• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Joi , 25 Aprilie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Joi , 28 Aprilie , 2016

Modernizarea Aeroportului Internaţional Baia Mare,o certitudine

Cel mai tergiversat proiect al judeţului devine, în sfârşit o certitudine. „Conducerea executivă a Consiliului Judeţean Maramureş spulberă perspectiva izolării Maramureşului şi presiunea incertitudinii în ceea ce priveşte finanţarea proiectului”. În cadrul unei conferinţe care a avut loc săptămâna trecută la Aeroportul Internaţional Baia Mare, preşedintele Zamfir Ciceu a subliniat hotărârea autorităţilor judeţene de a finaliza acest proiect, indiferent dacă finanţarea europeană continuă sau nu. „Practic, este pentru prima dată când proiectul «Extindere şi modernizare suprafeţe aeroportuare» devine cert, după foarte mulţi ani de amânări, tergiversări şi probleme.” O asumare istorică pentru un proiect de maximă importanţă pentru judeţul nostru. 

 

 

În acest an, Aeroportul Internaţional Baia Mare va fi modernizat! În sfârşit, cel mai tergiversat şi disputat proiect al judeţului devine certitudine. Indiferent de decizia luată de Guvern, indiferent dacă se va lua decizia continuării finanţării europene sau nu, conducerea Consiliului Judeţean Maramureş a avut curajul şi responsabilitatea să-şi asume o decizie istorică:  finalizarea proiectului, indiferent de sursa de finanţare. Practic, dacă Guvernul va decide să lase Maramureşul în izolare şi nu va finanţa în continuare acest proiect, Consiliul Judeţean e dispus să finanţeze din bugetul local sau din credit acest proiect!

 

Istoria modernizării Aeroportului Internaţional Baia Mare este una extrem de încâlcită şi îndelungată. Deşi toate administraţiile judeţene au vorbit despre Aeroport ca fiind o prioritate zero, de fapt, acest proiect a fost tratat cu maxim dezinteres. Noua conducere a judeţului a preluat, de la zero, un proiect respins.

Primul pas a fost asumarea, în 2014, printr-un Memorandum, de către Guvernul României, a finanţării Aeroportului din fonduri europene. În 2015, Ministerul Fondurilor Europene a modificat ghidul de finanţare, iar Baia Mare se afla, în sfârşit, pe lista aeroporturilor a căror modernizare urma să fie finanţată din fonduri europene, alături de Satu Mare, Tulcea şi Craiova.

A urmat o luptă contra cronometru pentru refacerea documentaţiei: reactualizarea studiului de fezabilitate (cel pe care l-a găsit Dorin Buda la data de 6 ianuarie 2015 când a preluat funcţia de director general era făcut de o firmă care nu avea avizul Autorităţii Aeronautice Române, deci practic neutilizabil, şi, în plus, nu cuprindea realizarea unor lucrări de aproximativ 5 milioane EURO, respectiv devierea drumului comunal spre Bozânta Mare, regularizarea râului Băiţa şi construirea unui pod peste acesta, achiziţia unei suprafeţe de 27 ha de teren), expertiza tehnică a pistei de decolare-aterizare şi a celorlalte suprafeţe de mişcare, studiu geotehnic, studiu hidrologic, întocmirea documentaţiile cadastrale, evaluarea terenurilor ce urmează a fi expropriate, întocmirea unui plan urbanistic zonal, obţinerea tuturor avizelor şi autorizaţiilor necesare, întocmirea documentaţiei de atribuire (caietul de sarcini) şi publicarea anunţului privind licitaţia publică pe SEAP şi în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

Anul trecut s-a semnat şi contractul de finanţare din fonduri europene, dar, din cauza contestaţiilor la licitaţia de atribuire a lucrărilor, proiectul a fost din nou amânat. Se spunea atunci, că, obţinerea fazării, adică amânarea finalizării proiectului până la mijlocul acestui an ar trebui să fie o formalitate. Dar, iată că, după 4 luni, toate cele patru Aeroporturi care se găsesc în această situaţie sunt tot „în aer”.

