• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Luni , 13 Mai 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Vineri , 17 Ianuarie , 2014

Exponatul lunii la Muzeul Judeţean de Artă „Centrul Artistic Baia Mare”

Dr. Dorel Topan

Consultant artistic

 

Neobişnuit, subiectul nudului în peisaj, îl regăsim în fotografiile din perioada interbelică făcute la Colonia Pictorilor. Un motiv care în mod obişnuit este utilizat în scenele de interior, nudul este asociat peisajului la Baia Mare, cel mai probabil, datorită pasiunii dezvoltate aici pentru peisaj. Avem de-a face, în cazul de faţă, cu un tablou inspirat de Colonia Pictorilor din Baia Mare. Avem în vedere peisajul asemănător cu cel real din prezent, dar şi asemănările cu altă lucrare aflată în colecţiile Muzeului Judeţean de Artă «Centrul Artistic Baia Mare», care poartă titlul Colonia Pictorilor.

 
 

Născut în Bulgaria, Dimitrie Cabadaief a studiat la Şcoala de Arte Frumoase din Sofia şi la Academia de Belle Arte din Veneţia (1900-1903).

În 1911 s-a căsătorit şi s-a mutat la Sibiu. A fost angajat ca profesor de desen la Şcoala Normală şi apoi la Seminarul Teologic. Pictura sa a evoluat în anii sibieni către un plain-aierism de natură pointilistă.

A desfăşurat o intensă activitate expoziţională la Saloanele oficiale şi la expoziţiile „Tinerimii artistice”. A deschis expoziţii personale la Cluj, Braşov, Bucureşti, Craiova şi Sibiu. A pictat o vreme la Baia Mare.

Neoimpresionismul, a ajuns la Baia Mare pe căi diferite, prin experienţele plastice a unor artişti marcate de seducţia pointilistă completată de amprenta lor personală: Tibor Boromisza (Peisaj de primăvara din 1908), Samuel Mutzner (Peisaj din 1908).

 

Pointilismul a însemnat, ca intenţie, un demers raţionalist, care prin procedura tehnică se asemăna cu impresionismul, dar, se voia a fi raţional şi profund contrar subiectivărilor experimentelor plain air-ismului impresionist. În formulele sale de început, la Paul Signac şi la George Seurat, tonul obţinut prin amestecul pe retină a punctelor de culoare pură, pare să apropie artistul mai degrabă de un demers ştiinţific, decât de unul poetic.

În acelaşi timp, prin pointillism, modernitatea şi-a consolidat principiile prin preocuparea pentru forţa de expresie a mijloacelor în detrimentul subiectului. Punctul, în cazul pointilismului, sustrage pictura din zona mimetismului clasicist ale căror cărui contururi stăpâneau motivele tromp l’œil care trebuia să convingă prin asemănarea cu realul natural.

La Cabadaief, ca şi la Boromisza, nu exaltarea luminii pare să fi fost scopul demersului neoimpressionist. Culorile nu sunt cele pure, ci nuanţate, de multe ori juxtapunerile lasă loc suportului pânzei sau cartonului ca pasaj. Catifelările cromatice rezultate au mai degrabă valenţe lirice, melancolice sau decorative.

În Nud în Colonia Pictorilor potenţarea tonurilor nuanţate creează zone de interes, mai ales prin contraste valorice. Concidenţă sau nu, alternanţa lumină–umbră, des întâlnită la Baia Mare, o regăsim şi la Cabadaief. Delicateţea personajului feminin este dată de contrastul roz - albastru deschis al carnaţiei sale.

O armonie a întregului este susţinută de natura tehnicii pointiliste, dar şi de felul în care se îmbină cele două registere principale (superior, inferior). Registrul superior, este dominat de verticalele trunchiurilor de copaci a căror ritm este proiectat pe tonurile luminoase ale cerului şi ale vegetaţiei. În registrul inferior, verticalitatea celui mai gros dintre copaci este preluată de corpul nudului care evoluează în diagonală.

Jumătatea inferioară, dominată de nudul feminin, se animă şi se dinamizează prin intersecţia diagonalelor descrise de corpul femeii şi pârâul din stânga.   

 

Deşi contururile nu sunt precis evidenţiate, preocuparea pentru corectitudinea desenului şi pentru redarea proporţiilor anatomice este evidentă.

Ne-am putea întreba daca nu cumva pictorul doreşte să ne pună în faţa unui discurs asupra efemerităţii clipei. Lumina schimbătoare vibrează intens în cer în frunziş, licăreşte sub ochii femeii în apa pârâului. Totul este viu, vibrează, dar totul este efemer.

 

Tabloul Nud în Colonia Pictorilor este o achiziţie recenă (2013) a Muzeului Judeţean de Artă «Centrul Artistic Baia Mare».

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.