• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Vineri , 29 Martie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Sambătă , 17 August , 2019

Dialoguri virtuale. Poate fi şi bine (III)

(partea a treia)


Întrebare: O componentă impor­tantă în procesul de creditare a unei ţări îl joacă agenţiile internaţionale de rating?!
Răspuns: Reconfirmarea ratingului României de către agenţia Fitch, similar deciziei Standard&Poor’s din luna martie a.c., reprezintă un pas important în demersul nostru de îmbunătăţire a ratingului de ţară. Conform unor surse, decizia agen­ţiilor este susţinută de nivelurile moderate ale datoriei publice şi al PIB-ului pe cap de locuitor, precum şi de evoluţia pozitivă a indicilor dezvoltării umane, care se situează la niveluri superioare faţă de alte ţări din aceeaşi categorie de rating recomandată pentru investiţii „BBB”. Deci suntem pe drumul bun. Agențiile de rating nu se uită doar la adâncimea deficitului de cont curent ci și dacă autoritățile înțeleg gravitatea acestui fapt. Deci atenţie!!!
 

Î.: Cum poate ajuta Banca Naţio­nală a României situaţia financiară a ţării?
R.: Banca Naţională a României a făcut un profit de 1,1 miliarde de lei în 2018. 80% din el aproape un mi­liard de lei a fost transferat la bugetul de stat. Profitul BNR se da­to­rează administrării rezervei în valută. Nu din politica monetară. Emisiunea monetară e pe pierdere.
 

Î.: Se ştie că pieţei nu-i plac mo­dificările legislative din nici un do­meniu. Care este situaţia la noi fiind acuzaţi în repetate rânduri de impredictibilitate şi lipsă de transparenţă?
R.: Riscul privind cadrul legislativ incert și impredictibil în domeniul financiar-bancar a revenit începând din a doua parte a anului 2018. Adoptarea neașteptată a OUG 114 ale cărei prevederi inițiale afectau stabilitatea financiară și limitau eficiența politicii monetare. Au exis­tat apoi inițiative legislative declarate ulterior neconstituționale: introducerea unor plafoane maxime ale ratelor de dobândă, eliminarea titlului executoriu al contractului de credit ș.a.
 

Î.: Se poate întrevede o politică bancară europeană privind credi­tarea?
R.: Trebuie înțelese două lucruri: în Europa, băncile dau greu bani pe termene lungi. De aceea, în UE se pune accent pe piețele de capital. Dar e vorba de o altă cultură care merge dificil și în Europa, darmite în România... Avem însă Fondurile de Garantare care ar putea interveni. Dar astea trebuie discutate cu argumente economice, nu cu do­rințe. Să creditezi o firmă cu capitaluri negative e pușcărie curată pentru un bancher, cum să faci așa ceva? Și atunci nu e nevoie de o reformă a firmelor?
 

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.