• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Luni , 13 Mai 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Vineri , 10 Iulie , 2015

De 7 x dezastru. Programele de sprijinire a IMM-urilor, rateuri pe toată linia

4 guverne au fost incapabile să gestioneze programele de sprijinire a IMM-urilor. Într-un nou raport de audit privind sprijinul acordat dezvoltării IMM-urilor şi a tinerilor antreprenori, Curtea de Conturi a criticat dur lipsa de implicare a Guvernelor României în perioada 2011-2014.. Reprezentanţii Curţii de Conturi afirmă că un număr mult prea mic de firme mici şi mijlocii au putut beneficia de ajutorul de stat, doar o treime de din fondurile disponibile fiind cheltuite pe durata a trei programe ceea ce reprezintă 7% din solicitanţi.. Mai mult, s-au mai identificat probleme şi în efectuarea cheltuielilor finanţate. Acelaşi raport susţine că toate problemele identificate se datorează mecanismelor guvernamentale care funcţionează foarte greu, dar şi a schemelor de control şi sprijin pentru IMM-uri.

 
 

Programele de sprijin al IMM-urilor au fost doar sloganuri electorale. Banii au ajuns într-un procent extrem de mic la beneficiari şi, pe deasupra, au fost cheltuiţi prost. Curtea de Conturi critică dur guvernele României din perioada 2011-2013 pentru modul în care au gestionat programele de sprijinire a firmelor mici şi mijlocii şi a tinerilor antreprenori, din fonduri publice.

 

În Raportul de audit privind performanţa programelor bugetare pentru IMM-uri, Curtea de Conturi constată că prea puţine firme mici şi mijlocii au putut beneficia de sprijinul de la stat, iar în trei programe, statul a finanţat doar un număr restrâns de beneficiari, reprezentând doar 7% dintre solicitanţi. Eticheta de incompetenţă şi dezinteres vizează 4 guverne, din perioada 2011-2013: Boc IV, Ungureanu, Ponta. şi II. Curtea de conturi a luat în vizor 7 programe de sprijin pentru firmele mici şi mijlocii şi pentru tinerii antreprenori:

 

- Programul pentru stimularea înfiinţării şi dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii tineri (76,3 milioane de lei- buget total în 2011-2013)

- Programul pentru dezvoltarea abilităţilor antreprenoriale în rândul tinerilor şi facilitarea accesului acestora la finanţare - START (51,4 milioane de lei buget total în perioada 2011-2013).

- Programul de dezvoltare şi modernizare a activităţilor de comercializare a produselor şi serviciilor de piaţă (38,2 milioane de lei în 2011-2013)

- Programul Mihail Kogălniceanu pentru întreprinderi mici şi mijlocii (55,6 milioane de lei alocaţi în perioada 2011-2013).

- Programul naţional multianual de înfiinţare şi dezvoltare de incubatoare tehnologice şi de afaceri (7,5 milioane de lei)

- Programul naţional multianual pentru susţinerea meşteşugurilor şi artizanatului (2,85 milioane de lei).

- Programul naţional pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale în rândul femeilor manager din sectorul I.M.M. (1,4 milioane de lei).

 

Deşi, teoretic, trebuia să ajungă către firme un puhoi de bani, doar o mică din parte din fonduri au ajuns efectiv la beneficiari. Global, la aceste programe, Curtea de Conturi a constatat că fondurile alocate iniţial prin buget nu au fost împărţite în totalitate către IMM-uri şi tinerii antreprenori.

 
 

Astfel, în anul 2011, toate cele 7 programe au avut un buget alocat de 72,5 milioane de lei, din care, însă, au ajuns la beneficiari doar 51%.

În 2012, bugetul total alocat a fost de 85 de milioane de lei, din care s-au utilizat 72,8%, iar în anul 2013 s-au alocat 76 de milioane de lei, din care s-au folosit aproape 82%.

 

Cum s-a ajuns în această situaţie? Lista cauzelor e lungă: în primul rând, programele nu au fost concepute pentru toată lumea. Unele dintre criteriile de evaluare stabilite au restricţionat parţial accesul I.M.M.-urilor la finanţare, cu efect direct asupra eficienţei utilizării fondurilor publice. 

 

Aceste aspecte au fost semnalate şi de I.M.M.-urile beneficiare de alocaţii financiare. Astfel, deşi numărul solicitărilor de finanţare ale I.M.M.-urilor (proiecte depuse) a fost foarte mare, în 3 programe de ajutor (Programul pentru dezvoltarea abilităţilor antreprenoriale în rândul tinerilor şi facilitarea accesului acestora la finanţare - START,

Programul pentru comercializarea serviciilor şi produselor de piaţă şi Programul pentru stimularea înfiinţării şi dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii tineri), numărul proiectelor finanţate efectiv a fost foarte redus, respectiv 31,5% din numărul proiectele depuse de solicitanţi şi a fost acordat doar la 7% din I.M.M.-urile care ar fi dorit să participe la aceste programe.

