• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Joi , 15 Noiembrie 2018

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 5 Noiembrie , 2018

Dialoguri virtuale / Trebuie să ne certăm pentru toate?

Întrebare: Se pare că din punct de ve­dere teoretic problemele sunt clare. Atunci de ce atâta tevatură?

Răspuns: Întrucât dacă translatăm obiectivele menţionate în viaţa reală se observă că mai în toate cazurile se pot introduce amendamente. Să le luăm pe rând: Sustenabilitatea este contestată când încă nu se  cunoaşte nici o cifră din bugetul propus. Se pleacă de la enunţul programului guvernamental care este etichetat ca unul „nerealist”, îndeosebi la capitolul venituri.  Poate că aşa este, dar a fost vreun guvern care nu a trăit din împrumuturi? Însăşi ideea deficitului bugetar înseamnă acceptul împrumutului, mai ales atunci când împrumutul nu este orientat spre investiţii productive. (de ex.: problema infrastructurii de toate felurile). Să nu uităm că deocamdată scandalul por­neşte de la bugetul anual. Atunci mai putem vorbi de bugetul multianual?

Î.: Se aminteşte ca obiectiv obligaţia gu­vernului de  asigurare a imple­men­tării politicilor fiscal-bugetare?!
R.: Pentru a răspunde la această întrebare se impune să amintim câteva principii ce ar trebui să fie obligatorii.  Primul ar fi principiul  transparenței în ceea ce privește stabilirea obiectivelor fiscal-bugetare și derularea politicii fiscale și bugetare. Guvernul și auto­ritățile publice locale au obligația de a face publice și de a menține în dezbatere un interval de timp rezonabil toate informațiile necesare ce permit evaluarea modului de implementare a politicilor fiscale și bugetare, rezultatelor acestora și a stării finanțelor publice centrale și, respectiv, locale.

Şi aici se pot discuta multe aspecte. Privind transparenţa, se poate afirma că transparenţa este asigurată în sensul că hotărârile aduse se comunică, deci sunt „transparente”, însă procesul de aducere a hotărârilor, asupra efectelor în timp al acestora rămâne de discutat. Fiecare ministru din acest domeniu vine cu câte o surpriză şi cum schim­bările de miniştri sunt un sport prefe­rat, unii bănuiesc că ar fi un reflex a incoerenţei politicilor fiscale, crearea de speranţe deşarte.

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.