• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Vineri , 15 Noiembrie 2019

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Vineri , 25 Octombrie , 2019

Periplu expozițional – Iași, Oradea, Timișoara Expoziția de Pictură și Grafică Sorin Ilfoveanu, la Galeria DANA din Iași (I)

Luna  octombrie a  fost  densă  în  evenimente  culturale  și  artistice, densă și pentru mine în deplasări de evaluare  academică,  având  astfel ocazia  de a  participa  la  vernisaje  sau de  a  vizita expozițiile  de  artă  aflate în  curs. La  începutul   lunii  octombrie,  Galeria de Artă DANA  din  Iași  a găzduit o  fascinantă  Expoziție  de  Pictură  și  Grafică a  pictorului  Sorin  Ilfoveanu. Se cuvine  aici  să  fac  câteva  precizări de  principiu, pentru că,  în  actul  didactic  sau  discuții  colocviale,  constat  că  nu  se  cunosc (și  nici  nu  cred  că  interesează prea  mult, inclusiv pe studenții de la  arte)  realități  relevante  ale  artei  românești,  în  context  cu  orientările  artistice  din  Europa  și  din  lume.


Școala  modernă de pictură româ­nească s-a  dezvoltat după  anii 1960, sub  coordonarea a  două  persona­lități  marcante  ale  artei  românești, pictorii Corneliu Baba  și  Alexandru  Ciucurencu, profesori  la  Institutul  Național de Arte Plastice „Nicolae  Grigorescu”  din București. Absol­venții  celor  două  „clase” (ce  apar­țineau celor  doi  profesori)  de pictură se  deosebeau ca  orientare, concept, metode  de abordare a  picturii, univers creator.
Pictorul  Sorin  Ilfoveanu  face  parte dintr-o  generație  de  absolvenți  de  prestigiu (1964 - 1970), alături  de colegii  Cornel Antonescu (stabilit  după  anii 90  în  SUA), Ștefan Câlția, Mihai  Cizmaru (din  nefericire,  decedat), Sorin Dumitrescu și Zamfir  Dumitrescu, personalități  marcante  ale  artei  românești, formatori  la  rândul  lor  ca  profesori  la   Universitatea Națională de Artă din  Bucu­rești și  care,  prin  expoziția  co­lec­tivă  de  la  Muzeul  Național  de Artă  al  României  din  anul 1977,  au  însemnat  un  reper  estetic și  artistic  de  măiestrie  pentru  generațiile  de  elevi și studenți ai  instituțiilor  cu  profil  artistic din România, la acea vreme.
Sorin Ilfoveanu  s-a  născut  în 1946,  la Câmpulung Muscel,  între  anii 1964 – 1970,  absolvă  cursurile universitare de artă la  clasa  profesorului  și  a pictorului Corneliu Baba. Universul de  creație  dobândit  din  întâl­nirea  cu  maestrul  Baba vor  cons­­titui  traiectorii  artistice  pentru  preocupările  ulterioare, individuali­zându-l  cu  o  creație  proprie  incon­fundabilă  în  spațiul  artei  românești. După anii 1990,  devine  profesor la Universitatea Națională de Artă  din București, parcurgând  etapele  didactice de  şef de  catedră, iar  mai  apoi rector al  acestei  instituții.   Alături  de  pictorul  Ștefan  Câlția, devenit decan al  Facultății de  Artă, va imprima  studenților  exigența  și  deschiderea  spre  creativitate,  de  care  beneficiaseră  și  ei,  la rândul  lor,  ca studenți,  din  partea  foștilor  profesori.

Sălile  Galeriei de Artă DANA  din Iași  au  devenit  neîncăpătoare  atât  datorită  numărului  mare  de  lucrări  expuse (selecția  a  fost  foarte  riguroasă), dar  și  publicului  prezent  la  vernisaj. O  atmosferă  elegantă  și  sobră (cum  de  altfel  o  regăsim  de  fiecare  dată la  Iași) a fost creată de prezența  discretă  a  autorităților  locale, de climatul  în  care  artistul
 s-a  putut  confesa, atât  prin  creația  artistică expusă, dar  și prin  discursul  rostit  la  vernisaj. Starea  de visare,  la  care  te  invită  desenele  și  lucr­ă­ri­le  de  grafică,  sunt  răsplătite  din  loc  în  loc  de  seducătoare  acorduri  cro­matice  în  compozițiile  semnate  pe  pânză.
De  remarcat este  ideea  esen­țială de „dobândire  a unui  spațiu  epurat”, de  elemente  concrete, un  scenariu  ri­tual  încărcat  de  simboluri  se  afirmă  în  lucrările  sale  prezente  pe  si­meze,  în  care „ofrandele  cuprind  fiin­ța  umană”.  Fondurile  din  picturi  și  desene, fie  că  sunt albe,  imaculate, fie  cu  vibrații  și  sonorități  cromatice  de  ocru, de  verde crom, aduc  în  context  ecoul  unor „străvechi  pagini  de cronică”, în care se  pe­rindă,  repre­zentați  într-un  mod  la­co­nic, personaje  cu  instrumente  mu­zicale, me­nes­treli  și  muzicanți, vânători, animale  simbo­lice (pe  care  le  întâlnim  cu  pre­di­lecție  în  arta  po­pu­lară  românească – cum ar fi  pasărea, peștele, calul, țapul), vizând  permanent  drama  existențială  a  omului.
Desenul,  esen­țializat  prin  simplificarea  și  sin­te­tizarea  liniei ca  parte  integrantă  a  unui  registru  pictural sobru, aduce  în  actualitate  ecoul  reprezentărilor  din  pictura  catalană, dar  și ale celor  de la  începuturile  civilizației. 

Criticul  și istoricul de artă Aurelia Mocanu, în  cuvântul  de  prezentare al  albumului  cu  desene  și  lucrări  de  grafică al pictorului  Sorin  Ilfoveanu,  menționează  că : „este  un  desen  cu  trăsătură  liberă  în  respi­rație  amplă, al  melodicului  eolian, pe  contururi  nu  întotdeauna  închise. Coapte  pe  plita  unor  lecturi aromitoare, câteva  tipare iconografice va­riază  subtil  o  figurație  om  animal, sub  care se dă la  ghicit  o  parabolă.”
La invitația  consilierului  cu  pro­bleme  de artă al municipiului Iași, cărturar  și  rafinat  colecționar de artă, Expoziția  de  Grafică și  Pictură  semnată Sorin Ilfoveanu  pe simezele Galeriei DANA constituie  pentru  o lună  un  loc  de  confluență a   artelor, de  seri  și  dezbateri  culturale  pe  seama  artei  și  importanței  acesteia  în  societate.

 

 

„Este un desen cu trăsătură liberă  în respi­rație amplă, al  melodicului eolian, pe contururi nu întotdeauna închise”.
Sorin Ilfoveanu

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.