• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Marţi , 14 Mai 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Marţi , 25 Octombrie , 2016

Gara-i moartă de mult, / gara e numai un sat. / Şi aici niciun tren / n-a venit, n-a plecat

În timp ce, cele mai multe gări din România sunt în paragină, comuna Câmpulung la Tisa are o gară nouă, recent modernizată şi adusă la standardele Schengen. Problema e că, de ani buni, prin această gară n-a mai trecut  niciun tren. Şi pentru ca situaţia să fie şi mai încâlcită, gara fără activitate are şi patru angajaţi... 

 

 

În timp ce majoritatea gărilor din România sunt în paragină, iar condiţiile sunt departe de orice standarde de minimă civilizaţie, Statul a găsit bani pentru modernizarea unei gări nefuncţionale. Gara din comuna maramureşeană Câmpulung la Tisa, situată aproape de municipiul Sighetu Marmaţiei, a fost modernizată, o investiţie de 2,2 milioane de lei, bani de la buget.

 

Clădirea gării a fost reparată, gardurile au fost refăcute şi au fost montate 32 de camere de supraveghere pe cei 2,5 kilometri până la graniţa cu Ucraina. Singura problemă e că, de 9 ani, niciun tren n-a mai trecut pe aici. Şi pentru ca tragi-comedia să fie completă, în speranţa că odată ce aceasta  va corespunde cerinţelor Schengen se va dezvolta traficul feroviar, gara şi-a păstrat şi cei patru angajaţi care merg la muncă în fiecare zi. Explicaţia CFR Instractructură este că renovarea gării a fost prevăzută în proiectul de securizare a graniţelor, în vederea aderării României la spaţiul Schengen. Numai că, de fapt nimeni nu beneficiază de aceste modernizări, ba mai mult, o mare parte din investiţii au început să se deterioreze.

 

Au trecut 9 ani de când niciun tren n-a mai venit şi nu a mai plecat de aici. Ultimul tren care a trecut prin Gara Câmpulung a fost celebrul tren care lega Sighetu Marmaţiei de Ucraina. Asta se întâmpla în 17 octombrie 2007. Atunci,  în urma controlului vamal, au fost descoperite mai multe cartuşe de ţigări de contrabandă ascunse printre scaunele trenului. Vameşii români din Câmpulung la Tisa au vrut, iniţial, să confişte trenul venit din Ucraina, însă, după cinci ore de cercetări l-au lăsat să se întoarcă peste graniţă. Era singurul tren de călători care ajungea în gara din comună. Iar de atunci, n-a venit niciodată trenul. Au urmat proteste, apeluri repetate, dar degeaba.

Un grup de iniţiativă format din cetăţeni ucraineni din Rahiv a întreprins o serie de acţiuni în vederea redeschiderii transportului pe cale ferată pe ruta Cernăuţi-Sighet-Rahiv-Ujgorod-Bratislava.

Au primit promisiuni şi cam atât. Mai ciudat e faptul că gara fără tren are şi angajaţi. Patru la număr. „Se lucrează în ture, sunt 4 angajaţi după ştirea mea care fac serviciu permanent, fiind şi staţie de frontieră, cred că din această cauză se menţin aceste locuri de muncă, dar părerea mea este că oricum nu s-ar putea lucra dacă mâine ar veni un tren din Ucraina deoarece pe linia între Sighet şi Câmpulung au început să crească tufişuri, deci nu este chiar întreţinută. Gara e ok, se menţine curăţenia, nu ştiu instalaţiile, dar sigur funcţionează şi din ce am auzit eu mai vin pentru verificări la instalaţii că dacă nu le foloseşti ani de zile ruginesc şi te trezeşti că nu o mai poţi manipula, deci lucruri de astea minore cred că se fac”, a precizat Ludovic R. Fechete, primarul localităţii Câmpulung la Tisa.

 

Pentru că, oricum, investiţia a fost făcută, primarul localităţii spune că ar fi un lucru bun dacă s-ar redeschide şi circulaţia trenurilor prin această gară, însă nimeni nu face demersuri în acest sens.

 

„Ar fi un lucru bun dacă s-ar deschide circulaţia atât pe partea de călători, cât şi pe cea de marfă în sensul că s-ar lansa un pic şi viaţa economică atât pentru Sighet, am înţeles că multe firme mari au fost interesate de importul de mărfuri din Ucraina, dar şi comuna ar fi avantajată, călătorii făcând cumpărături din comună. Eu cred că demersurile sunt la nivel înalt, la nivel de Minister de Externe, nu se poate face între două localităţi de frontieră sau între municipiul Sighetu Marmaţiei şi Ucraina, dar la nivel de Ministerul Transporturilor şi de Externe cred că s-ar putea lua măsuri ca să se repornească circulaţia”, a explicat primarul.

 

Dacă gara a fost renovată, nu acelaşi lucru se poate spune şi despre liniile care odată au fost intens circulate. Iarba şi tufişurile care nu au mai fost tunse de ani de zile blochează traseul trenurilor. Şi pentru că nici trenul şi nici călătorii nu tulbură liniştea gării din Câmpulung la Tisa, se pare că angajaţii au renunţat şi la întreţinerea acesteia, băncile fiind rupte, iar curtea invadată de vegetaţie uscată

 

„Iniţial a fost o cursă între Ucraina şi România. Şi eu cred că s-a făcut această îmbunătăţire în speranţa că se va redeschide traficul de călători şi de marfă. Ce nu-i bine e că nu-i deschisă linia pentru trafic de călători. S-a adus la standardele cerute pentru gară Schengen, acesta a fost motivul investiţiei. Dar s-a oprit această cursă care lega România de Ucraina şi cei patru angajaţi ai gării stau acolo în speranţa că va fi redeschis traficul. Interesul nostru ar fi să fie activitate acolo. Se fac demersuri, dar nu ştiu din care motiv nu mai ajunge la înţelegere să se redeschidă calea ferată, e o chestiune la nivelul ministerelor. Ar fi bine, zic eu, să se redeschidă linia. Pe oamenii din comună nu-i influenţează dacă nu-i atinge la buzunar în mod direct, în mod indirect îi atinge”.

 

Mihály Rudolf Lemak, viceprimarul comunei Câmpulung la Tisa

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.