• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Luni , 17 Iunie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Marţi , 23 Iulie , 2013

Certificatele energetice devin obligatorii

S-a schimbat modificarea. A intrat în vigoare schimbarea legii privind performanţa energetică a clădirilor. Adică orice proprietar care vrea să vândă o locuinţă este obligat să pună la dispoziţia potenţialului cumpărător, anterior perfectării contractului, o copie de pe certificatul energetic, astfel încât clientul să ia cunoştinţă despre performanţa energetică a clădirii unde urmează să-şi cumpere apartamentul.

 
 

Se dă startul mega-afacerii “auditarea energetică a clădirilor”. De săptămâna trecută a intrat în vigoare actul normativ potrivit căruia certificatul energetic este obligatoriu. Conform noilor reglementări, vânzătorul este obligat să ia legătura cu un auditor energetic care să întocmească certificatul de performanţă energetică, adică actul care să precizeze dacă e vorba de o clădire izolată termic sau nu şi în ce clasă de eficienţă energetică, de la A la G, se încadrează imobilul (A, fiind cel mai bine izolată, G, cel mai prost izolată - n.r.).

 

Meseria de auditor energetic a apărut în România din 2011, însă până acum activitatea noii profesii a fost susţinută exclusiv de achiziţiile de clădiri prin credit ipotecar, în cazul cărora băncile solicită certificatul energetic la întocmirea dosarului de credit.

În doi ani şi jumătate de activitate, cei 1.300 de auditori atestaţi în România au eliberat numai pentru tranzacţiile prin Prima Casă circa 60.000 de certificate energetice. Suprafaţa medie a majorităţii locuinţelor cumpărate cu ajutorul programului guvernamental este de circa 50 mp. Asta înseamnă că suma încasată până acum de auditori de pe urma certificatelor energetice eliberate se ridică la circa 9 mil. euro, în condiţiile în care preţul pe metru pătrat, recomandat de Asociaţia Auditorilor Energetici pentru Clădiri din România (AAECR) pentru întocmirea acestui document este de 3 euro, care include şi taxa necesară documentării şi pregătirii lucrării.

 

Piaţa certificatelor are un potenţial de zece ori mai mare decât nivelul actual, dacă extindem calculul la toate tranzacţiile imobiliare. În 2012, oficiile de cadastru din ţară au înregistrat un număr de 705.338 de tranzacţii imobiliare.

Astfel, fiecare din cei 1.300 de auditori ar fi putut încasa anul trecut circa 81.000 de euro, dacă ţinem cont de un preţ mediu pe certificat de 150 de euro. Trebuie spus că, în totalul tranzacţiilor imobiliare înregistrate la cadastru sunt incluse şi contractele de vânzare-cumpărare de terenuri, însă ponderea lor este extrem de redusă în contextul unui segment de piaţă practic blocat. Chiar şi aşa, suma rezultată nu ia în calcul clădirile noi, pentru recepţia cărora este necesar certificatul energetic, şi nici solicitările venite din propria iniţiativă a proprietarilor, care se situează în afara unei tranzacţii imobiliare.

Practic, valoarea anuală a pieţei de certificate energetice poate fi estimată la peste 100 mil. euro, iar începând cu această săptămână va funcţiona la capacitate maximă.

 
 

Pe lângă sumele încasate pe certificatele necesare la tranzacţiile de vânzare – cumpărare, auditorii se bucură de acum şi de piaţa închirierilor. Din 20 iulie, proprietarii care închiriază o clădire trebuie să prezinte obligatoriu şi certificatul energetic la înregistrarea contractului la administraţia financiară. Asta dacă mai trec pe la Fisc.

 
 

AAECR a elaborat o listă cu tarife recomandate pentru serviciile de certificare şi auditare energetică. În baza acestora, preţul unui certificat energetic pentru un apartament de bloc cu o suprafaţă desfăşurată construită de sub 50 de mp este de 2,5 euro/mp, pentru unul cu o suprafaţă cuprinsă între 50 şi 100 mp tariful scade la 2 euro/mp, iar pentru apartamentele cu suprafeţe cuprinse între 100 şi 200 mp se percepe un tarif de 1,5 euro/mp. La aceste preţuri se adaugă o taxă fixă de 50 de euro pentru pregătirea lucrării şi documentare.

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.