• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Marţi , 07 Mai 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 4 Martie , 2013

Gramatica transporturilor favorizează monopolul Urbis

Un nou scandal între „regii şoselelor”! Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară zona metropolitană Baia Mare a cerut Consiliului Judeţean să considere toate rutele din cadrul celor 18 localităţi plus Baia Mare de interes local. Transportatorii cred că în acest fel se impune, indirect, un monopol al Urbis-ului.

 
 

Transportul judeţean se „blochează” în gramatică! Săptămâna trecută, consilierii judeţeni au votat două hotărâri privind transportul din Maramureş. Una dintre ele a ascuţit din nou săbiile între „regii şoselelor” din judeţ: Hotărârea privind aprobarea programului de transport judeţean de persoane prin curse regulate pe perioada 2013-2019. Practic, documentul în baza căruia se vor efectua ulterior licitaţiile pentru acordarea de licenţe prin Autoritatea Rutieră şi care a suferit o serie de modificări.

 

Mărul discordiei e însă faptul că s-au scos traseele cuprinse în Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară „Zona metropolitană Baia Mare”, adică municipiul şi localităţile limitrofe, ceea ce a generat îngrijorarea transportatorilor. Ei se tem că Urbis va primi „pe tavă” pachetul, fără licitaţie, deşi, primind subvenţii din bugetul local, n-ar trebui să facă transport judeţean, o situaţie încâlcită, care în alte judeţe, gen Alba, a ajuns pe masa DNA. Reprezentanţii Consiliului Judeţean susţin, însă, că lucrurile nu sunt atât de sumbre.

 

Cristian Chendea, şeful Direcţiei Tehnice a CJ, explică: „Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară zona Baia Mare, care conţine 18 autorităţi publice locale, ne-a transmis anul trecut o solicitare ca acele localităţi să nu mai fie incluse în programul de transport judeţean. Noi nu am fost de acord cu această problemă, pentru că nu se poate substitui transportul local, transportului de interes judeţean. Am solicitat totuşi nişte informaţii de la ADI să ne spună dacă au serviciu de transport atestat, un program stabilit etc. Nu am primit un răspuns direct. Noi avem nişte probleme privind suprapunerile de trasee mai ales pe traseele astea scurte, apropiate de Baia Mare, cum ar fi Buşag-Baia Mare. Noi avem şi trasee în Baia Mare. Vă daţi seama că de la intersecţia drumului cu Buşag, suprapunerea pe traseu este cred că de 90%, ori legea spune că la suprapuneri de peste 50%, traseele se cumulează. Noi am lăsat traseele importante de drum, care au interes judeţean, legăturile dintre centre de comună cu centre de judeţ, aşa sunt definite şi drumurile judeţene. În problema noastră nu are relevanţă. ADI, din câte ştiu eu, are un serviciu deja format, căruia i s-a încredinţat de către comunităţile locale dreptul de a rezolva problema transportului public pe teritoriul acelor localităţi. ADI are dreptul să scoată la licitaţie. După ce programul lor va fi avizat de Consiliul Judeţean. Nu pot să dea direct la Urbis. Cu Urbis se poate pe teritoriul oraşului, municipiului. Ei au programul lor, noi numai îl avizăm. Dar fac ei licitaţia. Urbis a avut nişte trasee, Baia Mare-Baia Sprie etc. Ei au primit licenţă participând împreună cu celelalte firme”.

 

Vicepreşedintele Consiliului Judeţean, Gabriel Zetea, spune de asemenea că: „noi stabilim doar traseele. Traseele le scoate la licitaţie ARR. Ceea ce suscită întrebări este faptul că noi am avut o înţelegere cu Asociaţia de Dezvoltare zona metropolitană, adică Baia Mare şi localităţile din apropiere, ca transportul din zona respectivă să nu fie considerat de interes judeţean, ci de interes local, astfel încât ADI să-şi organizeze transportul aşa cum crede de cuviinţă, asta înseamnă descentralizare. Probabil că-l vor da mai departe către Urbis. Dar asta nu e problema Consiliului Judeţean. Noi doar am stabilit că e de interes local. Asta înseamnă cursele regulate pe care le stabileşte CJ. Marea problemă e că noi nu avem un serviciu la nivelul CJ care să se ocupe de transporturi”.

 

Cu alte cuvinte, problema transportului din zona metropolitană va fi gestionată de ADI, iar cârcotaşii spun că, mai devreme sau mai târziu, „felia” va ajunge la Urbis, prin licitaţie sau nu. Vom reveni.

 
Local sau judeţean?
 

Potrivit legii serviciilor de transport public, local este considerat serviciu de transport public local de persoane prin curse regulate transportul public care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii: se efectuează numai pe raza teritorial -administrativă a unei localităţi, în cazul transportului local, sau numai între localităţile unui judeţ, în cazul transportului judeţean. În cazul în care traseul transportului pe şină depăşeşte limita localităţii, acesta va fi considerat transport public local, or transportul între cele 18 localităţi şi Baia Mare nu prea pare local, nu? Şi apoi, cum rămâne cu libera concurenţă?

 
Ce spune legea?
 

„Serviciul de transport public local de persoane şi de mărfuri se organizează de către autorităţile administraţiei publice locale, pe raza administrativ – teritorială respectivă, cu respectarea următoarelor principii:

a) promovarea concurenţei între operatorii de transport, respectiv transportatorii autorizaţi, cărora li s-a atribuit executarea serviciului;

b) garantarea accesului egal şi nediscriminatoriu al operatorilor de transport şi al transportatorilor autorizaţi la piaţa transportului public local;

c) garantarea respectării drepturilor şi intereselor utilizatorilor serviciului de transport public local.”.

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.