• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Vineri , 10 Mai 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Joi , 21 Februarie , 2013

Raport de activitate al primarului şi al aparatului din subordine pentru perioada 2008-20112

Stimaţi cetăţeni ai oraşului Baia Sprie:

 

Iată că au trecut peste patru ani de când muncim împreună, şi la sfârşitul anului 2012 se cuvine să vă aduc la cunoştinţă problemele cu care ne-am confruntat în această perioadă

Voi încerca astăzi să fac un bilanţ al acestor ani şi să scot în evidenţă atât lucrurile bune care ni s-au întâmplat, cât şi pe acele mai puţin bune.

 

M-am întrebat de multe ori în aceşti ani: ce este primăria?

- Pentru unii dintre noi, locul unde muncim,

- Pentru unii din cetăţenii oraşului, locul unde sunt obligaţi să-şi plătească taxele şi impozitele,

- Pentru alţii, locul de unde mai primesc din când în când ajutorul social şi poate o adeverinţă

- Pentru politicieni, putere şi influenţă.

 

Teoreticienii definesc administraţia publică (respectiv rolul primăriei) prin cinci elemente-cheie. Astfel:

„Administraţia publică:

1. reprezintă un efort de grup într-un cadru public;

2. acoperă toate ramurile- executivă, legislativă şi juridică-precum şi relaţiile dintre ele;

3. are un rol important în formularea politicii publice, făcând astfel parte din procesul politic;

4. se deosebeşte în mod semnificativ de administraţia privată;

5. este strâns legată de numeroase grupuri private şi indivizi care prestează servicii comunităţii.

 

Trăgând o linie, am putea concluziona că, deşi în aparenţă cuvântul ,,Primărie’’ este unul simplu, în realitate instituţia primăriei este formată, definită şi modelată de numeroşi factori care îi creează individualitatea. De multe ori în aceşti patru ani m-am întrebat care din definiţiile enumerate mai înainte ne caracterizează pe noi primăria Baia Sprie. Are primăria Baia Sprie propria ei individualitate şi dacă o are, cu cine se identifică ea?

- Cu primarul sau viceprimarul?

- Cu consiliul local?

- Cu aparatul de specialitate al primarului?

- Cu serviciul public?

- Cu culoarea politică a majorităţii sau a minorităţii?

Eu cred că noi toţi împreună creăm identitatea primăriei şi a oraşului Baia Sprie.

 

Pentru a putea colabora mai bine, consider, de asemenea, că este important să avem ţeluri comune, să ne împărtăşim mai des ideile, problemele, programele, aspiraţiile de viitor şi, de ce nu, să încercăm să socializăm mai mult. Îmi fac mea culpa pentru că pe parcursul acestor ani nu am reuşit întotdeauna să vă pun la curent cu cele ce se întâmplă în primărie. Cu programele în care ne-am implicat şi cu proiectele pe care le-am derulat. Poate ca n-am reuşit să abordez cu dumneavoastră întotdeauna teme legate strict de performanţa actului administrativ la nivel local şi să vă explic felul în care am acţionat sau urmează să acţionăm pentru a realiza aceste performanţe. În ciuda tuturor acestor carenţe ale muncii mele, dumneavoastră, cetăţenii acestui oraş, mi-aţi dovedit că sunteţi răbdători şi înţelegători, aşteptând ca lucrurile care merg prost să se îndrepte, conştientizând faptul că fără susţinere financiară, proiectele de interes major local nu se pot implementa, sperând împreună cu mine că se poate face treabă bună chiar şi în condiţii grele.

Am să încep prin a spune că economia românească şi cea europeană agonizează de peste cinci ani acest lucru, creând multe piedici în dezvoltarea oraşului. Închiderea mineritului a însemnat, pe lângă şomaj, şi sărăcie în familiile locuitorilor din Baia Sprie, şi sărăcie în bugetul local al oraşului.

 

Şi acum, să trecem în revistă câteva realizări din aceşti patru ani, realizări care vi se datorează deopotrivă tuturor, pentru că ele nu s-ar fi putut realiza fără sacrificiul, răbdarea şi înţelegerea fiecăruia dintre voi. În ciuda tuturor greutăţilor întâmpinate în aceşti ani împreună am reuşit:

 
ÎNVĂŢĂMÂNT:
 

- Am finalizat lucrările la o nouă şcoală în cartierul Microraion vest, şcoala care are 12 săli de clasă.

