit un prototip inimitabil de gândire şi forță creatoare.

Câte înţelesuri şi concepţii de gândire nu a semănat în colinde acest popor înzestrat cu atâta imaginație şi har creator? Este suficient să luăm, spre pildă, colindele rit de ploaie, cele care descriu aratul şi semănatul, ca să dovedim cu ele că, de când suntem, noi am practicat agricultura şi în zonele sărace de munte şi nu am fost un popor numai de păstori, cum vrut-au unii să ne caracterizeze.

Ce frumoasă poezie narează colindele şi ce mare istorie de spirit stă scrisă în ele! Ce frumos se face prin ea elogiul gospodarului harnic, care „Brazdă neagră răsturnă,/ Grâu roşu revărsă,/ Grâu roşu de primăvară,/ Să răsară până-n sară;/ Grâu roşu ca şi focù,/ Să să sature omù.” Prin ea se face elogiul meșterului genial, făuritorul de minuni, căci avem colindă la Meşterul Manole, care ne exprimă supremaţia creaţiei şi culmile frumuseţii pe care omul cu har le poate atinge în cadrul ei.

 

Colinda dezvoltă adesea o poezie de cea mai mare frumusețe, ajunsă la noi după un lung drum al desăvârșirii artistice, pe cale orală. Ea ne impresionează până în străfundul sufletului, prin versurile ei șlefuite ca şi cristalul. „Îngerii când îl văzură,/ Mare rugă-n cer făcură./ De ruguţa lor cè mare,/ Pomii-n rai să legănarè,/ Când cu vârvurile-n sus,/ S-a născut Domnu’ Iisus,/ Când cu vârvurile-n jos,/ S-a născut Domnu’ Hristos.”: „Moş Crăciun, cu plete dalbe,/ Încotro vrei s-o apuci?/ Ţi-aş cânta florile dalbe,/ Dac-aş şti că nu te duci.”

Ce frumoase şi impresionante sunt colindele la fată, în care ea este așezată în leagăn de mătase, purtat în coarne de boul sur, simbol al primăverii şi animal sacralizat, şi care coase cu mâna-i meșteră straie pentru drăguțul ei. În colindă descifrăm vrăji şi farmece, consacrate căsătoriei şi elementele ei emblematice: inelul, cununa, deoarece căsătoriile trebuiau să se împlinească în câșlegile ce vor veni, ca prin ele să se asigure perpetuarea neamului şi a spiţei umane: „Iè-n fântână s-o plecat,/ Junii la iè s-o ţâpat,/ Inelu’ i-i l-o luat”. Nu lipsesc nici urările direct la căsătorie: „Adă, june, inelù, / Cununa-te-ai cu dânsù”.

 

Colinda ne oglindește o lume fabuloasă, în care domină curajul, cutezanța, bărbăția. În căutarea leului nu pornește un voinic oarecare, ci „viteazul vitejilor”. Leul este găsit undeva, pe un alt tărâm, inaccesibil omului „mirean” (de pe pământ). De acolo este adus legat, însemn al bărbăției supreme.

 Dar colinda este şi o mare carte de spirit a creștinismului, prin care specia capătă valențe, un plus de varietate şi frumusețe. Prin ea, noi căpătăm acel plus de înnobilare, de care avem atâta nevoie, atunci când o ascultăm cu profundă emoție: „Cum s-a născut Hristos în frig,/ În ieslea cea săracă,/ Iar boii peste el suflau,/ Căldură ca să-i facă”.

Colindul din această grupă ne redă atâtea file din marea carte a spiritualității tradiționale, legate de acest miracol al omenirii, nașterea din fecioară, despre vânzarea Mântuitorului, despre răstignirea Lui pe cruce de brad, pe care „Cu suliţa L-a străpuns,/ Mult sânge şi apă o curs./ Sânge scump, nevinovat,/ Păcatu-i pă jos vărsat”. Colindul religios ne istorisește despre călătoria magilor, călăuziți de steaua călătoare, care „Au mers, după cum s-a spus,/ Până tocma la Iisus”, unde l-au dăruit „Cu aur, smirnă şi tămâie,/ De sănătate să-i fie.” Colinda religioasă, cu repertoriul ei bogat, este o veritabilă istorie a vieţii lui Iisus Hristos. Pe bună dreptate menționa Nicolae Steinhardt că, dacă s-ar fi pierdut evangheliile, viaţa lui Iisus ar fi putut fi reconstituită din colinde.