Guvernul nu-şi asumă nici responsabilitatea finanţării, nici întreruperea acesteia. Aşa că, ceea ce trebuia să facă Guvernul şi-a asumat că va face Consiliul Judeţean Maramureş. Până să decidă Ministerele ce se întâmplă cu Aeroportul Baia Mare, au decis aleşii locali: proiectul se va finaliza, indiferent de soluţia de finanţare. De altfel, Consiliul Judeţean Maramureş a făcut deja eforturi financiare considerabile pentru realizarea exproprierilor în zonă. Aşa că, proiectul merge mai departe.

 

Săptămâna trecută, la sediul Regiei Autonome Aeroportul Internaţional Baia Mare a avut loc evenimentul de promovare a proiectului „Extindere şi modernizare suprafeţe aeroportuare”.

Faptul că, în sfârşit această investiţie este luată în serios a fost demonstrat şi de numărul mare de participanţi la eveniment: întreaga conducere executivă a judeţului Maramureş, preşedintele Zamfir Ciceu şi vicepreşedinţii Gabriel Zetea şi Emil Marinescu, şefi de deconcentrate, primari, reprezentanţii constructorului, reprezentanţi mass-media şi, bineînţeles, staff-ul din conducerea Aeroportului, în frunte cu directorul Dorin Buda şi directorul tehnic şi manager de proiect Octavian Cudalbu şi, bineînţeles, membrii Consiliului de Administraţie a Regiei Autonome.

 

Directorul general al Regiei Autonome Aeroportul Internaţional Baia Mare, Dorin Buda a spus: „cu toţii aţi realizat ceea ce am realizat şi eu încă de când am fost numit director al Aeroportului Baia Mare, respectiv importanţa acestui proiect pentru dezvoltarea judeţului Maramureş. Am văzut acest proiect ca un pol de dezvoltare, ştiţi şi dumneavoastră, în imediata vecinătate un agent economic a cumpărat o suprafaţă de teren şi doreşte să deschidă o nouă unitate de producţie, vă pot informa că săptămâna trecută am mai discutat cu o firmă din Anglia şi această firmă doreşte să achiziţioneze teren de la oraşul Tăuţii Măgherăuş pentru a mai deschide o nouă investiţie”.

 

Preşedintele CJ, Zamfir Ciceu a vorbit despre posibilităţile de finanţare ale proiectului: „pe noi, administraţia judeţului Maramureş, ne preocupă să avem un aeroport modernizat, să avem posibilitatea ca din municipiul Baia Mare, din Aeroportul Internaţional Baia Mare să se efectueze curse de călători şi curse cargo dacă va fi necesar. Vreau să vă informez că ceea ce am să spun acum este ceea ce am discutat deja cu colegii mei, atât din echipa executivă, cât şi din Consiliul Judeţean Maramureş.

Obligaţia noastră cea mai mare este să ne asigurăm că această investiţie va fi realizată, din acest punct de vedere, cea mai bună ecuaţie pentru judeţ ar fi ca această investiţie să fie realizată prin fonduri europene, să fie realizată prin susţinere guvernamentală şi, nu în ultimul rând, prin susţinerea autorităţilor locale. Evident că ceea ce ţine de noi ca şi demersuri pentru continuarea acestui proiect este făcut, dar în ipoteza în care acest proiect va avea nevoie şi de ajutorul judeţului Maramureş, cel puţin atâta timp cât mai ţine mandatul nostru, îl vom sprijini. Analizăm la modul cel mai serios posibilitatea finanţării acestui proiect de către judeţul Maramureş prin una din modalităţile prevăzute de lege: fie direct, fie din împrumut. Am discutat cu domnii vicepreşedinţi despre posibilitatea continuării finanţării inclusiv din creditul pe care noi îl avem contractat la acest moment.

Cu aproximativ două luni în urmă, judeţul Maramureş şi-a asumat adiţionarea contractului de împrumut cu încă 40 de milioane de lei, am făcut cerere de autorizare, care s-a aprobat. Astăzi este semnat contractul de credit, este adevărat că la acea dată ne gândeam că banii vor fi folosiţi pentru Sistem de Management Integrat al Deşeurilor. Avem nădejde că în perioada următoare va fi semnat contractul de fazare, de finalizare şi atunci să avem posibilitatea redirecţionării acestui credit către alt obiectiv major care este Aeroportul Internaţional Baia Mare”.

