• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Duminică , 12 Mai 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Miercuri , 30 Ianuarie , 2013

Dialoguri virtuale / Avem aleşi noi. Avem probleme vechi

Întrebare: A sosit anul 2013. Ca orice început de an nou, vine cu speranţe pentru tot românul. Care este prioritatea numărul unu a noului guvern?

Răspuns: Desigur, prioritatea absolută este adoptarea bugetului pentru anul 2013

 

Î.: Care este motivul acestei priorităţi?

R.: În paginile sale se ascund toate aşteptările cetăţenilor, ale mediului de afaceri intern, dar şi ale celui extern.

 

Î.: Ce se întâmplă, întrucât bugetul pentru 2013 trebuia adoptat până la finele anului 2012?

R.: Nimic, întrucât legislaţia permite să se efectueze cheltuieli lunare, până la adoptarea noului buget, sume reprezentând 1/12 din cheltuielile aprobate pentru anul care s-a încheiat.

 

Î.: Pentru acest an există aşteptări ca de exemplu: mărirea salariilor bugetarilor sau indexarea pensiilor cu rata inflaţiei. În cazul în care bugetul este adoptat de către Parlamentul României abia la finele lunii ianuarie sau la o altă dată, anumite drepturi, care trebuiau să fie primite începând de la 1 ianuarie 2013, nu vor fi pierdute?

R.: Nu se pierd, urmând să fie primite după aprobarea bugetului. Intervine însă o necunoscută, la acest moment, dacă într-adevăr bugetul va cuprinde sau nu sumele aferente aşteptărilor multora.

 

Î.: De ce atâtea necunoscute?

R.: Întrucât bugetul se construieşte pe o seamă de circumstanţe care se estimează şi nu sunt stăpânibile.

 

Î.: Care sunt acestea ?

R.: Amintesc doar trei: Conjunctura economică mondială, situaţia euro-ului şi situaţia meteorologică din primăvara, vara şi toamna viitoare.

În construcţia bugetului pe acest an se estimează o creştere economică internă, între 0,2 până la 2%, pe o vară normală sub aspect termic şi pluviometric, pe o stabilizare relativă a euro-ului ( ceea ce implică măcar menţinerea situaţiei din multe ţări din Uniunea Europeană ).

Cheltuielile sunt uşor de stabilit (de exemplu: măriri de salarii sau indexarea pensiilor), însă ţările din U.E., printre care şi România, s-au angajat la respectarea unui deficit bugetar, care trebuie să fie sub 3%, ceea ce înseamnă un efort deosebit, o stăpânire a cheltuielilor, întrucât nu întotdeauna banii mulţi destinaţi consumului reprezintă cheia unui trai bun, privit în perspectiva problemelor.

 

Î.: Vorbim în continuare de condiţionalităţi. Când scăpăm de ele?

R.: Niciodată. Sistemele economice au legităţi informale. Cei care le încalcă plătesc mai repede sau mai târziu. Foarte multe ţări o duc bine prin datoriile pe care le-au contractat în perioade anterioară. Şi noi suntem îndatoraţi, însă nu o ducem bine. Cei care ne-au împrumutat ne pun condiţii. Ei vor să fie siguri că vor primi înapoi banii pe care i-au dat. În această conjunctură este şi România. Anul 2013 este anul unui vârf de sarcină privind restituirea împrumutului de la F.M.I şi alte două instituţii financiar bancare, reprezentând 5 miliarde de euro. Parte din această sumă trebuie să fie prinsă şi în bugetul pe acest an.

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.