• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Vineri , 26 Aprilie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Vineri , 20 Ianuarie , 2017

Muma şi ciuma deszăpezirii

Unii pot să-şi bată joc de cetăţeni şi să plătească sume uriaşe pentru un serviciu neexecutat sau executat prost, iar alţii fac economii şi totodată lucrări de calitate şi ajung să fie anchetaţi. Aceeaşi lege, aceeaşi Românie, măsuri diferite. În plin scandal al deszăpezirilor vă prezentăm două exemple în antiteză: Baia Mare şi Cavnic. Şi, la final, o întrebare retorică, mereu aceeaşi: de ce pentru unii se poate?

 

 


Unul e polul zăpezilor, unul e doar pol urban. Cavnic şi Baia Mare. Două localităţi în care deszăpezirea este „subiectul fierbinte” al momentului. Două soluţii diferite, o diferenţă de cost imensă şi o anchetă în derulare... în cazul celor care au făcut şi lucrări de calitate şi economie la buget. Aceeaşi lege, aceeaşi ţară, măsuri diferite. În loc ca modelul  de deszăpezire care func­ţionează să fie preluat şi de localităţile în care acest serviciu a fost prestat dezas­truos, cum este cazul Băii Mari, se pare că se încearcă impunerea inversă a soluţiilor: cei care şi-au făcut treaba bine, să schimbe placa şi să facă la fel ca şi cei care au greşit. Urmează o po­veste uluitoare, pe dos, despre banul public şi respectul pentru lege şi ce­tăţeni.
Să începem cu municipiul reşedinţă de judeţ. Deszăpezirea oraşului a făcut Băii Mari mai multă „reclamă” decât Eurovisionu-ul şi competiţia pentru titlul de „capitală culturală europeană 2021” la un loc. Dar în sens negativ.

Pe scurt, contractul a expirat şi cum de­cembrie a debutat din prima zi cu ninsori abundente, cetăţenii s-au trezit brusc într-o poveste încâlcită despre con­tracte, rapoarte, amânări şi meto­do­logii din care au înţeles doar că admi­nistraţia locală nu a vrut sau nu a putut să încheie în timp util un contract de deszăpezire.

Şi totuşi, în momentul „marii ninsori”, după ce Baia Mare a fost timp de câteva zile blocată, s-a aflat dintr-un comunicat al primăriei că, de fapt, exista un contract pentru desză­pe­zire cu firma Nord Vest Infra­structură şi Servicii, singura care a depus ofertă.
Contractul încheiat pe perioada 30 noiembrie - 27 decembrie 2016 se cifrează la 132.000 de lei plus TVA, adică 158.400 de lei. Primăria a mers cu siguranţă pe suma maximă permisă în cazul achiziţiilor directe, dar în scurt timp, reprezentanţii primăriei s-au scuzat că deszăpezirea execrabilă este cauzată de problemele firmei, care nu a intervenit cu numărul de utilaje potri­vit.
De ce nu s-a diminuat contractul?
Adică pentru o lună în care câte un tractor comunist trecea neputincios pe bulevarde şi doi muncitori aruncau sare dintr-un microbus, am plătit 150.000 de lei? Iar povestea continuă în acelaşi ton.

În celebrul şi singurul comunicat semnat de primarul interimar Marinel Rob, acesta se scuză şi apoi se jură că totul va fi bine: „Se menționează faptul că, în cursul lunii noiembrie, la nivelul Primăriei Municipiului Baia Mare s-a încheiat contractul de servicii de deszăpezire nr. 43.060/29.11.2016 cu SC Nord-Vest Infrastructură și Servicii SRL din Baia Mare, prin care societatea menționată se angajează să intervină cu un număr de 4 utilaje mari și 2 utilaje medii, echipate cu lamă și sărăriță, în cazul în care condițiile meteorologice impun acest lucru.
Din motive de ordin tehnic invocate de societatea menționată, în prima fază a intervenției nu au putut fi folosite toate utilajele prevăzute în contract. În prezent, s-a suplimentat numărul de utilaje de către societatea contractantă cu un număr de 5 utilaje mari, dotate cu lamă, sărăriță și sare, care acționează pe toate arterele din Baia Mare care permit accesul acestui tip de utilaje. În paralel cu aceste demersuri, grupul de lucru constituit la nivelul Primăriei Baia Mare a luat legătura cu diverse societăți comerciale din oraș, potențiale furnizoare de utilaje pentru deszăpezire. Astfel, a fost suplimentat cu 2 buldo­exca­vatoare și un autogreder numărul utilajelor de intervenție. La nivelul Ser­viciului Public Ambient Urban acțio­nează alte 8 utilaje de intervenție, de mici dimensiuni, iar din partea socie­tății SC Vital SA acționează un număr de 2 buldoexcavatoare.
În urma intervenției acestor utilaje, care vor lucra non-stop, sperăm ca în curând să se circule în condiții de normalitate în Baia Mare. Țin să precizez că Pri­măria Baia Mare a organizat două licitații pentru deszăpezire în toamna acestui an, dar nu s-a prezentat niciun ofertant la niciuna dintre cele două licitații.
În aceste condiții, am fost nevoiți să facem un studiu de piață, prin care am solicitat oferte de la un număr de 10 operatori de deszăpezire și singurul răspuns primit a fost de la SC Nord-Vest Infrastructură și Servicii SRL din Baia Mare. În paralel, s-au demarat procedurile pentru negociere fără pu­bli­care prealabilă și pentru licitație propriu-zisă, la finalul cărora sperăm să avem un operator de deszăpezire care să aibă capacitatea tehnică de in­ter­­venție în condiții optime și la timp”, a subliniat Rob. Întrebarea retorică este: a primit vreun fel de penalizări firma de deszăpezire? I s-a tăiat din bani, dacă ei au „tăiat” din utilaje?

