• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Vineri , 10 Mai 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Vineri , 20 Octombrie , 2017

Hope and Homes for Children și FONPC au pus bazele Consiliului ONG de Sprijin în implementarea programelor de dezinstituționalizare cu fonduri europene

Procesul de închidere a unora dintre instituțiile de tip vechi din România, în care trăiesc copiii aflați în sistemul de protecție a statului, propus pentru finanțare prin fonduri europene, ar trebui simplificat, iar termenele pentru depunerea proiectelor de finanțare în domeniul dezinstituționalizării ar trebui prelungite, iar contractările pe POR și POCU trebuie sincronizate pentru a evita derapajele. Acestea sunt câteva dintre concluziile întâlnirii de lucru pentru crearea Consiliului ONG de Sprijin în implementarea programelor de dezinstituționalizare cu finanțarea Uniunii Europene, desfășurată miercuri, 11 octombrie, la inițiativa Fundației Hope and Homes for Children și a Federației Organizațiilor Neguvernamentale pentru Copil (FONPC).

La lucrări au participat Carsten Rasmussen, șeful Unității pentru România din cadrul Di­recției Generale pentru Politică Regională și Urbană a Co­misiei Europene, Mark Waddington, Chief Executive Officer al Fundației Hope and Homes for Children, Ștefan Dărăbuș, director regional pentru Europa Centrală și de Sud al Hope and Homes for Children, Bogdan Simion, președinte FONPC și director executiv al Fundației SERA ROMÂNIA, Mihaela Toader, Secretar de Stat în Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene, Gabriela Coman, Președintele Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție și Octav-Dan Paxino, Secretar de stat în Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene, precum și reprezentați ai ONG-urilor din România și repre­zen­tanți ai autorităților de ma­na­gement din cadrul POR si POCU.
Vă prezentăm în continuare un apel formulat de aceste organizaţii.

 

Apel la acțiune
Consiliul ONG de Sprijin pentru implementarea programelor de dezinstituționalizare cu finanțarea Uniunii Europene

 

I. Preambul

Această inițiativă vizează proiectele de închidere a centrelor rezidențiale de tip vechi cofinanţate de fondurile europene alocate României prin Planul Operațional Regional și Planul Opera­țional Capital Uman.
Propunem crearea unui Consiliu ONG de Sprijin pentru implementarea programelor de dezinstituționalizare cu finanțarea Uniunii Europene, ca ini­țiativă a organizațiilor neguvernamentale cu experiență în dezinstitu­ționalizare și reforma sistemului de protecție a copilului, care vor să se implice constructiv în optima implementare a fondurilor UE aferente procesului de dezinstituționalizare din țara noastră. Consiliul ONG recu­noaște rolul pivotal pe care îl are Guvernul României în procesul de dezinstituționalizare a copiilor din sistemul de protecție speciala a copilului.

În același timp, procesul de dezins­tituționalizare ar trebui să fie continuat și finalizat conform interesului superior al copilului și centrat pe nevoile copilului de afecțiune, atașament și mediu familial. Guvernul României trebuie să țină cont și să transpună în practică schimbările importante din politicile Uniunii Europene și regle­mentările care guvernează felul în care este recomandată cheltuirea fondurilor Uniunii Europene, mai ales vis-a-vis de implicarea activă și necesară a organizațiilor non-guvernamentale în evaluarea, monitorizarea și implementarea fondurilor UE în țările membre. E esențial ca dezinstituționalizarea să nu fie percepută doar ca un simplu pro­ces de închidere a centrelor rezi­dențiale de tip vechi. Procesul de dezins­tituționalizare ține de transformarea întregului sistem de protecție socială, cu implicații în educație, locuire, sănătate, incluziune socială, descentralizare, dezvoltare regională, incluziunea comunităților margina­lizate și persoane cu dizabilități.
Româ­nia este percepută la nivelul Uniunii Europene drept un stat în care dezinstituționalizarea are un loc semnificativ pe agenda politică, iar implicarea organizațiilor non-guvernamentale, prin Consiliul ONG de Sprijin în implementarea proiectelor finanțate de Uniunea Europeană pentru dezinsti­tuționalizarea sistemului de protecție a copilului, poate consolida această percepție internațională. Reforma sistemului de protecție a copilului, indusă de procesul de dezinstituționalizare, ar trebui să fie centrată pe copil și pe drepturile fundamentale ale copilului. De această reformă vor beneficia nu doar acei copii aflați în situații vulne­rabile sau instituționalizați, ci și fami­liile lor, comunitatea și chiar economia în ansamblu.

