• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Luni , 29 Aprilie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Vineri , 5 Februarie , 2016

Raport dur al Curţii de Conturi: nereguli de milioane la primăriile din judeţ

Prejudicii de 6,6 milioane lei şi abateri financiar contabile de 26,6 milioane lei. Pe scurt, neregulile constatate de Curtea de Conturi anul trecut şi „prinse” în raportul dat publicităţii săptămâna trecută. În 2015, 55 de entităţi publice din judeţul nostru au intrat în vizorul inspectorilor Curţii de Conturi. Potrivit raportului, cele mai mari prejudicii s-au descoperit la Primăria Baia Mare - 3.8 milioane lei, dar şi la Direcţia pentru Protecţia Copilului Maramureş 103.000 lei. Urmează o nouă poveste despre modul în care sunt cheltuiţi banii publici.

 

 

Efectuarea de cheltuieli de personal neprevăzute de legislaţia în vigoare sau stabilirea eronată a drepturilor salariale, inclusiv a sporurilor, premiilor şi a altor drepturi acordate funcţionarilor publici şi personalului contractual; efectuarea de plăţi nedatorate prin acceptarea la plată a situaţiilor de lucrări conţinând bunuri nelivrate, lucrări neexecutate sau servicii neprestate; efectuarea de plăţi nedatorate pentru cheltuieli supraevaluate sau majorate nejustificat; efectuarea de cheltuieli cu bunuri şi servicii fără contraprestaţie. Sunt doar câteva din modalităţile prin care au fost „sifonate” 6,6 milioane de lei din bugetul instituţiilor publice într-un singur an. Curtea de conturi a României a dat recent publicităţii raportul privind finanţele publice locale pe anul 2014.

 

Din datele prezentate rezultă că, la nivelul bugetelor locale ale unităţilor administrativ-teritoriale au fost încasate venituri în sumă de 1.144.033 mii lei. Plăţile efectuate s-au cifrat la 1.118.525 mii lei, excedentul înregistrat la finele anului 2014 fiind de 25.508 mii lei.

Bugetele instituţiilor publice şi activităţilor finanţate integral sau parţial din venituri proprii au fost încheiate cu venituri încasate de 296.705 mii lei, plăţi efectuate de 292.004 mii lei, înregistrându-se un excedent la finele anului 2014 de 4.701 mii lei.

Bugetele creditelor interne la nivelul judeţului au fost încheiate cu un excedent de 11 mii lei, veniturile încasate fiind de 34.462 mii lei, iar plăţile efectuate de 34.451 mii lei.

În ce priveşte bugetele fondurilor externe nerambursabile, veniturile încasate au fost de 235 mii lei, plăţile efectuate, de 90 mii lei, înregistrându-se un excedent la finele anului 2014 de 145 mii lei.

 

Raportul mai demonstrează o realitate sumbră care nu mai trebuia demonstrată: faptul că judeţul nostru este în continuare codaş la absorbţia de fonduri europene: „În ce priveşte sumele primite în anul 2014 de la UE sau alţi donatori, ponderea acestora reprezintă 8,4% din veniturile totale încasate. Este de menţionat faptul că această pondere are un trend descendent faţă de anul 2013, când ponderea veniturilor de această natură reprezentau 12,2% din veniturile totale încasate, înregistrându-se astfel o scădere a sumelor primite de la Uniunea Europeană sau alţi donatori în contul plăţilor efectuate şi prefinanţări cu 25.847 mii lei faţă de anul 2013”.

 

Conform Programului de activitate aprobat de Plenul Curţii de Conturi a României pentru anul 2015, Camera de Conturi Maramureş a verificat un număr de 21 ordonatori principali de credite ai bugetelor locale şi au fost realizate un număr de 24 acţiuni, din care 20 misiuni de audit financiar şi 4 acţiuni de control. Au fost emise 23 decizii cu măsuri de înlăturare a abaterilor constatate, din care 3 au fost contestate parţial. Toate cele trei contestaţii au fost respinse în întregime de Comisia de soluţionare a contestaţiilor din cadrul Curţii de Conturi. Prin deciziile emise au fost dispuse 251 măsuri, din care 246 măsuri în cadrul misiunilor de audit financiar şi 5 măsuri în cadrul acţiunii tematice de control.

 

Urmare acţiunilor de audit/control desfăşurate, veniturile suplimentare au fost stabilite la suma totală de 3.353 mii lei, din care debite în sumă de 3.036 mii lei şi accesorii în sumă de 317 mii lei. Veniturile suplimentare au fost înregistrate, în timpul misiunilor de audit, în evidenţa contabilă şi fiscală a entităţilor verificate fiind totodată emise decizii în vederea urmăririi şi încasării lor în cadrul termenului legal de prescripţie.

