• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Vineri , 26 Aprilie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 6 Octombrie , 2014

În sfârşit!Baia Mare va fi legată de coridoarele europene rutiere şi aeriene

Zilele trecute a fost dat publicităţii cel mai aşteptat document strategic al ultimilor ani, Master planul general de transport al României. Acest document strategic prevede toate intervenţiile care se vor face în perioada 2014-2030 pentru a se asigura o infrastructură solidă rutieră, feroviară, navală şi aeriană şi care să asigure dezvoltarea economică. Acest plan general cuprinde autostrăzi, drumuri expres, drumuri transregionale, dezvoltarea transportului naval, porturi şi căile de navigaţie pe Dunăre, maritime, centre modale, zona aeriană şi zona de cale ferată.

 
 

Povestea Master planului a început imediat după Revoluţie, chiar dacă nu s-a numit aşa. De 24 de ani, în România se construiesc autostrăzi, drumuri europene, rapide, expres şi de toate felurile şi de toate culorile. Dar, ca orice poveste, şi aceasta a avut partea de imaginaţie şi pe cea reală.

 

Pe realitatea ce ne înconjoară, nu avem în România decât 400 de kilometri de autostradă, iar drumurile naţionale şi judeţene sunt în suferinţă. De fapt, pe acest segment s-a mai lucrat, în funcţie de influenţa baronilor locali, de cumetriile politice, de înţelegerile făcute în culise. Cine a reuşit să intre în cercul puterii a reuşit să atragă şi astfel de lucrări în judeţe. Poate de aceea infrastructura României este fragmentată, iar în unele zone s-a lucrat foarte puţin.

 

La începutul anilor 2000, GAZETA de Maramureş a lansat subiectul Izolarea Maramureşului. La acea vreme, nordul ţării era o zonă albă, fără nici un leu alocat pentru drumuri, căi ferate, aeroport. Singurele investiţii, mulţi ani, au fost lucrări de reparaţii a drumurilor judeţene, altfel spus, celebrele peticiri. Pe la jumătatea deceniului trecut a apărut în peisajul public maramureşean Mihai Grecu, fostul olimpic de aur al judeţului. Cu studiile terminate în SUA, pe mai multe specializări, Grecu a venit în ţară şi a lucrat în mai multe locuri şi zone de interes. A revenit în Baia Mare, unde a lăsat un document ce a trezit multe pasiuni.

 

Mihai Grecu este cel care a lansat necesitatea unui Drum Rapid între Baia Mare-Vaja, în Ungaria. Un drum care ar fi deschis circulaţia spre vest prin M3 autostrada maghiară.

Proiectul în creion a fost preluat de mai mulţi, şi astăzi are mulţi naşi, dar ideea a rămas, s-a făcut plan, s-a făcut lobby, s-au făcut demersuri, chiar înţelegeri între guvernul maghiar şi cel român. După care, subiectul a fost închis în guvernarea trecută.

Subiectul este interesant, mai ales că Grecu făcuse mulţi ani şi măsurători de trafic ce au confirmat necesitatea unei astfel de investiţii. Contestatarii olimpicului de aur, devenit un specialist de valoare, au reuşit, într-un fel sau altul, să blocheze Drumul Rapid, iar miniştrii de tristă amintire: Gh. Dobre, Radu Berceanu, Anca Boagiu s-au opus acestui drum. Berceanu chiar a spus în Baia Mare că noi putem avea un drum Rapid sau Expres cu o singură bandă pe sens. Aroganţa miniştrilor ne-a durut pe cei din nord, mai ales că în sud, în Moldova, lucrurile s-au mişcat şi drumuri moderne au început să apară în România, mai puţin autostrăzi.