Organizațiile neguvernamentale au acumulat, în ultimii 20 de ani, o ex­periență vastă în dezinstituționalizare, conlucrând atât cu autoritățile locale, cât și cu cele centrale. Hope and Homes for Children și SERA ROMÂNIA au finanțat procesul de închidere a 140 de centre rezidențiale de tip vechi, până acum. Investițiile cumulate previzionate din surse proprii ale Hope and Homes for Children și SERA România pentru perioada 2017-2026 în programe de dezinstituțio­na­lizare se cifrează la peste 30 milioane de Euro, deci inițiativa acestor organi­zații de a fi parte la procesul de implementare a programelor de dezinsti­tuționalizare finanțate prin Uniunea Europeană este pe deplin justificată.
Există o paletă largă de experiențe în domeniu, atât în privința procesului de închidere a centrelor rezidențiale de tip vechi, cât și a dezvoltării serviciilor al­ter­native de tip familial, create de organizații neguvernamentale. Ne rea­firmăm sprijinul pentru autoritățile publice în ceea ce privește închiderea centrelor rezidențiale de tip vechi, convinși fiind că soluțiile optime pentru copiii aflați în dificultate sunt cele bazate pe familie și pe comunitate. Organizațiile neguvernamentale nu pot participa în calitate de aplicant principal în proiectele POR, deși, în 2016, au susținut ideea de a putea avea acest rol. Acest blocaj al accesării fondurilor europene de către organizațiile neguvernamentale poate duce la încetinirea procesului de implementare a proiec­telor de dezinstituționalizare.
Consiliul ONG vizează și promovarea organizațiilor neguvernamentale ca partener pentru consiliile județene, pentru DGASPC-uri și pentru SPAS-uri în implementarea proiectelor de de­zins-tituționalizare, cu intenția de a nu repeta greșelile din trecut, când procesul de închidere a centrelor rezidențiale de tip vechi s-a făcut uneori pripit și nu totdeauna în interesul superior al copilului. La ora actuală, sensul în care se în­dreap­tă actualul program de finanțare e preponderent legat de Planul Opera­țional Regional (POR), discuția fiind axată, limitativ, pe partea rezidențială a ceea ce implică un proiect amplu de dezins­tituționalizare. Constatăm că procesul normal de închidere a centrelor reziden­țiale de tip vechi e acum inversat: primul pas este investiția prin POR, în infras­tructură, abia ulterior urmând finanțarea alternativelor familiale de prevenire, reintegrare, asistență mater­nală, sau inserție socio-profesională a tinerilor care ies din sistemul de pro­tecție specială (ca să dăm doar câteva exemple).
Firesc ar fi ca alternativele finanțate prin POCU să fie primele, urmate de cele POR, prin infrastructură. Având în vedere cele de mai sus, noi, organi­za­țiile neguvernamentale, ne oferim sprijinul și punem la dispoziția autori­tăților publice centrale, regionale și locale toate cunoștințele și experiența profe­sio­nală acumulate, pen­tru a sprijini sta­tul în efortul de în­chidere sustenabilă a centrelor rezidențiale de tip vechi.
II. Context

