• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Vineri , 26 Aprilie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Vineri , 21 August , 2015

Aripile frânte în Baia Mare şi Maramureş. Accidente aviatice!

Multele probleme din Aviaţia românească, civilă, militară sau sportivă ies la iveală când au loc evenimente nedorite. Tot atunci se prezintă lunga listă a accidentelor în care mulţi piloţi, paraşutişti, instructori şi-au pierdut viaţa. Nici Maramureşul nu a scăpat de astfel de evenimente nedorite. GAZETA de Maramureş încearcă să grupeze aceste evenimente nedorite, petrecute pe pistele sau terenurile nordului. Un demers care la prima vedere a părut a fi uşor de realizat, mai ales că accidentele sunt de notorietate. La a doua vedere, am realizat că această zonă este greu accesibilă, lumea aviaţiei este una închisă, ce nu oferă informaţii decât cu mare greutate.

 
 
 

Problema accidentelor cu victime sunt mai vizibile, dar au fost în ultimi 25 de ani destul de multe accidente, incidente fără victime care nu au fost raportate, de care nu se ştie prea multe din mai multe motive. În principal, cei care conduc aceste zone nu doresc o publicitate negativă cu mare impact la public. Cele mai multe astfel de incidente au avut loc printre paraşutişti. Aeroclubul din Baia Mare are un avion pentru planoare şi două maşini, un fel de camioane pentru tractarea planoarelor şi ridicarea acestora şi şase planoare, din care puţine sunt funcţionale. Le-au expirat licenţa de zbor. Aici activează şi paraşutiştii. Din interiorul acestei comunităţi am aflat că au fost multe incidente fără victime.

 

Pe de altă parte, am aflat că ar fi fost un accident între anii 1970-1980, cu un avion al Taromului. La aterizare au fost probleme şi avionul a aterizat pe burtă. S-a avariat destul de serios. Nu se ştie prea multe deoarece autorităţile de atunci au pus accidentul la sectorul secret.

 

După revoluţie au fost câteva accidente cu decese care au îndoliat aviaţia maramureşeană.

 

Cel mai groaznic a avut loc în 1996. Prima catastrofă aviatică din Baia Mare.

Avionul de calibrare AN 24 YR BMK, cu opt oameni la bord, a căzut în cariera Sfântu Ioan, unde a lovit doi muncitori. Toate persoanele au decedat.

În 22 februarie 1996 şi-au găsit sfârşitul în cariera Sfântul Ioan pilotul Corneliu Şutiu, copilotul Ioan Bibire, Radu Gheorghe Brâncuş, Gheorghe Florescu, Ioan Stănilă, Bogdan George Sindilar, Marcel Foca, Adinel Octavian Ciobănescu, pasageri ai avionului, şi Aurel Radu şi Virgil Cordea, muncitori la carieră. S-a vorbit mult despre acest accident, dar nici acum lucrurile nu sunt prea clare. Nu se ştie dacă au fost cauze meteo sau tehnice ori alte cauze.

În 1998 sau 1999 a mai avut loc un accident fără victime, doar cu răniţi. Nu se prea vorbeşte de acest incident. Totuşi el este cunoscut de cei din sistem.

„Din greşeală, pilotul avionului a setat datele de Satu Mare, nu cele de Baia Mare şi la aterizare l-a pus jos mai repede şi a spintecat burta avionului. A dat de pământ înainte de pragul pistei. Nu au fost morţi, doar uşor răniţi. Dar un accident destul de urât. Cred că a fost în anul 1997 sau 1998. A dat în stâlpii de balizaj, a rupt unul, iar roţile au ajuns jos înainte de pistă”, ne-au spus sursele noastre.

 
 
Avion ultrauşor
 

Localitatea Copalnic Mănăştur are o pistă de avion deoarece acolo este un iubitor de avioane ultrauşoare.

A amenajat o pistă şi are un hangar în care ţine avionul proprietate privată.

În urmă cu trei ani a avut loc un accident la Copalnic Mănăştur, în 2012, în august. A fost la o zi distanţă după ce în Baia Mare, la un eveniment sărise cu paraşuta una din personalităţile politice ale oraşului şi toată lumea comenta acest salt. Accidentul a avut loc datorită faptului că pilotul a închis robinetul de alimentare cu carburant, din greşeală. A vrut să decoleze, s-a ridicat un pic şi a căzut. Avionul s-a făcut zob, dar cel care îl conducea a scăpat, era din Reghin.

Dar Copalnic cu a sa pistă privată a intrat în lista nenorocirilor aviatice cu accidentul

din 2014.

Un avion de mici dimensiuni, Ikarus, produs în Ungaria, s-a prăbuşit în Copalnic, pilotat de instructorul de aviaţie Ştefan Fazekaş, din Satu Mare. Alături de acesta se afla un tânăr din Sighetu Marmaţiei, pasionat de aviaţie, Lucian Cornea. Cel din urmă şi-a achiziţionat un avion ultrauşor şi lua lecţii de pilotaj.

Pilotul era cu multă experienţă şi s-a presupus că a făcut un stop cardio-respirator. Acesta a decedat după impactul cu solul. Intervenţia celor de la SMURD nu a putut să facă nimic. Tânărul din Sighet a fost grav rănit.

 
 

Două accidente cu paraşutişti

 

În 2006 în Baia Mare a avut loc un campionat interjudeţean pentru paraşutişti. Raluca Cuc, fostă campioană naţională, legitimată la Aeroclubul din Oradea, s-a urcat la peste 1500 de metri şi a executat saltul. Din păcate, paraşuta s-a înfăşurat în jurul sportivei şi aceasta s-a prăbuşit, undeva pe dealul Dura. Imediat au plecat mai multe echipe de căutare. A fost găsită destul de repede, dar nu s-a mai putut face nimic. Nu s-a putut spune cauza exactă a accidentului, dar cei care au supravegheat lansările au spus că ar putea fi vorba de proceduri greşite.

 

În 1997 a mai avut loc un accident cu decesul a doi paraşutişti. În cadrul unei demonstraţii sportive, paraşutele celor doi s-au încolăcit una de cealaltă şi sportivii s-au prăbuşit. 

 
 
Super Zodiac
 

În 1999 a avut loc un accident în Baia Mare. Un avion „Super Zodiac”, dotat cu motor ROTAX 912, aparţinând patronului companiei „PlastUnion Grup” SA, Iosif Groszhart, se prăbuşeşte pe aeroportul din Baia Mare. Ion Preda şi Gelu Bilţ, piloţii avionului, au decedat.

În jurul acestui accident se spun mai multe lucruri care nu prea au fost făcute publice. Gelu Bilţ a fost comandantul adjunct al Aeroportului băimărean. Patronul PlastUnion a cumpărat un kit din SUA cu acest avion pe care dorea să îl asambleze. De fapt, dorea să se lanseze în afaceri cu astfel de avioane. Să le asambleze aici şi să le vândă. Dar au forţat puţin situaţia şi proiectul s-a terminat cu moartea celor doi piloţi. Şi despre accident sunt mai multe versiuni în care se spun lucruri controversate. Cert este că avionul a intrat în vrie, nu a mai putut fi redresat şi s-a prăbuşit.  

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.