• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Joi , 16 Mai 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 12 Aprilie , 2010

Centrul de documentare ºi informare – un alt mod de a gandi instructia si educatia

* O problema majora care trebuia sa-si gaseasca solutionarea o reprezenta egalitatea sanselor tuturor categoriilor de elevi si de personal didactic privind accesul la informare, documentare, la dezvoltare personala si profesionala prin informare si formare continua si evolutie in cariera. Proiectul “Educatie pentru informare in mediul rural defavorizat”, derulat de MEdCT si Serviciul de Cooperare si Actiune Culturala din Ambasada Frantei in Romania, este unul dintre aceste programe. Initiat ca si proiect bilateral romano-francez, proiectat pe multiple planuri, programul „Educatie pentru informare in mediul rural defavorizat” a devenit, pe parcursul celor 10 ani de existenta, un veritabil program national. Unii dintre specialisti afirma chiar expicit: «Trebuie sa-i invatam pe tineri si pe cei mai putin tineri sa se "miste" cu usurinta in informatii. Trebuie sa-i invatam sa se "descurce" pe autostrazile informatiei. Trebuie sa-i atragem sa se "plimbe" prin bazele de date, in cataloagele informatizate ale bibliotecilor lumii intregi, in CD-ROM-enciclopedii. Trebuie sa le aratam gustul de a descoperi o informatie pertinenta, utila, sau sa-i facem sa citeasca o carte despre care a auzit din intamplare prin peregrinarile lor in labirintul informarii si documentarii». Si pentru ca toate acestea trebuiau sa poarte un nume, s-au numit CDI! Centrele de Documentare si Informare sunt instrumente pedagogice active, moderne, pluridisciplinare, menite sa puna elevul in fata altui mod de a obtine si valorifica secventele de invatare, de a-i oferi un spatiu in care sa vina si sa lucreze cu placere, de a-l ajuta sa-si dezvolte preocuparile intelectuale. Pentru personalul didactic, CDI este o modalitate a muncii in echipa, este un exercitiu de grup prin promovarea proiectelor pedagogice interdisciplinare, este un spatiu al accesului la informatie prin multimedia si tehnologii informatizate de comunicare, un cadru de manifestare a creativitatii didactice. Pentru comunitatea locala, CDI devine un element cultural esential, un factor de difuzare a informatiilor pedagogice multiple, un instrument de educatie comunitara. CDI este un centru de resurse educationale pluridisciplinare, care pune la dispozitia elevilor, personalului din invatamant si comunitatii locale, intr-un cadru modern si functional, informatii pe suporturi multiple (fond de carte, reviste, casete audio-video, CD-rom, internet etc.), initiaza si valorifica in practica proiecte stiintifice, culturale, desfasoara activitati pedagogice, precum si activitati de formare continua pentru personalul didactic si didactic auxiliar din invatamantul preuniversitar. Prin amenajarea si valorificarea centrului de documentare si informare se are in vedere realizarea egalitatii sanselor elevilor din mediul rural cu a celor din mediul urban, a elevilor proveniti din medii culturale, economice, sociale diferite, prin favorizarea accesului la informatie si cultura, sub indrumarea unui personal calificat. Prin specificul activitatii sale, centrul de documentare si informare favorizeaza implementarea politicilor educationale si sprijina realizarea obiectivelor prevazute in procesul de reforma a invatamantului romanesc si de asigurare a calitatii educatiei. Raspunzand nevoilor de informare ale tuturor utilizatorilor, centrul de documentare si informare se realizeaza prin integrarea bibliotecii scolare intr-un spatiu educational modern, multifunctional, adaptat modelelor si practicilor europene. CDI, ca instrument integrat si integrator al procesului educational, este o scoala a autoformarii, o scoala a responzabilizarii si autonomiei in planul individului si a grupului, o forma de afirmare a muncii in echipa. Este, in acelasi timp, o modalitate de a lupta impotriva esecului si a abandonului scolar, impotriva