La data de 31 martie 2016 a început implementarea proiectului „Elaborarea planului de dezinstituționalizare a copiilor din instituții și asigurarea tranziției îngrijirii acestora în comunitate” (SIPOCA 2), prin care ANPDCA şi-a propus realizarea unor proceduri și metodologii comune la nivelul auto­rităților administrației publice locale, în vederea eficientizării activității acestora în ceea ce privește asigurarea tranziției de la îngrijirea rezidenţială de tip vechi a copiilor la îngrijirea lor în comunitate. Până în acest moment, în cadrul acestui proiect au fost evaluate instituţiile de tip vechi, a fost stabilită lista cu cele 50 instituţii prioritare în vederea închiderii, a fost elaborat un ghid pentru închiderea instituţiilor şi au fost organizate o serie de întâlniri de lucru cu DGASPC-urile care au instituţii incluse în lista principală şi în cea de rezervă. Proiectul se va finaliza la data de 30 septembrie 2018.
În data de 29 mai 2017 a fost lansat apelul pentru POR OS 8.3 – servicii so­ciale, grup vulnerabil „copii”. Proiec­tele se pot depune de către DGASPC-uri în perioada 3 iulie 2017 – 3 ianuarie 2018. Alocarea financiară este de 73,41 milioane Euro.
Spre finalul acestui an este aşteptată lansarea programului „Copiii mai întâi 2016” - Servicii sociale și socio-profesionale la nivelul comunității pentru copii și tineri – Apel competitiv re­strâns, destinat copiilor și tinerilor din centrele de plasament si prevenirii separării copiilor de familie, POCU, Axa Prioritară 4 – Incluziunea socială și combaterea sărăciei (4.12 Reducerea numărului de copii și tineri plasați în instituții prin furnizarea de servicii la nivelul comunității, 4.13 Creșterea numărului tinerilor care părăsesc sistemul instituționalizat (cu vârsta de până la 18 ani) pregătiți pentru a avea o viață independentă, 4.14 - Creșterea numărului de asistenți maternali și sociali la nivelul comunității). Alocarea financiară este de 13 milioane Euro.
Fundația Hope and Homes for Children și Federația Organizațiilor Non-Guver­na­mentale pentru Copil (FONPC) inițiază formarea Consiliului ONG de Sprijin pentru implementarea programelor de dezinstituționalizare cu finanțarea Uniunii Europene.
Această inițiativă este legată de demersul procesului de dezinstituționalizare din România, prin care, în următorii ani, se urmărește finalizarea procesului de închidere a instituțiilor rezidențiale de tip vechi din țara noastră. Cu siguranță că alocarea de fonduri structurale pentru închiderea instituțiilor rezidențiale de tip vechi este binevenită și credem că acest efort merită să fie susținut de organizații non-guvernamentale recunoscute cu experienţă în domeniul dezinstituționalizării, prin programele lor derulate în ultimii 20 de ani. Consiliul ONG intenționează să sprijine Guvernul în procesul de dez­ins­tituționalizare. Fundația Hope and Homes for Children, Fundația SERA ROMÂNIA, împreună cu FONPC sunt strategic interesate, prin prisma programelor derulate, să poată interveni cu recomandări, expertiză și sprijin, în derularea și în implementarea progra­melor de dezinstituționalizare care urmează a fi finanțate prin fonduri europene.

Modul de alocare a proiectelor de dezinstituționalizare, precum și exe­cuția acestora, sunt subiecte sensibile și au un impact direct asupra celor aproape 8.000 de copii care încă suferă traumele instituționalizării. Conside­răm că expertiza acumulată de organi­zațiile noastre în ultimii 20 de ani poate sprijini optimizarea punerii în practică a acestor programe, pe baza unor principii care să pună în prim-plan atât copiii încă instituționalizați, cât și pe cei vulnerabili și aflați în risc de instituționalizare. Expertiza și expe­riența organizațiilor non-guvernamentale va sprijini procesul de dezinsti­tu­ționalizare, astfel încât, odată cu abordarea dezinstituționalizării, să se acorde importanța cuvenită prevenirii separării copilului de familie, iar numărul copiilor care ies din sistem să nu fie contracarat de numărul noilor intrări în sistemul de protecție specială, datorită absenței programelor de prevenire.
 

Experiența câștigată prin parteneriatele constante cu autorități publice locale, județene și naționale poate fia­biliza absorbția fondurilor euro­pene și poate reduce posibilul impact nedorit asupra copiilor care vor fi supuși unei noi tranziții, de la viața în instituții, la viața în medii cât mai apropiate de cele de tip familial.

Consiliul ONG de Sprijin pentru im­plementarea programelor de dezins­titu­ționalizare cu finanțarea Uniunii Europene (denumit în actualul document Consiliul ONG de Sprijin - CS) este o structură națională de tip partenerial, fără personalitate juri­dică, cu rol strategic în procesul de implementare a Fonduri Struc­turale şi de Investiții Europene (FESI) în domeniul dezinstituționalizării copi­lu­lui și al prevenirii separării copilului de familie. Consiliul ONG de Sprijin pentru implementarea programelor de dezinstituționalizare cu finanțarea Uniunii Europene repre­zintă o structură consultativă, nere­mu­nerată care poate include membri din cadrul organizațiilor non-guvernamentale care au un interes special în promovarea dezinstituționalizării copiilor.
Setul de valori și principii comune, conform cărora instituționalizarea este un abuz asupra copilului și mediul în care trebuie să se dezvolte orice copil e cel de tip familial - sunt la baza participării în acest Consiliu ONG de Sprijin.

