• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Joi , 28 Martie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Vineri , 3 Februarie , 2017

Raport „exploziv“ al Curţii de Conturi Prejudicii de peste 7 milioane de lei

Prejudicii de 7,4 milioane de lei şi abateri financiar-contabile cifrate la peste 44 de milioane de lei. Pe scurt, concluziile raportului Curţii de Conturi privind finanţele publice locale din judeţul Maramureş, dat publicităţii săptămâna trecută. În cele 33 de entităţi verificate au fost găsite nereguli grave precum plata unor lucrări neexe­cutate, efectuarea unor plăţi nejustificate sau supraevaluate, stabilirea eronată a drepturilor salariale, premiilor şi sporurilor.
Urmează o nouă poveste despre modul în care sunt sifonaţi şi batjocoriţi banii publici.

 

Zilele trecute, Curtea de Con­turi a făcut public raportul privind finanţele publice locale, un document explo­ziv, un fel de listă neagră a neregulilor şi abaterilor care, într-un singur an,
ne-au costat peste 7 milioane de lei. De această dată, în vizorul Curţii au intrat 33 de entităţi, cele mai multe primării, dar şi alte instituţii cum ar fi Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Maramureş.

Deşi mereu se trâmbiţează că nu avem suficienţi bani la buget, Curtea de Con–turi a descoperit că necunoaşterea legii şi aplicarea ei greşită a dus la neîncasarea unor venituri de peste 3 milioa–ne de lei. Numai nerespectarea regle­men­tărilor legale privind stabilirea și evidențierea impozitului pe mijloacele de transport datorat de către persoanele fizice și juridice a produs o „gaură” în sumă de 923.000 lei: „Deficiența s-a identificat la două unități administrativ teritoriale. Nominalizăm U.A.T.O. Bor­șa unde s-a constatat nestabilirea, neevidențierea, neurmărirea şi neîncasarea veniturilor în sumă de 910 mii lei reprezentând impozit pe mijloacele de transport auto, pentru autovehiculele înmatriculate pe raza orașului Borșa (conform bazei de date puse la dis­poziție de Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehicu­lelor) nedeclarate sau declarate eronat de proprietari la Biroul de venituri al Primăriei orașului Borșa în vederea im­punerii.

Pentru înlăturarea neregulilor cons­tatate, prin decizie s-a dispus verifica­rea persoanelor fizice care au mijloace auto înmatriculate / înregistrate pe raza teritorială a orașului Borșa și nu se regăsesc declarate în vederea impune­rii, respectiv care dețin autovehicule înmatriculate și înregistrate în registrul ROL a căror capacitate cilindrică și ca­tegorie RAR nu corespunde cu cea declarată; stabilirea şi înregistrarea în evidența fiscală şi contabilă a veniturilor de încasat; urmărirea încasării veniturilor bugetului local în limita termenului legal de prescripție”.
Bugetul local din Deseşti e mai sărac cu 628.000 de lei din cauză că nu s-a în­casat suma cuvenită pentru închirierea păşunii comunale, de la mijlocul lui 2013 până la finele lui 2015. Una dintre cauze e de râsu’- plânsu’: „Modificarea chiriei pe unitatea de suprafață de către Consiliul Local al comunei nu a fost comunicată operativ compartimentului de urmărire a veniturilor”.

Primăria Băiuţ nu a încasat 240.000 lei, taxe aferente autorizației de excavație pentru carierele de piatră exploatate de trei societăţi comerciale. Lista taxelor neîncasate poate continua cu impozitele pe clădiri şi terenuri şi multe altele.
Numai că primăriile nu par prea interesate să-şi încaseze banii, aşa că, deja, o parte dintre creanţe s-au prescris. De exemplu, la Remetea Chioarului s-a constatat neluarea măsurilor de executare silită la termenul legal având drept consecință prescrierea sumei totale de 56.000 lei, din care creanțe fiscale de 38.000 lei și creanțe comerciale de 18.000 lei.