 

Apoi, pe lângă faptul că banii au fost puţini, s-au cheltuit şi prost. Curtea de Conturi a găsit probleme şi în efectuarea cheltuielilor finanţate. Potrivit raportului, o bună parte din fonduri au mers către consultant, şi nu în dezvoltarea economiei: „mare parte din cheltuielile decontate de beneficiarii de alocaţii financiare nerambursabile, necesare întocmirii şi implementării proiectelor, sunt cele efectuate cu consultanţa pentru întocmirea proiectelor şi cele cu comisioanele şi dobânzile bancare, fără implicaţii în dezvoltarea activităţilor I.M.M.-urilor”.

 

Apoi, duratele de implementare ale proiectelor nu coincid întotdeauna cu cele stabilite prin contractele de finanţare, toate acestea având consecinţe negative asupra eficienţei utilizării fondurilor publice. Curtea de Conturi susţine că au fost probleme şi la mecanismele guvernamentale de control al cheltuirii banilor în scheme de sprijin pentru IMM-uri: „neefectuarea monitorizării activităţilor organizate, serviciilor şi cheltuielilor efectuate de către administratorii de incubatoare, atribuţie aflată în sarcina oficiilor teritoriale, în perioada 2011-2012, şi în responsabilitatea oficiilor teritoriale şi ale Direcţiei implementare programe din cadrul Departamentului pentru IMM, începând cu anul 2013”.

 

Mai grav este că: „Nu este posibilă evaluarea programelor din punct de vedere al gradului de utilizare al fondurilor alocate, deoarece în perioada 2011-2013 nu a fost organizată evidenţa contabilă analitică a plăţilor efectuate pe fiecare program în parte, ceea ce a condus la efectuarea unor raportări în situaţiile financiare numai pe total programe, în condiţiile în care evidenţa tehnico-operativă la nivelul Direcţiei Implementare Programe şi Proiecte a fost efectuată cu un număr redus şi fluctuant de personal”.

 

Şi pentru ca tabloul dezastrului să fie complet, Maramureşul a fost din nou codaş din punctul de vedere al banilor primiţi. În schimb, se află pe lista neagră a Curţii de Conturi, cu câteva firme care nu şi-au respectat obligaţiile contractuale.

 
 
Maramureşul, codaş la programul START
 

În teritoriu se înregistrează o diferenţiere puternică între zonele geografice din punct de vedere al numărului de I.M.M.-uri finanţate şi al valorii totale a alocaţiilor financiare nerambursabile acordate acestora. Din cele 460 de I.M.M.-uri finanţate, judeţul Cluj deţine numărul cel mai mare de contracte încheiate (116, respectiv 25,2%), urmat de Municipiul Bucureşti (62, respectiv 13,5%) şi judeţul Constanţa (33, respectiv 7,2%). Pe ultimele locuri se plasează judeţele Maramureş, Buzău şi Hunedoara având doar câte un contract de finanţare încheiat, iar judeţele Mehedinţi, Gorj, Ialomiţa, Călăraşi, Covasna, Vaslui şi Suceava, nu au nici măcar un contract încheiat. Din punct de vedere al valorii totale a finanţărilor acordate pe judeţe, din valoarea totală a finanţărilor acordate în cadrul acestui program în perioada 2011-2013, în sumă de 41.288 mii lei, cel mai mult au primit I.M.M.-urile din judeţul Cluj (10.633 36 mii lei, respectiv 25,8%), Municipiul Bucureşti (5.604 mii lei, respectiv 13,6%), judeţul Constanţa (3.102 mii lei, respectiv 7,5%) şi judeţul Timiş (2.169 mii lei, respectiv 5,3%).

 
 
Concluzia auditului:
 

Modul ineficient de gestionare a fondurilor bugetare alocate pentru implementarea Programului pentru dezvoltarea abilităţilor antreprenoriale în rândul tinerilor şi facilitarea accesului acestora la finanţare – START şi a Programului pentru stimularea înfiinţării şi dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii tineri a condus la indisponibilizarea unor resurse financiare în conturi de tranzit deschise la bănci, fără a fi utilizate în perioada auditată, fiind returnate la bugetul statului, astfel că nu a fost posibilă acordarea de alocaţii financiare nerambursabile unui număr cât mai mare de I.M.M.-uri, în vederea îmbunătăţirii rezultatelor financiare ale acestora, contrar scopului celor două programe.

 
 

În cadrul Programului pentru stimularea înfiinţării şi dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii tineri, IMM-urile erau obligate prin contract să raporteze înfiinţarea a cel puţin 2 locuri de muncă şi să reinvestească cel puţin 50% din profitul obţinut. Numai că, unii, potrivit raportului, nici măcar nu au raportat la Ministerul Finanţelor Publice situaţiile financiare ale anului 2013, printre aceştia este amintită şi S.C. Gustul Rafinat S.R.L-D Maramureş.

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.