• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Joi , 18 Aprilie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Marţi , 19 Mai , 2020

Starea de Alertă şi „ceaţa” recomandărilor autorităţilor

Specialiștii Institutului Național de Sănătate Publică (INSP) au elaborat un set de recomandări privind măsurile generale de relaxare a restricțiilor impuse de starea de urgență, pentru limitarea răspândirii infecției cu virusul SARS-COV-2. În vederea limitării evoluției cazurilor de îmbolnăviri cu noul coronavirus, măsurile de prevenire sunt adresate mai multor domenii de activitate. Toate aceste recomandări au în vedere reluarea activităților suspendate, cu riscuri cât mai scăzute de transmitere a infecției.

 

Entitățile cu responsa­bilități de reglementare în domeniile specifice de activitate pot emite proceduri sau reguli proprii apli­cabile acestora, pornind de la recomandările generale mai sus amintite. Documentul nu repre­zintă un plan de reluare a acti­vităților suspen­date prin acte normative sau alte măsuri admi­nistrative emise/luate de autorități.
INSP are în lucru documente simi­lare privind alte domenii afectate de măsuri.
Din păcate, situaţia în zona po­litico-administrativă este în continuă mişcare, parlamentarii puterii şi cei ai opoziţiei au păreri diferite cu privire la măsurile de relaxare care vor fi valabile după data de 15 mai, odată cu încetarea Stării de Urgenţă. Disputa politică nu s-a finalizat, ca atare, la ora redactării acestui material avem aceste recomandări primite de la INSP şi le publicăm cu rezerva că în ultimele zile ale acestei săp­tămâni ar putea avea loc unele modificări. Încercăm să prezentăm principalele zone de interes şi recomandările făcute.

Printre cele mai aşteptate redeschideri de activităţi se numără centrele de îngrijire personală, respectiv frizeriile şi coafurile. Aceste activităţi, potrivit regle­men­tărilor legale, se desfăşoară în spaţii special definite.

1. Se va pune în continuare accent pe distanţarea fizică. În acest sens, programul de lucru se va modifica astfel încât să fie asigurată o distanţare fizica între angajaţii salonului (ture sau alternarea anga­jaţilor pe zile de lucru). Accesul persoanelor la aceste servicii se realizează cu programare preala­bilă, astfel încât să nu existe persoane în aşteptare în interiorul incintei, asigurându-se o suprafaţă minimă de 4 mp pentru fiecare client şi o distanţă minimă de 1.5 m, între oricare 2 persoane apropiate.
2. La efectuarea programării, clientul va fi informat asupra faptului că accesul în interiorul incintei se va realiza doar dacă sunt îndeplinite următoarele cerinţe: absenţa simptomelor de viroză respiratorie; verificarea temperaturii corporale, care nu trebuie să depăşească 37,3 0 C; masca de protecţie cu sistem de prindere după urechi (care să acopere atât nasul, cât şi gura) pe toată durata vizitei în salon; dezinfecţia mâi­nilor la intrarea în salon (operatorul economic are obligaţia de a pune la dispoziţie materialele şi substanţele necesare).
3. Personalul angajat are obligaţia de a purta în permanenţă echipamentul de lucru, mânuşi şi mască, iar după fiecare client se va proceda la dezinfectarea instrumentarului şi suprafeţelor de lucru. Se recomandă folosirea vizierei pentru o protecţie suplimentară, concomitent cu folosirea măştii, mai ales în cazul serviciilor care necesită o apropiere fizica (ex. manichiură-pedichiură, cosmetică).
4. Măştile de protecţie utilizate de personal vor fi schimbate la un interval de cel mult 4 ore, iar mânuşile vor fi dezinfectate după fiecare client.
5. Se va pune accent pe igiena mâinilor personalului. Aceasta se va realiza prin spălare cu săpun şi dezinfectare cu soluţii specifice pentru mâini conforme cu normele naţionale şi europene, materiale care vor fi puse la dispoziţie de către angajator.
6. Incinta va fi aerisită la un interval de cel mult 2 ore.