 

Colindele religioase sunt adevărate ode adresate Dumnezeirii. Unele iau aspect de veritabile rugăciuni în care sunt exprimate dorințe şi aspirații ale omului din popor, la cumpăna dintre ani, când se performează viaţa îmbelşugată. „Leru-i, ler,/ La Domnu’ bun,/ Că ne-o dat sfântu’ Crăciun./ Leru-i, ler,/ La Domnu’ Sfânt,/ Dă-ne, bine, pe pământ/ Şi belşug şi sănătate,/ La case s-avem de toate.”

Colinda ne îndeamnă la meditaţie şi ne face să fim mai buni, deoarece „La sfârşitul lumninii,/ Trâmbiţa-şi-or înjerii / În patru cornuri de lume,/ La tăt omu cu-a lui nume./ Şi or trâmbiţa cu frice,/ Domnii şi-mpăraţi or plânje/ D-apoi noi, ce-om putè zâce?/ Ne-om răscumpăra cu sânje,/ Nu cu aor, nici cu-arjint,/ Ci cu suflet drept şi sfânt”.

Prin melodii ajunse la noi, după un prea lung drum al perfecțiunii şi prin texte cizelate până la înalte culmi, pe același drum, ne înfiorăm când ascultăm colindul uciderii pruncilor, despre vânzarea lui Iuda ori cea în care Iisus este căutat de Maica Domnului sau cea despre Puntea raiului făcută doar „Pă cât firu’ capului” şi pe care „Nimeni nu o poate trece,/ Numai tri fete fecioare,/ Ce le-o fost credința mare”.

 

Cât de mult ne-a legănat copilăria colindul este greu de reprodus în cuvinte suficient de expresive. Nimeni nu poate reda cu câtă nerăbdare așteptam venirea serii acestei miraculoase sărbători, dintre toate cea mai frumoasă şi mai încărcată de trăire spirituală. „Vin colindătorii,/ Cum veneau odată,/ Să colinde-n noaptea/ Asta fermecată.” Nimeni nu poate reda cu câtă bucurie învățam colindul şi rosteam cele mai frumoase cuvinte pe care le-a articulat vreodată limba română „O, ce veste minunată!”. Nimeni nu poate reda cu cât neastâmpăr insistam la mamele noastre să ne pregătească traistele. Și, când le gătea, mama oficia un ritual. Traista o făcea din pânză albă, simbol al purității, îi punea baiere de fuior care are valențe magice, iar în traistă punea cel mai mare colac, cel mai mare măr şi cea mai mare nucă și, când le aşeza în traistă, rostea:  „Pocinog dintâie,/ Tăt aşa să fie” pentru ca pe cale magică să se influențeze darurile pe care ni le vor da gazdele. Şi cât de bucuroși porneam pe ulițele satului care vuiau de sunete de tălăngi, de pocnete de bici şi de colinde cu „Leru-i, ler” şi „Bună sara lui Crăciun,/ S-a născut un Domn prea bun”.  Cu câtă bucurie ne aducem aminte cum o băteam pe mama la cap să ne pregătească botele cu zurgalăi, pe care le împodobeam cu flori şi cu verdeață, să fim mai bogaţi şi mai prosperi şi ca florile de frumoşi. Cine poate reda nerăbdarea şi bucuria cu care o porneam, până a nu se culca nici găinile, să ajungem să colindăm tot satul, aşa cum o cereau legile nescrise ale tradiției? Cine poate reda în cuvinte cu câtă emoție ajungeam pe la casele gospodarilor, unde, turtindu-ne nasurile înghețate de fereastră pentru a privi în casă, vedeam cum se pregătește gazda să ne primească? Cine poate reda în cuvinte cum ceream acordul gazdei, după datină, cu „Veseli-ti-i, gazdă? Slobod îi a colinda?” şi cu câtă bucurie rosteam, cel mai adesea, „O, ce veste minunată!”, veritabilă odă închinată sărbătorii, prin care vesteam cel mai mare miracol al omenirii: naşterea din Fecioară? Cine poate reda în cuvinte expresive cu câtă încărcătură poetică felicitam gazda către final şi ce mesaj umanistic exprimă poezia rezervată felicitării, specifică sărbătorii, când, la fine de an fiind, prin tot ce se oficiază, se pune sub semnul binelui anul ce va veni. „Şi colinda nu-i mai multă,/ Să trăià cine ascultă/ Şi colinda-i atâtà,/ Cine-ascultă să trăià.” Şi astfel de formule şi de motive le colindam mai bine, mai expresiv şi mai tare, ca să ne audă gazda şi să se împlinească pe cale magică cele rostite, aşa cum a lăsat tradiţia: „Noi colinda o gătăm,/ Sus, la ceruri o-nălţăm,/ Jos, la gazde o-nchinăm,/ O-nchinăm cu sănătate, / Pă la gazde, pă la toate”. Da, pe la toate, pentru că nicio gazdă nu este permis să rămână necolindată. Nicăieri nu se felicită gazda aşa de frumos ca în colindele maramureșene. „Să trăiască gazda mult,/ Pân-a fi la păr cărunt./ Să trăiască şi găzdoaia,/ Pân-a fi la păr ca oaia./ Gazde, mulţi ai să trăiţi,/ După moarte-n rai să fiţi.”

