• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Joi , 25 Aprilie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Vineri , 19 Mai , 2017

„Bomba” urât mirositoare a deşeurilor poate exploda în amenzi uriaşe

Mircea CRIŞAN
Ioana LUCĂCEL

După ce ani de zile nimeni nu a tratat cu responsabilitate avertizările europene pe deşeuri, acum, în câteva săptămâni, autorităţile sunt obligate să rezolve ce nu au putut în aproape un deceniu. Comisia Europeană a decis, în 15 fe­bruarie, să acţioneze în judecată România la Curtea Europeană de Justiţie (CEJ) pentru că autorităţile nu au reuşit să închidă 68 de depozitele municipale de deşeuri neconforme, care reprezintă un risc serios pentru sănătatea oamenilor şi mediu. CE precizează că, în pofida avertismentelor anterioare, România nu a reuşit să ia măsuri pentru cele 68 de gropi de gunoi neconforme, aşa cum cere Directiva 1999/31/EC. România era obligată să închidă sau să reabiliteze aceste gropi de gunoi neconforme până la data de 16 iulie 2009. Anterior, Ministerul Mediu­lui avertiza că România riscă să plă­tească, începând din acest an, o amendă de 124.000 de Euro pe zi pentru faptul că autorităţile nu au reuşit să închidă depozitele municipale de deşeuri neconforme.
Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene prevede că răspunderea României pentru încălcarea obligaţiilor de transpunere a Directivei 2012/19/UE se poate concretiza atât în plata unei sume forfetare, stabilită la 1.740 mi­lioane de Euro, cât şi a unor penalităţi achitate periodic şi cuprinse între 2.000 şi 124.000 de Euro/zi de întârziere, care se vor calcula de la termenul de transpunere, respectiv 14 februarie 2014.

Anul acesta, din 16 iulie, termenul nu mai poate fi amânat. Cum noul Centru de la Sârbi nu e încă finalizat, s-au căutat soluţii temporare. Transportul deşeurilor în alte judeţe ar însemna costuri mari în plus, şi, mai mult, nimeni nu prea e dispus să accepte deşeuri din alte zone. Aşa că, a rămas varianta unei rampe temporare. Consiliul Local Groşi a pus la dispoziţia judeţului o suprafaţă de teren în acest sens.

Gavril Ardusă­tan, viceprimarul comu­nei Groși, spune că: „Până în luna iulie anul acesta trebuie închisă rampa mare de deșeuri, iar pentru că nu exista altă posibilitate de depozitare a trebuit să găsim o soluție de urgență. Deșeurile nu puteau fi duse în alte județe, pentru că nici alții nu au capacitate de depo­zitare. Așa că am pus la dispoziția jude­țului un teren până când se deschide depozitul de la Sârbi – Fărcașa. Consiliul Local Groși a aprobat o suprafață de aproape două hectare în prelungirea rampei existente, și care trebuie închisă. Este prevăzut să se pună o membrană, după care, fiind o situație de provizorat, terenul se va aduce la starea inițială. Proiectul pre­vede să se depoziteze acolo doar deșeul umed, restul va fi selectat. S-ar putea ca acest teren să fie folosit un an, doi, dar nu mai mult de trei ani. Dacă nu acceptam noi această situație ar fi apărut mari probleme. Terenul rămâne al nostru, este în concesiune până se pune în operă proiectul de la Sârbi. Consiliul Județean a apelat la noi să-i ajutăm, pentru că altfel s-ar fi creat o nebunie, am abordat problema în Consiliul Local și comuna noastră a fost de acord să rezolve această situație de criză. Chiar dacă sunt inconveniente de genul că miroase și este disconfort, dar fiind o chestiune de utilitate publică majoră nu am avut ce să facem, pentru că nu exista altă variantă”.

Dumitru Dumuța, administratorul pu­blic al judeţului, explică: „Eu sunt convins, nu optimist, sunt convins că se va finaliza cu bine Proiectul de Gestiune Integrată a Deșeurilor. Există două chestiuni distincte. Pe de o parte, există o problemă a funcționării serviciului de salubrizare în momentul de față, în județ, în localități, și continuarea acestui serviciu până când celălalt va funcționa. Aici se creează o problemă, pentru că noi avem două depozite în județ (Teplița - Sighetu Marmației și Satu Nou de Jos – Baia Mare) care, potrivit legii, se vor închide pe data de 16 iulie 2017, ceea ce înseamnă că nu se va mai putea depozita nimic pe ele. Din moment ce există garanția că în 16 iulie proiectul de Gestiune nu va fi încă funcțional, pentru că nici lucrările nu sunt terminate, dar nici operatorul nu există, a trebuit rezolvată problema depozitării temporare a deșeurilor din județ. Prin implicarea și a Consiliului Județean și cu ajutorul comunei Groși s-a găsit soluția să se amenajeze un depozit provizoriu care să poată deservi zona de sud a județului pentru o perioadă cuprinsă între 6 luni și doi ani, vorbim ca volum în raport cu suprafața terenului. Firma de la Sighetu Mar­mației împreună cu Primăria studiază și acolo un teren aflat în continuarea depozitului care trebuie închis, tot ca o soluţie provizorie. Asta înseamnă că la momentul finalizării proiectului, toate deșeurile depozitate trebuie duse pe depozitul nou, iar terenul să fie readus în starea inițială. Această chestiune presupune implicarea mai multor factori pentru a asigura continuitatea serviciului de salubritate. Pentru că riscul de a nu mai putea depozita în județ după data de 16 iulie era ridicat”.