Mulţi români cu probleme sto­matologice vor putea, în sfârşit, să meargă la medicul stomatolog. Regulile pentru desfășurarea activității în cabinetele stomatologice sunt cam aceleaşi ce sunt recomandate cam peste tot. Desigur, sunt şi recomandări specifice acestei activităţi.




Pacienţii cu simptomatologie de viroză respiratorie, pacienţii aflaţi în izolare/carantină sau pozitivi / confirmaţi cu coronavirus SARS-CoV-2 (COVID-19) pot fi trataţi doar în cabinetele stomatologice desemnate.
Măsuri generale pentru desfăşu­rarea activităţii în cabinetele sto­matologice: Evitarea pe cât posibil a contactului cu personalul (nu strângeţi mâna, menţineţi o dis­tanţă de mai mult de 1,5 m în timpul unei discuţii, etc.); În afara manoperelor de tratament, evitarea pe cât posibil a contactului cu pacientul; Permiterea accesului în camera de tratament doar a pacientului, cu excepţia situaţiilor speciale (copii, persoane dependente etc.), caz în care se va limita accesul la o persoană însoţitoare; Nu se permite staţionarea în sala de aşteptare şi se recomandă dezinstalarea oricărui aparat de cafea şi/sau dozator de apă, eliminarea revistelor, pliantelor, jucăriilor etc.; La intrarea în cabinetele stomatolo­gice vor fi amplasate dispensere cu soluţii dezinfectante (antiseptice pe bază de alcool); Dezinfecţia regulată a mânerelor uşilor, sălii de aşteptare, recepţiei; Dezinfecţia toaletei după utilizarea acesteia de către un pacient. Accesul la tratament: Se face doar cu programare telefonică/online prealabilă.
La momentul programării pacientul va fi întrebat dacă: Are simptome de viroză respiratorie, febră (37,3°C), tuse, dificultăţi de res­piraţie asociate sau nu cu dureri în gât, strănut, rinoree)? Are membri ai familiei cu aceste simptome? Are vârsta de 65 de ani sau mai mult? Suferă de o patologie cronică sau o afecţiune care îi reduce imunitatea? Este sănătos şi se simte în prezent sănătos? Programarea pacienţilor cu risc crescut (peste 65 de ani sau care suferă de o patologie cronică) se va face pentru începutul programului de lucru. Programarea pacienţilor care necesită proceduri generatoare de aerosoli va fi făcută pentru sfârşitul programului de lucru.
La prezentarea în cabinet se va efectua termometrizarea pacientului şi se va solicita dezinfecţia mâinilor. Înainte de începerea tratamentului, medicul stomatolog va obţine acordul informat al pacientului.
Echipament de protecţie: Perso­nalul va utiliza echipament de protecţie: mască chirurgicală, vi­zieră şi mănuşi. Pentru procedurile generatoare de aerosoli se va folosi masca tip FFP2/3 sau echivalent. După fiecare pacient se va efectua: Aerisirea camerei de tratament; Dezinfectarea riguroasă a supra­feţelor (unit dentar, blat de lucru etc.) cu dezinfectant de suprafaţă conform standardelor; Dacă există o contaminare vizibilă pe supra­feţe, se va îndepărta mai întâi cu o cârpă umedă (apă), de unică fo­losinţă cu apă şi săpun; Dezin­fecţia cu alcool 80% a tuturor dispozitivelor medicale care nu sunt rezistente la sterilizare cu aer cald.
Dacă există o contaminare vizibilă pe dispozitive, aceasta trebuie mai întâi îndepărtată cu o cârpă umedă (cu apă) sau cu o cârpă de unică folosinţă, apă şi săpun. Pentru un dispozitiv medical (sau părţi ale acestuia) care nu este rezistent la alcool se folosesc şerveţele de cură­ţare şi dezinfectare pentru suprafeţe sensibile; Este de preferat utilizarea unor materiale de curăţare de unică folosinţă, cât mai mult posibil; Dezinfectarea aspiratorului şi a scuipătoarei; Dezinfectarea completă a unitului stomatologic cu dezinfectant cu efect virucid, prin pulverizare; Sterilizarea completă a pieselor înainte de reutilizare (autoclav) sau utilizare de piese de unică folosinţă; Schimbarea măştii, mă­nuşilor, curăţarea şi dezinfectarea vizierei; Spălarea mâinilor cu apă şi săpun sau dezinfecţia cu soluţie hidroalcoolică înainte de a pune altă pereche de mănuşi.