 

Atât Zamfir Ciceu, cât şi Dorin Buda au subliniat că demersurile pentru continuarea finanţării proiectului din fonduri europene continuă, dar obligaţia unor autorităţi responsabile este să asigure un plan de rezervă pentru ca acest proiect să fie finalizat. Practic, este prima decizie fermă de finanţare a acestui proiect indiferent de soluţia găsită şi astfel, devine o certitudine că în acest an Aeroportul Internaţional Baia Mare va fi modernizat.

 

Primarul oraşului Tăuţii Măgherăuş, Anton Ardelean a ţinut să sublinieze de asemenea importanţa acestui obiectiv pentru judeţul Maramureş: „sunt fericit că administraţia judeţului, domnul Ciceu şi domnul Zetea au dat viaţă acestui proiect. Pentru judeţ, pentru Nord-Vestul României, acest aeroport va avea un impact major în domeniul economic, turistic etc. Nu ne lăsăm până nu înconjurăm aeroportul de fabrici, mai avem teren, avem doritori”.

De asemenea, Radu Mărieş, reprezentantul constructorului Strabag a precizat că: „acest proiect este foarte important pentru compania noastră şi de aceea îl tratăm cu maximă seriozitate. Am început deja lucrările, avem un ritm susţinut şi în perioada următoare vom mări acest ritm pentru a ne încadra în graficul asumat şi a face lucrări de maximă calitate”.

 

În finalul evenimentului, directorul Dorin Buda a explicat încă o dată de ce este important acest proiect pentru judeţul Maramureş şi a oferit o descriere tehnică detaliată a obiectivelor: „pista actuală a fost realizată în 1965, acum 50 de ani, e firesc să necesite unele intervenţii. În prezent, pista aeroportului are 1790 de metri, va fi extinsă cu 360 de metri în direcţia spre Bozânta Mare, pentru această investiţie este necesară devierea drumului comunal spre Bozânta Mare şi devierea râului Băiţa. Pe lângă prelungirea pistei cu 360 de metri, vom lăţi pista de la 30 la 45 de metri, iar pentru a face acest lucru, trebuie să scoatem din fondul forestier 3 hectare de pădure şi vom creşte portanţa pistei pentru a putea ateriza avioanele de mediu curier, pentru a putea dezvolta şi componenta cargo”.

 

 

Proiectul a fost aprobat în cadrul Programului Operaţional Sectorial „Transport” 2007-2013, Axa Prioritară 2 „Modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii naţionale de transport în scopul dezvoltării unui sistem naţional durabil de transport”, Domeniul Major de Intervenţie 2.4 „Modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii de transport aerian” şi prin acest contract, Aeroportul Internaţional Baia Mare va beneficia de fonduri europene pentru dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii aeroportuare, respectiv mărirea lungimii pistei de la 1790 de metri la 2150 de metri (extinderea pistei cu 360 de metri faţă de lungimea actuală, spre capătul 10), lăţirea porţiunii portante a pistei de la 30 de metri la 45 de metri.

 

 

„Extinderea şi modernizarea suprafeţe aeroportuare la Aeroportul Internaţional Baia Mare” este o lucrare complexă, ce include următoarele componente:

 

- Mărirea lungimii pistei de la 1790 de metri la 2150 de metri, lăţirea porţiunii portante a pistei de la 30 de metri la 45 de metri şi mărirea indicelui de portanţă PCN-ACN la valoarea 57 (faţă de 19, cât este în prezent), în vederea creării posibilităţii operării unor aeronave de tip mediu curier.

- Modelele de aeronave de calcul selectate în vederea dimensionării corecte a pistei sunt Boeing 737 seria 800 şi Airbus A320 seria 200, cele mai des utilizate în prezent pentru cursele low cost mediu curier.

- Aducerea caracteristicilor căilor de rulare şi a platformei de îmbarcare-debarcare la parametri similari cu cei ai noii piste de decolare-aterizare

-  Modernizarea întregii suprafeţe de mişcare şi a suprafeţelor aeroportuare conexe, în vederea conformării cu normele europene în vigoare

- Apropiere instrumentală CAT II pe direcţia 10, apropiere neinstrumentală pe direcţia 28

 

Lucrări conexe, determinate de extinderea pistei şi aducerea în norme a benzii pistei:

- mutarea albiei râului Băiţa

- mutarea drumului comunal DC 97

- construcţie pod pe drumul comunal DC97 peste canal.

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.