 

Abaterile de la legalitate şi regularitate constatate care au condus la prejudicierea bugetelor entităţilor verificate sunt în sumă totală de 7.426 mii lei. Abaterile de la legalitate şi regularitate care nu au determinat producerea de prejudicii sau nu au condus la identificarea de venituri suplimentare, dar au avut impact asupra realităţii şi acurateţei situaţiilor financiare, au fost stabilite la 26.642 mii lei, constând în efectuarea de înregistrări contabile eronate, neevidenţierea valorii actuale a tuturor elementelor patrimoniale etc.

 

Vreţi exemple? Vă dăm. La U.A.T.C. Copalnic Mănăştur s-a stabilit neconcordanţa între soldul contului 464 „Creanţe ale bugetului local” raportat în situaţiile financiare şi lista de rămăşiţe la 31 decembrie 2014 este de 290 mii lei. Cauza deficienţei este, potrivit Curţii de Conturi, reprezentată de nemonitorizarea diferenţelor existente între raportările efectuate în situaţiile financiare şi datele din evidenţa fiscală. Prin decizie s-a dispus verificarea realităţii datelor înscrise în Lista rămăşiţelor de încasat la finele perioadelor de referinţă, stabilirea diferenţelor şi efectuarea operaţiunilor de regularizare, armonizarea sistemului informatic privind evidenţa impozitelor şi taxelor locale, asigurarea condiţiilor de funcţionare în sistem integrat a aplicaţiilor informatice utilizate la compartimentul impozite şi taxe, şi cel financiar-contabil.

 

La Suciu de Sus, unde s-a constatat nepreluarea în bugetul de venituri şi cheltuieli a excedentelor din perioadele anterioare în sumă de 728 mii lei, în vederea repartizării lor pe destinaţiile legale.

De asemenea, la U.A.T.C. Vima Mică s-a constatat nefundamentarea şi nealocarea în cadrul secţiunii de dezvoltare a bugetului local pe anul 2014 a sumei de 265 mii lei reprezentând excedentul exerciţiilor bugetare anterioare. Prin decizii emise de directorul adjunct al Camerei de Conturi Maramureş s-a dispus rectificarea bugetului local pe anul 2015, aferent secţiunii de dezvoltare prin alocarea excedentului de la finele anului 2014 şi repartizarea acestuia în conformitate cu prevederile legale.

 

7 primării din Maramureş au înregistrat eronat în evidenţa contabilă bunuri aparţinând domeniului public sau privat al unităţilor administrativ teritoriale în sumă totală de 19.613 mii lei.

 

La Şomcuta Mare, valoarea totală a abaterilor este de 15.931 mii lei, reprezentate, pe de o parte, de bunuri în valoare totală de 13.643 mii lei, predate către operatorul unic de furnizare a apei potabile, scoase din evidenţa contabilă şi din patrimoniul entităţii, deşi acestea făceau obiectul unui contract de concesiune, urmând a fi preluate la expirarea contractului şi, pe de altă parte, de înregistrarea eronată în evidenţa contabilă a activelor fixe corporale şi a altor active fixe necorporale în valoare totală de 2.288 mii lei. Cauzele care au determinat abaterea sunt determinate de interpretarea eronată a prevederilor legale în domeniu.

 

Apoi, deşi se plâng că nu au bani, primăriile n-au urmărit încasarea tuturor veniturilor conform legii. „Urmare misiunilor de audit au fost constatate deficienţe, care au determinat nestabilirea, neevidenţierea şi neîncasarea veniturilor bugetare în sumă de 1.487 mii lei, din care au fost încasate operativ 323 mii lei, precum şi prejudicierea bugetului entităţilor verificate cu suma de 496 mii lei.

Urmare a misiunilor de audit au fost constatate deficienţe, care au determinat nestabilirea, neevidenţierea şi neîncasarea veniturilor bugetare în sumă de 1.487 mii lei, din care au fost încasate operativ 323 mii lei, precum şi prejudicierea bugetului entităţilor verificate cu suma de 496 mii lei”.

 

Un astfel de caz  s-a identificat la U.A.T.C. Copalnic Mănăştur, unde s-a constatat că, în cazul a patru contribuabili persoane juridice, s-a calculat eronat cuantumul impozitului datorat, în condiţiile în care clădirile înregistrate în evidenţa contabilă nu au fost reevaluate în ultimii 3 ani. Valoarea veniturilor constatate suplimentar este de 75 mii lei, reprezentând impozit pe clădiri persoane juridice, în sumă de 55 mii lei şi majorări de întârziere calculate până la data finalizării misiunii de audit în sumă de 20 mii lei. Cauza care a determinat abaterea constă în interpretarea eronată a prevederilor actelor normative privind impozitele şi taxele locale.