Vom oferi puncte de vedere relevante şi opinii în domeniul dezins­tituționalizării, al prevenirii separării copilului și al gestionării fondurilor europene care sa reprezinte o bună practică în implementarea politicilor publice și a strategiilor naționale. Consiliul acționează, atât prin membri individuali, cât și colectiv, ca un consultant și partener al statului, al Guvernului României, respectiv al ministerelor ce au atribuții în dome-niile: dezinstituționalizării, prevenirii separării copilului de familie și gestionării fondurilor europene.
Consiliul oferă feedback în legătură cu proiectele pe care statul le an­gajează în domeniul dezinstitu­țio­nalizării și al prevenirii separării copilului de familie, ia în considerare aspecte legate de context şi politici re­levante prin prisma rezultatelor şi, în general, oferă suport şi legitimare politicilor și proiectelor din acest domeniu. Membrii Consiliului sunt selectați pe baza unei scrisori de intenție adresată organizațiilor iniția­toare, respectiv: Hope and Homes fo Children și FONPC.
Membrii Consiliului pot fi organi­zații non-guvernamentale din România: asociații și fundații care au activitate susținută și experiență în închiderea centrelor rezidențiale de tip vechi și a procesului de dezinsti­tuționalizare.
România a depus eforturi conside­rabile în ultimii 20 de ani în direcţia reformării sistemului de protecţie a copilului. Dacă în anii ’90 erau peste 100.000 de copii care trăiau în condiţii precare în instituţii de stat de mari dimensiuni, acum există o serie largă de servicii de tip familial şi comunitar, precum şi servicii alternative, aflate atât în subordinea statului, cât şi a organismelor private acreditate.
Totuşi, în ciuda acestor eforturi şi a unei legi speciale pentru promovarea drepturilor copilului, intrată în vigoare la 1 ianuarie 2005, L272/2004, reforma sistemului românesc de protecție a copilului este departe de a fi finalizată. Principalele organisme ale statului cu responsabilităţi în prevenirea separării copilului şi măsurile de protecţie specială şi alternativă sunt fie insuficient dezvoltate, fie au o organizare eterogenă şi uneori defectuoasă, iar sistemul de protecţie este încă axat pe instituţionalizarea copiilor, astfel că, la sfârşitul lunii decembrie 2016, erau 56.866 copii în sistemul de protecţie specială.

Continuarea reformei sistemului de protecţie a copilului ar trebui sa aibă în vedere elaborarea unui mecanism instituţional de identificare şi evaluare a cazurilor de risc social, întărirea capacităţii autorităţilor publice locale, elaborarea de politici familiale integrate în ansamblul politicilor sociale, orientarea către servicii de tip familial, servicii comunitare de prevenire şi de reintegrare familială a copiilor, precum și adopţii realizate în interesul copilului.

Prevenirea separării copilului de familie şi investiţia în finalizarea procesului de dezinstituţionalizare sunt priorităţi care ar trebui să coali­zeze toţi factorii implicați, dar, mai ales, ar trebui să fie determinate de o programare financiară și de o implementare axată în jurul copilului și bazată pe nevoi şi pe resurse adecvate.

 

III. Solicitări adresate Guvernului României
 

Consiliul ONG reprezintă peste 100 de organizații non-guvernamentale care lucrează pentru îmbunătățirea vie­ților a sute de mii de copii din România și pentru dezinstitu­ționa­lizarea acelor copii care încă mai suferă de trauma instituționalizării. Consiliul ONG, care își propune sprijinirea implementării proiectelor fi­nan­țate de Uniunea Europeană pentru dezinstituționalizarea copiilor din sistemului de protecție a copilului, are trei solicitări adresate Guvernului României:

1. Implementarea Codului European de Conduită pentru Parteneriate

Pentru asigurarea participării active și reale și pentru implicarea orga­niza­țiilor nonguvernamentale în timpul programării, implementării, mo­ni­to­rizării și evaluării programelor de dezinstituționalizare și reformă în sistemul de protecție a copilului:

