• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Luni , 13 Mai 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Sambătă , 13 August , 2016

România, un imens Big Brother

Proiectul „SII Analytics”, pentru care Serviciul Român de Informaţii a câştigat o finanţare de 25 de milioane de euro, a generat un adevărat scandal public care a ajuns la Comisia Europeană. ONG-urile critică dur acest proiect care reprezintă un atentat la adresa drepturilor fundamentale ale cetăţenilor. De fapt, este încă un pas dintr-un lung proces care transformă, încet, dar sigur, România într-un imens „Big Brother”.

 

 

Încet, dar sigur, România se transformă într-un imens Big Brother în care nimeni nu poate garanta respectarea drepturilor fundamentale. Culmea, aceste abuzuri se realizează din banii „potenţialelor victime”, adică ai cetăţenilor. Scandalul iscat în jurul proiectului „SII Analytics” este doar cireaşa de pe tortul unor legi ciudate.

În ultimii ani, mai multe instituţii ale statului au investit sume importate de bani de la buget pentru a digitaliza şi electroniza majoritatea datelor cu caracter personal de pe teritoriul României. Vreţi exemple? Vă dăm.

 

Mai întâi, a fost achiziţionat un sistem de servicii de scanare electronică a tuturor cărţilor de identitate ale populaţiei. De asemenea, a fost informatizată baza de date a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi a Direcţiilor locale ale Administraţiilor Financiare, unde toate datele referitoare la restanţele către bugetul de stat sau către bugetele locale sunt la îndemâna oricărei instituţii care are acces în sistem. SRI, potrivit atât proiectului de lege privind securitatea cibernetică, cât şi proiectului pentru care a primit finanţare europeană, poate accesa oricând şi nelimitat aceste informaţii.

 

Apoi, Finanţele au acces la conturile bancare ale populaţiei, tot în sistem electronic, ceea ce, din nou, va permite SRI-ului accesul la acest gen de informaţii. Bazele de date privind registrul electoral sunt alt gen de informaţii la care SRI va avea acces.

 

Acum, SRI implementează un proiect cu o valoare estimată la 142,071 milioane de lei, intitulat „SII Analytics”, care are drept scop modernizarea şi eficientizarea activităţilor interne ale instituţiilor cu atribuţii în prevenirea şi combaterea fenomenelor de terorism, crimă organizată, corupţie şi evaziune fiscală, respectiv a instituţiilor publice beneficiare (MAI, MP, MFP, DGAF, SRI).

 

Săptămâna trecută, mai multe ONG-uri, printre care APADOR-CH, Active Watch, ApTI şi Centrul de Resurse Juridice au trimis o scrisoare deschisă către Comisia Europeană, Ministerul Fondurilor Europene, Primul Ministru, MCSI, Comisia de control a SRI şi CSAT, exprimându-şi îngrijorarea cu privire la un proiect implementat de Serviciul Român de Informaţii, cu o finanţare europeană.

Potrivit comunicatului de presă: „Proiectul, numit „SII Analytics”, are un potenţial de supraveghere generalizată a întregii populaţii a României – un adevărat sistem informatic Big Brother – fără a avea prevăzută vreo măsură de garantare a drepturilor cetăţeneşti sau de limitare a accesului SRI sau al altor instituţii publice la datele personale colectate şi integrate în acest sistem, scăpare ce încalcă serios drepturile fundamentale.”.

 

În replică, SRI a arătat că: „Sistemul nu colectează date noi, ci le analizează, pe baza unor algoritmi, pe cele existente. Rapiditatea în accesarea bazelor de date este impusă ca necesitate de ameninţările specifice instituţiilor de intelligence din România – terorism, migraţie ilegală, crimă organizată, pentru a căror contracarare este necesară o primă reacţie în timp foarte scurt. Proiectul are drept scop modernizarea şi eficientizarea activităţilor interne ale instituţiilor cu atribuţii în prevenirea şi combaterea fenomenelor de terorism, crimă organizată, corupţie şi evaziune fiscală, respectiv ale instituţiilor publice beneficiare (MAI, MP, MFP, DGAF, SRI).

