• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Joi , 09 Mai 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Vineri , 23 Februarie , 2018

Raportul Curţii de Conturi prejudicii de peste 7 milioane de lei în bugetele locale din Maramureş

Plăţi nejustificate sau mărite artificial, lucrări neexecutate, dar plătite, încălcări grosolane ale legii şi dispreţ pentru banul public şi cetăţean. Pe scurt, aşa poate fi caracterizat modul în care autorităţile locale înţeleg să cheltuiască şi să gestioneze bugetele locale. Curtea de Conturi a făcut public, zilele trecute, ultimul raport public privind finanţele publice locale. Anul trecut, Camera de Conturi Maramureş a efectuat 24 de misiuni de audit în judeţul nostru, în urma cărora a constat că: „Abaterile de la legalitate şi regularitate constatate care au condus la prejudicierea bugetelor entităţilor verificate sunt în sumă totală de 7.093 mii lei. Abaterile de la legalitate şi regularitate care nu au determinat producerea de prejudicii sau nu au condus la identificarea de venituri suplimentare, dar au avut impact asupra realităţii şi acurateţei situaţiilor financiare, au fost stabilite la 48.808 mii lei, constând în efectuarea de înregistrări contabile eronate, ne evidenţierea valorii actuale a tuturor elementelor patrimoniale etc.”.


Cum s-a ajuns aici? Lista deficienţelor constatate e extrem de lungă. Foarte multe primării au „uitat” să treacă în acte o serie de bunuri publice în valoare totală de peste... 12 milioane de lei: „Exemplificăm U.A.T.M. Baia Mare unde, cu ocazia verificării efectuate la Clubul Sportiv Minaur Baia Mare (ordonator terțiar de credite) s-a constatat neînregistrarea în evidența contabilă a bunurilor aparținând domeniul public al U.A.T.M. Baia Mare în valoare de 11.977 mii lei, date în administrare în baza Hotărârii Consiliului Local Baia Mare nr. 68/2016 și a Protocolului nr. 31653 / 26.08.2016, având ca obiect darea în administrare a imobilului Sala Poli­valentă «Lascăr Pană». Deficiența a fost înlăturată în timpul acțiunii de verificare prin efectuarea corecțiilor în evidența contabilă”, se arată în raport.

Apoi, chiar dacă se plâng de lipsă de fonduri, multe primării nu au evidenţiat şi încasat o serie de venituri datorate conform legii bugetului local: „Exem­plificăm U.A.T.C. Șieu unde s-a constatat necalcularea, neînregistrarea în evidența contabilă și fiscală a entității și neîncasarea taxei de salubrizare în sumă de 120 mii lei. Cauza abaterii constă în neaplicarea hotărârilor de Consiliu Local referitoare la taxa de salubrizare. În timpul misiunilor de audit debitele stabilite suplimentar au fost înregistrate în evidența contabilă și fiscală a entităților nominalizate mai sus”. Tot la Șieu s-a constatat faptul că, pentru clădirile nerezidențiale deținute de persoanele fizice, impozitul pe clădiri a fost calculat în mod eronat începând cu data de 01.01.2016, prin neaplicarea cotei de 2% în condițiile în care aceste clădiri nu aveau rapoarte de evaluare în ultimii 5 ani și în condițiile în care proprietarii lor nu au prezentat documente de construire sau acte de vânzare-cumpărare în ultimii 5 ani. Impozitul pe clădiri suplimentar a fost cuantificat la suma de 41 mii lei, majorări de întârziere aferente la suma de 2 mii lei, în total 43 mii lei. „Cauzele care au determinat abaterea constau în interpretarea eronată a prevederilor noului Cod fiscal aprobat prin Legea nr. 227/2015. În timpul misiunii de audit
s-au înregistrat în evidența tehnico-operativă, diferențele de impozit precum și accesoriile aferente”, arată Curtea De Conturi.

Alţii au pierdut bani, acordând facilităţi fiscale prea generoase: „Deficiența s-a identificat la U.A.T.O. Dragomirești unde s-a constatat scutirea de la plată a majorărilor de întârziere în sumă totală de 54 mii lei cu încălcarea prevederilor legale. Astfel, Consiliul local al orașului Dragomirești a hotărât prin H.C.L. nr. 28/12.11.2015 scutirea de la plata creanțelor accesorii, respectiv majorărilor de întârziere datorate pentru neplata la termen a impozitelor si taxelor cuvenite bugetului local al orașului Dragomirești, calculate până la data plății integrale a debitelor contribuabililor persoane fizice și juridice. Această facilitate s-a acordat tuturor contribuabililor care au achitat integral până la data de 31.12.2015 toate obligațiile fiscale restante aferente anilor precedenți și anului fiscal 2015. Hotărârea Consiliului Local al orașului Dragomirești nr. 28/12.11.2015 a fost atacata în contencios administrativ, iar prin Sentința Civilă nr. 2440 din 16.11.2016 a Tribunalului Maramureș - secția Contencios Administrativ și Fiscal se dispune anularea Hotărârii adoptate sub nr. 28/12.11.2015. Procedura ela­borării unor înlesniri de la plata majo­rărilor de întârziere aferente impo­zi­tului pe terenuri și clădiri, ce se fac venit la bugetul local, se poate adopta numai prin acte normative de nivel superior, emise de legiuitor, iar nu de autoritățile publice deliberative locale. Cauzele care au determinat deficiența constau în interpretarea eronată a reglementărilor legale referitoare la acordarea facilităților fiscale în cazul impozitelor și taxelor locale. În timpul misiunii de audit entitatea a procedat la înregistrarea în evidența fiscală a sumelor constatate”.

