• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Duminică , 24 Septembrie 2017

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Sambătă , 9 Septembrie , 2017

Ajutoarele sociale, o poveste fără sfârșit

Este vorba de bani publici și cum trăim într-o țară în care democrația este la ea acasă, declarativ, ne-am gândit că presa are acces la informațiile publice cu privire la situațiile de acest fel. În 20 de ani de presă ne-am lovit de sistem de atâtea ori și cu toate acestea ne încăpă­țânăm să credem că libertatea, onoarea, corectitudinea sunt cele care ne conduc!


Pentru a vedea care este situația ajutoarelor sociale oferite în județ am purces spre instituțiile care conduc județul. Cum ar fi normal!
Întâi, la Prefectură. Apoi, la Consiliul Județean. Nu am intrat la cei ce conduc deoarece am aflat că aceste instituții nu se ocupă de această problematică. Am sunat mai mulți politicieni și într-un final am aflat că Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială (A.J.P.I.S.) se ocupă și de aceste plăți, fiind subordonată ministerului Muncii.
Am bâjbâit un pic prin oraș, apoi ne-am adus aminte de locația acestei Agenții.

Am intrat în curtea instituției și ne-a lovit liniștea ce domnea acolo. Pe o parte a clădirii erau două femei ce discutau cordial despre cine știe ce! Am întrebat unde este biroul directorului Ovidiu Morar și am aflat că este la etajul unu în corpul de clădire din fața intrării.
Am urcat pe o scară la unu și am căutat ușa cu indicativul: secretariat.
Ușile din lemn vechi, de pe vremea aialaltă, probabil, aveau un aer sumbru. Aveam impresia că aici timpul s-a oprit în loc.
În fine, am deschis secretariatul și am aflat că Morar este în concediu. Am explicat ce dorim și am fost îndrumați spre o doamnă ce părea că îi ține loc directorului.
Acolo, doamna în cauză a sărit că nu vorbește cu presa.
„Eu nu am decât drept de semnătură!”, a spus doamna al cărui nume nu l-am aflat.
Am fost îndrumați spre altă doamnă dar aceeași reacție. Cei din Agenție au spus că ei nu vorbesc în locul directorului. Să revenim peste două săptămâni. Apoi, cineva și-a amintit că ar mai fi o doamnă care ar putea să vorbească, dar ghinion pe linie! Și doamna respectivă era tot în concediu!
Am întrebat dacă lucrează cineva, fiind plecat directorul în concediu! Răspun­surile invariabile au fost că nu pot vorbi în locul directorului și să pun pe hârtie eventualele întrebări, să le las acolo și când va apărea directorul, voi primi un răspuns.
Inutil să le mai spunem despre Legea 544, despre faptul că și noi muncim și avem nevoie de informații în timp util, nu după cheful unor cucoane ce se învârteau pe acolo. Dacă scriem de rău sau cu puține informații toți sar în sus că nu te informezi. Dacă încerci, te lovești de imobilism, birocraţie înfio­rătoare și pasivitate.
Să tot fii ziarist în România condusă de bugetari!

Și cum aveam pe ordinea de zi acest material încercăm să vă prezentăm ce înseamnă asistență socială. Vom încerca să revenim și cu alt material lă­muritor.

Prestațiile sociale sunt o formă de sprijin financiar care răspunde unei game largi de nevoi sociale și acoperă atât drepturi universale (de exemplu: alo­cația de stat pentru copii), cât și pres­tații care se adresează doar persoanelor sau familiilor aflate într-o situație de dificultate, vulnerabilitate ori depen­dență.
În anul 2007, prin Ordonanța de Ur­gență a Guvernului nr. 116 s-a aprobat înfiinţarea Agenției Naționale pentru Prestații Sociale ca organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică în subordinea Ministerului Muncii, Familiei și Pro­tecţiei Sociale. Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială (A.J.P.I.S.) Maramureș funcționează în subordinea Agenției Naționale pentru Plăți și Ins­pecție Socială ca serviciu public deconcentrat, cu personalitate juridică, finan­țată de la bugetul de stat, începând cu 1 noiembrie 2008.

