• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Duminică , 12 Mai 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Marţi , 14 Mai , 2013

Maramureşul Istoric, condamnat la izolare

Trei linii importante, care legau, pe calea ferată, Maramureşul Istoric de restul ţării, vor fi scoase în curând din circulaţie pe motiv de nerentabilitate. Dacă mai punem la socoteală şi faptul că DN 18 Baia Mare-Sighetu Marmaţiei-Iacobeni are finanţare zero în acest an, avem tabloul complet al izolării Maramureşului Istoric.

 
 

Maramureşul Voievodal se “rupe” de ţară. Fără drumuri de acces modernizate şi fără transport feroviar, Maramureşul de dincolo de Deal e condamnat la izolare.

De când povestea Tunelului pe sub Gutâi a devenit scenariu SF, maramureşenii de peste Gutin şi agenţii economici din zonă sperau măcar la drumuri decente şi transport feroviar. Cum o fi, dar să fie. Acum, nici una, nici alta nu mai sunt deloc. Mai exact, reabilitarea DN 18 Baia Mare - Sighetu Marmaţiei-Iacobeni, un drum vital pentru maramureşeni şi pentru dezvoltarea zonei, e în aer, din cauza lipsei de finanţare. Suma alocată în acest an pentru proiect e zero. Şi, ca să dreagă busuiocul, Guvernul încearcă să oblige constructorii să lucreze pe cheltuiala lor, urmând să-şi primească, când va binevoi Guvernul şi FMI banii. Gabriel Zetea, vicepreşedintele Consiliului Judeţean Maramureş spune că: “DN 18 este un drum naţional şi asta înseamnă că ţine de Compania Naţională de Drumuri. Ei sunt cei care lucrează, ei sunt cei care răspund de drum, ei sunt cei care au semnat contractul cu cele 3 firme care au lucrat pe DN 18. Contractul este unul asumat de către executanţi în sensul că ei trebuie să lucreze şi abia după o anumită perioadă, după câteva luni, li se decontează lucrările. Dar atâta timp cât au semnat un contract trebuie să îl şi respecte. Din câte ştiu, pe tronsonul dintre Sighet şi Borşa se lucrează, şi se lucrează destul de alert, dar pe celelalte două tronsoane nu se lucrează în acest moment din păcate”.

 

Problema căilor rutiere nu e însă singulară. Cireaşa de pe tort, sau mai exact de pe colivă, e faptul că Maramureşul Istoric rămâne izolat şi din punct de vedere feroviar. Trenul de sezon care lega Sighetu Marmaţiei de Mangalia a fost “ras”. Din 13 mai, va fi anulat trenul care circulă pe relaţia Sighet - Timişoara, şi, de parcă nu era destul, din 15 iunie, va fi scos şi Internaţionalul Sighet - Dej - Cluj-Napoca - Oradea - Bihor Kereskes spre Budapesta. Mai mult, se vorbeşte că bătrânul tren care leagă Sighetu de Salva Vişeu va fi scos şi el. Încet, dar sigur, Sighet se şterge de pe lista feroviară a ţării. Nu are nici gară modernă şi nici măcar agenţie de voiaj.

Disperaţi, primarii de peste Deal protestează semnând un memoriu iniţiat de primarul Sighetului, Ovidiu Nemeş, care spune că: “Miercuri am vorbit la Minister pe subiectul trenului de Timişoara. Am făcut chiar un memoriu pe care l-am adresat ministrului împreună cu mai multe primării din Maramureşul Istoric. Şi acum aşteptăm răspunsul. Dacă nu obţinem răspunsul în câteva zile, am să merg la Bucureşti să vorbesc personal cu ministrul. Memoriul pe care l-am dat ministrului este semnat şi de primăriile: Bocicoiu Mare, Bistra, Petrova, Leordina, Vişeu de Jos, Ruscova, Repedea, Poienile de sub Munte, Săliştea de Sus, Săcel. Principalul argument din acest memoriu este legat de partea de izolare a acestor localităţi şi că există comunităţi numeroase cu cetăţeni români de etnie ucraineană care vor fi private în acest sens de a merge în zona Banatului”. Din păcate, sunt extrem de puţine şanse de reuşită. Nemeş explică: „Din câte ne-a comunicat Ministerul, cert este că trenul Sighet – Timişoara are o pierdere de 200 de milioane lei vechi pe fiecare cursă. Acesta este argumentul pentru care se scot trenuri. Şi mi   s-a mai spus că este un acord cu FMI ca tot ce înseamnă pierdere pe parte de transportatori să fie eliminat.

 

Dar, pe de altă parte, toate acţiunile de genul acesta înseamnă un pas spre izolarea Sighetului şi a Maramureşului Istoric. Pe ruta Sighet – Dej – Budapesta nu erau călători. Ministerul a făcut un calcul de rentabilitate, şi acolo unde nu sunt călători şi unde se merge pe pierdere se renunţă la trenuri. Este o măsură dură, dar practic este sănătoasă, pentru că nu poţi susţine financiar rute care îţi aduc pierderi. Privatizarea poate fi un pas înainte, în sensul că va veni un operator privat care va şti să ofere probabil condiţii mai bune, tarife competitive, pe care călătorul să-şi poată permite să le plătească şi să fie rentabilă cursa.

Mi s-a spus că nu-i rentabil nici trenul Sighet – Salva – Vişeu. Toate se scot pe motivul acesta”.

 
 
Tren deraiat
 

Tronsonul feroviar Sighetu Marmaţiei - Vişeu - Telciu - Salva - Dej a fost blocat în urma deraierii unui tren marfar încărcat cu buşteni. Deraierea s-a produs în apropierea localităţii Telciu, în zona montană a liniei ferate, greu accesibilă, pe teritoriul judeţului Bistriţa-Năsăud. Trei vagoane au deraiat, iar patru sunt răsturnate. Nu au fost înregistrate victime.

 
 

Memoriul primarilor

 

„Luând act de intenţia de a anula trenul inter regio Sighetu Marmaţiei – Timişoara începând cu data de 13/05/2013, vă rugăm să luaţi în considerare faptul că această decizie ar însemna pentru judeţul Maramureş dar şi pentru parte a judeţului Bistriţa-Năsăud izolarea totală faţă de partea de Vest a ţării.

În aceeaşi ordine de idei, vă aducem la cunoştinţă faptul că există o comunitate numeroasă de cetăţeni români de etnie ucraineană (Poienile de Sub Munte, Repedea, Ruscova, Valea Vişeului, Crăciuneşti, Lunca la Tisa, în care populaţia este în proporţie de 99% de etnie ucraineană) care prin anularea acestui tren ar pierde posibilitatea de a-şi vizita rudele stabilite în zona Banatului.

Vă facem cunoscut faptul că acest tren, sosind în municipiul Sighetu Marmaţiei la ora 12.00, aduce un număr mare de navetişti, iar la întoarcere, ora 16.24, preia fluxul de călători (elevi şi navetişti).

Vă rugăm respectuos să întreprindeţi diligenţele ce se impun pe lângă factorii de decizie, pentru împiedicarea acestui demers.

Faţă de cele de mai sus, vă rugăm să interveniţi cât mai energic posibil, pentru ca intenţia de-a abandona acest segment de cale ferată să nu poată fi pusă în aplicare”.

Comentariile celorlalți

devorator pe 30.06.2013 la 21:48
Am mers si eu odata cu trenul IR Sighet-Timisoara. Desi avea doar 2 vagoane, era cel putin 3/4 plin si asta chiar din gara Sighet si intr-o zi normala de lucru. Prin urmare, f posibil ca CFR sa aiba alte motive...ascunse...

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.