O bună parte din prejudiciu înregistrat în Maramureş a avut ca şi cauză plata unor lucrări neexecutate: „Exem­plificăm U.A.T.C. Șieu, unde, în cazul obiectivului de investiţii «Canalizarea și epurarea apelor menajere uzate în comuna Șieu, județul Maramureș» s-a constatat accep­tarea la plată a situaţiilor de lucrări conținând lucrări neexecutate sau parţial executate, care au condus la plăți nejustificate în sumă de 855 mii lei. Diferen­ţele constatate au fost cauzate de neur­mărirea riguroasă a lucrărilor executate şi nerespectarea prevederilor actelor normative care reglementează modul de recepţionare a lucrărilor de investiţii. În timpul misiunii de audit constructorul a lăsat în custodia beneficiarului, conform Proce­sului verbal de custodie nr. 2231 din data de 11.10.2017, materiale în va­loare de 349 mii lei.
La U.A.T.C. Cupșeni s-a constatat, în cazul a trei obiective de investiții «Asfal­tare drum comunal DC 54 Ungu­reni», «Canalizarea și epurarea apelor menajere uzate în comuna Cupșeni, județul Maramureș» și «Alimentare cu apă potabilă în comuna Cupșeni, județul Maramureș» plata fără temei legal a sumei totale de 451 mii lei, reprezentând elemente de cheltuieli nejustificate cuprinse în situaţiile de lucrări constând în lucrări neexecutate, recepționate și decontate. Diferențele constatate au fost cauzate de neurmărirea rigu­roasă a lucrărilor executate şi nerespectarea prevederilor actelor normative care reglemen­tează modul de recepţionare a lucrărilor de investiţii.

De asemenea, la U.A.T.C. Botiza, în urma verificării efectuate în teren a lucrării «Rețea de canalizare și stație de epurare în localitatea Botiza», s-a constatat existența unor lucrări plătite și neefectuate în sumă totală de 207 mii lei. Cauzele abaterii sunt legate de nefuncţionarea şi / sau funcţionarea defec­tuoasă a sistemului de control intern managerial și efectuarea cu superficialitate a recepției lucrărilor de către comisia de recepție”.

De asemenea, un prejudiciu de aproape 2 mi­lioane de lei a fost cauzat de „angajarea, lichidarea, ordonanțarea și plata cheltuielilor cu nerespectarea prevederilor legale”: „Abaterea a fost identificată la șase unităţi administrativ teritoriale. Nominalizăm U.A.T.C. Leordina unde s-a constatat efectuarea, în perioada 2014 – 2016, de plăți fără contraprestație în sumă de 1.180 mii lei reprezentând penalități de întârziere, cheltuieli de executare silită și cheltuieli de judecată aferente, fără ca suma plătită să fi fost recuperată de la persoanele care aveau atribuţii şi responsabilităţi să asi­gure evitarea situațiilor care conduc la plata de penalități. Majorările de întârziere calculate până la data finalizării misiunii de audit au fost stabilite la 387 mii lei, prejudiciul total fiind cuantificat la 1.567 mii lei”.

Un prejudiciu de peste 600 de mii de lei a fost cauzat de plăţi supraevaluate şi mai grav, peste 300.000 de lei, plăţi fără contraprestaţie de bucuri sau servicii: „Prejudiciul mai semnificativ ca valoare s-a constatat la U.A.T.C. Recea, valoarea cheltuielilor nejustificate cuprinse în situațiile de lucrări întocmite de constructor la lucrările de balastare efectuate la drumurile în câmp din comună fiind de 42 mii lei. În timpul misiunii de audit constructorul, din proprie inițiativă a emis factură în storno pentru suma de 42 mii lei. Misiunea de audit financiar efectuată la U.A.T.C. Bogdan Vodă a relevat efectuarea de plăți nelegale în sumă totală de 41 mii lei prin decontarea unor lucrări de reparații curente neexecutate”.

Concluzia? „În urma acţiunilor de audit / control efectuate în perioada de referinţă, a reieşit faptul că multe dintre neregulile şi abaterile constatate sunt rezultatul unui management defectuos asupra fondurilor publice dar şi al necunoaşterii sau cunoaşterii insuficiente de către ordonatorii de credite a prevederilor legale privind formarea, administrarea, angajarea şi utilizarea resurselor publice locale”.

