• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Duminică , 14 August 2022

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 29 Noiembrie , 2021

Programul de guvernare al Coaliției de la putere. Multe promisiuni

Programul de guvernare al guvernului PSD-PNL-UDMR are 274 de pagini și conține multe promisiuni care sunt așteptate de români. Unele dintre ele au fost preluate din programul de guvernare al PNL. Dar cele mai multe sunt rezultatul negocierilor între social-democrați și liberali. Printre altele, se promite creșterea natalității, dezvoltarea sustenabilă, reindustrializarea României și 3.000 de km de drumuri reabilitate. Încercăm să prezentăm, pe scurt, câteva propuneri ale principalelor ministere.


Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației

- Mărirea punctului de pensie la 1.586 lei și creșterea indem­nizației sociale minime de la 800 lei la 1000 lei, de la 1 ianuarie 2022.
- Creșterea salariului minim brut la valoarea de 2.550 de lei, de la 1 ianuarie 2022. Limitarea duratei de aplicare a salariului minim pentru o persoană la maximum 24 de luni, timp în care angajatorul va beneficia de sprijin din partea statului pentru calificarea angajatului salarizat la nivelul salariului minim.
- Modificarea Codului Fiscal în sensul eliminării facilității de exceptare de la plata contribuției de asigurări sociale de sănătate pentru persoanele fizice care au calitatea de pensionari, pentru veniturile din pensii care depășesc 4.000 de lei.
- Pensii private: creșterea contri­buțiilor către Pilonul II de pensii cu un punct procentual de la 3,75%, cât este în prezent, după transferul contribuțiilor sociale în sarcina angajaților, până la 4,75%, în 2024; Flexibilizarea și dezvoltarea legislației privind pensiile facultative, prin adaptarea profilului de risc la parametrii persoanei în cauză (vârstă, obiectiv), a criteriilor de deductibilitate a cheltuielilor angajatorilor care contribuie la pensiile facultative și crearea de noi produse de acest tip.
- Alocațiile pentru copiii cu vârste între 0-2 ani vor crește la 600 de lei;
- Alocația pentru copiii de peste 2 ani va crește la 243 de lei;
- Acordarea, în mod extraordinar, a celei de-a 13-a indemnizații persoanelor cu dizabilități. In­demnizația compensatorie se acordă o singură dată, în luna ianuarie 2022.
- În ceea ce privește pensiile speciale, noua coaliție de guvernare vrea să aplice principiul con­tributivității, astfel încât pensiile de serviciu să fie recalculate. Nu este prevăzut un termen până la care să se întâmple acest lucru.

În ceea ce privește Descentralizarea, un subiect intens dezbătut în ultimii ani:
- Analiza competențelor admi­nistrației publice centrale care pot fi transferate către administrația locală, precum și capacitatea administrativă a celei din urmă de a gestiona noile competențe;
- Descentralizarea resurselor financiare prin rămânerea rede­ven­țelor de exploatare la nivel local in proporție de 80% (40% la CJ și 40% la primarii);
- Descentralizarea fondurilor europene către UAT, prin transformarea ADR-urilor în Autorități de Management pentru POR, program de 13 miliarde de euro;
- Adoptarea legii ce asigură cadrul legal de funcționare a ITI-urilor și continuarea demersurilor pentru creșterea numărului acestora.


Ministerul Transporturilor
Unul dintre cele mai importante Ministere, cel al Transporturilor, vine cu multe din proiectele aflate în lucru.

Rutier
Continuarea proiectelor în execuție și finalizarea acestora, respectiv:
- A3, Autostrada Transilvania;
- A1, Autostrada Sibiu–Pitești;
- A0, Autostrada de centură a municipiului București, inclusiv pregătirea implementării drumurilor radiale;
- A10, Autostrada Sebeș-Turda - lotul 2;
- DX12, Drum expres Craiova – Pitești;
- Drum expres Brăila – Galați;
- Podul suspendat peste Dunăre de la Brăila, inclusiv drum de legătură;
- Autostrada Lugoj – Deva (Margina - Holdea).

