• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Vineri , 10 Mai 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Sambătă , 30 Mai , 2015

Lucrarea lunii la Muzeul Judeţean de Artă «Centrul Artistic Baia Mare». András Mikola: Centrul Vechi

Dr. Dorel Topan
 

Lucrarea Centrul Vechi, datată pe spate 1912 şi realizată de András Mikola, cucereşte prin sinceritatea cromatică, prin rigoarea desenului, prin pitorescul subiectului. Echilibrată, simetrică, compoziţia degajă linişte. Precizia desenului, cu aplicarea riguroasă legilor perspective, este completată de libertatea execuţiei picturale, personajele din planul median, mai mult caligrafiate decât redate cu exactitate, creând senzaţia de mişcare. La fel, faţă de rigoarea volumetriei clădirilor, aerul mişcă vegetaţia, pictată cu o anume libertate.

  
 

András Mikola s-a născut la Peleşu Mare (jud. Satu Mare) într-o familie de învăţători. A urmat şcoala primară în satul natal şi gimnaziul la Satu Mare. În 1902, ca recompensă a absolvirii şi trecerii bacalaureatului a frecventat cursurile Şcolii Libere de Pictură de la Baia Mare, timp de o lună. Hotărât să devină profesor de desen, s-a înscris la cursurile Institutului Pedagogic de Arte Plastice de la Budapesta, dar după trei luni a renunţat la acestea. A urmat cursurile Şcolii particulare de pictură de la Budapesta conduse de Szablya- Frischauf Ferenc.

Toate vacanţele le-a petrecut la Baia Mare, studiind pictura cu Ferenczy Károly şi Réti István. Din 1905 până în 1908, ca bursier al comitatului Sătmarului a urmat cursuri de desen la Academia Julien din Paris sub îndrumarea lui Jean Paul Laurens şi la Academia Delécluse sub îndrumarea lui Ernest Laurens. I-a cunoscut la Paris pe Picasso şi pe Matisse. Între 1908 şi 1909 a studiat la Academia de Arte Frumoase din Budapesta, avându-i profesori pe Székely Bertalan şi pe Ferenczy Károly. Din 1908 s-a mutat definitiv la Baia Mare, şi în acelaşi an a debutat cu 12 tablouri la o expoziţie a tinerilor artişti la Budapesta.

A activat ca independent la Baia Mare până la sfârşitul vieţii, numărându-se printre membrii fondatori ai Societăţii Pictorilor Băimăreni în 1911, iar între 1927-1935 şi 1940-1944 a condus Şcoala de Arte Frumoase de la Baia Mare, alături de Ioan Krizsán la început, apoi singur.

 

O scurtă perioadă de timp a fost viceprimar al oraşului 1933-1934. Din 1944 a fost preşedinte al Asociaţiei Pictorilor din Baia Mare până în 1945. A fost membru al Uniunii Artiştilor Plastici, filiala Baia Mare. În 1946 i s-a decernat titlul de Artist Emerit. S-a stins din viaţă la Baia Mare în 1970. Lucrarea Centrul Vechi, aflată în colecţia Muzeului Judeţean de Artă «Centrul Artistic Baia Mare», este datată pe spate 1912. Face parte din creaţia de început a artistului şi ilustrează o dimineaţă însorită din Centrul Vechi al Băii Mari. Putem recunoaşte cu uşurinţă clădirile şi formele de relief emblematice pentru Baia Mare, motivele cele mai des întâlnite în creaţia celor care au pictat aici.

 

Caracteristice perioadei de început a lui András Mikola, sunt suprafeţele picturale mai puţin vibrate; cu timpul, pictorul, influenţat de tehnica lui Ferenczy Károly, va picta prin alăturarea tuşelor, în manieră care provine din impresionism şi care va fi adoptată şi de către alţi artişti ca Ioan Krizsán sau Antonia Csikos. Perspectiva este realizată în mod ingenios prin alternanţa planurilor umbrite cu cele luminate, scena descriind un târg de animale la început de secol XX, având astfel şi valoare documentară. Echilibrată, simetrică, compoziţia degajă linişte. Precizia desenului, cu aplicarea riguroasă legilor perspective, este completată de libertatea execuţiei picturale, personajele din planul median, mai mult caligrafiate decât redate cu exactitate, creând senzaţia de mişcare. La fel, faţă de rigoarea volumetriei clădirilor, aerul mişcă vegetaţia, pictată cu o anume libertate.

 

Lucrarea cucereşte prin sinceritatea cromatică, prin rigoarea desenului, prin pitorescul subiectului. Un culoar optic ne conduce spre Dealul Crucii, ca la majoritatea peisajelor băimărene, orizontul forţat de relief urcând în jumătatea superioară a tabloului. Primul planul, ni se înfăţişează în umbră, ne forţează să îl descoperim abia după ce lecturăm spectacolul antropomorf din planul median, frumuseţea clădirilor vechi, limpezimea cerului şi dealul din fundal. Baia Mare, un loc încărcat de istorie artistică, şi o privire atentă asupra unei privelişti urbane care a inspirat atâtea generaţii de artişti. András Mikola rămâne unul din cei mai reprezentanţi artişti băimăreni.

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.