• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Vineri , 17 Mai 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Miercuri , 30 Ianuarie , 2013

Drumul expres, un deceniu de baliverne

În timp ce vecinii unguri îşi contabilizează numărul de kilometri de autostradă inauguraţi, noi contabilizăm anii de baliverne şi negocieri politice sterile. Recent, ungurii au mai deschis 34 de kilometri din Autostrada M3, care ar trebui să facă legătura cu Autostrada Transilvania. În România nu s-a construit însă niciun kilometru din drumul expres Baia Mare-Satu Mare-Vaja. Iar proiectele şi studiile pentru care s-au cheltuit deja circa 2 milioane de Euro trebuie refăcute.

 
 
 

În România, proiectele de infrastructură nu se măsoară în km, ci în ani. De întârziere. Şi în bani. Cheltuiţi inutil. Drumul expres Baia Mare-Satu Mare-Vaja înseamnă, în aceste “unităţi de măsură”: un deceniu de baliverne şi două milioane de Euro “tocaţi” de pomană. Povestea neromanţată a Drumului expres a început frumos. Cu “a fost odată”. Deci, a fost odată, prin 2003-2004, un mega-proiect care urma să scoată Maramureşul din izolare şi să lege judeţul nostru de Autostrada M3. Din acesta se desprinde şi Autostrada M35, care ar urma să facă racordarea cu Autostrada Transilvania.

 

Povestea racordării Maramureşului la reţele europene de transport suna frumos. Şi părea să înceapă în forţă. Au urmat şedinţe, întâlniri bilaterale, s-au alocat bani. Numai că, de aproape un deceniu, nu s-a construit niciun km de drum. Între timp, vecinii noştri unguri au ajuns cu autostrada la 65 de km de Satu Mare, 53 de vama Petea şi 39 de punctul de trecere a frontierei de la Carei. Autostrada M3 leagă Ungaria de Ucraina, iar la Vaja urma să fie “înţepată” de drumul nostru expres. Recent, ungurii au mai dat în folosinţă un tronson de autostradă.

Noi nu avem nici documentaţia actualizată corespunzător.

 

În 2007, Search Corporation a întocmit un studio de fezabilitate pentru care s-au plătit 235.000 de Euro. Peste doi ani, a fost atribuit şi contractul de prestări servicii de consultanţă, asistenţă juridică şi reprezentare în exproprierea imobilelor de pe traseul drumului expres, acesta fiind adjudecat de casa de avocatură Mihălcescu şi Asociaţii pentru 7,46 milioane de lei. Proiectul drumului a fost apoi abandonat în sertare. A fost “scos din joben” abia la finele anului trecut, de către ministrul Silaghi.

 

Nu vă gândiţi că s-au făcut paşi concreţi pentru execuţia proiectului.

S-au dat iar nişte bani pentru revizuirea documentaţiei, pentru ca centura de ocolire a oraşului Satu Mare să fie scoasă din proiect şi tratată separat. Deh, erau alegeri, şi sătmărenii trebuiau să primească o promisiune concretă. Acum, cu cât drumul ungurilor se apropie de graniţă, politicienii din Maramureş şi Satu Mare au început din nou să se agite. Tot în toamna anului trecut, Ministrul Silaghi s-a întâlnit cu omologul său ungur pentru a discuta… traseul drumului. Deşi traseul e deja stabilit prin acel SF din 2007.

 

Potrivit presei, preşedintele Consiliului Judeţean Satu Mare, Adrian Ştef, a explicat că realizarea drumului expres ar trebui să fie o prioritate pentru întreaga regiune de Nord-Vest a ţării: „Foarte important văd proiectul drumului rapid Nyiregyhaza - Satu Mare - Baia Mare. Trebuie să realizăm acest drum. Ne-am întâlnit pentru acest obiectiv la Satu Mare cu secretarul de stat ungar Pál Völner şi cu ministrul transporturilor de atunci din România, Ovidiu Silaghi”.

Iar Sesztak Oszkar, preşedintele Consiliului Judeţean Szabolcs-Szatmár-Bereg a spus că: „Prin constituirea grupării europene de cooperare teritorială şi asocierea noastră putem să atragem şi alte fonduri, nu doar prin programe de cooperare transfrontalieră România - Ungaria, ci şi prin alte programe de la Bruxelles.” Drumul expres ar urma să aibă 82 de kilometri, iar investiţia este estimată la 819 milioane de euro.

 

Povestea drumului expres a ajuns şi pe masa parlamentarilor USL de Maramureş, care au avut recent o întâlnire de lucru la Prefectură. Senatorul PSD, Sorin Bota, a propus colegilor formarea unui front comun pentru cuprinderea în bugetul de stat pe anul acesta a sumelor necesare în vederea actualizării studiilor de fezabilitate pentru drumul expres Baia Mare – Vaja şi tunel pe sub Gutâi. Vom reveni.

 
Fantoma Nordului
 

Potrivit CNADNR, este prevăzută şi construirea altor două drumuri expres, unul cu o lungime de 19 km şi cu costuri estimate de 200 milioane de euro, şi celălalt de 42 de kilometri, care vor face legătura între Drumul Expres Petea – Satu Mare – Baia Mare şi Autostrada Transilvania, în zona Zalău. Drumul Nordului Zalău-Baia Mare va lega Maramureşul de Autostrada Transilvania, începând din apropierea Zalăului (localitatea Doba, în nordul municipiului). Pentru că Autostrada Transilvania trece prin sudul Zalăului, un alt drum expres, de la Doba până în apropiere de comuna clujeană Aghireşu, de 20 km, urmează să fie construit, potrivit unei propuneri a CNADNR. Pe traseul rezultat s-ar putea circula cu 120 km/oră.

Comentariile celorlalți

parole, parole pe 05.02.2013 la 09:53
parole, parole
AAAA pe 04.02.2013 la 23:03
Vise ...... gen tunelul de sub munti spre Sighet :) sau drepturile minoritatilor respectate in romania. sau economia romaneasca de succes :). Maramures in ciuda bogatie frumusetii si nu in ultimul rand a celor care traesc in judet nu inseaamna nimik decat o urna de ingropat bani publici in proiecte aiuritoare gen "calcul ptr reductori din anul II mecanica, sabloane fara de folos./ exista cataloage ptr asa ceva de vreun secol, dar, exercitiul in sine conteaza :).................. de fapt eu sincer nu inteleg ce cauta Maramuresul intr-o tzara falimentara prin mentalitatea ei. Maramuresaul nu este Szabolcs Szatmár ... maramuresul are munti si mine sinu la prelucrarea aurului ma gandesc ...exista cel putin trei metale la care pretul la bursa metalelor din Londra a sarit bine mersi in ultimii 23 de ani -exact acei ani in care mineritul maramuresean a fost facut una cu pamantul iar specialistii sant bine mersi prin Chile Africa de sud Insulele Java........asta e....ati vrut romania , o primit zi de zi :) infruptati-va si nu va plangeti.Succesuri :)

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.