 

În timpul misiunii de audit a fost efectuată înregistrarea în evidenţa fiscală a veniturilor suplimentare constatate şi a fost încasată suma totală de 14 mii lei. Prin decizie s-a dispus verificarea şi actualizarea declaraţiilor de impunere întocmite de persoanele juridice care deţin clădiri pe raza comunei Copalnic Mănăştur, recalcularea valorii impozabile conform prevederilor legale, stabilirea diferenţelor de impozit pe clădiri, înregistrarea în evidenţele fiscale, luarea măsurilor de încasare în termenul legal de prescripţie, împreună cu sumele accesorii aferente.

 

Urmare verificării modului de decontare a lucrărilor de investiţii au fost identificate, la zece unităţi administrativ teritoriale, cazuri de plată fără temei legal a unor elemente de cheltuieli nejustificate cuprinse în situaţiile de lucrări, respectiv: acceptarea la plată şi achitarea de lucrări şi operaţiuni care nu au fost executate, a unor preţuri unitare mai mari decât cele din devizul ofertă, includerea în situaţiile de lucrări a unor cantităţi de materiale mai mari decât cele rezultate în urma identificărilor efectuate în teren. Din prejudiciul total de 1.715 mii lei, recuperările operative au fost de 1.106 mii lei (63% din prejudiciul stabilit).

La Rozavlea, unde, în cazul obiectivului de investiţii „Reţea de canalizare menajeră şi staţie de epurare în comuna Rozavlea, judeţul Maramureş”, s-a constatat efectuarea de plăţi nelegale în sumă de 1.006 mii lei, la care se adaugă majorări de întârziere de 39 mii lei, prejudiciul total fiind de 1.045 mii lei. Astfel, în cazul lucrărilor executate de SC Consim SA din Sighetu Marmaţiei au fost acceptate la plată situaţii de lucrări şi facturi care conţin elemente de cheltuieli nejustificate, în sumă de 726 mii lei, iar în cazul lucrărilor contractate cu SC Ecologic Pellet Est SRL din Săcel s-a constatat că a fost plătită suma de 400 mii lei, fără a fi justificată prin situaţii de lucrări sau alte documente care să dovedească legalitatea şi realitatea plăţii.

 

„Abaterile constatate sunt cauzate de neurmărirea şi nerespectarea prevederilor actelor normative care reglementează modul de verificare şi recepţionare a lucrărilor de investiţii. Prin decizie s-a dispus stabilirea întinderii prejudiciului, luarea măsurilor operative de urmărire şi recuperare a prejudiciului constatat, împreună cu 19 accesorii aferente şi extinderea controlului financiar propriu asupra tuturor operaţiunilor de aceeaşi natură, neverificate în timpul misiunii de audit, determinarea sumelor achitate nedatorat, înregistrarea acestora în evidenţa contabilă, luarea măsurilor operative în vederea urmăririi şi recuperării acestora împreună cu accesoriile aferente”, se arată în raport.

 

La Tăuţii Măgherăuş, în cazul a trei obiective de investiţii: „Reabilitare drum comunal DC 104 Tăuţii Măgherăuş-Băiţa”, „Modernizarea străzilor 79-80-81 din oraşul Tăuţii Măgherăuş” şi „Construire şcoală cu clasele I – VIII în localitatea Nistru, oraşul Tăuţii Măgherăuş” s-a constatat că au fost acceptate la plată situaţii de lucrări care conţin elemente de cheltuieli nejustificate, constând în cantităţi de materiale şi manoperă mai mari decât cele care s-au regăsit la verificările efectuate în teren, împreună cu dirigintele de şantier şi reprezentanţii primăriei, efectuându-se astfel plăţi necuvenite în sumă de 165 mii lei, la care se adaugă majorări de întârziere de 17 mii lei, prejudiciul total fiind de 182 mii lei. În timpul misiunii de audit, executanţii lucrărilor au emis facturi storno pentru suma totală de 182 mii lei.

 

„Cauzele care au determinat deficienţele constau în nerespectarea reglementărilor legale privind recepţia lucrărilor executate, neverificarea realităţii elementelor de cheltuieli cuprinse în situaţiile de lucrări, acceptarea la decontare a unor situaţii de lucrări întocmite cu nerespectarea prevederilor legale, precum şi neorganizarea şi neexercitarea corespunzătoare a controlului financiar intern”, se arată în raport.

Pentru înlăturarea acestor deficienţe, s-a dispus prin decizii stabilirea întinderii prejudiciului, luarea măsurilor operative de urmărire şi recuperare a prejudiciului constatat şi extinderea controlului asupra tuturor operaţiunilor de natura celor constatate, determinarea sumelor achitate nedatorat, înregistrarea acestora în evidenţa contabilă, luarea măsurilor operative în vederea urmăririi şi recuperării acestora împreună cu accesoriile aferente.

