• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Marţi , 27 Octombrie 2020

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Vineri , 26 Februarie , 2016

Greu de implementat II

Cel mai important proiect al judeţului Management Integrat al Deşeurilor în judeţul Maramureş a avansat într-o zonă şi s-a blocat în alta. Săptămâna trecută, toate cele 31 de primării din zona 1 Sârbi - Baia Mare au adoptat documentaţia pentru desemnarea prin licitaţie a unui operator unic.

În schimb, proiectul s-a blocat pe zona 4, unde oraşul Târgu Lăpuş e de acord cu proiectul, dar doreşte să-şi folosească în continuare propriul serviciu de colectare modern şi realizat din fonduri europene.

 

 

Proiectul Management Integrat al Deşeurilor în judeţul Maramureş va deveni, probabil, cel mai greu de implementat proiect din istoria judeţului, din cauza numărului mare de beneficiari, orgolii şi situaţii neprevăzute care apar la tot pasul.

 

În prezent, cea mai importantă etapă a proiectului este desemnarea unui operator unic pe fiecare din cele patru zone ale judeţului. Această documentaţie a trebuit adoptată de Consiliile locale. Deşi termenul a expirat, nu toate unităţile administrative teritoriale au adoptat prin hotărâre de consiliu documentele. În schimb, există o primă zonă care a votat săptămâna trecută toate documentaţiile. Este vorba de zona 1 Sârbi - Baia Mare.

 

Reprezentanţii celor 31 de unităţi administrativ-teritoriale din Zona I au votat în cadrul Adunării Generale ADI aceste documentaţii, aşa că, următorul pas e postarea documentelor pe SEAP.

 

Zamfir Ciceu, preşedintele Consiliului Judeţean Maramureş explică: „În primul rând trebuie ca fiecare ales local să înţeleagă că problema deşeurilor nu se poate rezolva dacă nu conlucrează toţi. Şi atunci pe noi ce ne interesează, să se rezolve această problemă din fonduri europene sau cu banii noştri. Dacă vrem să consumăm fondurile europene trebuie să respectăm nişte reguli.

UE funcţionează pentru noi ca un bancher, poate nu e cel mai potrivit termen, ca un creditor, care te finanţează, dar îţi impune nişte reguli. Pe care, de altfel, ni le-am asumat anterior. Se încheie un contract de finanţare cu anumite condiţii: în Maramureş, condiţia a fost să funcţioneze toate UAT-urile ca un întreg şi să facă un sistem unitar şi solidar. Adică fiecare avem principiul solidarităţii. Ca să putem face partea de colectare, că asta ne doare acum, fiecare UAT trebuie să-şi adopte documentaţiile şi să delege ADI-ul care are calitatea de mandatar a Consiliilor locale pentru aceste localităţi. Deja trebuiau rezolvate.

 

Din fericire avem una din cele patru zone rezolvate, zona Sârbi-Baia Mare. 31 de UAT-uri, inclusiv municipiul Baia Mare au înţeles ca să avem această problemă gestionată într-un mod unitar. Deşi am considerat-o cea mai grea zonă, cu cele mai mari provocări. Eu îi felicit pe toţi colegii primari.

 

În cadrul Adunării generale a ADI pe zona 1 deşeuri am adoptat ceea ce înseamnă documentaţie de atribuire, urmează Comisia de coordonare şi supraveghere a achiziţiilor publice să facă verificări şi modificări dacă e cazul şi în câteva zile ar trebui să avem documentaţia pe SEAP. Asta cred că ar trebui să fie un semnal pozitiv pentru toţi colegii care mai au îndoieli. Mai avem sub 10 Uat-uri care nu au adoptat încă hotărârile şi avem o singură primărie care are o poziţie reticentă, cum e Primăria Târgu Lăpuş. Anterior s-au adoptat nişte documente prin hotărâri de consiliu, inclusiv Târgu Lăpuş a adoptat aceste documente. Cel mai important este să facem această gestiune delegată, adică să o atribuim prin licitaţie unui operator care va veni. Oraşul Târgu Lăpuş vine şi zice „nu, că o fac eu”. Dar eu nădăjduiesc că vom găsi soluţii”.

 

 

De cealaltă parte, şi primarul din Târgu Lăpuş, Mitru Leşe are argumente şi spune că nu se opune proiectului, ci doar cedării unor utilaje performante cumpărate pe fonduri europene şi renunţării la un serviciu performant: „Vor să ne oblige să predăm toată dotarea şi utilajele pe care ni le-am luat pe un proiect european, ceea ce nu este normal.

Eu le-am spus: proiectul pe care l-aţi reglementat are acţiune şi finanţare de la staţia de transfer pentru care aţi primit bani să o faceţi şi pentru care aţi primit bani să cumpăraţi maşini de dus gunoiul de la rampă la depozitul de la Fărcaşa, voi nu aţi primit finanţare să vă băgaţi pe ceea ce funcţionează bine. Serviciul nostru de salubrizare este obţinut pe finanţare europeană şi funcţionează impecabil de 7 ani, avem toate autorizaţiile, toate expertizele, toate dotările. Însemna că cel care va câştiga licitaţia să primească de la noi utilajele. Asta ce înseamnă, că localităţile care nu au utilaje trebuie să le cumpere utilaje celor care vin la licitaţie? Noi le-am asigurat terenul pentru rampa de transfer prin hotărâre de Consiliu Local, le-am asigurat teren pentru deşeurile electronice, deci tot ce a depins de mine am făcut pentru a nu bloca proiectul. Dar am atras atenţia că nu suntem de acord să punem la dispoziţie utilajele, pentru că acestea nu au nicio treabă cu proiectul lor.