- Am modernizat 8 săli de clasă la internatul liceului, creând astfel condiţii optime pentru elevii şcolii generale nr. 1. Asta după ce am fost obligaţi să părăsim clădirea de la Zarda.

- Am refăcut acoperişul pe grădiniţa din Colonia Dragoş Vodă. Lucrări efectuate de către angajaţii serviciului public

- Am pus acoperiş pe Căminul de copii.

- Modernizarea bucătăriei, a holului şi a altor dependinţe la Căminul de copii din Baia Sprie (faianţare, gresiere, lucrări de instalaţii şi zugrăveli). Lucrări efectuate de către angajaţii serviciului public

- Refacerea şapelor şi pardoselilor în 2 săli de clasă la şcoala nr. 2. Lucrări efectuate de către angajaţii serviciului public în parteneriat cu cei ai şcolii.

- Proiectare şi execuţie a unui sistem de supraveghere în şcoala nr 2. +- Proiect finanţat în parteneriat cu şcoala.

- Am repornit lucrările la grădiniţa din Satu Nou de Sus, reuşind să o acoperim.

- Lucrări de modernizare la grădiniţa din str. George Coşbuc, constând în amenajare intrare, tencuieli, zugrăveli, canalizare şi încălzire. Lucrări executate cu angajaţii serviciului public

- S-au făcut lucrări de reabilitare a subsolului clădirii Şcolii generale nr. 1 corpul B, lucrări constând în pardoseli gresiate, tencuieli, zugrăveli, achiziţie şi schimbare de uşi la 4 săli destinate corpului administrativ al şcolii, ocupate odată cu renunţarea la clădirea de la Zarda, refacerea şi reamenajarea împrejmuirilor curţii. Lucrări executate în regie proprie cu angajaţii serviciului public în parteneriat cu cei ai şcolii.

- Achiziţia unui autocamoin MAN pentru Liceul Auto,din bugetul local şi a două microbuze pentru transportul elevilor prin programele Ministerului Educaţiei.

 
INFRASTRUCTURĂ

DRUMURI, STRĂZI, TROTUARE, PODURI:

 

- Avem finanţare şi am pornit lucrările pe P.I.D.U. (Planul Integrat de Dezvoltare Urbană) a oraşului Baia Sprie, proiect în valoare de 4,2 mil. de euro şi care presupune modernizarea străzilor, trotuarelor şi a zonelor verzi în zona centrală a oraşului, cuprinzând Microraion Vest, str. Gutinului, Plevnei, Boczor Wolf şi Ştefan cel Mare, de asemenea în zonă se vor instala un număr de 64 de camere de luat vederi pentru a creşte siguranţa cetăţenilor care locuiesc în oraş.

- Am asfaltat în fiecare an câte un kilometru de drum; Aleea Minerilor şi str. Şcolii (MRV), în 2008; str Dragoş Vodă şi str. M. Eminescu, în 2009; str. Pietrosului şi str. Crişan, în 2010 str. Plevnei, 2011 şi str. Cărămizilor în 2012.

- Betonarea unui tronson de drum de cca. 1000 ml în localitatea Chiuzbaia.

- Betonarea, asfaltarea şi pietruirea a 2.1 km de drumuri în Chiuzbaia, lucrare care mie mi-a demonstrat încă odată că oamenii obştei pot face minuni dacă exista puţină solidaritate şi spirit de sacrificiu. Cu această ocazie doresc să-i felicit încă odată pentru realizare. ( 500 ml stradă betonată pe banii lor proprii).

- Continuarea programului FRDS în cartierul Microraion Vest prin accesarea cu succes a economiilor făcute cu ocazia execuţiei şi realizarea a înca 300 ml trotuar asfaltat. Mulţumiri se cuvine să aduc şi acestei comunităţi care, prin reprezentanţii pe care i-a desemnat, au reuşit să ducă la bun sfârşit o lucrare de care beneficiază peste 5000 de locuitori ai zonei.

- Refacerea tablierului pe două poduri peste Săsar. Lucrări efectuate de către angajaţii serviciului public

- Reconstrucţia completă a podului peste Săsar pe strada Islazului.

- S-a refăcut pietonalul podului peste Săsar în zona fostului restaurant Amicul, refacere constând în acoperirea trotuarului podului cu dale de beton armatdeoarece zona prezenta deja un real pericol pentru pietoni. Lucrări efectuate de către angajaţii serviciului public.

