• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Joi , 25 Aprilie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Marţi , 3 August , 2010

„In invaþamant nu vor intra decat cei care sunt bine pregatiti si au vocatie pedagogica”

Reporter: Doamna inspector general, pentru ca si concursul de titularizare a luat sfarsit, putem spune ca anul scolar 2009- 2010 a luat sfarsit. De aceea va propun sa incepem discutia prin a ne spune cum a fost, din punctul dvs. de vedere, acest an scolar? Din ce puncte de vedere a fost bun, din ce puncte de vedere a fost mai rau decat altii? Mariana Pop: Daca privim educatia in sens restrans, ca educatie scolara, formala, institutionalizata, vom sesiza ca in scoala sunt prevalente aspectele pozitive. In acelasi timp, noi spunem ca nu numai scoala educa. Toata societatea educa, scoala primeste toate influentele din so-cietate, granitele scolii sunt permeabile. In spatiul scolii nu este violenta, ea este adusa din societate, din mediul de viata al elevului. Oferta abundenta de informatii confisca atentia si comuta sensul gandirii spre provocari facile, ori, in opinia noastra, adevarata educatie incepe cu o atitudine speciala fata de invatare. Anul scolar 2009-2010 a stat sub semnul unor schimbari majore in sistemul de invatamant. Reformarea acestuia are scopul de a-l integra cat mai bine in contextul european, de a oferi tinerei generatii sansa unui invatamant de calitate, fexibil, care sa permita mobilitatea fortei de munca si insertia sociala a absolventilor, atat in spatiul romanesc cat si in cel extern. Nu pot sa nu amintesc aici de proiectul „ Scoala Profesionala de la Viseu de Sus- primeste ajutor ca sa te ajuti singur”, proiect demarat in 2008, in cadrul celei de a IV-a Sesiuni a Comisiei Mixte Guvernamentale Romania – Baden- Wurttemgerg. In urma evaluarii facute de ARACIP, in mai 2010, scoala a fost autorizata sa organizeze admitere pentru specializarea turism si alimentatie pu-blica in vederea scolarizarii elevilor in limba germana. Prin proiect au fost dotate 3 ateliere scolare, in va-loare de 150.000 euro si au fost formati in Germania, profesori si maistri instructori pentru meseriile in cauza. Rep.: Din punctul de vedere al ca-litatii invatamantului maramuresean, cum a fost anul scolar care tocmai s-a incheiat? M.P.: Educatia trece obligatoriu prin accesul la cunostinte, prin impunerea de continuturi si metode, prin procese de invatare, mai mult sau mai putin coercitive. Din perspectiva elevului exista mai multe modalitati de raportare la invatare, de la dedicatie si pana la abandon si dezertare spre alte scenarii existentiale. Modelele marginale au o influenta mai mare in formarea personalitatii. Succesul personal si profesional nu poate ocoli scoala. Succesul sau insuccesul tine de motivatia elevului, familiei, de dorinta si ambitia de a progresa. In programele de pregatire eficienta, cel ce invata, elevul, raspunde pentru invatatura lui, iar profesorii si scoala sunt vazuti ca resurse care-l ajuta. Pregatirea este mai putin controlata de sistem si mai mult de elev. Rep.: De fapt, ce confera specificitate judetului dvs. Si implicit invatamantului de aici? Care sunt problemele cu care va confruntati? M.P.: Sunt probleme si probleme. Unele dintre ele se regasesc la nivel de tara. In primul rand, trebuie sa amintesc configuratia judetului, dispersia populatiei scolare care nu permite comasari, infrastructura rutiera care nu permite accesul microbuselor scolare, insuficienta microbuselor pentru transportul elevilor, scoli si clase pentru minoritatile nationale (maghiara si ucraineana) care functioneaza cu efective mici, probleme de integrare a populatiei scolare de etnie roma. Configuratia judetului ingreuneaza monitorizarea unitatilor de invatamant si inspectia scolara. Rep.: La capitolul reduceri de personal, conform OUG114, cum stati? Ati fost nevoiti sa comasati scoli? Cum se va repercuta asupra bunului mers al actului de educatie? M.P.: Inspectoratul Scolar Maramures a fost preocupat in ultimul timp de restructurarea retelei scolare si din acest motiv ordonanta la care faceti