• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Marţi , 23 Aprilie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Vineri , 4 Aprilie , 2014

PROIECT DE PARTENERIAT EDUCAŢIONAL Cât îi Maramureşu’ 2013 – 2014

Inspectoratul Şcolar al judeţului Maramureş, în parteneriat cu Şcoala Gimnazială Bicaz, Primăria comunei Bicaz, Şcoala Gimnazială Dumbrăviţa şi UAC Europe derulează proiectul educaţional „Cât îi Maramureşu’”, coordonat de Director Prof. Andreicuţ Emma, Prof. Andreica Andrea din Bicaz, Director Prof. Tomşa Magdalena, Prof. înv. primar Andreica Ileana din Dumbrăviţa.

 

Proiectul are ca scop: Redescoperirea şi conservarea tradiţiilor din zona Maramureşului, care va fi atins prin: Activităţi cultural-artistice; Excursii cu scop educativ şi de informare; Acţiuni de colectare a obiectelor tradiţionale; Expoziţii.

În cadrul acestui proiect, elevii şcolii Dumbrăviţa se vor deplasa la Bicaz, cu bunăvoinţa UAC Europe care le va asigura transportul.

 

Programul vizitei va cuprinde:

- vizitarea unei stâne şi participarea la mulsul oilor, prezentarea costumelor populare din cele două zone;

- concurs între cele două şcoli „Dragu mi-i unde-am venit” - cântece populare.

Ulterior, elevii din Bicaz vor participarea la „Festivalul cântecului, dansului şi portului de pe Fisculaş” din Dumbrăviţa.

 
 
Profesori colaboratori
 

a) Şcoala Gimnazială Bicaz

Prof. Mitre Vasile

Prof. Mitre Adriana

Prof. Avram Mara
Prof. Roşca Ion
Prof. Pop Ioan

Prof. înv. primar Crişan Liliana

Prof. înv. primar Iloc Florica

Prof. înv. primar Pantea Otilia

 

b) Şcoala Gimnazială Dumbrăviţa

Prof. Ciocotişan Maria

Prof. Luca Magdalena

Prof. Morar Liana

Prof. Pop Mariana

Prof. Matyus Laura

Prof. Farcaş Cristina

Prof. Tarţa Lidia

Prof. înv. primar Dănilă Mihaela

Prof. înv. primar Cerneştean Adela

Prof. înv. primar Păşcan Aurica

 
 
Argument
 

În acest tăvălug al modernismului şi dezvoltării accelerate, tradiţionalul trebuie să-şi găsească locul său binemeritat. Zona în care locuim şi anume Maramureş, este o zonă importantă de interferenţe interculturale, în această zonă trăind de sute de ani locuitori de diferite naţionalităţi: români, maghiari, etc.

Tradiţiile culturale din această zonă se păstrează de sute de ani şi pot fi considerate, căi de comunicare între generaţii, dar şi între membri ai diferitelor comunităţi. În perioada actuală se impune destul de imperativ conştientizarea faptului că valorile tradiţionale se pot păstra şi conserva doar prin continuitatea practicării acestora şi a transmiterii de la o generaţie la alta. Şcoala, dascălul, familia, comunitatea locală, mass-media sunt factorii care, în timp trezesc la elevi dorinţa de a cunoaşte, de a citi, de a se exprima în dulcea şi frumoasa limbă românească. Elevii au posibilitatea să cunoască şi să se implice în cunoaşterea şi păstrarea nealterată a obiceiurilor şi tradiţiilor populare româneşti. Tuturor factorilor educaţionali le revin sarcini şi în acest domeniu, deoarece, se constată o îndepărtare a tinerilor de la obiceiurile şi tradiţiile locale, dar şi necunoaşterea acestora de către ei.

Munţii, pădurile şi dealurile zonei Maramureşului au păstrat aici, asemeni unor perle, OBICEIURILE, TRADIŢIILE şi OSPITALITATEA oamenilor, prospeţimea bucatelor şi voia bună specifică locuitorilor acestei zone.

Privit din exterior, scris sau citit, totul pare un basm, un basm dintre acelea care ne-au luminat copilăria multora dintre noi. Când păşeşti însă pe acest tărâm, basmul devine legendă, iar legenda realitate, totul capătă culori şi forme aparte, care vin de peste timpuri şi îmbată simţurile într-un mod fermecător. Gospodăriile ţărăneşti cu oameni mândri şi muncitori sunt presărate prin sate şi pe dealuri, la poalele munţilor. În aceste case, viaţa curge în tihnă, în strânsă comuniune cu natura, respectând sărbătorile şi valorile creştine.

 

Studierea limbii române, cunoaşterea obiceiurilor şi tradiţiilor populare contribuie la formarea unui cetăţean european cu o cultură comunicaţională şi literară de bază, capabil să înţeleagă lumea din jurul său, să comunice şi să interacţioneze cu semenii săi, exprimându-şi gânduri, sentimente şi opinii.

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.