Dezvoltarea infrastructurii rutiere în mod echilibrat și sustenabil prin demararea și finalizarea unor secțiuni de autostrăzi și drumuri expres din regiunea Moldovei, Dobrogei, Regiunii de Sud, Transilvaniei în baza unor documentații mature și bine fundamentate, care vor stabili traseul optim și valoarea de investiție, după cum urmează:
- Autostrada A8, Târgu Mureș - Târgu Neamț-Iași-Ungheni;
- Autostrada A7, Ploiești-Bu­zău-Focșani-Bacău-Pașcani-Suceava-Siret;
- Autostrada A13, Brașov – Bacău;
- Autostrada A13, Sibiu – Bra­șov, în continuarea sec­țiunii Brașov-Bacău;
- Autostrada A9, Timișoara-Moravița;
- Autostrada A3 Târgu Mureș – Brașov;
- Drum expres Craiova – Pitești (loturile 3 și 4);
- Drum expres Calafat – Lugoj;
- Drum expres Sfântu Gheorghe - Ditrău, respectiv Sovata - Miercurea Ciuc;
- Drum expres București-Târ­go­viște;
- Drum expres Suceava – Bo­toșani;
- Drum expres București-Alexandria;
- Drum expres Piatra Neamț – Bacău;
- Trans Regio Brăila - Călărași - Chiciu cu VO la Slobozia, VO Însurăței, VO Viziru,VO Bărăganu;
- Drum expres Baia Mare – Dej – Bistrița – Vatra Dornei – Suceava;
- Legătura A3 - Aeroport Henri Coandă.
Accesibilitatea polilor locali de dezvoltare economică prin implementarea unui program de cons­trucție de variante de ocolire în perioada 2021- 2024. Din păcate pentru noi, Maramureșul nu apare cu vreo Variantă Ocolitoare.

Potrivit programului de guvernare, pe lista de priorități a noului Guvern pe zona financiară și economică se află:
- reindustrializarea României prin crearea unor ecosisteme industriale şi a unei rețele de hub-uri industriale şi promovarea de tehnologii digitale;
- creșterea ponderii în PIB la 7% a investițiilor (registrul investițiilor publice - organism consultativ);
- conectarea prin infrastructură a regiunilor istorice prin continuarea investițiilor în construcția de autostrăzi, căi ferate şi mijloace de transport intermodal până în 2024; refacerea căilor de rulare pe calea ferată, întărirea poziţiei economice şi strategice a portului Constanța;  
- implementarea reformelor asumate prin PNRR, în special îm­bunătățirea capacității insti­tuționale, guvernanța cor­­po­ra­tivă, atingerea țintele eu­­ro­­pene de decarbonizare a trans­por­tului, digitalizarea transporturilor şi creșterea siguranței în domeniu;
- modernizarea marilor sisteme publice, creșterea veniturilor, stimularea natalității și protejarea categoriilor vulnerabile social;
- independența energetică a României;
- finalizarea procesului de retrocedare a proprietății private şi simplificarea procedurilor de acordare a despăgubirilor pentru imobilele care nu mai pot fi restituite în natură;
- aderarea României la Spaţiul Schengen şi la Zona Euro;
- operaționalizarea şi implementarea Proiectului „România Educată”; modernizarea infrastructurii şcolare, stimularea şi încurajarea învăță­mântului dual;
- încurajarea capitalului românesc, schimbarea paradigmei economice – trecerea la economia de producție, promovarea tehnologiei digitale, dezvoltarea de hub-uri industriale, realizarea unei economii reziliente, dezvoltarea capitalului uman, investiții, eficientizarea cheltuielilor statului, combaterea sărăciei, managementul destinațiilor turistice, punerea în valoare a patrimoniului cultural, diversificarea serviciilor şi creș­terea calității în turism.


Ministerul Economiei
De asemenea, la ministerul Economiei sunt prezentate obiectivele în următoarea perioadă. Printre cele mai importante, se află resuscitarea mineritului neferos. Poate de această dată va fi cu mai mult noroc:
- Auditarea resurselor minerale exploatabile din haldele și iazurile aflate în conservare în vederea identificării unor oportunități de valorificare a acestora;
- Promovarea proiectului de realizare a ciclului integrat de producție (minereu de cupru-produs finit) în Romania în industria cuprului prin identificarea unui investitor strategic pentru producerea în țară a produselor finite din cupru cu valoare adăugată mare. Acest lucru ar trebui făcut în concordanță cu dezvoltarea industriei auto pentru a micșora importurile de produse similare din alte țări;
- Asigurarea exploatării superioare a grafitului în România, în vederea producerii pe teritoriul țării a bateriilor;
- Investiții importante în industria națională de apărare în vederea recuperării decalajelor de tehnologizare care să permită operatorilor din acest sector să fie furnizori de încredere pentru MApN;
- Realizarea de parteneriate cu companii din țările NATO pentru integrarea și producția în fabricile industriei de apărare din România a diferitelor produse și servicii, atât pentru armata română, cât și pentru export, în așa fel încât să se întoarcă o parte din procentul de 2% din PIB alocat apărării și în industria națională.