Beneficiile de asistenţă socială, com­ponentă a sistemului naţional de pro­tecţie socială, sunt măsuri de redistri­buţie financiară destinate persoanelor sau familiilor care întrunesc condiţiile de eligibilitate prevăzute de lege, iar serviciile sociale reprezintă ansamblul complex de măsuri şi acţiuni realizate pentru a răspunde nevoilor sociale ale persoanelor, familiilor, grupurilor sau comunităţilor, în vederea prevenirii şi depăşirii unor situaţii de dificultate, vulnerabilitate ori dependenţă, pentru creşterea calităţii vieţii şi promovarea coeziunii sociale.

 

 

Principalele tipuri de beneficii de asistenţă socială acordate ţintit
anumitor categorii
de beneficiari
 

Sprijin acordat familiilor cu venituri reduse:
Ajutorul social;
Ajutor încălzire;
Alocaţia pentru susţinerea familiei.
Politici familiale:
Alocaţia de stat pentru copii;
Alocaţia de plasament;
Indemnizaţia pentru creşterea copilului şi stimulentul de inserţie.
 

Sprijin acordat persoanelor cu handicap:
- Drepturi acordate persoanelor cu handicap în conformitate cu Legea nr. 448/2006;
- Bugetele personale complementare acordate lunar persoanelor cu handicap;
- Indemnizaţia lunară de hrană HIV/SIDA;
- Indemnizaţia lunară acordată persoanelor cu handicap grav şi accentuat;
- Indemnizaţia lunară de însoţitor pentru persoanele cu handicap vizual;
- Alocaţia lunară de hrană pentru copiii cu handicap de tip HIV/SIDA.
 

Principalele criterii pe baza cărora se acordă beneficiile de asistenţă socială:
- evaluarea contextului familial;
- veniturile solicitantului sau ale familiei acestuia;
- condiţiile de locuire;
- starea de sănătate şi gradul de dependenţă.

Statul acordă beneficiile de asistenţă socială prin autorităţile administraţiei publice centrale sau locale, în conformitate cu prevede­rile legislaţiei în vigoare.
Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială derulează prin Agenţiile Judeţene pentru Plăţi şi Inspecţie Socială următoarele
beneficii:

- Alocaţie de stat,  conform OUG nr. 148/2005; Legea nr. 61/1993
- Alocaţie plasament, conform Legii nr. 272/2004
- Alocaţie susţinerea familiei, conform OUG nr. 111/2010
- Indemnizaţie creştere copil - OUG nr. 148/2005
- Indemnizaţie creştere copil - OUG nr. 111/2010
- Stimulent creştere copil - OUG nr. 148/2005
- Stimulent de inserţie - OUG nr. 111/2010
- Indemnizaţii şi ajutoare - OUG nr. 111/2010, art. 31,32
- Ajutoare sociale (VMG), conform Legii nr. 416/2001 cu modificările şi completările ulterioare
- Ajutoare financiare, conform OUG nr. 118/1999, aprobată prin Legea nr. 366/2001
- Ajutoare refugiaţi, conform OUG nr. 16/2013
- Indemnizaţie lunară hrană HIV/SIDA, conform Legii nr. 584/2002; HG. nr. 1177/2003
- Ajutoare de urgenţă
- Ajutoare pentru încălzirea locuinţei cu energie termică şi gaze naturale, conform OUG nr. 70/2011 cu modificările şi completările ulterioare
- Finanţare instituţii, conform OUG nr.118/1999 aprobată prin Legea nr.366/2001; OUG nr. 70/2002
- Subvenţii pentru asociaţii şi fundaţii, conform Legii nr. 34/1998; HG nr. 1153/2001
- CASS  aferent   indemnizaţie OUG nr. 148/2005; OUG nr. 111/2010; OUG nr. 111/2010 lit. b.
- CASS  aferent venitului  minim garantat.
 

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.