rutinei si conservatorismului, este un element de necesara reforma a practicilor pedagogice si a mentalitatilor de tip traditionalist. Ca element adecvat spatiului si actiunii educative, Centrul de Documentare si Informare este o alternativa moderna, interactiva, directa si functionala care il pune pe elev intr-o noua postura de invatare, este o alternativa metodologica care se constituie intr-o fereastra deschisa spre lume. Propunand o altfel de politica documentara, centrul de documentare si informare nu este doar un instrument didactic, ci o pedagogie activa, eficienta, moderna si alternativa care il face pe elev actor si creator al propriei sale activitati de invatare prin cercetare si documentare. Adultul, la randul sau, este obligat sa democratizeze relatia sa cu elevul, sa-si innoiasca demersurile didactice legate de proiectarea continuturilor, a strategiilor de lucru, a modalitatilor de evaluare, a modului de a relationa cu fiecare elev in parte. CDI permite trecerea de la metodele traditionale de informare si documentare la cele moderne, incluzand tehnologiile comunicatiei si informatiei, asigura elevului capacitati de munca independenta si autonoma. Punand accent pe capacitatea de gandire, comunicare si relationare a elevului, centrul de documentare si informare devine un element pozitiv de sustinere si realizare a reformei sistemului educational romanesc Un exemplu de astfel de abordare il constituie tema interdisciplinara desfasurata in centrul de documentare si informare din cadrul scolii clasele I-VIII Targu Lapus cu ocazia Zilei Mondiale a Apei. In perioada, 8-22 martie 2010, la Scoala cu Clasele I-VIII Lapus, s-a derulat un proiect interdisciplinar ,,Apa - element esential al vietii”, coordonat de profesor Valeria Santa, a carui evaluare a avut loc in 22 Martie 2010 in Centrul de Documentare si Informare, cu prilejul Zilei Mondiale a Apei. Scopul proiectului a fost acela de a-i constientiza atat pe elevi cat si comunitatea locala, inainte de a fi prea tarziu, in ecologizarea, pastrarea apelor curate si sanatoase. Cercetarea si documentarea s-au realizat in CDI folosind fondul documentar existent si accesand internetul, in urma activitatii realizandu-se o fisa de prezentare, de catre documentarist Dochia Costea. Elevii au realizat postere cu tema ,,Semnificatii simbolice ale apei,, la urmatoarele discipline: - geografie - Apa pe Terra (coordonator prof. Santa Valeria); - biologie - Fara apa nu exista viata si chimie Anomaliile Apei (coord. Dir. Tomai Natalia, prof. Dumitru Mariana) - fizica - Apa in diferite stari de agregare (coord. Prof. Pitis Maria) - religie – Apa sfintire si innoire a vietii( coord. Tomai Reghina) - limba romana -Ipostazele apei in texte literare (coord. Ghidut Anca) Elevii claselor a V-a A,B indrumati de prof. Anca Ghidut si Dumitru Mariana au fost actorii scenetei ,,Daca apa e curata, viata ne e asigurata”, postata pe youtube. Poluarea a fost reprezentata sub forma unei vrajitoare care a avut ca si ajutoare diferite substante chimice si deseuri ce afecteaza viata si sanatatea oamenilor si ca adversari ecologistii, bolnavii, apele care sufera din cauza poluarii (raul, lacul poluat, Dunarea) si natura. Lupta dintre bine si rau s-a finalizat prin anihilarea substantelor chimice si a poluarii de catre elementele binelui. Toate materialele realizate in cele doua saptamani s-au concretizat intr-un portofoliu care va ramane in Centrul de Documentare si Informare ca auxiliar. In loc de concluzii Centrele de Documentare si Informare raman o poarta deschisa spre cunoastere, un mediu propice si benefic succesului si performantei scolare si tocmai de aceea un astfel de proiect trebuie sprijinit in continuare. Centrul de Documentare si Informare reprezinta, pentru scoala romaneasca de toate gradele, un instrument modern, activ si functional de a regandi si de a facilita ceea ce numim invatarea centrata pe elev. Inspector scolar general, Formator national CDI, Mariana Pop

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.