 

În ultimii ani a devenit o cerinţă UE realizarea Master planului general pe transporturi. S-a lucrat la el, au fost multe variante, după chipul şi interesele celor care au ajuns la guvernare. În toate variantele, Maramureşul era codaş sau nu exista deloc. Izolarea nordului a devenit o mare supărare şi motiv de dezbateri nesfârşite în care cei de la putere, în vizitele făcute în Maramureş, au tot promis drumuri rapide, multe, dar invizibile.

Aşa au trecut anii, iar nordul a rămas cu o frustrare ce are corespondent în realităţile rutiere ale judeţului până în urmă cu doi, trei ani.

Când lumea se aştepta mai puţin, au început să vină şi spre nord finanţări pentru lucrări pe drumurile importante. Baia Mare - Dej şi Baia Mare - Satu Mare au fost reabilitate şi acum se circulă bine pe aceste căi rutiere ce ne leagă de restul ţării.

Nu trebuie să ascundem că multe bătălii s-au dat cu cei din Cluj, capitala Ardealului reuşind să atragă multe investiţii, devenind cel mai important centru de dezvoltare urbană din Transilvania. Pe undeva, firesc, pe de altă parte, politicienii, prin hotărârile luate, au reuşit să mărească disparităţile între judeţele componente ale regiunii de dezvoltare N-V. Altfel spus, Maramureşul, care este şi el pol de dezvoltare, a rămas mult în urmă, iar Clujul a acumulat mai mult decât ar fi fost firesc.

Şi din acest motiv, drumul Rapid Baia Mare-Vaja a stat prin sertare, sau a fost uitat. Dar nu este singurul proiect într-o astfel de situaţie.

 

Maramureşenii şi-au pus speranţe în autostrada Transilvania, o posibilă ieşire spre autostrăzile europene. Dar nici acest proiect nu a fost să fie!

După venirea guvernului Ponta, discuţiile cu privire la Master plan au revenit, iar cu ceva timp în urmă s-a spus public că acest document strategic va fi finalizat şi depus la Comisia Europeană.

În aceste discuţii, maramureşeni au dorit să ştie dacă Master planul are şi proiect din nord. Părerile au fost împărţite, cei de la putere au spus că da, cei din opoziţie au spus că nu. Incertitudinea a fost mare, nervii s-au întins la maximum şi cei din nord erau siguri că vom scrie o nouă pagină a izolării aceste regiuni.

 

Cu câteva zile în urmă, vestea apariţiei în spaţiul public a Master planului a pus jar pe focul nestins al celor din nord. Telefoanele s-au înroşit, fiecare întreba pe cunoscuţii din Bucureşti dacă au documentul şi dacă apărem şi noi, cei din Maramureş.

Câteva ore au fost incertitudini, după care planul general a apărut pe fluxul media naţională. O primă răsfoire ne-a făcut să tresară orgoliul de români înşelaţi de 24 de ani. La a doua citire am văzut Aeroportul printre proiectele propuse. O primă victorie!

Dar şi prima dezamăgire. Multe autostrăzi au dispărut, în locul lor apărând drumuri expres, o variantă mai săracă a celor dintâi. Uitându-ne pe lista drumurilor expres, am căutat Baia Mare-Vaja. Nu apărea nimic! Probabil cel mai aşteptat proiect rutier din Maramureş nu era niciunde! La prima vedere, dar drumul este pitit, pus sub o altă înfăţişare. Turda - Halmeu trece pe lângă Baia Mare şi duce spre trecerea în Ucraina, dar se face o bifurcaţie şi spre Satu Mare, respectiv autostrada M3 din Ungaria.

 

A fost cea mai bună veste venită în nord, de la Revoluţie încoace, referindu-ne strict la infrastructură. Probabil şi clujenii şi-au dat seama că drumul rapid de care s-a vorbit de mulţi ani ar fi şi în avantajul lor, aşa că s-a pus în Master plan acest drum Expres Turda- Halmeu. În fapt, este un fel de Baia Mare-Vaja mai lung şi mai important. El merge paralel cu fostul drum rapid, dar se află pe partea de sud a Someşului, nu pe partea cu actualul drum naţional Baia Mare - Satu Mare.

