• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Sambătă , 27 Aprilie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Vineri , 22 Iunie , 2018

Povestea unui elev de 10

Într-o societate bolnavă de „politically correct” și „parenting mo­dern”, cu un sistem educațional care nu mai încurajează perfor­manța, puțini elevi mai găsesc moti­vația de a încerca, în fiecare zi, să devină mai buni. O dovedesc statisticile și, mai grav, o confirmă realitatea. Iar Evaluarea Națională a adus încă un exemplu în acest sens. Doar 73% dintre elevii de clasa a VIII-a care au participat la sesiunea din 2018 de la Evaluarea Naţională au medii mai mari sau egale cu 5 și, la nivel național, doar 319 elevi au primit nota maximă.

În județul nostru, spre deosebire de anii trecuți, a fost o singură notă de 10. Desigur, argumente și scuze se găsesc, numai că, dincolo de ele, rămân certitudinile și realitatea: atunci când îți dorești cu adevărat ceva, și faci tot ce-ți stă în putință pentru a-ți atinge visul, nimic nu e prea mult sau prea greu. Iar rezultatele sunt pe măsură. Povestea lui Mihai Pălincaș, elevul de 10 al Maramureșului demonstrează din plin acest lucru.

Mihai Andrei Pălincaș a învățat la Școala Gimnazială „George Coșbuc” din Baia Mare și provine dintr-o familie în care educația, în toată complexitatea ei, e o prioritate. Mama, fost cadru didactic, iar tatăl, preot, au ales să-și crească copiii (Mihai mai are trei frați) într-o normalitate care a devenit, din păcate, atipică în zilele noastre. Flavia Pălincaș, mama lui Mihai spune că: „Mihai este un tânăr atipic pentru vremurile acestea. Așa este natura lui, este un performer și un perfecționist. Chiar a bifat două olimpiade naționale la limba română, anul acesta. Cum am reușit să-l facem să înțeleagă că este important să învețe? În primul rând suntem noi conectați la ce se întâmplă cu copiii noștri. I-am explicat de ce e important acest lucru și a devenit foarte conștient că învățând și muncind are șanse de reușită mult mai mari în viață. Până acum, până în clasa a VIII-a, a luat întotdeauna premiul I. Și nu a luat meditații pentru aceste rezultate. A lucrat foarte puțin în privat, doar cât
s-a pregătit pentru Olimpiada națională, în rest s-a pregătit singur. L-am ajutat pentru olimpiadă puțin cu meditații, pentru că, pentru nivel național nu este suficient cu ce se face la clasă și deși a fost prima participare s-a întors cu Premiul Special de la Iași iar de la Olimpiada Națională s-a clasat în prima treime pe țară, la limba română”.

Evident, în spatele rezultatelor de excepție stă întotdeauna multă muncă și perseverență: „Mihai învață foarte mult acasă. Programul lui este destul de simplu: după ce vine de la școală, mănâncă și se apucă de învățat până seara pe la 9 – 10, cu mici pauze. Nu îi plac «sărbătorile» și petrecerile. Este atipic în sensul că nu are tentații să iasă cu prietenii și să piardă vremea inutil. El și-a fixat un obiectiv, și-a dorit foarte mult să-l atingă și a muncit pentru asta. Chiar nu are nicio frustrare dacă nu merge la petreceri și chefuri, dimpotrivă, e fericit de-a dreptul pentru că reușește să se împlinească prin ceea ce-i place cel mai mult: să citească. Îi place foarte mult matematica, dar și limba română. Este greu de spus ce materie îi place mai mult, pentru că a terminat cu 10 curat clasa a VIII-a. Este o mândrie pentru întreaga familie, dar și pentru școală și pentru profesorii lui. Prin ce altceva suntem noi împliniți ca părinți?”.
Deși e foarte serios și muncitor, Mihai este un băiat modest, nu se laudă niciodată cu reușitele lui, poate și de aceea este respectat și apreciat de co­legi. Și este considerat un model, nu doar prin prisma rezultatelor școlare, ci și a conduitei și caracterului. Iar acest lucru este în primul rând meritul părinților. Mama lui Mihai spune că: „Din experiență pot să spun că sistemul actual de învățământ nu-i prea încurajează pe elevi pentru performanță, de aceea consider că susținerea trebuie să vină de acasă. Noi i-am spus mereu că ceea ce face este în primul rând pentru el, iar noi suntem alături de el. Îl susținem cu tot ce se poate și îi asigurăm tot ce are nevoie ca să performeze. Deocamdată nu s-a focusat pe un domeniu anume, ca să știe exact ce meserie își dorește. Nu exclude nimic, dar nici nu este hotărât pe nimic. Va merge la Colegiul Național Gheorghe Șincai. Apoi, facultatea o va face în țară. Am încercat să-i cultivăm mândria de Neam. I-am spus că este foarte important să-și iubească țara, pentru că aici s-a născut. Chiar am citit recent că «țara asta moare de neiubire și de nepăsare pentru că sunt foarte puțini care o mai iubesc». Sunt multe carențe, dar nu este țara de vină pentru modul în care sunt unii oameni, de aceea nu putem să nu o iubim după câte jertfe au fost făcute pentru ca noi să ne bucurăm de toate drepturile de acum. Eu sunt fost cadru didactic, dar acum m-am reorientat spre altă meserie, iar soțul meu este preot. Chiar am vorbit cu soțul meu și ne-am pus problema dacă nu cumva l-am educat pe Mihai cu prea mult bun simț pentru vremurile în care trăim. Dar noi ne gândim că pentru felul în care îi educăm pe acești copii vom da socoteală, și la fel vor da socoteală și cei care distrug generațiile și nu-i educă bine”.
Dacă ar fi să le dea un sfat părinților, mama lui Mihai le-ar spune doar atât: „Să fie prezenți în viața copiilor lor. Pentru că sunt foarte mulți care sunt absenți, care nu doresc să-și asume responsabilitatea în creșterea copiilor. De asta îi lasă în pace să nu strige, copilul să doarmă, să nu plângă, copilul să nu fie certat. Plus că și dacă le oferi totul material, crești un inadaptat care nu se va putea descurca în viață. Pentru că dacă nu-i refuzi nimic, atunci când va da de primul refuz în societate nu mai poate suporta și intră în depresie. Cine este conștient ce înseamnă să fii părinte vede că este o responsabilitate uriașă. Slavă Domnului că și frații mai mici ai lui Mihai sunt la fel de silitori ca și el. Noi avem 4 copii”.
 