Odată cu funcţionarea Sistemului de Management Integrat al Deşeurilor se va schimba şi politica de colectare şi operatorii. Prin licitaţie, va fi desemnat un operator pe fiecare zonă: „Deocam­dată operatorii de colectare, cât și pe depozite sunt cei care au avut contractele și până acum. Contractele respective vor înceta fie în termenele convenite cu autoritățile, fie obligatoriu când Sistemul de Management Integrat al Deșeurilor (SMID) va deveni func­țional. Atunci va fi un operator pentru partea de depozit, tratare și sortare (parte numită CMI) și 4 contracte pe patru zone. Asta nu înseamnă neapărat că vor fi 4 operatori, ci poate să ia un operator mai multe contracte. Dar vor fi patru proceduri pentru patru zone. Pentru partea de CMI este o procedură lansată în urma unei contestații din partea unui posibil ofertant din Sălaj, așa că deocamdată procedura este sus­pendată, până la soluționarea con­testației. Contestația este depusă pentru atribuirea contractului de operare. Pe metodologia pe care se merge cu contractul de operare, de la momentul semnării contractului, operatorul pri­mește 120 de zile în care să devină operațional. El trebuie să-și angajeze oameni, să obțină licențe și autorizări etc. Documentația pe care am postat-o pe SEAP este de 120 de zile. Dacă se reia procedura după contestație, teore­tic, am putea ca în maxim două luni să avem semnarea contractului. În varian­ta optimistă sistemul poate funcționa în 6 luni. Dacă vor fi contestații vor apărea întârzieri”, spune Dumuţa.

Deocamdată, însă, operatorul Drusal a transmis adrese primăriilor prin care se anunţă faptul că, începând cu 1 iunie 2017, se introduce colectarea duală a deşeurilor, pe fracţie umedă şi fracţie uscată. Fracţia umedă reprezintă deşeu­rile biodegradabile, generate în gospo­dării (ex. resturi alimentare). Fracţia uscată reprezintă deşeuri din hârtie/carton, PET, plastic, TetraPack, metal, textile uzate etc. Este important de ştiut faptul că, în situaţia în care în ziua de colectare a fracţiei uscate vor fi găsite deşeuri în amestec, ACESTEA NU VOR FI COLECTATE, urmând să se ridice în ziua de colectare a fracţiei umede. Aceste măsuri se iau conform legii în vederea diminuării cantităţilor de deşeuri ce vor ajunge la depozitare, în rampă.

În ceea ce priveşte lucrările din proiectul „Sistem de Management Integrat al Deşeurilor în judeţul Maramureş”, Dumuţa spune că acestea sunt avansate: „Pe partea de lucrări nu avem pro­bleme. Practic, am avut patru contracte. S-a încheiat contractul care însemna Centrul de colectare al deșeurilor voluminoase, mai exact sunt 5 centre care au fost predate către noi, către beneficiar. Peste 95%  sunt gata și lucrările privind halele de sortări, stații de transfer etc – un contract de 58 de milioane, care se finalizează în cursul acestei luni. Nu este vorba doar de lucrările de la Sârbi, ci și de stațiile de transfer de la Moisei, Târgu Lăpuș și Sighetu Marmației. Toate acestea se termină luna aceasta. Dar există încă două contracte, și unul dintre ele influențează operarea. Este vorba de cel prin care se construiește celula de depozitare și instalații conexe (stații de filtrare, stații de epurare). Acesta este un alt contract și pe acesta avem probleme. Aici sunt întârzieri și din cauza fenomenelor de alunecări de teren, care au trebuit soluționate și care au redus ritmul lucrărilor. Termenul de finalizare ar fi luna august, în acest an. Acum se lucrează la un serviciu de expertiză, să avem o soluție tehnică completă și atât constructorul, cât și inginerul spun că termenul de august ar putea fi respectat. Dar aceasta depinde de soluția care se va da. Mai avem un contract în desfășu­rare, care înseamnă închiderea depo­zitelor existente. Deci, în afară de cele două depozite existente (Sighet și Baia Mare), celelalte rampe sunt închise. Lucrările sunt realizate în proporție de 70%, pentru că aici nu se poate pune «capacul» pe depozit până când nu se oprește depozitarea”.

Nici din perspectivă financiară nu mai sunt probleme, contractul de fazare e semnat aşa că, din bani europeni, vor fi recuperate sumele plătite din bugetul propriu şi din creditul contractat de CJ Maramureş. 

 

 

Derogare pentru Târgu Lăpuş

Oraşul Târgu Lăpuş a reuşit să obţină o derogare şi să-şi păstreze sistemul de colectare a deşeurilor propriu şi serviciul modern din subordinea primăriei. Dumuţa spune că: „Este un punct de vedere al Ministerului Mediului, referitor la o solicitare venită de la Târgu Lăpuș.

Prin noua lege a achizițiilor, durata de contractare a fost redusă. Mai exact, se merge pe 5 ani. Ei vor să se integreze în Sistem după colectare, pe partea de CMI. S-a discutat cu autoritatea de management și au spus că, în principiu, nu se opun. În contractul de finanțare noi avem riscuri dacă se produc modificări substanțiale față de ce s-a contractat. Ori, valoric, în accepțiune generală, «modificare substanțială» este cea care depășește 10%. Cantitatea de deșeuri în toată zona Târgu Lăpuș, cu oraș cu tot, este estimată undeva la 6 mii de tone dintr-un total de 150 de mii, deci, ei reprezintă sub 4% din total, chiar cu toate localitățile.

Deci, orașul singur reprezintă până în două procente din total. Așa că, sub aspectul acesta, nu ar fi «modificare substanțială». Iar cu privire la scopul final al proiectului, un serviciu de calitate și cu un grad cât mai mare de reciclare, este satisfăcută condiția. Deci, în cei 5 ani pe cât vom atribui contractul, 5 ani serviciul de la Târgu Lăpuș este licențiat, are autorizare și, probabil, aceasta va fi varianta”.

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.