• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Luni , 17 Iunie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 21 August , 2017

Crucile albastre ale Cimitirului Vesel, dispută între meșterii populari din Săpânța

Cimitirul Vesel din Săpânța este creația meșterului popular Stan Ioan Pătraș. Prima cruce, creația acestuia a fost realizată în 1935. De atunci, Stan Ioan Pătraș a continuat cu realizarea crucilor după formatul cunoscut în întreaga lume. Artistul maramureșean a cules fapte din viața consătenilor lui, a surprins imagini din Săpânța acelor ani. În versurile scrise pe cruce, artistul a sintetizat viața celui care plecase spre Cele Veșnice. Stan Ioan Pătraș a fost cunoscut ca un om cu mult umor, cu prezență de spirit, putea scoate versuri din regis­tru umoristic, „la moment”, surprinzându-și prietenii și pe cei care îl ascultau. Artistul din Săpânța a început în 1935, a mers până în 1977, an în care a trecut în neființă.

Din acel an, a început să lucreze celebrele cruci Dumitru Pop Tincu, cel care spune că a fost lăsat continuatorul meșteșugului, cel care trebuia să ducă mai departe Cimitirul Vesel.
„Din 1977 sunt aici, fac 40 de ani de muncă în acest atelier a lui Stan Ioan Pătraș. După moartea lui am început să îmi formez anumite lucruri, să duc această continuitate, să am un habar al acestui Cimitir.
Am adus anumite lucruri mai noi, mai vizibile pentru oamenii care îl vizitau. Cam din 2008-2009 am început să in­trăm în anumite festivaluri ce s-au ținut aici, la Săpânța. Primul a fost Rădăcini Fest. Cu acel festival a înce­put o nouă cale a lui Peter Hurley. Iar drumul lui a luat calea «Drumului lung spre Cimi­tirul Vesel», ceea ce este as­tăzi. În acest an am ajuns la a opta ediție. Mer­gem mai departe și arătăm lumii ce se întâm­plă aici, în Maramu­reș!
Cu ce nu pot fi de acord din toate acestea este tendința de globalizare a meseriilor populare. Trebuie lăsate atelierele cu specificul lor!
Eu îmi duc pecetea mea... și îmi doresc ca județul să ne ajute mai mult. Nu prea ne ajută! Noi trebuie să păstrăm originalitatea, nu să venim cu lucruri noi care ne pot distruge, în timp!”, a spus Dumitru Pop Tincu.
Meșterul popular maramureșean a vorbit și despre problemele de la Cimitirul Vesel. Și sunt multe probleme, sunt procese pe rol în care se judecă statutul de continuator al muncii lui Stan Ioan Pătraș, ba chiar și drepturile de autor deținute de familia celebrului creator al crucilor albastre.

Dacă Dumitru Pop a lucrat din 1977 la Cimitir și în atelierul lui Stan Ioan Pătraș. De câțiva ani au apărut câțiva meșteri care pretind că ei sunt adevă­rații continuatori ai muncii în Cimitir. Și este un adevărat bâlci ce se învârte în jurul banilor! Evident.
„Am predat o vreme la Școala Populară de Arte din Sighet. Acum nu mai acti­vez, o las un pic mai moale deoa­rece această meserie a început să intre în distrugere. Eu încerc să o aduc pe o culme, să pot și să o apăr!
Crucile sunt drept de autor, a fost marcă înregistrată. S-a anulat o marcă! Marca era: Crucea Săpânții! Unii dintre elevii lui Stan Ioan Pătraș, colegii mei, au încercat, după 30 de ani să se reîntoarcă în această meserie și nu le-a convenit că eu am făcut marcă înregistrată. M-au dat în judecată la București și mi-au anulat marca. Folosirea mărcii cu rea credință!
Te întorci după 30 de ani cu două garoafe și mergi la mormântul lui Stan Ioan Pătraș și spui: «De acuma voi fi adeptul tău!» Întrebarea mea e asta: unde ați fost 30 de ani?
În această perioadă, Cimitirul a venit pe locul doi în lume ca originalitate.
Eu am fost premiat și pe timpul lui Ceaușescu. Am luat locul unu pe țară în sculptură și pictură. Sunt niște chestii care acum nu mai au valoare!
Acum se vine cu pile, dar mergem mai departe, încă suntem cu procese pe rol. Ne judecăm din 2008.

Conflictul este cu unul dintre sculptori care, atunci când eu am venit aici, avea 10 ani și a primit o diplomă de la Stan Ioan Pătraș. După ce a crescut mare, băiatul a lucrat la Casa Poporului, a făcut Liceul Industrial în Sighet, unde era o secție de sculptură. Dar, el este un copiator... Venea materialul făcut la mașină și îl semna. Așa face și cu mine! Vede un model pe cruce, îl copiază și îl pune pe cruce... ce poți să faci?
Cel mai mult m-a durut că a început să își pună numele pe cruci.
I-am explicat că în acest fel îl distrugem pe Stan Ioan Pătraș. Crucile lui, nesemnate, vor dispărea cu timpul și rămân astea care sunt semnate, fiind mai noi. Nu este corect față de moștenirea maes­trului”, a spus Dumitru Pop Tincu.
Meșterul maramureșean ne-a povestit despre influența lui Gheorghe Turda, cunoscutul cântăreț de muzică popula­ră, al cărui fiu lucrează, azi, cruci pentru Cimitir, dar și pentru suveniruri. A mai pomenit de cunoscutul avocat Pau­la Iacob, cea care a fost apărătorul celor care îl subminau pe Dumitru Pop. Au mai fost și doi adventiști ce lucrea­ză, de asemenea, astfel de cruci. O situ­a­ție complicată din care nu s-a ieșit î­ncă.
Dumitru Pop Tincu spune că familia lui Stan Ioan Pătraș are drepturi de autor pe 70 de ani asupra conceptului de cruci albastre, iar el are împuternicire nota­ria­lă pentru a se ocupa de aceste drepturi de autor. Dumitru Pop spune și acu­ză că toți cei de acolo folosesc elemente de pe crucile lui Stan Ioan Pătraș fără a avea drepturi și fără a plăti ceva.
Inclusiv biserica din Cimitir, spune meșterul, a fost ornată cu astfel de elemente, fără acceptul familiei. O situație greu de acceptat ce umbrește munca lui Stan Ioan Pătraș, din păcate.
Am încercat să vorbim și cu partea acuzată de Dumitru Pop, dar ceilalți meș­teri erau plecați în concediu. Am găsit doar crucile suveniruri comercia­lizate pe unele tarabe sau în magazinul de suveniruri.  

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.