- Am refăcut un număr de 4 podeţe (punţi de trecere peste apă) peste Săsar în zona de sus a oraşului - Lucrări efectuate de către angajaţii serviciului public.

- Am refăcut două punţi peste Valea Chiuzbăii. Lucrări efectuate de către angajaţii serviciului public

- Refacerea a circa 5000 ml trotuare betonate în localitatea Tăuţii de Sus

- Împietruirea a peste 2000 ml pe străzile Gordanului, Viilor, şi Morii.

- În cadrul aceluiaşi program, străzile Plevnei, Cloşca, George Coşbuc şi Pârâului, au fost şi acestea împietruite şi modernizate. Şi aici trebuie să subliniez implicarea deosebită a câtorva cetăţeni cărora le mulţumesc.

- Lucrări de pietruire a cca. 700 ml străzi în Chiuzbaia. Lucrări efectuate de către angajaţii serviciului public în parteneriat cu composesoratul Chiuzbaia.

- Lucrări de pietruire a străzii Aurel Vlaicu. Lucrări efectuate de către angajaţii serviciului public

 
APĂ ŞI CANALIZARE
 

- Racordarea la sistemul de canalizare a oraşului a cetăţenilor de pe str. Dragoş Vodă şi lucrări de pietruire în vederea asfaltării unui sens de mers. Lucrare executată de către primărie în regie proprie cu angajaţii primăriei

- Înlocuirea conductei de alimentare cu apă pe str. Cloşca şi refacerea racordurilor locuitorilor din zonă. Lucrare executată în parteneriat cu locuitorii zonei.

- Racordarea la reţeaua de canalizare a oraşului, a şcolii din Tăuţii de Sus. Lucrare executată în regie proprie cu angajaţii primăriei.

- Racordarea la canalizare a locuitorilor de pe str. M. Eminescu.

- Refacere şi extindere reţea de apă potabilă pe str. Pietrosului, şi M. Eminescu.

- Refacere şi extindere reţea de apă str. Morii şi Viilor în Tăuţii de Sus. Lucrare executată de către lucrători din primărie în parteneriat cu locuitorii de pe stradă.

- Canalizare şi pluvial nou la blocurile 2-4-6 str. Microraion Vest.

- Proiectare şi execuţie reţea nouă de canalizare pe str. Plevnei 700 ml în zona Nyres

- Continuarea lucrărilor de canalizare pe raza localităţilor Tăuţii de Sus şi Satu Nou de Sus, realizându-se în anul 2009 peste 5000 ml de canalizare.

- Refacerea în cadrul aceluiaşi proiect, dar cu finanţare de la bugetul local a alimentării cu apă a localităţii Tăuţii de Sus pe o lungime de cca. 3000 ml în anul 2009 şi totodată finanţare şi executarea racordurilor la cele două reţele (cca. 250 racorduri pe fiecare reţea.)

- Lucrări de modernizare şi igienizare a două izvoare cu apă, unul la Ciontolan şi celălalt pe Valea Chiuzbăii. Lucrări executate de către angajaţii primăriei în regie proprie.

- S-a rezolvat, de asemenea, în parteneriat cu SC VITAL SA, o problemă amânată de ani de zile, şi anume rezolvarea alimentării cu apă pe strada 23 August, unde s-a realizat o extindere de coloană de apă din str. A Iancu, de cca 300 ml.

- Alimentare cu apă, parţial, a localităţii Satu Nou de Sus, 250.000 lei.

- Reţea de apă în cartierul Nyreş,parţial 1000 ml.

 

CONSTRUCŢII, ALTE REŢELE DE UTILITĂŢI:

 

- Am finalizat lucrul la Planul Urbanistic General al oraşului, astfel că după 4 ani de tergiversări şi amânări am fost în măsură ca la începutul anului 2011 să depunem lucrarea spre avizare către OCPI, mediu etc.

- Continuarea lucrărilor la Blocul de locuinţe ANL şi finalizarea lor. Darea în folosinţă (chirie) a celor 20 de spaţii locative nou create.

- Am reuşit să anvelopăm 7 blocuri prin programul naţional al MDRT, lucru care a necesitat contribuţii din bugetul local de 800.000 ron.

- Am refăcut din temelii piaţa de alimente a oraşului cu tot ceea ce înseamnă infrastructură (canalizare, apă, asfalt, toaletă publică etc.)