De exemplu, ei prevăd 3 tomberoane de acelea mari la câte un sat. Dar noi avem deja la fiecare casă pubele distribuite gratis de ani de zile. Deci nu-i tot una să ducă oamenii gunoiul la tomberoanele mari, din moment ce au pubele la fiecare gospodărie.

De asemenea, la fiecare scară de bloc şi la fiecare instituţie şi agent economic avem baterie de colectare, nu tomberoane tip igloo. Deci avem un serviciu de colectare mult mai modern decât propun ei. Consiliul local a stabilit ca ei să-şi vadă de treabă conform proiectului, iar noi să ne vedem de colectare ca şi până acum. Adică, să culegem noi gunoiul până la staţia de transfer, iar de la staţia de transfer să îl ducă conform proiectului.

Să fim bine înţeleşi: noi am votat pentru implementarea proiectului cum este prevăzut. Pentru că proiectul prevede colectarea deşeurilor de la staţia de transfer la depozitul central. Proiectul prevede construcţia staţiilor de transfer şi a depozitului central, achiziţia de utilaje care să asigure transportul de la staţia de transfer la depozitul central. Noi am votat pentru asta, suntem de acord, pentru că ăsta-i proiectul. Am votat în unanimitate. Dar le-am spus că oraşul Târgu Lăpuş cu cele 13 sate presupune colectarea de deşeuri de pe un areal de 275 km tur-retur. Plus că ei culeg doar 4 fracţii de gunoi, pe când noi colectăm 7 fracţii. Ei vor ca Primăria să plătească agentul care va colecta deşeurile, să nu aibă ei treabă cu cetăţeanul. Adică noi să fim interfaţa între ei şi cetăţean să ni se spargă nouă în cap dacă nu culege gunoiul.

Operatorul suntem noi, Primăria, cum să fim de acord să vină un operator pe un sistem care este acreditat şi care funcţionează? Noi am votat să se facă proiectul, dar operatorul de la populaţie la rampă să rămânem noi. Iar de la rampă să meargă deşeurile conform proiectului, cu selectare şi toate celelalte. Nu obstrucţionăm proiectul, nu ieşim din proiect, am adoptat hotărârea cu unanimitate. Dar în hotărârea adoptată există un articol care precizează că noi suntem operatorul de la cetăţean la staţia de transfer, iar de la rampa de transfer se ocupă Judeţul. Noi suntem autorizaţi să facem această treabă. Dacă ar veni un alt agent pentru colectare şi ar exista restanţieri, ar însemna să plătim noi din bugetul local”.

 

Practic, e o situaţie ciudată, în care ambele părţi au dreptate. Consiliul Judeţean vrea respectarea condiţiilor de finanţare pentru ca UE să nu ne ceară banii înapoi şi speră să nu ajungă în situaţia de a exclude Târgu Lăpuş din proiect, iar Târgu Lăpuş doreşte să-şi protejeze investiţia locală şi serviciul propriu de salubrizare care este eficient şi modern. Problema însă poate fi rezolvată prin dialog şi înţelepciune. Vom reveni.

 

 

Hotărârea CL Târgu Lăpuş

 

 

Art. 1. Menţinerea calităţii de membru al Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară pentru Gestionarea Integrată a Deşeurilor Menajere Maramureş în vederea implementării proiectului „Sistem de management integrat al deşeurilor Maramureş”

 

Art 2. Se aprobă delegarea activităţii de transport deşeuri la Staţia de transfer Târgu Lăpuş, zona 4, la Depozitul de deşeuri Sârbi, către ADI pentru Gestionarea Integrată a Deşeurilor Menajere Maramureş.

 

Art. 3. Activitatea de colectare şi transport a deşeurilor pe cele 7 fracţii se va efectua în continuare de către Serviciul public de salubrizare a oraşului Târgu Lăpuş - operator licenţiat în domeniu, care are în administrare şi gestiune directă activităţile specifice de salubrizare ale oraşului Târgu Lăpuş. Transportul deşeurilor colectate selectiv de către Serviciul public de salubrizare al oraşului Târgu Lăpuş, de la gospodăriile individuale, locuinţele colective, instituţii publice şi agenţii economici din oraşul Târgu Lăpuş, se va face până la Staţia de transfer Tg. Lăpuş, zona 4.

 

„În primul rând trebuie ca fiecare ales local să înţeleagă că problema deşeurilor nu se poate rezolva dacă nu conlucrează toţi. Şi atunci pe noi ce ne interesează, să se rezolve această problemă din fonduri europene sau cu banii noştri. Dacă vrem să consumăm fondurile europene, trebuie să respectăm nişte reguli. UE funcţionează pentru noi ca un bancher, poate nu e cel mai potrivit termen, ca un creditor, care te finanţează, dar îţi impune nişte reguli. (…)

Avem o singură primărie care are o poziţie reticentă, cum e Primăria Târgu Lăpuş. Anterior s-au adoptat nişte documente prin hotărâri de consiliu, inclusiv Târgu Lăpuş a adoptat aceste documente. Cel mai important este să facem această gestiune delegată, adică să o atribuim prin licitaţie unui operator care va veni. Oraşul Târgu Lăpuş vine şi zice „nu, că o fac eu”. Dar eu nădăjduiesc că vom găsi soluţii”.

Zamfir Ciceu, preşedintele Consiliului Judeţean Maramureş

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.