• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Joi , 18 Aprilie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Vineri , 17 Iunie , 2016

Se schimbă modificarea. Din nou

Taxa de mediu a trecut prin mai bine de 10 modificări şi de fiecare dată justiţia europeană a considerat-o ilegală şi a obligat statul român să returneze banii. Se întâmplă şi cu ultima variantă a taxei, pusă în scenă în 2013. Conform profit.ro, Curtea de Justiţie a Uniunii Europene a decis că statul român este obligat să restituie şi timbrul de mediu, taxa auto în vigoare pentru maşinile second-hand, după ce şi celelalte forme ale taxei au fost declarate nelegale.

 

 

Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor (MMAP) spune că CJUE (Curtea de Justiţie a UE) declară, în fapt, în hotărârea sa din 9 iunie, că nu se opune ca un stat membru să instituie o taxă pe autovehicule care se aplică autovehiculelor rulate importate cu ocazia primei lor înmatriculări în acest stat membru şi autovehiculelor deja înmatriculate în statul membru respectiv cu ocazia primei transcrieri în acelaşi stat a dreptului de proprietate asupra acestora din urmă.

 

Curtea se opune ca statul membru respectiv să scutească de această taxă autovehiculele deja înmatriculate pentru care a fost plătită, dar nu a fost restituită o taxă în vigoare anterior declarată incompatibilă cu dreptul Uniunii.

 

Curtea s-a pronunţat într-un dosar în care este implicat românul  Vasile Budişan, iar  întrebările pe care le-a transmis Curtea de Apel Cluj către CJUE reprezintă primii paşi spre declararea nelegalităţii timbrului de mediu, aşa cum este el acum. Vasile Budişan şi-a cumpărat o maşină din Germania pentru care a plătit un timbru de mediu în valoare de 5.300 lei (aproximativ 1.193 euro). Budişan a sesizat Tribunalul Cluj cu o cerere prin care solicită restituirea sumei percepute de ANAF cu titlu de timbru de mediu.

Tribunalul Cluj i-a respins acţiunea, dar Budişan a mers mai departe. Curtea de Apel Cluj a pus problema compatibilităţii timbrului de mediu cu articolul 110 din Tratatul de Funcţionare al Uniunii Europene (denumit pe scurt articolul 110 TFUE), şi pune nişte întrebări esenţiale CJUE. La rândul său, CJUE conchide că timbrul de mediu include „rămăşiţe” din fostele taxe auto aflate în vigoare în perioada 1 ianuarie 2007-15 martie 2013 şi conchide că, în anumite privinţe, timbrul de mediu este incompatibil cu legislaţia europeană, explică 0-100.hotnews.ro.

 

Ministerul Mediului a reacţionat, luni, la această decizie a justiţiei europene şi anunţă constituirea unui grup de lucru care va analiza paşii de urmat.

„Având în vedere aceste aspecte, MMAP a constituit, deja, un grup de lucru care analizează eventuala modificare a legislaţiei existente, în concordanţă cu reglementările naţionale şi europene în vigoare. Grupul de lucru va analiza inclusiv variantele de modificare a legislaţiei, propuse şi aflate în dezbatere în Parlamentul României. După identificarea şi implementarea soluţiei optime, care să respecte principiul „poluatorul plăteşte”, MMAP împreună cu partenerii guvernamentali (MFP, ANAF, MDRAP etc.) va stabili modalitatea prin care cetăţenii îşi vor putea recupera sumele plătite în baza OUG 9/2013”, precizează comunicatul MMAP.

 

Guvernul a prezentat o estimare, în 2015, potrivit căreia restituirea cu dobândă a sumelor percepute cu titlu de taxe pentru înmatricularea vehiculelor s-ar ridica la 6,5 miliarde lei (aproximativ 1,44 miliarde euro).

Între timp, potrivit estimărilor Profit.ro, prin sumele nou colectate, cele neluate în calcul atunci şi prin acumularea de dobânzi, ar putea să se apropie de 8 miliarde de lei, mai mult de 1% din deficitul bugetar.

 

Potrivit Curţii, art. 110 TFUE trebuie interpretat în sensul că: „nu se opune ca un stat membru să instituie o taxă pe autovehicule care se aplică autovehiculelor rulate importate cu ocazia primei lor înmatriculări în acest stat membru şi autovehiculelor deja înmatriculate în statul membru respectiv cu ocazia primei transcrieri în acelaşi stat a dreptului de proprietate asupra acestora din urmă; se opune ca statul membru respectiv să scutească de această taxă autovehiculele deja înmatriculate pentru care a fost plătită, dar nu a fost restituită o taxă în vigoare anterior declarată incompatibilă cu dreptul Uniunii”.

 

 

„MMAP a constituit, deja, un grup de lucru care analizează eventuala modificare a legislaţiei existente, în concordanţă cu reglementările naţionale şi europene în vigoare. Grupul de lucru va analiza inclusiv variantele  de modificare a legislaţiei, propuse şi aflate în dezbatere în Parlamentul României. După identificarea şi implementarea soluţiei optime, care să respecte principiul «poluatorul plăteşte», MMAP împreună cu partenerii guvernamentali (MFP, ANAF, MDRAP etc…) va stabili modalitatea prin care cetăţenii îşi vor putea recupera sumele plătite în baza OUG 9/2013”

- Ministerul Mediului

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.