Altă modalitate de prejudiciere a banilor publici a fost prin: Angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor cu nerespectarea prevederilor legale, prejudiciul fiind cuantificat la suma de 784 mii lei Abaterea a fost identificată la nouă unităţi administrativ teritoriale.

 

Exemplificăm U.A.T.C. Vima Mică, unde s-a constatat efectuarea de plăţi nedatorate în sumă de 207 mii lei, în baza Sentinţei civile nr. 4912/10 septembrie 2012, dată de Secţia a II-a Civilă, de contencios administrativ şi fiscal a Tribunalului Maramureş, în favoarea SC Rio Construct SRL Vima Mică, societate care a preluat în baza unui contract de cesiune de creanţă o datorie pe care U.A.T.C. Vima Mică o avea faţă de SC Hrim Construct SRL Baia Mare pentru lucrările de reabilitare executate la Şcoala Gimnazială Vima Mare.

Plăţile nedatorate reprezintă penalităţi calculate pentru neplata la termen a lucrărilor executate, urmare a faptului că finanţatorul lucrărilor – Ministerul Educaţiei şi Cercetării – nu a asigurat sumele prevăzute în contract, penalităţi care nu au făcut obiectul contractului de cesiune de creanţă încheiat între cele două societăţi comerciale.

 

Altă „bubă” a fost efectuarea de cheltuieli cu bunuri şi servicii fără contraprestaţie (bunuri, lucrări, servicii nerecepţionate în cantitatea facturată şi plătită), prejudiciul fiind cuantificat la 198 mii lei Abaterea a fost identificată la zece unităţi administrativ teritoriale. Din prejudicial total de 198 mii lei, sumele recuperate operativ sunt de 99 mii lei.

Exemplificăm şi U.A.T.C. Rozavlea, unde s-a constatat plata nelegală a sumei de 36 mii lei, reprezentând contravaloarea facturii nr. 116 / 25.08.2014, eliberată de SC. Iza Nord Sud SRL din Bârsana pentru livrarea unor produse de balastieră, într-o perioadă în care această firmă nu mai desfăşura activităţi de balastieră, factură care nu este însoţită de recepţia pentru aceste produse şi nu are notă de fundamentare privind necesitatea, oportunitatea şi destinaţia produselor de balastieră, la care se adaugă majorări de întârziere în sumă de 8 mii lei, prejudiciul fiind stabilit la suma de 44 mii lei. Cauzele abaterii sunt legate de insuficienta cunoaştere a prevederilor legale şi nefuncţionarea şi/sau funcţionarea defectuoasă a sistemului de control intern managerial.

 

Curtea de Conturi a descoperit şi efectuarea de plăţi fără existenţa documentelor justificative, întocmite conform legii, care să ateste exactitatea şi realitatea sumelor datorate, prejudiciul fiind stabilit la suma de 165 mii lei. Abaterea a fost identificată la cinci unităţi administrativ teritoriale: „din prejudicial total de 165 mii lei, sumele recuperate operativ sunt de 96 mii lei.

Exemplificăm U.A.T.M. Baia Mare unde, cu ocazia misiunii de audit financiar efectuate, s-a constatat acceptarea la plată a unor situaţii de lucrări care conţin elemente de cheltuieli nejustificate (dublarea unor elemente de cheltuială: manoperă şi contribuţii aferente, cheltuieli indirecte şi profit etc.), efectuându-se astfel plăţi necuvenite în sumă de 63 mii lei, la care se adaugă majorări de întârziere de 11 mii lei, prejudiciul total fiind stabilit la 74 mii lei. În timpul misiunii de audit, executanţii lucrărilor au emis  facturi storno, fiind recuperată operativ suma de 69 mii lei”.

 

 

Desigur, lista neregulilor continua. Vom reveni în numerele următoare.

 

 

Premii ilegale

 

„Stabilirea eronată a drepturilor salariale, inclusiv a sporurilor, premiilor şi a altor drepturi acordate funcţionarilor publici, personalului contractual, persoanelor cu funcţii de conducere şi personalului care ocupă funcţii de demnitate publică, prejudiciul fiind stabilit la suma de 3.663 mii lei. Abaterile au fost identificate la trei entităţi. Exemplificăm U.A.T.M. Baia Mare, unde s-a constatat plata nelegală a sumei de 3.379 mii lei, prin stabilirea eronată a drepturilor salariale, inclusiv a sporurilor, premiilor şi a altor drepturi acordate funcţionarilor publici, personalului contractual şi persoanelor cu funcţii de conducere, ca urmare a includerii stimulentelor în salariul de bază la unele persoane care nu se încadrează în dispoziţiile art.1, art.17 şi art.227 din O.G. nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, majorările de întârziere calculate până la data finalizării misiunii de audit (15 iulie 2015) fiind de 253 mii lei, prejudiciul total fiind stabilit la 3.632 mii lei”, se arată în raport.

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.