O relaxare mult aşteptată se referă la reluarea activităţii în lăcaşurile de cult. Un subiect mult discutat şi cu multe variante de desfăşurare.

Marea majoritate a credincioşilor români ar dori ca bisericile să fie deschise şi să nu existe restricţii cu privire la slujbele făcute de preoţi, să se respecte canoanele bise­riceşti. Vă prezentăm câteva reco­mandări privind activitatea în lăcașurile de cult. Pentru unele cerinţe ale credincioşilor nu sunt, încă, clare posibilităţile de desfăşurare a slujbelor.
Precauțiuni universal valabile:
1. Accesul persoanelor în lăca­şurile de cult va fi permis numai cu respectarea precauţiunilor universal valabile pentru limitarea răspândirii infecţiei cu virusul SARS-COV-2;
2. Accesul persoanelor în lăcaşul de cult se va face limitat, cu res­pectarea unei suprafeţe de 4 mp per persoană;
3. Atât personalul care deserveşte lăcaşul de cult, cât şi persoanele care intră în lăcaşul de cult vor purta mască. Pentru a oferi o protecţie eficace, masca trebuie să acopere gura şi nasul.
4. Persoanele îşi vor dezinfecta mâinile cu dezinfectat pe bază de alcool care va fi pus la dispoziţie la intrarea în lăcaşul de cult;
5. La intrarea în lăcaşul de cult se va efectua un triaj observaţional şi nu se va permite accesul persoanelor care prezintă simptome de infecţie respiratorie (tuse, strănut, rinoree);
6. Se vor plasa la loc vizibil anunţuri scrise privind regulile de distanţare fizică şi cele de acces în lăcaş.
Precauţiuni speciale:
1. Se va evita atingerea sau săru­tarea obiectelor sacre de cult, în locul acestor gesturi rituale se va indica îngenuncherea sau înclinarea;
2. Binecuvântarea se va oferi / primi de la o distanţă de cel puţin 1 m;
3. Se va evita oferirea/primirea împărtăşaniei în condiţiile în care nu se pot asigura linguriţe şi pahare de unică folosinţă;
4. Se vor dezinfecta periodic, o dată la 4 ore, obiectele frecvent atinse: mânerele uşilor, obiectele de cult, icoanele, suprafeţele;
5. Slujbele se vor oficia de către slujitorii biseri­ceşti/religioşi, nu­mai în aer liber cu menţinerea distanţei între persoane.
6. Nu se recomandă organizarea de pelerinaje sau călătorii religioase.

Un alt subiect sensibil şi mult discutat se referă la deschiderea spitalelor, a unităţilor medicale care nu tratează cazuri COVID-19. Recomandările pentru
reluarea activităţii sunt prezentate mai jos.

