• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Luni , 29 Aprilie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Marţi , 20 Noiembrie , 2012

La trântă cu „regii asfaltului”

Continuă războiul dintre Guvern şi regii asfaltului! Reculul se resimte însă şi în Maramureş. Un raport al Corpului de Control al Guvernului a luat la puricat contractele CNADNR şi a analizat cauzele pentru care lucrările se derulează cu viteza melcului.

 
 

În timp ce “regii asfaltului” se plâng că proiectele sunt blocate din cauza subfinanţării, Guvernul “se scoate”, aruncând vina în cârca constructorilor. După ce a tăiat investiţiile CNADNR aflate în derulare, cum este şi DN 18 Baia Mare-Borşa, amânând finanţarea şi execuţia lor până la Sfântu Aşteaptă, “întâmplător”, Guvernul a scos din jobenul Corpului său de control un raport care arată motivele din cauza cărora există întârzieri la proiectele de infrastructură.

 

Insuficienta mobilizare pe şantier, lipsa de utilaje şi personal. Acestea sunt, pe scurt, cauzele care au generat întârzierile uriaşe la proiectele de infrastructură în opinia Guvernului. Perioada supusă verificării a fost 1.01.2007 – 31.08.2012. Pe lista Guvernului se află şi firme care lucrează la puţinele drumuri naţionale aflate în reabilitare din judeţul nostru: SHAPIR STRUCTURES, SPEDITION UMB SRL, ROMSTRADE. Dar, mai bine detailăm.

 

Potrivit guvernului: „în urma analizei efectuate de Corpul de control al Primului-ministru a unui număr de 31 de contracte de lucrări privind reabilitarea/modernizarea şi construirea de drumuri naţionale şi autostrăzi, în cadrul cărora au fost înregistrate întârzieri în execuţia lucrărilor, au fost identificate următoarele cauze care au stat la baza acestor întârzieri:

Una din principalele probleme constatate a fost insuficienta mobilizare pe şantier a firmelor de construcţii care executau contractele analizate. Astfel, deşi pe hârtie prezentau personal suficient şi utilaje pe măsura lucrărilor angajate, în teren situaţia era cu totul alta”.

 

Această cauză ar fi stat la baza înregistrării unor întârzieri în execuţia lucrărilor contractate de firme care au câştigat licitaţii şi pentru obiectivele din Maramureş.

Astfel, Guvernul arată cu degetul spre SHAPIR STRUCTURES 1991 ltd, firmă care a câştigat un tronson din reabilitarea DN 18 şi care execută un tronson din DN 6 Alexandria-Craiova, contract în valoare de 140.651.991,76 RON (fără TVA). Lucrările ar trebui finalizate în luna mai a anului viitor, dar abia s-au executat în procent de 17,23%.

Romstrade, firma magnatului Nelu Iordache, care a câştigat în Maramureş proiectele de reabilitare a drumurilor Ruscova - Poienile de Sub Munte şi Vadu Izei - Săcel, cuprinse în Programul Naţional de Dezvoltare a Infrastructurii (PNDI), alături de alte 12 drumuri din judeţ, care totalizează 157 de kilometri. În total, proiectarea şi execuţia reabilitării drumurilor din Maramureş câştigate de firma lui Iordache ajunge la 269.320.161 lei, plus TVA. După ce a câştigat pe bandă rulantă contracte, acum, firma lui Iordache pare că are probleme cu execuţia proiectelor.

Potrivit raportului, există întârzieri importante la reabilitarea DN 6 Alexandria – Craiova – Lotul 2 în baza contractului POST/2011/2/1/ 011/01 în valoare de 136.567.609,44 RON (fără TVA), încheiat cu asocierea dintre SC ROMSTRADE SRL, SC EZENTIS INFRAESTRUCTURAS SA şi SC EUROCONSTRUCT TRADING 98 SRL.

 

Deşi lucrările trebuiau finalizate la 04.05.2013, la sfârşitul lunii iunie 2012 erau executate doar 13,29% din lucrările contractate. Potrivit procesului-verbal al sedinţei lunare de management nr. 12 din data de 30.05.2012, la care au participat reprezentanţii CNADNR, ai constructorilor şi ai consultantului: „Beneficiarul a atras atenţia Constructorului asupra faptului că termenul limită prevăzut pentru îndeplinirea acţiunilor impus prin Inştiinţarea de Remediere emisă se apropie de final, iar Constructorul nu deţine resursele necesare (materiale, personal, combustibil) pentru a înregistra progresul necesar recuperării întârzierilor acumulate”, iar consultantul a adăugat faptul că „activitatea pe şantier până la această dată a Asociatului SC EUROCONSTRUCT a fost aproape inexistentă”.

Acelaşi tip de întârzieri îl înregistrează şi alte lucrări contractate de Romstrade SRL: „Construcţia variantei de ocolire a municipiului Caracal, în baza contractului POST/ 2010/2/1/007/02, în valoare de 44.472.173,75 RON (fără TVA) cu SC ROMSTRADE SRL - deşi data prevăzută pentru finalizarea lucrărilor este de 03.05.2013, la sfârşitul lunii februarie 2012 erau executate doar 5,79% din lucrarile contractate”.

 

Conform situaţiei prezentate de CNADNR, la data întocmirii situaţiei, unii constructori executau în paralel mai multe lucrări de infrastructură rutieră: Astfel, SC ROMSTRADE SRL avea în derulare 23 de contracte de lucrări, SC SPEDITION UMB SRL – 19 contracte, SC STRACO GRUP SRL – 20 de contracte, SC TEHNOSTRADE SRL -13 contracte, STRABAG AG – 6 contracte, SC STRABAG SRL – 10 contracte, SC DELTA ACM 93 SRL - 10 contracte, JV FCC Construccion – 9 contracte şi ASTALDI Sp.A – 7 contracte.

 

Raportul Corpului de Control al Primului-ministru a fost transmis Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii precum şi Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din Romania SA pentru a dispune, chipurile, măsurile necesare vizavi de cele constatate.

 

Oricum, concluzia e tristă: când sunt bani, nu au constructorii utilaje şi oameni; când au constructorii cu ce lucra, nu sunt bani.

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.