• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Duminică , 14 August 2022

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 27 Iunie , 2022

Cum reușesc ungurii să mențină cel mai mic preț la combustibil din Europa?

În timp ce, în România, prețul combustibilului a sărit în aer, în țara vecină, Ungaria, prețul este de circa 1,2 euro pe litru de benzină. Cam cât plăteau și românii înainte de scumpire. Cum reușesc ungurii să mențină cel mai mic preț din Europa? Și, mai ales, ce poate face România pentru a reduce prețul carburanților? 

Creșterea uriașă a prețului la combustibil a determinat în țara noastră scumpiri în lanț. Vă amintiți, cu si­gu­ranță, isteria de la pompe de acum câteva luni. Atunci prețul era de aproape 8 lei, între timp a depășit 9 lei pentru motorină. Și nimeni nu știe dacă șirul scumpirilor se va opri sau nu. Ce justifică aceste creșteri? Nu știe nimeni, pentru că, acum vreo trei luni, prețul barilului de petrol era de 120 de dolari, iar benzina și motorina erau cu puțin peste 7 lei. Acum, prețul barilului a scăzut la 113 dolari, iar prețul benzinei și motorinei a sărit bine de 9 lei. Din acest preț, cam 3.5 lei ajung în pușculița statului, restul în buzunarul benzinarilor. Acesta este și motivul pentru care mai mulți lideri PSD au cerut controale pentru pedepsirea speculei, conform legii. În ultima perioadă, se vorbește tot mai mult despre plafonarea prețului la combustibil și în țara noastră. Săptămâna trecută, coaliția de guvernare a ajuns la un consens și a anunțat un mecanism care va fi aplicat pe o perioadă de trei luni, începând din luna iulie.
Plafonarea prețurilor la carburanți solicitată de PSD la nivelul de 7 lei pe litru, care e ieșit în presă „pe surse”, ar costa bugetul de stat circa 1,8 miliarde de euro dacă ar fi aplicată timp de șase luni, la nivelurile actuale de preț. Asta, de­sigur, dacă Guvernul va și plăti comercianților diferența dintre prețul de piață și cel la care vor fi obligați, prin plafon. PSD consideră că stabilirea unui preț maximal la clientul final sau limitarea adaosului comercial pe tot lanțul comercial, de la producător la benzinărie, sunt variante care ar trebui discutate de urgență în cadrul Coaliției de guvernare. Printr-un comunicat de presă, Partidul Social Democrat salută acordul partidelor din Coaliție cu privire la necesitatea unei intervenții hotărâte din partea Guvernului pentru combaterea creșterii prețurilor la carburanți. În acest sens, social-democrații solicită ministrului Energiei, Virgil Popescu, să prezinte urgent în Coaliție propunerea de reglementare pentru realizarea acestui obiectiv, fie plafonare, fie altă soluție identificată în acest sens.
Totodată, PSD subliniază că orice întârziere a unei decizii din partea Executivului în această privință afectează grav atât economia națională, cât şi puterea de cumpărare a cetățenilor. „Din momentul în care Ministerul Energiei a primit sarcina de a prezenta o soluție de legiferare, prețurile la car­buranți s-au majorat cu încă aproximativ 0,5 lei/ litru. Așadar, nu mai e timp de analize şi dezbateri! E nevoie de acțiune! Guvernul trebuie să intervină urgent pentru a pune capăt acestor creșteri de prețuri”, se arată în comunicat.

Deocamdată nu se știe ce variantă va fi aplicată. Însă, un exemplu ar putea fi măsurile din Ungaria, care mențin în țara vecină cele mai mici prețuri la carburanți din Europa: de circa 480 de forinți, circa 1,2 euro pe litru de benzină. Numai că plafonarea prețului la carburanți în Ungaria a venit și cu restricții: nu pot cumpăra combustibil la acest preț decât cetățenii care fac dovada înmatriculării autoturismelor în Ungaria. Alimentarea în canistre și alte recipiente este interzisă la prețul plafonat. De exemplu, dacă un cetățean al Ungariei vrea să cumpere combustibil chiar și pentru un utilaj, cum ar fi drujba, poate face acest lucru la prețul neplafonat. Aceste măsuri au rolul de a împiedica specula și comerțul de combustibil. Nici românii nu mai pot alimenta în țara vecină la prețuri bune.
Istvan Herczeg din Ungaria ne-a explicat: „prețul ridicat al combustibilului este cauzat de situația de război și de forintul slab. Această fixare a prețului benzinei nu este în scopuri economice, ci politice. Inflația este în prezent în jur de 10%. Dacă s-ar plăti un preț de piață, ar avea loc creșteri suplimentare de preț. Oamenii mici sunt mulțumiți de combustibil ieftin. Momentan, nu există nicio problemă cu realimentarea. Există combustibil la benzinării”.
Vom reveni. 

Un preț final de 7 lei pe litru pentru motorină înseamnă, după scăderea de acciză și TVA, un preț al mărfii, cu tot cu marja comerciantului de circa 4,2 lei litrul. În acest moment, potrivit datelor Oil Bulletin (date de la 13 iunie, ultimele disponibile), prețul fără taxe al motorinei este, în România, de 5,85 lei/ litrul. La benzină, prețul fără taxe ar trebui să fie undeva la 4 lei litrul, în condițiile în care, acum, prețul fără taxe este de circa 5,28 lei/ litrul.
Așadar, pentru a-și desfășura activitatea ca până acum, fiecare comerciant de carburant ar trebui să primească înapoi de la stat circa 1,6 lei pentru fiecare litru vândut la preț plafonat, pentru motorină, și circa 1,3 lei pentru fiecare litru de benzină. Limitarea adaosului, despre care vorbește PSD, este o măsură cu un impact extrem de limitat, dată fiind structura de acum a prețului – circa 60-61% costul de cotație al carburantului, circa 36-38% taxe și undeva la 2-4% costurile operaționale ale comerciantului, care nu includ doar marja, ci și costurile operaționale, logistice și cele de amestec cu biocarburanți, potrivit economica.net.

 

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.