În acordarea asistenţei medicale de specialitate pacienţilor care se prezintă la spitale se va încerca, pe cât posibil, evitarea internării şi efectuarea tratamentului medical la domiciliu/ambulatoriu.
Din cauza transmiterii comunitare a SARS-CoV-2 în România, toţi pacienţii care se internează trebuie consideraţi ca fiind potenţial infectaţi, motiv pentru care este obligatorie utilizarea echipamentelor individuale de protecţiei la toate procedurile medicale efectuate, conform ghid INSP.
La prezentarea în spital se va realiza triajul tuturor persoanelor şi în funcţie de simptomatologia pre­zen­tată, cazurile suspecte vor fi internate în zone speciale de izolare (zone tampon), urmând a fi testate prin RT-PCR pentru infecţia cu SARS-CoV-2 (conform recoman­dărilor INSP). Pacienţii suspecţi (care poartă obligatoriu mască, dacă starea clinică le permite) vor fi preluaţi de la triaj şi conduşi în zona tampon de personalul anume desemnat, pe un circuit separat faţă de restul bolnavilor. Dacă nu­mărul pacienţilor nu permite in­ter­narea lor singuri în salon, aceştia pot fi internaţi câte doi într-un salon, însă cu respectarea unei distanţe de minim 1.5 metri între aceştia. Pacienţii vor purta mască pe toată perioada internării în zona tampon, dacă starea clinică le permite. Personalul medical din zona tampon va fi echipat corespun­zător (halat de unică folosinţă peste uniforma de spital, mănuşi, bonetă, mască). Se recoltează probe conform procedurii privind prelevarea şi transportul probelor biologice pentru diagnosticul infecţiei cu SARS-CoV-2 şi se trimit la Laboratorul Analize Me­dicale, împreună cu Formularul de însoţire probe recoltate.
În cazul pacienţilor internaţi în zona tampon, având rezultat pozitiv, medicul curant/de gardă sună la 112 şi pacientul va fi transferat la cel mai apropiat spital dedicat managementului pacienţilor in­fectaţi COVID-19, conform reglementarilor legale în vigoare. Salonul va fi dezinfectat înainte de internarea următorului pacient. Persoanele prezentate şi care în urma triajului nu au fost conside­rate cazuri suspecte, vor fi internate în secţiile aferente patologiei pre­zen­tate cu asigurarea unei distanţe de minim 1.5 metri între pacienţi. Fiecare unitate sanitară cu paturi are obligaţia de a-şi revizui circuitele funcţionale şi procedurile de lucru conformitate cu princi­piile generale prezentate mai sus.

Să mai spunem că Spitalul Jude­ţean de Urgenţă Baia Mare, un spital non-COVID, a venit cu pre­cizări cu privire la reluarea activităţii în ambulatoriul spitalului.

„La nivelul Ambulatoriului, acti­vitățile medicale suspendate pe perioada stării de urgență se vor relua treptat.
Solicitanții pentru examinări me­dicale trebuie să știe că se respectă, în continuare, condițiile de igienă și distanțare socială.
- Fiecare persoană care intră în spital va purta mască de protecție şi va respecta măsurile de igienă a mâinilor.
- Se menține, unde e posibil, consultul prin telemedicină, contactându-se cabinetul sau medicul specialist.

Toate consultațiile directe, exceptând urgențele, se vor face pe bază de programare.
- Se recomandă programarea te­lefonică, la numerele de telefon: 0262–205100 / 0262-205101…129, dar este permisă și pre­zentarea directă la fişier.
- Programările se fac în ordinea solicitărilor, indiferent dacă sunt consultații care îndeplinesc con­dițiile contractuale sau consultații contra cost.
- În momentul programării, soli­citanții trebuie să comunice birou­lui de programare datele personale (nume, prenume, nr. telefon).
- Programarea este posibilă pentru o perioadă de maximum 14 zile calendaristice.
- Ora programării va trebui respectată, admiterea în incinta unității fiind posibilă doar cu 20 de minute anterior programării la consultație.
- Se admite un singur însoțitor pentru fiecare pacient care are nevoie de acest lucru.
- Solicitanții se prezintă la triaj cu 30 minute anterior orei programate, iar după efectuarea triajului se vor adresa fișierului alocat pentru specialitatea solicitată, amplasat în holul mare al spitalului.
- Nu se permite așteptarea înde­lungată în fața cabinetului medical.
- Și pentru pacienții programați de medicul specialist curant, trebuie să se anunțe (din timp) la fişier, ora programării.

S-au luat măsuri pentru ca întocmirea fișelor medicale pentru conducători auto, port armă etc., să se facă în timp redus, prin gruparea cabinetelor care le întocmesc. Achitarea taxei pentru acestea se poate face la oricare din fișierele ambulatoriului.
Solicitanții se prezintă pentru întocmirea fișelor având obligatoriu asupra lor adeverința cu antecedentele medicale, eliberată de medicul de familie”, se arată în adresa spitalului semnată de mana­gerul interimar, jr. Alexandru Oros.

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.