Curs valutar
Euro
Dolar american
Lira sterlină
Forint unguresc
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii


Aeroportul Internațional Baia Mare, necesar și util
Recent a fost prezentată cunoscuta emisiune TV „România, te iubesc” cu un subiect de actualitate și de mare interes. S-a vorbit despre situația unor aeroporturi din România în care au fost investite sume foarte mari de bani și care nu se ridică la nivelul așteptărilor.
Reportajele prezentate de ziariști au început cu nordul. Aeroportul din Baia Mare și cel din Satu Mare au fost prezentate cu bune și rele, mai multe rele. Trebuie spus că președintele Consiliului Județean Maramureș, Gabriel Zetea, a avut o prestație meritorie. A vorbit limpede, corect, despre situația aeroportului, fără bâlbe, fără încercarea de a „da bine la televizor”. În schimb, prezidentul din Satu Mare a vorbit încet, fără vlagă, plictisit de subiect. Și nici nu prea a avut ce spune. Întrebarea principală a fost de ce era nevoie de două aeroporturi internaționale la o distanță de doar 60 de kilometri.
Această chestiune s-a tot dezbătut de peste 20 de ani. Și lucrurile nu sunt nici acum clarificate. Din punctul nostru de vedere, Baia Mare este municipiul care ar trebui, și are un Aeroport Internațional. Pentru a înțelege, prezentăm un scurt istoric a poveștii „aero” din nord.
După Revoluţie, Maramureşul a devenit un loc în care politicienii şi-au exersat talentul în a izola, a distruge, a minimaliza eforturile unei zone, regiuni, de a ajunge la un nivel de dezvoltare mai ridicat. Zona a avut resurse, potențial, a avut şi mână de lucru calificată, a avut oportunități, dar i-a lipsit sprijinul din partea politicienilor, cei care hotărăsc ce se face sau ce nu se face. În acest context, nordul României ar fi avut nevoie de un Aeroport Internațional cu o pistă mai lungă ca să poată ateriza şi avioane mai mari, dar şi avioane cargo. Pe la mijlocul anilor ’90, mai mulți specialiști, dintre care îl amintim doar pe Mihai Grecu, specialistul de aur al Maramureșului, au spus că avem nevoie de un aeroport mai mare pentru a face faţă unui trafic de călători ridicat.
Mihai Grecu s-a bazat pe studii de trafic realizate în acea perioadă şi care arătau că o investiție în aeroport, ca în celebrul drum rapid Baia Mare-Vaja, ar fi oportună pentru dezvoltarea nordului. Altfel spus, dacă am fi avut pista corespunzătoare, balizajul (finalizat într-un târziu), pe aeroportul din Baia Mare ar fi existat trafic ce ar fi confirmat investițiile realizate. Mai mult, ar fi fost un impuls pentru mediul de afaceri. Cu siguranță că am fi avut mai mulți investitori care ar fi venit în Maramureș pentru a derula afaceri, mai ales în producție.
Lipsa infrastructurii rutiere, aeriene şi feroviare a condus Maramureșul între cele mai izolate județe din țară. O bună bucată de timp am fost cea mai izolată zonă din România. Un destin pe care Maramureșul nu îl merita, deoarece nu am avut politicieni patrioți care să se bată pentru nevoile acestei zone.
Anii au trecut şi nevoile au determinat administrațiile județene să facă eforturi pentru introducerea Maramureșului pe lista cu finanțare proiecte de infrastructură. Pe cea rutieră se ştie că celebrul drum rapid Baia Mare-Vaja a rămas în sertarele miniștrilor de la Transporturi din motive pe care nu le înţelegem noi, maramureşenii. Gheorghe Dobre, Radu Berceanu, Anca Boagiu, Ovidiu Silaghi au fost miniştrii care ne-au tăiat de la finanțări. În schimb, Clujul a primit ce a dorit, iar acum este dat ca exemplu şi lăudat. Un exemplu aproape de noi. Silaghi a fost cel care a spus că atâta timp cât este el ministru, Baia Mare nu va avea aeroport mărit. El este cel care a încercat să ducă finanțarea spre Satu Mare. Norocul nostru că a fost schimbat.
Apoi lucrurile au dus spre o rezolvare tardivă, dar o rezolvare. În privința drumului Rapid, să amintim de ministrul Radu Bercean care a spus la Baia Mare că acest drum Rapid trebuie făcut doar cu o bandă pe sens. O porcărie mai mare nu s-ar fi putut face. Poate acum, după atâția ani, vom avea și celebrul Drum Rapid.
În cazul Aeroportului, până la urmă a fost realizată pista, balizajul, iar de câțiva ani suntem Internațional, cu trasee spre mai multe destinații internaționale.
Să mai spunem că, în anii trecuți, mai multe studii au relevat că Aeroportul băimărean are o importanță strategică și pe componenta economică și pe cea militară, față de cel din Satu Mare. Față de Aeroportul din Cluj, cel din Baia Mare deservește această parte din nord și din județele învecinate. S-a tot spus că nu trebuie Aeroport Internațional în nord, că este Clujul disponibil. Dar cei care vorbesc nu știu că din Baia Mare sunt 160 de kilometri până în Cluj, iar cei din Vișeu, Borșa trebuie să parcurgă 300 de kilometri pentru o cursă externă.
Toate aceste punctări arată că este nevoie de un Aeroport Internațional în Baia Mare. Nu peste mult timp va fi terminat și noul terminal și, cu toate problemele financiare, se va merge spre „un zbor lin”. Doamne ajută!