- Proiectarea şi construirea unui nou post de transformare a energiei electrice pentru zona de blocuri din cartierul Microraion Vest.

- Proiectare şi execuţie reţea electrică nouă în cartierul Nyres

- Am finalizat modernizarea iluminatului public, reuşind să introducem în proiect şi localitatea Tăuţii de Sus şi Chiuzbaia, ceea ce a însemnat atragerea a încă 200.000 dolari şi montarea suplimentară a 287 de corpuri de iluminat.

- Am creionat parcelat şi concesionat aproape în totalitate noul cartier de locuinţe din Nyres, lucru care aduce beneficii anuale la buget de aproximativ 100.000 lei, cartier în care am reuşit să facem şi drumurile şi iluminatul public.

 

CULTURĂ ŞI RELIGIE:

 

- Am schimbat acoperişul de pe căminul cultural din Satu Nou de Sus.

- Lucrări de asfaltare în curtea bisericii ortodoxe Satu Nou de Sus. Lucrare finanţată în parteneriat cu parohia.

- Am sprijinit de fiecare dată când s-a putut toate bisericile, cu material lemnos, în total peste 500 mc şi cu alte tipuri de materiale sau fonduri pentru construcţie şi mobilier şi ne-am implicat în ridicarea sau refacerea a trei troiţe comemorative.

- Am împroprietărit cu titlu gratuit biserica de lemn din oraş cu 1000 mp pentru construirea casei parohiale şi cu 1800 mp pentru întregirea curţii bisericii.

 
AGRICULTURĂ:
 

- Lucrări de întreţinere a păşunii din Satu Nou de Sus, lucrări constând în cosirea şi aplicarea de amendament calcaros pe cca. 150 ha păşune, arătura, discuire şi pregătire pentru semănat a 20 ha păşune, construirea de adăpători şi drumuri agricole. Lucrări executate prin grija şi cu fonduri ale asociaţiei fermierilor din Satu Nou de Sus, conducerii căreia ii mulţumesc în mod deosebit pentru perseverenţa de care dă dovadă în activitatea depusă.

- Am reuşit să intabulăm în proporţie de 90% suprafeţele de păşune şi le-am concesionat asociaţiilor sau crescătorilor de animale, reuşind să îmbunătăţim cât de cât calitatea acestor terenuri şi să încurajăm fermierii să crească animale (o fermă de vaci Angus şi o păstrăvărie, şi se observă o creştere semnificativă a numărului de ovine)

 
SOCIAL:
 

- Am continuat lucrările de modernizare şi eficientizare a activităţii la Căminul de Bătrâni Baia Sprie, unde cu sprijinul deosebit al conducerii acestuia şi a tuturor angajaţilor instituţiei şi cu ajutorul multor sponsori generoşi reuşim acum să asigurăm condiţii sporite de confort pentru cei 65 de bătrâni asistaţi.

- Am accesat un proiect de recalificare şi am organizat cursuri de recalificare pentru 250 de şomeri.

 
MEDIU:
 

- S-au achiziţionat 6 containere de 7 mc fiecare şi s-a negociat cu SC Drusal SA echiparea ghenelor cu pubele funcţionale a încă 9 locuri de colectare a gunoaielor în oraş, lucru care a dus la îmbunătăţirea derulării condiţiilor contractuale cu acest operator.

- Amenajarea parcului vechi al oraşului în grădina căminului de bătrâni.

- Amenajarea şi dotarea cu mobilier urban şi plante ornamentale a parcului din centrul vechi al oraşului.

- Am reuşit la finele anului 2012 să începem lucrările de ecologizare a iazului de decantare Tăuţii de Sus, lucrări de o valoare de cca. 5 mil euro.

 
FINANCIAR:
 

- Am rambursat toate creditele pe care le-am avut la bănci, 35.000.000.lei.

- După 6 ani de scădere continuă a veniturilor bugetare (2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011), în anul 2012 înregistrăm o creştere de 4%.

 
SĂNĂTATE:
 

- În urma deciziei guvernului de a închide spitalul de boli cronice din Baia Sprie, am reuşit să înfiinţăm cu sprijin privat o societate comercială pe acţiuni, SC MEDSPRIA SA, care a preluat serviciile de sănătate în cadrul clădirilor spitalului. Lucrările de investiţii care s-au executat acolo însumând cca. 200.000 lei, astfel că populaţia poate beneficia de consultaţii de specialitate în cadrul ambulatorului.