1) Procesul de monitorizare al im­plementării proiectelor finanțate de Uniunea Europeană pentru dezins­tituționalizarea copiilor din sistemului de protecție a copilului să fie transpa­rent; să asigure participarea activă și reală, prin implicarea organizațiilor nonguvernamentale în timpul pro­gra­mării, a implementării, monito­rizării și evaluării programelor finanțate prin fonduri UE

2) Guvernul României să respecte articolul 17 al Codului European de Conduită pentru Parteneriate (CECP), în care este prevăzută posibilitatea statului de a beneficia de asistența tehnică a ONG-urilor pentru creșterea capacității organizațiilor nonguvernamentale, pentru ca acestea să „participe efectiv în pregătirea, implemen­tarea, monitorizarea și evaluarea programelor”. Acest lucru poate fi făcut inclusiv prin includerea acestui Consiliu ONG de Sprijin în structurile de decizie vis-a-vis de programele de dezinstituționalizare și reformă în protecția copilului

3) Guvernul României să asigure im­plementarea principiului parteneriatului, impus prin Codul European de Conduită pentru Parteneriate. Acest lucru este de natură să asigure monitorizarea și transparența în procedurile care implică folosirea fondurilor structurale în țara noastră.

2. Promovarea alocării optime și utilizarea eficientă a fondurilor Uniunii Europene pentru reforma sistemului de protecție a copilului prin dezinstituționalizare.

Continuarea finanțării strategiilor na­țio­nale de dezinstituționalizare și a planurilor de acțiune care duc la schim­bări sistemice și îmbunătățesc eficien­ța cheltuirii fondurilor euro­pene, prin:

1) Furnizarea unui proces de monitori­zare eficient vis-a-vis de modul în care fondurile Uniunii Europene sprijină strategia națională de dezins­titu­ționalizare din România în garantarea sustenabilității reformelor realizate

2) Încurajarea reconfigurării alocărilor în bugetul național, astfel încât copiii aflați în protecție specială și noile servicii și intervenții bazate pe familie să fie susținute de reglementările națio­nale, după finalizarea intervențiilor finanțate prin fonduri de la Uniunea Europeană

3) Monitorizarea implementării refor­melor de dezinstituționalizare prin indicatori potriviți.

3. Includerea Consiliului ONG de Sprijin pentru implementarea proiectelor de dezinstituționalizare finanțate de Uniunea Europeană în procesul de monitorizare a implementării și în cel de asistență tehnică pentru reforma sistemului de protecție a copilului şi dezinstituţionalizare

1) Sprijinirea organizațiilor non-guvernamentale cu experiență în domeniu, membre ale Consiliului ONG de Sprijin pentru implementarea programelor de dezinstituționalizare cu finanțarea Uniunii Europene, sa devina parte activă a procesului de monitorizare a implementării reformei din sistemul de protecție a copilului prin procesul de dezinstituționalizare

2) Includerea Consiliului ONG în procesul de participare la evaluare, găsire de soluții și sprijin tehnic, în domeniul reformei sistemului de protecție a copilului, în procesul de dezinstitu­ționalizare

3) Luarea în considerare a activității Consiliul ONG, mai ales a semnalării posibilelor derapaje care pot avea loc în implementarea programelor de dezinstituționalizare, având în vedere, pe de o parte, experiența scăzută a autorităților publice în ceea ce privește programele de prevenire a separării copilului de familie, reintegrarea fa­milială, sau inserția socio-profesională a tinerilor care ies din sistemul de protecție specială – dovedită prin însăși existența centrelor rezidențiale de tip vechi, pe de o parte și, de pe altă parte, experiența bogată a organizațiilor neguvernamentale în același domeniu. Concomitent cu semnalarea derapajelor, Consiliul ONG de Sprijin va veni cu soluții concrete propuse pentru evitarea acestora.
Monitorizarea Uniunii Europene poate fi sprijinită de dialogul constant între Comisia Europeană și Consiliul ONG de Sprijin în implementarea proiectelor finanțate de Uniunea Europeană pentru dezinstituționalizarea sistemului de protecție a copilului în România, ai cărui membri includ organizații non-guvernamentale cu experiență în procesul de reformă și dezinstituționalizare, lucrând cu grupuri cu nevoi extrem de diverse.