Deszăpezirea în Baia Mare a continuat să se facă apoi tot cu... şedinţe. Ultima de acest fel a avut loc luni, 09.01.2017, la Instituţia Prefectului - Judeţul Mara­mu­­­reş: întâlnirea grupului de lucru privind prevenirea şi deszăpezirea străzilor, trotuarelor şi parcărilor din Municipiul Baia Mare.

„În cadrul şedinţei, au fost luate ur­mă­toarele măsuri:
1. Deszăpezirea arterelor principale și secundare, prin îndepărtarea stratului consistent de gheață. Intervenţia cu soluţie antiderapantă de clorură de calciu, nisip (unde se impune), sare și acționarea de urgență cu utilaje co­respunzătoare.
2. Finalizarea noului contract ce va avea licitaţia pe data de 19 ianuarie 2017.
3. Încheierea unui „contract – interme­diar”, până la finalizarea perioadei de li­citaţie, cu S.C. DRUMURI ŞI PO­DURI Harghita, ce vor asigura un stoc de ma­te­riale antiderapante de 500 tone până la sfârşitul acestei săptămâni, acţionându-se cu 6 utilaje mari şi 6 utilaje medii cu lama de 1,8 m pentru in­ter­venţia pe străzile adiacente. Lamele sunt prevă­zute cu gheară pentru a spar­ge gheaţa iar apoi acţionându-se cu sare.
4. Poliţia locală și poliţia rutieră va asigura monitorizarea traficului şi va sprijini echipajele de deszăpezire în vederea asigurării accesului cu prioritate a utilajelor.
5. Pentru îndepărtarea și prevenirea stra­tului de zăpadă, conform prognozei me­teo pentru zilele următoare, se va acțio­na cu o cisternă de clorură de calciu.
6. Este prevăzut programul de muncă pe cartiere în vederea intervenției utile pentru degajarea parcărilor şi a trotuarelor.
7. De altfel se va continua desză­pe­zirea cu utilajele aflate în parcul auto S.P.A.U. Baia Mare.
8. Degajarea cu prioritate a arterelor principale până joi, 12.01.2017, ur­mând o perioadă de avertizări meteorologice de ninsori”.

Şi de această dată băimărenii au rămas cu măsuri pe hârtie şi cu banii plătiţi. Se spune că preţurile plătite pentru firma intermediară de deszăpezire sunt exorbitante. Firma SC Drumuri și Poduri Harghita, deținută de Ionuț Cășuneanu, fiul „regelui asfaltului” Costel Cășu­neanu, ar încasa 130 de lei + TVA/oră (24 de ore/zi) timpi de așteptare pentru o mașină, iar pentru o oră de intervenție cu sare 400 de lei + TVA (8 ore/zi). Practic, dacă timp de 90 de zile, cât e valabilă oferta, nu ninge deloc, firma ar încasa totuşi 1.684.800 lei pentru toate cele şase maşini!
Dacă adăugăm şi contractul cu SC Nord-Vest Infrastructură și Servicii SRL, în cel mai bun caz, factura desză­pezirii în Baia Mare „bate” doar spre 2 milioane de Ron. Spre comparaţie, săt­mărenii plătesc 297,67 lei/tonă – sare împrăștiată mecanizat. 

În Cavnic, până acum s-a plătit pentru deszăpezire doar 45.000 de lei. Cum e posibil? Păi, cu economia rezultată din realizarea deszăpezirii în regie proprie, primăria a cumpărat an de an utilaje. Şi, chiar dacă în acest an a nins abundent, niciun drum nu a fost blocat şi nu s-au semnalat probleme. Totuşi, la primăria Baia Mare nu a făcut nimeni verificări. La Cavnic însă, da.