Pe lângă faptul că instituţiile încasează bani puţini, îi cheltuie şi prost. Dovadă stă cuantumul uriaş al prejudiciilor cauzate de abateri.
Care sunt cauzele? De exemplu, plata lucrărilor de inves­tiții pe baza situațiilor de lucrări în care au fost cuprinse lucrări neexecutate, prejudiciul fiind cuantificat la suma de 2,4 milioane de lei: „Cu ocazia misiunilor de audit au fost identificate, la 21 unități administrativ teritoriale, cazuri de plată fără temei legal a unor elemente de cheltuieli nejustificate cuprinse în situațiile de lucrări, respectiv: acceptarea la plată şi achitarea de lucrări care nu au fost executate, includerea în situațiile de lucrări a unor cantităţi de materiale mai mari decât cele rezultate în urma identi­ficărilor efectuate în teren.
Din prejudiciul total de 2.401 mii lei, recuperările operative au fost de 759 mii lei. Exemplificăm U.A.T.C. Vișeu de Jos, unde în cazul a trei obiective de investiții: «Modernizare drum Valea Morii în comuna Vișeu de Jos», «Lu­crări de construire trotuare în comuna Vișeu de Jos» și «Alimentare cu apă și canalizare menajeră în comuna Vișeu de Jos» s-a constatat că au fost acceptate la plată situații de lucrări care conțin elemente de cheltuieli nejustificate, constând în cantităţi de materiale şi manoperă mai mari decât cele care
s-au regăsit la verificările efectuate în teren împreună cu dirigintele de șantier şi reprezentanții primăriei, efectuându-se astfel plăţi necuvenite în sumă de 591 mii lei, la care se adaugă majorări de întârziere de 33 mii lei, prejudiciul total fiind cuantificat la 624 mii lei. În timpul misiunii de audit, executanții lucrărilor au emis facturi storno pentru suma de 93 mii lei”.

Apoi, 16 primării au plătit bunuri şi servicii fără contraprestație (bunuri, lucrări, servicii nerecepționate în cantitatea facturată și plătită), prejudiciul fiind stabilit la 825.000 lei: „Abaterea a fost identificată la 16 unități administrativ teritoriale. Din prejudiciul total de 825 mii lei, sumele recuperate ope­rativ sunt de 445 mii lei.
Exemplificăm U.A.T.M. Baia Mare unde s-a constatat plata fără temei legal a sumei de 259 mii lei, reprezentând elemente de cheltuieli nejustificate constând în cheltuieli de transport aferente activității de aprovizionare a mate­rialelor care intră în prepararea mixturilor asfaltice, cuprinse în situațiile de plată care au stat la baza întocmirii facturilor emise de executant, la care se adaugă majorări de întârziere aferente în sumă de 18 mii lei, în total 277 mii lei”.

Şi plata unor cheltuieli fără respectarea legii a produs prejudicii de peste 800.000 de lei. De exemplu, la Poienile de sub Munte s-a constatat efectuarea în anul 2015 de plăţi în sumă totală de 126 mii lei, reprezentând amendă contra­ven­țională în sumă de 60 mii lei fără recuperarea acesteia de la cei din cauza cărora s-a produs contravenția, și plata nelegală a sumei de 66 mii lei reprezentând servicii juridice de con­sul­tanţă, asistenţă şi/sau de reprezen­tare, achiziționate cu încălcarea preve­derilor legale, la care se adaugă majo­rări de întârziere în sumă de 17 mii lei, prejudiciul total fiind stabilit la 143 mii lei.

Finanţarea nelegală a activităţilor spor­tive a produs, de asemenea, găuri im­por­tante în bugetul statului. De exemplu, la Primăria Baia Mare „s-a constatat prejudicierea Municipiului Baia Mare cu suma de 153 mii lei de către Asociația Club Sportiv Fotbal Club Municipal Baia Mare urmare justifi­cării unor cheltuieli efectuate cu documente (facturi și chitanțe) nereale, la care se adaugă majorări de întârziere în sumă de 41 mii lei, în total 194 mii lei. Cauzele care au determinat abaterea constau în prezentarea spre decontare de către Asociația Club Sportiv Fotbal Club Municipal Baia Mare de documente (facturi și chitanțe) nereale; ne­verificarea veridicității și a realității docu­mentelor justificative prezentate de clubul sportiv pentru cheltuielile efectuate; nefuncționarea şi / sau func­ţionarea defectuoasă a sistemului de control intern managerial”.

Cheltuielile supraevaluate sau majorate nejustificat se ridică şi ele la o sumă importantă: peste 480.000 de lei. De exemplu, la Ariniș s-a constatat plata nelegală a sumei de 203 mii lei ca ur­mare a acceptării și decontării situa­țiilor de lucrări întocmite de executant care conțineau prețuri unitare nejustificate în cazul mixturii asfaltice (mai mari cu 156 lei / tonă față de prețul din do­cumentele de procurare). Cauza de­ficienței constă în verificarea cu superficialitate a situațiilor de plată prezentate de executantul lucrărilor. În timpul misiunii de audit, executantul, din proprie inițiativă, a emis factură storno în sumă de 203 mii lei, prin care se d­iminuează obligațiile entităţii ve­rificate faţă de aceasta.