Pentru Mihai, subiectele de la Eva­luarea Națională nu au fost atât de grele pe cât le-a prezentat opinia publică. Poate și pentru că el a tratat cu maximă seriozitate acest lucru. Și totuși, în ce măsură au fost vinovate subiectele sau lipsa de pregătire a elevilor pentru rezultatele dezastruoase. Mama lui Mihai recunoaște că vina e împărțită: „Profesorii spun că au fost mai grele subiectele decât anul trecut, dar probabil se și învață mai puțin decât anul trecut. Să vă spun cum stau lucrurile: dacă se duc la banchet au vrut la final și after party, dacă se duc la festivitatea de absolvire au vrut după aceea să meargă la clubul de biliard, dacă s-au dus după rezultate au vrut să meargă apoi la înghețată. Deci, trebuie înțeles că o dată cu drepturile pe care ni le luăm, să ne asumăm și responsabilități. Mihai nu
s-a dus la biliard, after party, înghețată și toate celelalte. O jumătate de an am dus muncă de convingere cu el să meargă măcar la banchetul de absol­vire, pentru că el zicea că nu vrea să meargă la niciun banchet cu 5 zile înainte de examene. I-am spus că nu se întâmplă nimic dacă merge câteva ore la banchet. A acceptat, dar în rest nu este un chefliu. Și acum, fără lipsă de modestie, Mihai a spus că se aștepta ca ultimul subiect la matematică să fie mai greu, pentru că în funcţie de acesta se face departajarea”.
 

 

 

Cifre naționale

Conform Ministerului Educaţiei Naţionale, situaţia statistică generală relevă că din cei 142.847 de candidaţi prezenţi, un număr de 104.972 de candidaţi a obţinut medii mai mari sau egale cu 5 (cinci) la examenul de evaluare naţională din acest an. Această va­loare reprezintă un procent de 73,5% din totalul candidaţilor prezenţi la toatele probele evaluării naţionale.
În comparaţie cu datele din anul 2017 se poate observa o scădere cu aproximativ 3.5% a absolvenţilor care au obţinut notă de trecere. Menţionam că în 2017, aproximativ 77% dintre candidaţi (108.294) au obţinut medii peste 5, în timp ce 23% (32.418) au obţinut medii de 2, 3 sau 4. În urma testelor la Limba şi literatura româna / Limba Maternă şi la Matematică, 497 de elevi care au promovat clasa a VIII-a au obţinut anul trecut media 10 la examenul de evaluare naţională. Numărul de absolvenţi care au obţinut media 10 în 2018 este de 319, cu 178 mai puţini ca în 2017. 

 

 

„Mihai este un tânăr atipic pentru vremurile acestea. Așa este natura lui, este un performer și un perfecționist. Chiar a bifat două olimpiade naționale la limba română, anul acesta. Cum am reușit să-l facem să înțeleagă că este important să învețe? În primul rând suntem noi conectați la ce se întâmplă cu copiii noștri. I-am explicat de ce e important acest lucru și a devenit foarte conștient că învățând și muncind are șanse de reușită mult mai mari în viață”

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.