Din discuţiile cu specialiştii în infrastructură, acest drum Expres vine şi cu podurile necesare. La noi, cea mai bună zonă pentru un pod este la Tăuţii Măgherăuş. Podul este necesar, deoarece cel de la Ardusat este destul de şubred, iar după intrarea în funcţiune a Gropii ecologice de la Fărcaşa, va deveni un pericol. La un trafic de zeci de maşini de mare tonaj pe un pod şubred se poate produce un dezastru.

În acest context, cea mai bună variantă ar fi un pod mare la Tăuţii Măgherăuş, loc prin care ar putea trece şi drumul Expres.

Pentru Baia Mare ar fi foarte bine, Vom fi legaţi de autostrada Gilău-Borş, iar prin Satu Mare de M3 din Ungaria. Să nu uităm şi ieşirea de la Halmeu, spre Ucraina. Având în vedere că acum se lucrează şi la drumul Sighet-Iacobeni, practic tot judeţul ar avea drumurile principale finalizate. Am ieşi din izolarea de 20 de ani.

Singura durere este că Sighetul nu are nimic. Nici măcar nu este, pe harta Master planului, punct de trecere a frontierei.

În regiunea de dezvoltare N-V, Baia Mare reintră în cărţile dezvoltării economice, devenind în mod real un pol de dezvoltare regional. Sub noi, Zalău şi Bistriţa. La acelaşi nivel, Oradea.

 

Au început unele discuţii cu privire la renunţarea de autostrăzi, dar lucrurile sunt mai simple decât par la prima vedere. Diferenţele între un drum Expres şi o Autostradă sunt mici. Pe drum expres nu sunt prevăzute acele refugii şi se circulă cu maxim 120 la oră, faţă de 160, pe Autostradă.

Dar toate drumurile Expres, prevăzute în Master plan, au două benzi de circulaţie pe sens şi vor avea o delimitare între sensuri, o fâşie care, în funcţie de traficul pe care îl deserveşte, se poate transforma cu costuri mici în alte benzi de circulat, drumul devenind o Autostradă. Mai mult, Drumul Expres este cu 30% mai ieftin. Aceste minime lămuriri au fost date de ministrul Transporturilor, Ioan Rus.

Alte voci au început să ceară ca acest document să devină lege pentru ca viitorii miniştri de la Transporturi să nu poată modifica cum vor muşchii lor harta drumurilor propuse spre realizare.

 

Master planul este pus în dezbatere publică până la sfârşitul lunii, după care se va ţine cont de posibilele menţiuni, dar modificări semnificative nu se pot face. Documentul a fost realizat de o firmă americană specializată în astfel de lucrări. Este o lucrare ştiinţifică, după cum a spus Rus.

Pentru Maramureş este o veste excelentă, aşteptată de foarte mulţi ani.

Şi Aeroportul!

Dar partea bună continuă cu Aeroportul Internaţional Baia Mare, clasificat ca Aeroport de importanţă regională, pe când cel din Satu Mare este de importanţă locală. De asemenea, Aeroportul băimărean este prins cu fonduri pentru lucrările la mărirea pistei, în acest fel se deschide Aeroportul pentru zborurile de mare tonaj, pentru curse cargo, Baia Mare putând deveni un nod aviatic ce poate deschide Baia Mare spre investiţii importante. Din acest punct de vedere, municipiul de pe Săsar are o şansă mare de a atrage investiţii.

Un parc industrial se poate dezvolta lângă Tăuţii Măgherăuş, o localitate aflată în zona metropolitană a Băii Mari, dar şi singura localitate din ţară care are, acum, la dispoziţie, 200 de hectare de teren pentru un parc industrial.

Dar surprizele de la Aeroport sunt mai multe şi le vom prezenta în materiale viitoare, de asemenea, proiectul minunat cu acest parc industrial ce ar schimba faţa economică a judeţului.