Stabilirea eronată a drepturilor sala­riale, inclusiv a sporurilor, premiilor şi a altor drepturi acordate funcționarilor publici, personalului contractual, persoanelor cu funcții de conducere şi personalului care ocupă funcții de demnitate publică, au cauzat un prejudiciu
de 340.000 lei.
De asemenea, efectuarea de plăți fără existența documentelor justificative, întocmite conform legii, care să ateste exactitatea și realitatea sumelor dato­rate, a cauzat un prejudiciu cuantificat la 72 mii lei: „Abaterea a fost iden­tificată la patru unități administrativ te­ritoriale.
Exemplificăm U.A.T.C. Să­pânța unde, cu ocazia misiunii de audit financiar efectuate, s-a constatat decontarea de carburant alimentat de la pompele de benzină pe baza unor bonuri fiscale, fără alte elemente de identificare, în valoare de 33 mii lei, la care se adaugă majorări de întârziere de 9 mii lei, în total 42 mii lei. În timpul misiunii de audit, debitul a fost înregistrat în evidența contabilă. Prin decizie s-a dispus stabilirea întinderii prejudiciului, luarea măsurilor operative de urmărire şi recuperare a prejudiciului constatat şi extinderea controlului financiar propriu asupra tuturor operațiunilor de aceeași natură neverificate în timpul misiunii de audit, determinarea sumelor achitate nedatorat, înregistrarea acestora în evidenţa contabilă, luarea măsurilor operative în vederea urmăririi şi recu­perării acestora, inclusiv a majorărilor de întârziere aferente şi virarea sumelor recuperate potrivit destinațiilor legale”.

Prejudicii importante au fost identificate şi în ceea ce priveşte utilizarea fondurilor nerambursabile.
„În cazul acțiunii Controlul modului de utilizare a fondurilor alocate unităților administrativ teritoriale de la bugetul de stat, prin M.D.R.A.P, pentru moder–nizarea drumurilor de interes local clasificate și alimentarea cu apă a satelor, la U.A.T.C. Vadu Izei s-a constatat plata fără temei legal a sumei de 231 mii lei, la care se adaugă majorări de întârziere în sumă de 7 mii lei, pre­judiciul total fiind stabilit la 238 mii lei, reprezentând elemente de cheltuieli nejustificate cuprinse în situațiile de lucrări la obiectivele de investiții «Mo­dernizare și reabilitare Drum comunal DC 11 Vadu Izei - Valea Stejarului» și «Rețea cu apă potabilă și canalizare menajeră în comuna Vadu Izei județul Maramureș».
În timpul acțiunii de control, execu­tanții lucrărilor au emis facturi storno pentru suma totală de 238 mii lei, fiind încasată operativ suma de 6 mii lei reprezentând majorări de întârziere.
Cauzele care au determinat deficiențele constau în nerespectarea reglemen­tărilor legale privind recepţia lucrărilor executate, neverificarea realității elementelor de cheltuieli cuprinse în situa­țiile de lucrări și acceptarea la de­contare a unor situații de lucrări în­tocmite cu nerespectarea prevederilor legale. Pentru înlăturarea acestor de­fi­ciențe, s-a dispus prin decizie stabilirea întinderii prejudiciului, luarea măsu­rilor operative de urmărire și recuperare a prejudiciului constatat împreu­nă cu accesoriile aferente și extinderea controlului financiar propriu asupra tuturor operațiunilor de aceeași natură neverificate în timpul controlului, determinarea sumelor achitate nedatorat, înregistrarea acestora în evidența contabilă, luarea măsurilor operative în vederea urmăririi și recuperării acestora îm­preu­nă cu accesoriile aferente.
La aceeași entitate s-a constatat angajarea de obligații peste cele legal dato­rate, cu suma de 605 mii lei, reprezentând contravaloarea unor lucrări neexecutate la obiectivul de investiții «Drum Comunal DC11 Vadu Izei–Valea Steja­rului». Prin decizie s-a dispus luarea măsurilor de regularizare a obligațiilor entității către executantul lucrării prin diminuarea acestora cu diferențele determinate în timpul controlului, ex­tinderea controlului financiar propriu asupra tuturor operațiunilor de aceeași natură neverificate în timpul controlului, determinarea sumelor achitate ne­datorat, înregistrarea acestora în evi­dența contabilă, luarea măsurilor operative în vederea urmăririi și recuperării acestora și virarea sumelor recuperate potrivit destinațiilor stabilite”.
 

Vom reveni.

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.