Ministerul Sănătății
Un alt minister important, cel al Sănătății, are obiective esențiale pentru sănătatea românilor:  atingerea pragului de 10 milioane de vaccinați în 90 de zile, teste gratuite pentru angajații din sectoare esențiale și antivirale cu rețetă în farmacii.

Se mai propun o serie de „măsuri urgente pentru controlul pan­demiei”, printre care resetarea campaniei de informare privind vaccinarea împotriva COVID-19, testarea gratuită pentru anumite categorii de angajați, „restabilirea încrederii în autorități”, repozițio­narea Ministerului Sănătății ca autoritatea care ia deciziile de sănătate publică, precum și eliberarea de medicamente antivirale, cu prescripție medicală, în farmaciile cu circuit deschis.

Reorganizarea Ministerului Sănă­tății, reînființarea unei structuri de sănătate publică și a celei de coordonare a intervențiilor pentru asigurarea asistenței medicale și a tratamentului pentru persoanele infectate cu SARS C0V-2 și a celor cu alte patologii.
Pregătirea sistemului de sănătate pentru evitarea repetării situației din valul 4 - dezvoltarea serviciilor ambulatorii de asistență medicală primară și de specialitate (pachet de investigații realizate în ambulator, protocoale de tratament cunoscute și aplicate), structuri de coordonare a asistenței medicale spitalicești la nivel județean, organizarea și realizarea de stocuri ale bazei logistice de aprovizionare și de intervenție, structură de coordonare la nivelul Ministerului Sănătății.


Ministerul Energiei
Ministerul Energiei vine cu mai multe obiective și proiecte, dintre ele vă prezentăm următoarele:
În contextul asumării României prin PNRR a eliminării treptate a producției de energie pe bază de cărbune până în anul 2032, precum și în baza parafării în octombrie 2020 a Acordului dintre Guvernul României și Guvernul Statelor Unite ale Americii privind cooperarea în legătură cu proiectele nuclearo-energetice de la Cernavodă și în sectorul energiei nucleare civile din România, dezvoltarea unui Program Național Nuclear pe termen mediu și lung, care să includă dezvoltarea de noi capacități nuclearo-energetice ce implică reactoare modulare mici cu tehnologie din SUA este una absolut imperativă.  
În contextul creșterii prețurilor la energie electrică și gaze naturale, este necesară continuarea inter­venției statului prin măsuri de reglementare pentru menținerea unui nivel de trai decent al populației care este afectată în mare măsură de costurile de subzistență, inclusiv de cele ale utilităților aferente locuinței, fără a afecta investițiile în domeniul energiei.


Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene
Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, unul din ministerele „cu bani” are propuneri care ar rezolva blocajele existente în atragerea fondurilor europene:
- Creșterea ritmului anual de absorbție a fondurilor europene în perioada 2021-2023, aferente exercițiului financiar 2014-2020;
- Pregătirea și dezvoltarea unui portofoliu de proiecte mature pentru demararea cu celeritate a implementării în perioada 2021-2027;
- Operaționalizarea Mecanismului de Redresare și Rezi­liență și crearea cadrului ins­ti­tuțional și financiar de implementare a proiectelor care sunt parte din Planul Național de Redresare și Reziliență;
- Implementarea Acordului de Parteneriat și a Programelor Operaționale;
- Descentralizarea și orientarea spre beneficiari și rezultate cu impact economic, de mediu, social;
- Debirocratizarea și simplificarea mecanismului de finan­țare / implementare, inclusiv corelarea legislației naționale, în vederea fluidizării procesului și a creșterii atracti­vi­tății, dar și a eficienței fon­durilor europene.

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.