 

IV. Obiectivele Consiliului ONG de Sprijin pentru implementarea programelor de dezinstituționalizare cu finanțarea Uniunii Europene
 

 

Consiliul ONG va sprijini eficacitatea și calitatea implementării Mecanis­me­lor Financiare ale Fondului Social Eu­ropean aferente perioadei 2014‐2020 și, implicit, a Fondurilor Europene Structurale și de Investiții din România, prin următoarele activităţi:

(a) Analizează periodic progresele în­registrate în vederea realizării obiectivelor Mecanismului Financiar al Fon­dului Social European pentru perioada 2014‐2020 și, implicit, al Fondurilor Europene Structurale și de Investiții din România, pe baza documentelor transmise de Punctul focal național și de operatorii de programe;
(b) Examinează rezultatele punerii în aplicare: îndeplinirea rezultatelor, progresele înregistrate în privința rezultatelor așteptate și a obiectivelor stabilite pentru programele operaționale derulate de Guvernul României în domeniul dez­ins­t­ituționalizării și prevenirii separării copilului de familie. Analizează ra­poartele de evaluare rea­lizate de către mecanismele de implementare a acestor fonduri;
(c) Semnalează statului posibilele derapaje care pot avea loc în implementarea programelor de dezinstituționalizare, având în vedere, pe de o parte, expe­riența scăzută a autorităților locale (DGASPC-urilor/SPAS) în ceea ce privește programele de dezinstituțio­na­lizare, prevenire și reintegrare familială - dovedită prin existența centrelor rezidențiale de tip vechi - pe de o parte și, de pe altă parte, experiența bogată a ONG-urilor în același domeniu;
(d) Realizează un raport de sprijin al procesului de dezinstituționalizare derulat de către ANPDCA prin DGASPC-uri și partenerii acestora, în cadrul programelor POR, POCU;
(e) Evaluează și elaborează opinii co­mu­ne ale Consiliului ONG privind ra­poar­tele strategice ale Guvernului României și ale mecanismelor de gestionare a fondurilor structurale pe acest domeniu;
(f) Poate propune Guvernului României revizuiri sau examinări ale cadrului de punere în aplicare a mecanismelor de finanțare prin fonduri europene pentru dezinstituționalizare, care să facă posi­bilă realizarea obiectivelor Meca­nis­mului Financiar al Fondului Social Eu­ropean aferent perioadei 2014 2020 și, implicit, al Fondurilor Europene Struc­turale și de Investiții din România, sau pentru îmbunătățirea gestionării acestor fonduri. În consecință, propunem Guvernului Ro­mâniei să țină cont de constituirea acestui Consiliu ONG ca mecanism de sprijin viabil, în care sunt implicate organizațiile neguvernamentale cu experiență în domeniu, şi să includă formal Consiliul ONG de Sprijin în procesul de consultare, monitorizare, evaluare, implementare și programare și să valorifice activ propunerile și opiniile acestui Consiliu în procesul de luare a deciziilor, vis-a-vis de programele finan­țate prin fonduri europene pe domeniul dezinstituțio­na­lizării și reformei în sistemul de protecție a copilului.

 

 

V. Inițiatori și organizații semnatare
 

Fundația Hope and Homes for Children a implementat constant programe de dezinstituționalizare la nivel național și internațional, în ultimii 20 de ani. Oportunitatea actuală pe care o au serviciile publice specializate în protecția copilului, de a derula programe de dezinstituționalizare cu fonduri euro­pene, prin cadrul de alocare financiară 2014 - 2020, vine și în contextul parteneriatelor desfășurate de Hope and Homes for Children cu autorități pu­blice în toată țara - obiectivul acestor parteneriate fiind reforma sistemului de protecție a copilului prin programe de dezinstituționalizare comprehensive.
Federația Organizațiilor Non-Guverna­mentale pentru Copil (FONPC) aduce sub umbrela sa 73 de ONG-uri active în domeniul protecției copilului aflat în dificultate. FONPC este, printre altele, inițiatorul legii care a adus, în 2011, interzicerea instituționalizării copiilor sub doi ani și este singurul ONG prezent în Comitetul de Coordonare al Autori­tă­ții pentru Protecția Drepturilor Copi­lului și Adopție, membră a unor rețele euro­pene pe domeniul drepturilor copilului și vicepreședinte al Consiliul Economic și Social. FONPC este una din organizațiile care trimite o dată la cinci ani Comite­tului ONU pentru Drepturile Copilului Raportul alternativ cu privire la respec­tarea drepturilor copilului în România.

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.