 

 

Misiunile de audit / acţiunile de control efectuate în anul 2016 au scos în evidență o serie de abateri, deficienţe şi nereguli, care se referă în principal la:

- Neînregistrarea / înregistrarea eronată în evidenţa contabilă a unor bunuri aparținând domeniul public şi privat al unităţilor administrative teritoriale;
- Nerespectarea prevederilor legale în elaborarea Programelor de dezvoltare a sistemelor de control managerial;
- Nestabilirea, neevidenţierea şi neurmărirea în vederea încasării a veniturilor cuvenite bugetelor locale, în cuantumul şi la termenele prevăzute de lege de către organele fiscale din cadrul unităţilor administrativ teritoriale;
- Nevirarea în contul bugetului Consiliului Judeţean Maramureş a cotei de 40 % calculată asupra veniturilor provenite din taxa asupra mijloacelor de transport cu masa totală de peste 12 tone încasată la nivelul unităților administrativ teritoriale;
- Neurmărirea încasării veniturilor în termenele legale de plată, în unele cazuri având drept consecință prescrierea obligațiilor fiscale;
- Nerespectarea prevederilor legale privind efectuarea inventarierii generale a patrimoniului la finele anului 2016;
- Nereevaluarea tuturor elementelor patrimoniale la termenul prevăzut de lege;
- Efectuarea de cheltuieli de personal neprevăzute de legislaţia în vigoare sau stabilirea eronată a drepturilor salariale, inclusiv a sporurilor, premiilor şi a altor drepturi acordate funcţionarilor publici și personalului contractual;
- Efectuarea de plăţi nedatorate prin acceptarea la plată a situaţiilor de lucrări conţinând bunuri nelivrate, lucrări neexecutate sau servicii neprestate;
- Efectuarea de plăți nedatorate pentru chel­tuieli supraevaluate sau majorate nejustificat;
- Efectuarea de cheltuieli cu bunuri și servicii fără contraprestație;
- Nerespectarea condițiilor legale de acordare a ajutoarelor de încălzire;
- Neevidențierea, neurmărirea și neîncasarea redevenței/chiriei datorate la termenele stabilite;
- Nevirarea, integral sau în cotele stabilite prin hotărâre a consiliului local a veniturilor din închirierea bunurilor proprietate publică a unităților administrativ teritoriale;
- Nerespectarea prevederilor legale privind stabilirea, evidențierea și plata obligațiilor către bugetele publice.

 

 

Anul trecut au fost efectuate două acțiuni de control la Primăria Oarța de Jos și Săcălășeni, având ca obiectiv Controlul legalității contractării sau garantării, a utilizării și rambursării finanțărilor rambursabile la nivelul unităților administrativ – teritoriale. Urmare acțiunilor de control, au fost constatate prejudicii în sumă de 85 mii lei, valoarea abaterilor financiar contabile fiind de 73 mii lei.

Situația principalelor constatări rezultate din cele două acțiuni de control se prezintă astfel:

n În cazul acțiunii efectuate la U.A.T.C. Săcălășeni s-a
constatat plata nelegală din împrumutul contractat cu Ministerul Finanțelor Publice, a sumei de 70 mii lei reprezentând lucrări neefectuate la obiectivul de investiții „Modernizare drumuri sătești în comuna Săcălășeni”, la care se adaugă dobânzi aferente împrumutului pentru finanțarea investiției în sumă de 15 mii lei, în total 85 mii lei. Cauza abaterii constă în nesolicitarea de către condu­cerea entității a documentelor justificative care au stat la baza situației de plată întocmită de executantul lucrării. Prin decizie s-a dispus stabilirea întinderii prejudiciului, luarea măsurilor operative de urmărire și recuperare a prejudiciului constatat împreună cu accesoriile aferente și extinderea controlului financiar propriu asupra tuturor operațiunilor de aceeași natură neverificate în timpul controlului, determinarea sumelor achitate nedatorat, înre­gistrarea acestora în evidența contabilă, luarea măsurilor operative în vederea urmăririi și recuperării acestora împreună cu accesoriile aferente. La aceeași entitate s-a constatat nerespectarea principiului contabilității de angajamente la înregistrarea în evidența contabilă a dobânzilor de plătit aferente împrumuturilor contractate în sumă de 73 mii, neîntocmirea Registrului datoriei
publice locale și a Registrului garanțiilor locale, aferente împrumuturilor rambursabile, precum și nerespectarea prevederilor legale referitoare la efectuarea publicităţii pe pagina de internet a documentelor şi informaţiilor
aferente datoriei publice locale. Prin decizie s-au dispus măsuri pentru înlăturarea neregulilor financiar contabile constatate.
n Urmare controlului efectuat la U.A.T.C. Oarța de Jos s-a constatat inexistența Registrului datoriei publice locale și a Registrului de evidență a garanțiilor locale care să conțină informații despre datoria publică și suma totală a garanțiilor emise de către U.A.T.C. Oarța de Jos, precum și detalierea garanțiilor și alte informații stabilite prin normele metodologice privind cele două registre, emise de Ministerul Finanțelor Publice. Prin decizie s-au dispus măsuri pentru înlăturarea neregulilor financiar contabile constatate.

Prin decizie s-au dispus măsuri pentru înlăturarea nere­gulilor financiar-contabile constatate.

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.