 

A vorbi despre colindă este ceva temerar şi asta pentru că niciodată, orice cuvinte am căuta, nu îi vom putea reda strălucirea. Cine ar putea reda în cuvinte cu câtă încărcătură umoristică făceam aluzie la darurile rituale, la finele colindului: „Daţi-ne-on covrig,/ Că murim de frig,/ Daţi-ne o nucă,/ Să ne vedem de ducă,/ Că noi suntem mititei,/ Ne mănâncă cânii răi/ Şi ne-aşteptă şi tătucu’/ Şi ne-ngheaţă şi năsucu’/ Şi-om mai rebegi de frig,/ Pentru-o nucă şi-on covrig”, sau „Puică neagră stă-nt-o labă,/ Mie tri colaci îmi trabă,/ Cât rotiţa plugului,/ Ici, în straiţa pruncului”, sau „Dă-mi on pic de slăninucă,/ Că mi-i frig la o mânucă/ Şi-on colac mândru rotat,/ La noi în straiţă băgat/ Şi-on cârnaţ pă cât on lanţ,/ Învârtit pângă grumaz,/ Noi să-l trajem pă su’ nas”.

 

Colinda ne mută în anii copilăriei şi ce frumos ne-a legănat-o ea, căci colinda ne spune că „Moş Crăciun cu plete dalbe,/ A sosit de prin nămeţi,/ Ca să aducă daruri scumpe,/ La fetiţe şi băieţi.” Şi ce bucuroşi eram că ştiam că „Din bătrâni se povesteşte,/ Că-n tot anul, negreşit,/ Moş Crăciun cu drag soseşte,/ Niciodată n-a lipsit.”

Eram atât de bucuroşi când îi uram preotului satului şi gazdelor, cum numai poporul o ştie face: „Varsă, Doamne, har şi bine,/ Har şi bine de la tine,/ Peste casă, peste masă,/ Peste oamenii din casă,/ Peste noi de la fereastă,/ Peste mari şi peste mici,/ Peste toţi câţi sunt aici.” sau „Să vă fie casa, casă,/ Să vă fie masa, masă,/ Să vă fie casa plină,/ de belşug şi de lumină.”

 

Colinda ne recheamă şi ne reuneşte pe toţi într-o trăire, într-o bucurie a sărbătorii, într-o visare făcând să coboare în sufletele noastre pacea, liniştea şi smerenia. „O, ce veste minunată!” răsună din nou în sufletele noastre. Răsună întru bucuria de mai bine şi întru bucuria de a trăi frumos în sărbătoare.

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.