 
 

Păreri pro şi una contra

Având în vedere că subiectul infrastructura Maramureşului a fost în atenţia politicienilor de mulţi ani, vă prezentăm părerile a trei lideri politici maramureşeni.

 

Senatorul Sorin Bota spune că drumul Turda-Halmeu este soluţia logică, de bun simţ. O variantă pe care senatorul a avut-o în vedere încă din 2006, în cartea de specialitate pe care Bota a publicat-o.

 

„Nici nu contează cât de mulţumiţi sunt toţi pentru că niciodată nu vor fi mulţumiţi toţi, important este că s-a făcut un document strategic care, ca orice document, la momentul potrivit, poate fi perfectibil. Este un document care ţine cont de realităţile din teren, din România şi de perspectivele de dezvoltare a ţării. Cei care comentează şi sunt răutăcioşi sunt cei impotenţi, cei care nu au fost în stare să realizeze acest document în anii în care au condus România. La nivelul Maramureşului, impotenţa lor se vede azi şi prin faptul că, noi, în trei ani, doi până acum şi cel de anul viitor, vom pune la punct absolut toate drumurile naţionale în acest judeţ.

Aeroportul va avea o dezvoltare suficient de bună şi legată de realitatea traficului pe care îl generează nordul ţării.

Şi acesta este un subiect pe care guvernarea trecută nu a reuşit să îl gestioneze şi să îl rezolve în Maramureş. Oamenii pot să vadă între cei care vorbesc tot timpul şi când sunt la putere şi când sunt în opoziţie, dar nu fac nimic şi cei care vorbesc şi chiar fac ce vorbesc, adică noi cei de la PSD. Problema e că nu am fost la guvernare şi România este întârziată cu zece ani din punct de vedere al infrastructurii. Dacă nu zece, sigur şase ani!

În concluzie, impotenţii ar trebui să se abţină şi să ia viagra!”, a spus Bota.

 

Mircea Man nu a citit de-a amănuntul documentul şi nu a sesizat povestea drumului Expres, favorabil Băii Mari cu o legătură spre Ungaria.

 

„Legat de Aeroportul din Baia Mare avem o decizie destul de clară. El este cuprins în planul de investiţii, şi cel din Satu Mare, nu, iar în viitoarea clasificare a Aeroporturilor, al nostru este regional, iar cel din Satu Mare, local. Ceea ce am susţinut. Nu au venit bani pentru Aeroport deoarece el a fost blocat de veninul nostru, atunci ministru. A încercat să ducă acest cerculeţ de la Baia Mare, la Satu Mare, că tot sunt apropiate. Vom vorbi şi despre partea rutieră şi căi ferate, dar mai ales despre povestitul drum Baia Mare-Satu Mare-Vaja. Care nu există!”, a spus Mircea Man.

 

Preşedintele PSD Maramureş, Gabriel Zetea, este mulţumit de cum arată Master planul.

„Este o perioadă de dezbatere publică. Cei interesaţi pot discuta pe marginea acestui Master plan. Acesta a fost lăudat de Comisia Europeană, de fapt este primul din mai multele variante care e lăudat de CE pentru că are, în sfârşit, şi cap şi coadă, adică pentru România se asigură legături cu principalele coridoare europene de transport şi se asigură şi finanţarea. Pentru noi este foarte important că se asigură legături cu principalele coridoare europene prin autostrada Transilvania (Gilău-Borş) şi prin M3 cu drumul Expres ce trece pe lângă Baia Mare. Putem vorbi, în sfârşit, de drumul Baia Mare-Vaja, nu chiar ca în varianta mult discutată, dar este bine aşa cum e. Va fi finanţare europeană şi sperăm să îl avem cât mai repede. Este o victorie a administraţiei judeţene, a parlamentarilor maramureşeni, care au reuşit să facă cunoscute aceste necesităţi”, a spus Zetea.  

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.