Primarul Vladimir Petruţ: „Se pare că cine îşi face treaba trebuie oprit, cine nu-şi face treaba trebuie lăsat în pace. Ca şi anul trecut, CL Cavnic s-a pregătit dinaintea venirii zăpezii să asigurăm traficul normal în condiţiile meteo, fapt pentru care, aşa cum spune legea, am încheiat un contract de des­zăpezire cu o societate care are capital de stat, fiind 100% acţionar CL Cavnic.
Nu am dat deszăpezirea niciunei firme private, să se ducă banii în altă parte, şi se pare că asta e problema, de ce nu am dat banii la o firmă privată. Primăria Cavnic deţine nişte utilaje de desză­pezire dar nu erau suficiente pentru a asigura deszăpezirea oraşului. Atunci am mai făcut un contract cu societatea noastră, legea permite acest lucru, în­cheierea unui contract cu încredinţare directă, deoarece este o companie cu capital de stat.
Noi am respectat prevederile legii, se pare că cei care au depus plângerea şi care ne anchetează nu cunosc legea.
S-a făcut o plângere în data de 10 sau 11 ianuarie, nu mai reţin, şi în nici 10 ore de la depunerea sesizării a venit poliţia din Baia Mare la noi în birou, aşa ceva n-am mai văzut în istoria ju­deţului. Ne-au cerut să le dăm pe loc documentele care stau la baza desză­pezirii şi le-am spus că nu pot pe loc pentru că sunt rapoarte, contracte, acte juridice aflate la diferite compartimente şi pot să le dau în 24 de ore. După ce le-am predat hârtiile cerute, m-au întrebat de ce nu sunt mai multe oferte, de ce nu am cumpărat nisip cu sare? N-am cumpărat că nu ne-a trebuit, am mai avut în depozit de anul trecut. Noi nu am cumpărat nisip cu sare, deszăpe­zirea am făcut-o de calitate, spunem noi, şi cetăţenii spun la fel, şi la un preţ foarte bun, deocam­dată am plătit doar 45.000 de lei.
Utilajele s-au plătit cu 80 de lei per oră, am mers pe preţ minim, doar motorina şi un adaos de 20 de lei per oră care acoperă oamenii, materialele etc. Ora de funcţionare pentru tractor e de 80 de lei, iar pentru utilajele mari 100. Pentru staţionare nu plătim nimic. Şi Baia Mare putea să-şi facă un SRL în subordinea Consiliului Local, să econo­mi­sească banii de 5 ori. Se pare că dacă dai banii la firmele statului e o pro­blemă. Am constatat că se doreşte jecmănirea bugetelor locale şi dacă găseşti soluţii vine şi întreabă de ce ai redus costurile de 8 ori”. 

De ce, pe aceeaşi lege, în aceeaşi pro­blemă, o primărie fără probleme e verificată „de urgenţă” şi una cu pro­bleme, nu? Oamenii legii nu pot spune că n-au fost sesizaţi, având în vedere numeroasele plângeri, articole şi pos­tări pe această temă. Şi totuşi, pe cine încurajăm: pe cei care greşesc?

 

 

Într-o postare recentă pe Facebook, Vladimir Petruţ arată că:

„Cred că trebuie cu toții să cunoașteți ceea ce se întâmplă în ultima vreme.
În următoarea perioadă o să vă povestesc cum o gașcă de circa 5-6 indivizi încearcă să mă îndepărteze din funcția de primar ales al oraşului Cavnic, printr-o metodă securistă pusă la cale şi coordonată de un fost securist.
Metoda folosită de aceștia este una care a distrus foarte mulți oameni nevinovați, în ultima perioadă, în țară.
Pentru a putea dovedi ceea ce susțin mai sus, o să vin cu dovezi foarte clare în acest sens!!!
În următoarele zile o să încep să postez tot, deoarece, acești indivizi nu pot să mă intimideze nici acum şi nici în viitor.
Consider că singurele persoane abilitate, care au dreptul legal să mă îndepărteze din funcția de primar ales al orașului Cavnic, sunt cetățenii acestui oraş, nicidecum niște indivizi care au cam fentat şi folosit statul în ultima perioadă!!!”.

 

 

Baia Mare, înzăpezită cu licitaţii

În Baia Mare a avut loc o nouă licitaţie pentru deszăpezire, în 19 ianuarie. Ţinând cont de perioada de contestaţii, riscăm să ne apuce primăvara tot licitând deszăpezirea. Mai mult, deşi primarul interimar anunţă plombări pe străzile oraşului, se pare că expiră peste câteva săptămâni şi contractul de întreţinere a drumurilor. Poate îl încheiem până în decembrie. Deh... Aşa e la noi, facem vara deszăpezire şi iarna asfaltări.

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.