 
SERVICII PUBLICE:
 

- Sub directa îndrumare şi coordonare a viceprimarului, în fiecare zi serviciul public face efortul de a menţine curăţenia şi buna funcţionare a iluminatului public, deszăpezirea pe perioada de iarnă, asigurarea plantelor pentru rondourile de flori şi logistica necesară bunului mers al activităţilor din şcoli, ecarisaj în cazul câinilor comunitari şi alte activităţi gospodăreşti.

 

Şi lucrul cel mai important, cred eu, este acela că nu ne-am mai împrumutat. În timp ce alte primării au luat împrumuturi ca să poată realiza obiective, noi am reuşit să plătim şi datoriile şi să ne ţinem şi de puţinele obiective menţionate mai sus. Acestea sunt lucrurile care se pot vedea, dar trebuie să menţionez câteva, care, deşi nu se văd, au necesitat efort, timp, energie şi dăruire din partea tuturor celor care lucrează alături de mine.

Am reuşit să rescriem Strategia de Dezvoltare Durabilă a oraşului, acordând prioritate planurilor fezabile şi aplicabile pe programele cuprinse în Cadrul Strategic Naţional de Dezvoltare a României. Cu alte cuvinte, am reuşit să identificăm, împreună cu inimosul colectiv din biroul de programe Europene, acele proiecte care au cea mai mare şansă de finanţare şi care au impact major în ceea ce priveşte dezvoltarea sănătoasă şi pe termen lung a oraşului.

 

Am pus încet bazele economiei durabile în Baia Sprie, promovând în primul rând politici de însănătoşire şi echilibrare a bugetului local, pentru ca acesta să facă faţă în viitor cofinanţărilor proiectelor de dezvoltare locală, făcând totodată şi diligenţele necesare ca oraşul nostru să devină un centru important în angrenajul economic, social şi cultural al judeţului. Grupul de Acţiune Locală ,,Maranatur’’, ai cărui iniţiatori suntem, ne va conferi un rol important în acest sens.

 

Politicile economice locale pe care sper să le putem promova vor fi orientate înspre atragerea de noi investitori şi înspre încurajarea celor pe care îi avem deja, în a crea locuri de muncă.

Manifestările culturale gen: tabăra de arhitectură, cea de pictură, clubul sportiv şcolar şi altele de acest gen, de asemenea, fac cunoscut numele oraşului în judeţ, în ţară şi chiar şi în străinătate, sporind gradul de atractivitate al acestuia.

Statutul de staţiune turistică de interes local ne va permite în viitorul apropiat să accesăm fonduri dedicate acestor tipuri de localităţi.

Am încercat şi o să încerc în continuare să vă insuflu tuturor dragoste faţă de oraşul dumneavoastră şi faţa de cetăţenii acestuia, şi mândria de a fi băisprian.

 

Pot să spun că mai este mult de lucru, dar vă asigur că fiecare dintre noi cei din primărie ne punem la această oră multe întrebări de genul:

- ce fac eu pentru cetăţenii acestui oraş?’’

- cum contribuie munca mea la mulţumirea cetăţenilor?

- cum se implică primăria în rezolvarea problemelor cetăţenilor?’’

 

Sigur că avem şi multe nerealizări, multe lucruri pe care am sperat că le vom putea realiza şi nu le-am realizat încă.

Sigur că sunt mulţi aceia care pot spune pe bună dreptate că primarul şi primăria în aceşti ani n-au făcut nimic pentru ei. Ar fi uşor să invoc diverse scuze, dar   n-am s-o fac.

Ceea ce pot să spun este că din multitudinea de nevoi pe care am fost zilnic solicitaţi să le rezolvăm am putut uneori rezolva una sau două. Cazuri pe care sper că am reuşit cu obiectivitate să le analizăm şi să evaluăm corect gradul lor de prioritizare, celelalte de multe ori din cauza lipsei suportului financiar a trebuit să le mai amânăm.

 
Concluzii
 

Primarii care vă conduc sau cei care vă vor conduce au nevoie de sprijinul Consiliului Local şi al cetăţenilor ca să poată conduce bine. Intriga şi scandalul generează de regulă haos.

Liniştea şi pacea sunt elemente de bază necesare progresului.

În speranţa că nu v-am plictisit, vă mulţumesc tuturor celor care aţi avut bunăvoinţa să citiţi acest mesaj.

 
 

Cu sinceritate si respect pentru toţi, Vasile Dorin Paşca

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.