• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Vineri , 17 Mai 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Vineri , 2 Mai , 2014

Scurt tratat de economisire a banului public

Cum se poate ca o societate de transport să consume cu 1.430 litri mai puţin faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut şi să parcurgă cu peste 24.000 de kilometri mai mult? Sau cum poate aceeaşi maşină, pe acelaşi traseu, să aibă un consum mult diferit? Nu sunt întrebări a la Radio Erevan, sunt întrebări logice care au reuşit să rezolve ceea ce gura lumii numea „jaful de la Urbis”, iar diplomaţii „conducere neeconomicoasă”. 

 
 
 

Povestea furtului de combustibil de la Urbis a devenit un fel de legendă urbană. De la presă, la bârfe şi chiar filmări, toată lumea vorbea că se fură. Şi încă mult. Consilieri locali băimăreni au tot cerut reducerea consumului. Anul trecut, consumul s-a redus. Însă doar pe hârtie.

Noile autobuze Solaris au un aparat special care arată kilometrajul şi consumul. O vreme s-au făcut procese verbale. Numai că din cifre numai economie nu reieşea. Aşa că, prin toamna anului trecut, vreo „eminenţă cenuşie” din cadrul societăţii a avut „brilianta idee” de a reduce, pe hârtie consumul. Cum? Aparatul care arată consumul autobuzelor are o eroare de plus-minus 3%. Şi, din start, s-a dat eroare de plus 3% la toate autobuzele. Astfel, supraconsumul a devenit consum normal, iar consumul normal economie.

Ingenios, nu? Procesele verbale anterioare s-au anulat şi totul a fost prezentat ca fiind roz. Cu toată cosmetizarea cifrelor însă, pe întreg anul 2013 a rezultat un supraconsum de aproximativ 12.000 litri, care a produs un minus de 70.810 lei în buget.

 

La mijlocul lunii decembrie, a fost instalat la conducerea societăţii colonelul în rezervă Ioan Pop. Brusc, lucrurile s-au schimbat. Şi de această dată nu doar pe hârtie. După numai o lună, consumul a scăzut vertiginos, scoţând la iveală diferenţe mari de combustibil. Astfel, în decembrie 2013, deşi s-au făcut cu peste 11.000 de kilometri mai mult faţă de decembrie 2012, consumul a scăzut cu peste 4.800 litri. Iar în ianuarie 2014, consumul a scăzut cu 1.430 litri faţă de ianuarie 2013, în condiţiile în care s-au parcurs cu peste 24.000 de kilometri mai mult. Cum a fost posibil?

Managerul Ioan Pop spune că: „Eu nu spun că s-a furat. În ceea ce priveşte consumurile de motorină sunt multe variante. Eu am zis că ceva trebuie să facem. În decembrie am fost instalat, mi-am început activitatea, a urmat o perioadă de cunoaştere. Apoi am luat măsuri. În ianuarie am dispersat şoferii. Pe cei cu supraconsumuri i-am pus pe maşini care n-au avut supraconsumuri anul trecut şi astfel consumul s-a redus. Şi am introdus alimentarea de la plin, la plin. Am putut vedea astfel consumul pe fiecare traseu. Am reuşit pe unele autobuze să se reducă consumul la 100 de km cu 10 litri. Eu nu spun că s-a furat, au condus neeconomicos, nu ştiu. Acum doar 2 autobuze au depăşit cu 73 de litri luna decembrie. Am pus GPS pe fiecare maşină, sondă de rezervor. Dacă se sparge rezervorul, ne sesizează, ne arată în dispecerat „posibil furt”. Avem posibilitatea de a-i monitoriza”.

 

Ce s-a întâmplat cu campionii supraconsumurilor? Păi, ce spune legea şi regulamentul de ordine interioară: au plătit: „Am aplicat regulamentul de ordine interioară, i-am trimis în comisia de disciplină care a stabilit dacă sunt sau nu vinovaţi şi în funcţie de supraconsum am luat măsuri, pentru cei care au avut cantităţi mari de supraconsum, s-a aplicat reducerea salariului cu 5-10% până la 3 luni şi recuperarea pagubei produse dacă n-au putut justifica supraconsumul. 80% din paguba produsă s-a recuperat”.

În cifre, economia este impresionantă. Prin măsurile luate, s-a realizat, în perioada decembrie 2013 - 20 martie 2014, o economie la mijloacele de transport în comun, prin gestionarea eficientă a consumului de motorină, de 26.178 litri, în valoare de 154.482 lei. S-a redus şi consumul de energie electrică cu 30.917 kW, obţinându-se o economie de 45.234 lei.

În paralel, conducerea Urbis a încercat să scadă numărul călătorilor fără bilet: prin extinderea numărului terţilor la vânzarea de bilete şi prin creşterea numărului de controlori. Până acum, deşi se aplicau amenzi, statul nu mai încasa banii niciodată, pentru că procedura este extrem de greoaie şi birocratică, însemnând bani cheltuiţi, timp, drumuri şi specialişti care să susţină acţiuni în instanţă. Aşa, schimbarea e vizibilă. La staţia Cuprom este un agent care, în perioada decembrie-martie, a vândut bilete de 10.000 de lei! De-aici cumpără bilete mai ales rromii din zonă. Ioan Pop spune că: „Procesele verbale întocmite se trimit la Finanţe. Avem primării care după 2 ani ne-au trimis hârtie, cetăţeanul respectiv nu îşi are domiciliul în acea localitate. Dacă nu-l găseşte, noi trebuie să trimitem la instanţă. La primul termen trebuie să facem dovada plăţii a 200 de lei. Plus juristul. Iar amenda e 100 de lei. Astfel am încadrat controlori. Iar pe unele rute unde existau probleme, primeam sesizări, telefoane, am căutat soluţii. Şi atunci am stat de vorbă cu controlorii, au spus că nu se poate, sunt ameninţaţi. Soluţia a fost ca pe acele rute să încadrez controlori de etnie rromă. De atunci n-am mai avut probleme”.

 
 

„Pe unele rute unde existau probleme, primeam sesizări, telefoane, am căutat soluţii. Şi atunci am stat de vorbă cu controlorii, au spus că nu se poate, sunt ameninţaţi. Soluţia a fost ca pe acele rute să încadrez controlori din etnie rromă. De atunci n-am mai avut probleme”.

 

Ioan Pop, manager URBIS

 
 

„Am reuşit pe unele autobuze să se reducă consumul la 100 de km cu 10 litri. Eu nu spun că s-a furat, au condus neeconomicos, nu ştiu. Acum doar 2 autobuze au depăşit cu 73 de litri luna decembrie. Am pus GPS pe fiecare maşină, sondă de rezervor. Dacă se sparge rezervorul, ne sesizează, ne arată în dispecerat „posibil furt”. Avem posibilitatea de a-i monitoriza”.

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.