 

Proiectul presupune un sistem de audit complex din punct de vedere al respectării legislaţiei în vigoare, precum şi al normelor de securitate privind accesul la datele stocate, orice interogare fiind jurnalizată automat şi analizată în sensul evitării oricărei forme de abuz. Aceasta este o platformă modernă, similară altora existente în plan european. Valoarea proiectului este estimată la 142,071 milioane de lei, reprezentând aproximativ 31,5 milioane de euro, din care 84,3411% este finanţare din fonduri externe nerambursabile”.

 

„Bubele” proiectului „SII Analytics”

Potrivit semnatarilor, principalele probleme ale proiectului sunt:

 

„1. Supraveghere generalizată prin combinarea bazelor de date

Proiectul îşi propune să aducă împreună baze de date de la majoritatea instituţiilor publice româneşti şi să permită căutarea avansată în acestea a oricăror informaţii despre toţi cetăţenii. De exemplu prin capitolul de „analiză comportamentală”, orice cetăţean ar putea avea o fişă „de bună purtare” (constituită din informaţii adunate din toate bazele de date guvernamentale), inclusiv viitorii parlamentari, judecători, procurori sau antreprenori, fişe ce pot fi folosite în scopuri nelimitate. Acestea pot fi corelate cu alte informaţii publice (de ex. Informaţiile de pe un cont de Facebook), pentru crearea de profile individuale.

 

 

2. Lipsa oricăror garanţii şi potenţialul de abuz

 

Prin agregarea bazelor de date, SRI va avea acces necontrolat la orice informaţie despre toţi cetăţenii, o chestiune nereglementată în acest moment în legislaţia română. Legea de funcţionare a SRI datează din 1991 şi ea nu prevede mecanisme eficiente de control prin care să se garanteze că riscul abuzurilor de orice fel este redus şi că atunci când se produc abuzuri ele vor putea fi sancţionate, iar victimele despăgubite.

Acest proiect, de exemplu, prevede că informaţiile despre cetăţeni pot fi accesate de pe un număr uriaş de terminale (peste 750), deci practic orice persoană din cele peste 1000 ce vor avea acces la sistem va avea posibilitatea să îl folosească şi în orice scop personal, fără a putea fi controlate efectiv sau fără ca cetăţeanul să ştie.

 

 

3. Bani europeni pentru încălcarea drepturilor europene

 

Proiectul a fost depus pe 9.06.2016, la o zi după ce apelul pentru fondurile europene structurale (axa 2 – OS 2.3) a fost lansat public, şi a fost aprobat foarte repede, în ciuda faptului că acesta încalcă în mod flagrant documentele constitutive ale Uniunii Europene, în speţă dreptul la viaţa privată şi la protecţia datelor cu caracter personal (Art. 7 şi 8) din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene. În acest moment SRI derulează deja o licitaţie pentru achiziţia echipamentelor necesare şi a softurilor.

 

 

4. Rolul SRI în eGuvernare & scopul ascuns al proiectului

 

Conform legii, SRI nu are nicio competenţă pe domeniul eGuvernării sau pe „dezvoltarea funcţiei de prevenţie, detectare şi luare de măsuri pentru reducerea redundanţei plăţilor în zona publică”, aşa cum sunt scopurile declarate ale proiectului. Mai mult, anumite părţi din proiect ne indică faptul că proiectul are de fapt şi un scop nedeclarat – acela de supraveghere generalizată a întregii populaţii. De exemplu, baza de date de recunoaştere facială cu aproximativ 50-60 de milioane de imagini frontale (gen carte de identitate sau paşapoarte), la care SRI are acces nelimitat şi nesupravegheat, nu are nici o utilitate/justificare în „prevenirea fraudei”, aşa cum pretinde SRI în descrierea proiectului, fiind de fapt o formă de spionare a vieţii private a tuturor cetăţenilor.

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.