referire nu ne-a surprins nepregatiti. Prin masurile luate, in timp, nu am fost in situatia de a disponibiliza personal didactic si nedidactic cu contract de munca pe perioada nedeterminata. Au fost reduse 383 de posturi prin comasari de clase si restrangerea unitatilor de invatamant cu personalitate juridica de la 208 la 189. Efecte nefavorabile intrevedem la predarea in regim simultan. Rep.: Am amintit la inceputul discutiei de examenul de titularizare. Cum a decurs acesta in Maramures? Sunteti multumita de rezultate? M.P.: Am organizat examenul de ti-tularizare conform metodologiei si calendarului elaborat de MECTS. Pentru anul scolar 2010-2011 am avut 177 posturi/catedre titularizabile si 1767 coduri posturi pentru suplinire (din care 584 catedre complete, 1183 incomplete). Au fost evaluate 1208 lucrari, iar la capitolul rezultate consemnam: 4 lucrari anulate; 845 de note peste 5, din care 391 peste 7 si 359 note sub 5. Daca la acestea adaugam 197 de candidati care dupa primirea subiectelor au predat lucrarile si au solicitat sa nu fie evaluate, putem spune ca 556 de candidati nu fac fata la un asemenea examen. Analiza calitatii trebuie sa o faca universitatile. Declinul populatiei tinere creste competitia pentru studenti si mai departe diminuarea calitatii. In ce ne priveste, noi spunem ca baza de selectie este foarte mare si in invatamant nu vor intra decat cei care sunt bine pregatiti si au vocatie pedagogica. In context, nu putem sa nu apreciem prevederile din Proiectul Legii Educatiei Nationale cu privire la formarea profesorilor. Rep.: As vrea sa vorbim de bacalaureatul din aceasta vara. Cum a decurs in judetul nostru? Ati avut cazuri de frauda? S-a aplicat toleranta zero? M.P.: Nu e usor sa organizezi, la nivel de judet, un examen national de bacalaureat, in conditiile in care semestrul al II-lea a stat sub semnul grevei in invatamant. Sub aspectul organizarii putem spune ca totul a fost in ordine. Intr-adevar, toleranta zero. Nu au fost cazuri de frauda. In ce priveste rezultatele, vreau sa fac un mic comentariu: inegalitatile individuale trebuie respectate. Ele nu pot fi anulate, indiferent de cata omogenitate aduce sistemul de invatamant. Din sistem nu pot iesi indivizi identici ca minte. Circumstantele dezvoltarii nu lucreaza decat in limitele predispo-zitiilor ereditare. Motivatia interna a invatarii este greu de realizat in conditiile abundentei informatiei atunci cand scoala este la concurenta cu mijloacele moderne de comunicare. Rata promovabilitatii dupa contestatii a fost de 72,28% Rep.: Se apropie un nou an scolar. Pe fondul crizei economice va fi acesta unul de austeritate? M.P.: Nu putem scoate din ecuatia devenirii individuale si colective recesiunea economica pentru care scoala nu are nicio vina. Criza afecteaza echilibrele existentiale ale elevilor, parintilor acestora si ale profesorilor. Vor fi greutati, dar in pofida acestora, cred ca scoala va avea o contributie majora la mentinerea sanatatii morale a acestei so-cietati. Este imperios necesar sa continue programele Guvernului care asigura facilitati elevilor care provin din familii modeste sub aspectul veniturilor. Acestui scop ii sunt subordonate si cele doua proiecte in care Inspectoratul Scolar Maramures este parte, POS-DRU, DMI2.1 „Salvati Copiii de Abandon si Neintegrare” (150 de burse pentru elevi in cuantum de 4.000.000 lei/elev/ luna), respectiv POS-DRU, DMI 2.2 „Cerinte Educationale Speciale pentru Toti”(50 de burse in valoare de 6.000.000 lei/elev/luna). Mariana Pop, inspectorul scolar general, dezbate in „Tribuna Invatamantului”, subiectele fierbinti ale scolii maramuresene: rezultatele examenului de bacalaureat, examenul de titularizare si impactul crizei economice asupra acestui domeniu

Comentariile celorlalți

Karla pe 26.03.2012 la 08:03
Sunt cu tot sufletul meu de mama turalai de Selena si parintii ei!Va doresc din inima sa reusiti sa strangeti banii necesari pt operatie,iar Selena sa se faca bine!Am ajutat cu prea putin,dar,pic cu pic se strange mult!S-auzim numai de bine!

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.