• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Vineri , 10 Mai 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Sambătă , 6 Iunie , 2015

Micii ambasadori ai naturii

Maria Magdalena PAYER

 

În data de 4.06.2015 s-a desfăşurat, la Grădiniţa nr. 8 Baia Mare, în parteneriat cu Asociaţia Heidenroslein un eveniment deosebit, şi anume, în cadrul programului anual „Sărbătoarea primăverii“ au fost desemnaţi Micii ambasadori ai naturii.

De ce? Pentru că în fiecare an, la 5 iunie, locuitori din peste 100 de ţări ale planetei aniversează Ziua Mondială a Mediului Înconjurător (World Environment Day), acesta fiind unul din principalele mijloace prin care Naţiunile Unite încearcă să stimuleze preocuparea oamenilor pentru protejarea mediului înconjurător şi, în acelaşi timp, să sensibilizeze factorii de decizie politică să acţioneze în acest sens.

 
 
 
 

Tema din acest an se referă la un stil de viaţă durabil şi are ca slogan îndemnul: „Șapte Miliarde de Vise. O singură Planetă. Consumaţi cu grijă”…Educaţia ecologică trebuie să înceapă de la vârsta cea mai fragedă, atât în familie cât şi în unităţile de învăţământ… iar în Grădiniţa nr. 8 acest program de educaţie ecologică se derulează de 10 ani cu sprijinul nemijlocit al asociaţiei Heidenroslein.

 

„Educaţia copilului trebuie să urmărească dezvoltarea respectului faţă de mediul natural” (Art. 29, Convenţia cu privire la Drepturile Copilului)    Corelarea intereselor umanităţii în conformitate cu legile naturii este unica premisă a continuităţii vieţii pe Terra.

 

Acţiunea de protecţie a mediului se poate realiza pe deplin, numai prin asocierea măsurilor de ordin juridic şi administrativ cu cele de ordin educaţional. Schimbarea mentalităţii oamenilor nu este uşoară, dar fără o educaţie în acest sens, orice acţiune de ocrotire a mediului este sortită eşecului.

 

Naturalistul E. Pop afirma: „Ceasul de faţă ne cere stăruitor să convertim nostalgia vagă într-o conştiinţă generală, fermă, activă, de comunicare cu structura şi dinamica naturii, a cărei ocrotire nu este o problemă a naturaliştilor, ci a omului însuşi”. Pentru asigurarea acestui ţel, o importanţă deosebită o are sistemul educaţional al întregii populaţii. Educaţia ecologică se bazează pe conştientizarea care are acest unic ţel – acela de a proteja natura, de a o face să-şi păstreze sănătatea de care depinde, în final, sănătatea noastră, a oamenilor. Vindecarea naturii de nocivităţile de tot felul existente în atmosferă, sol şi apă, nu se poate face fără conştientizare şi fără o pregătire ecologică efectivă a noastră, a tuturor.

 

Educaţia ecologică începe, sau ar trebui să înceapă din fragedă copilărie. Ea contribuie la formarea unei conştiinţe ecologice şi a unei gândiri ecologice despre natură, din care rezultă o comportare atentă şi corectă faţă de ea. În cadrul lecţiilor, în funcţie de caz, este necesar a se aborda probleme de ecologie care să contribuie gradat la formarea conştiinţei ecologice.

 

Valenţele informaţionale şi corelative sunt multiple. Ele devin eficiente dacă au constantă şi atractivitate.

 

Obiectivele educaţiei ecologice vizează în egală măsură conştiinţele, achiziţia de atitudini, clarificarea valorilor şi demersul practic. În perspectivă şcolară, elevul trebuie ajutat:- să înţeleagă că omul este inseparabil de mediul său şi că efectele negative ale acţiunilor sale au consecinţe asupra mediului - să obţină cunoştinţe de bază necesare soluţionării problemelor mediului său imediat - să judece responsabilităţile individuale şi colective, să se angajeze în obţinerea cooperării pe linia rezolvării unor probleme - să dezvolte instrumente de analiză, reflecţie şi acţiune pentru a înţelege, preveni şi corecta neajunsurile provocate mediului Pe planul comportamentului se urmăreşte dezvoltarea cunoştinţelor, problemelor şi atitudinilor care ţin cont de valorile sociale.

 

Educaţia relativă de mediu nu-şi va atinge scopul dacă acţiunile pe care le sugerează elevului nu se desfășoară în jurul acestuia - în familie, în comunitatea în care trăieşte.

 

Eficienţa educaţiei asupra mediului se poate aprecia numai prin efectele pe termen lung asupra comportamentului viitorului cetăţean, rămânând însă în vigoare şi obligaţia de a avea o utilitate imediată (prin aplicaţiile practice, prin intervenţia elevului, situaţii concrete). Educaţia ecologică trebuie să arate că succesul nu se poate obţine fără o îmbinare judicioasă a principiilor generale şi a datelor pertinente referitoare la ceea ce este particular într-o situaţie concretă.

 

În concluzie, şcoala are menirea de a organiza şi desfăşura o vie şi susţinută activitate privind educaţia ecologică şi protecţia mediului, iar elevii sub îndrumarea cadrelor didactice pot şi trebuie să formeze apărătorii naturii. Adevărata educaţie ecologică îşi va atinge scopul numai atunci când va reuşi ca elevii – cetăţenii de mâine - să fie convinşi de necesitatea ocrotirii naturii şi să devină factori activi în acţiunea de conciliere a omului cu NATURA.

 
 

Astăzi, preşcolarii de la Grădiniţa nr. 8, sub conducerea neobosită a D-nei Zaharie Maria şi D-na Plohod Mărioara şi în coordonarea D-nei director Lihet Maria au pregătit un eveniment de neuitat: cântece, dansuri, poezii… sărbătorind natura! Micii ambasadori de astăzi vor deveni cetăţenii responsabili de mâine şi adevăraţi apărători ai mediului înconjurător. Felicitări şi mulţumiri părinţilor care s-au implicat într-un mod deosebit în organizarea evenimentului şi mulţumiri deosebite Fam. Costin şi d-lui Godja Vasile pentru sprijinirea organizării de către Asociaţia Heidenroslein a tuturor activităţilor educaţionale de Ziua Mondială a Mediului, 5 iunie 2015.

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.